Stop Jo Frost?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:09

Sammie schreef:
Als kinderen irritant zijn en niet luisteren naar hun ouders of naar andere mensen zijn het snotjongen. Op het moment dat ze dat gedrag vertonen verzieken ze de boel voor andere mensen. Dát is onfatsoenlijk. Het gebruik van die woorden niet.

Blijft over verdraagzaamheid, maar dat was het onderwerp van discussie niet. Het gedrag wordt als irritant ervaren. Negen van de tien keer gewoon verdragen, maar dan blijft het gedrag nog steeds wel grotendeels ongewenst in en door de maatschappij. En dient dus gecorrigeerd te worden door de ouders of omgeving.

Nu wil het geval dat de meeste ouders tegenwoordig helemaal uit hun naat gaan als de omgeving een poging doet. Blijven de ouders over. En daar waren we gebleven. Zij dienen de juiste opvoeding te geven.

Amen.
En als je kinderen dus kennelijk niet"opgevoed"zijn om zich sociaal te gedragen in openbare ruimtes zoals restaturants ed blijf daar dan weg tot ze zich kunnen gedragen of gan naar de Macdonalds.

Dat heet ook stukje fatsoen naar mensen toe die een leuke avond in een restaurantw illen hebben zonder overlast van kinderen.

benangelique

Re: Stop Jo Frost?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:11

Maar hoe wil je een kind leren hoe zich in een restaurant te gedragen als je daar niet heen 'mag' omdat je wellicht anderen tot last bent?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:13

Wie zegt er dan dat je er niet heen mag?

edit: Oh wacht! Hmm ja.. Nee weg blijven is niet logisch. Gedrag moet wel gecorrigeerd kunnen worden.

Je kan je echter wel afvragen of je met kinderen van een bepaalde leeftijd wel naar < bepaalde > restaurants heen moet gaan. Niet omdat je mensen tot last bent, maar omdat het voor die kinderen niet leuk is.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 12-03-15 11:16, in het totaal 2 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:14

ik vind dat sommige van jullie een stukje fatsoen missen qua taalgebruik en net doen of kinderen robots zijn. ik vind het schrikbarend, misschien opvoeding geweest wie zal het zeggen.

en ik snap dat je geen 'last' wil hebben van andermans kinderen maar dat wil niet zeggen dat je ervan af kunt zien hoe ze opgevoed worden wel!

al moet ik zeggen dat ik ze er vaak wel uit kan halen hoor, hoe het er thuis aan toe gaat. kinderen kopiëren. dat is algemeen bekend.

benangelique

Re: Stop Jo Frost?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:15

Dat wordt geïnsinueerd. Want als mijn kind zich niet weet te gedragen, moet ik maar thuisblijven of naar de mac.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:17

Het is zo jammer dat de discussie zich een beetje lijkt af te spelen rondom de strenge doch kille opvoeding aan de ene kant versus de toegeeflijke en liefdevolle opvoeding aan de andere kant. Consequent en liefdevol kunnen ook samengaan hoor!

De kwaliteit van de opvoeding speelt zich volgens mij op twee dimensies af:
- veeleisend - toegeeflijk (Dus strakke regels, geen discussie aan de ene kant en Een kind dat heel veel mag aan de andere kant)
- veel betrokkenheid bij kind - weinig betrokkenheid bij kind (betrokkenheid = warmte, positieve aandacht, belangstelling, warm contact)

Kinderen die worden opgevoed door ouders die redelijke eisen stellen aan hun kinderen, daar consequent aan vasthouden én die tegelijkertijd op veel warmte en betrokkenheid kunnen rekenen, zijn het beste af. Vooral als ouders daarbij ook goed inschatten wanneer ze hun kind zelf verantwoordelijkheden kunnen geven. Uit onderzoek blijkt dat deze kinderen het meeste zelfbeheersing hebben, meer volhardend zijn als ze een lastige taak moeten oplossen, socialer zijn en beter op school presteren.

Ze doen het beter dan kinderen die een erg toegeeflijke opvoeding krijgen, al is die nog zo warm en liefdevol. En ze doen het veel beter dan kinderen die een toegeeflijke opvoeding krijgen, waarbij de ouders ook nog eens onverschillig zijn naar hun kind en weinig warmte en aandacht geven. En ze doen het ook beter dan bij een opvoeding waarin ouders streng en consequent zijn én weinig warmte en liefde geven.

Ik denk dat geen enkele pedagoog Jo Frost zal verwijten dat ze structuur aanbrengt in gezinnen waar weinig regels en grenzen zijn. Kinderen gedijen nou eenmaal goed in een duidelijke en voorspelbare omgeving.

Maar is het dan goed wat ze doet? Ik vind van niet. Ik denk dat één van de voornaamste kritiekpunten op Jo Frost is dat ze wat weinig aandacht besteedt aan het belang van warmte, emotionele veiligheid, aandacht en een positieve band met kinderen, náást al die regels en grenzen.
De gezinnen die in haar programma's naar voren komen, zijn zonder uitzondering gezinnen waarin de ouders ontzettend toegeeflijk en inconsequent zijn. Logisch, want dat levert spectaculaire beelden op. En de boodschap die kijkers keer op keer meekrijgen is: "regels stellen en zorgen dat kinderen zich daar aan houden, is belangrijk!" Als ik met ouders van gedachten wissen over dit programma, is het enige dat ze doorgaans bijgebleven is dat je je kind een time out moet geven als het vervelend doet.

Ik vind het erg als dat het voornaamste is dat ouders van haar programma leren. Het zou oprechter zijn als Jo Frost bijvoorbeeld ook eens een gezin in beeld brengt dat weliswaar heel veel regels en structuur heeft, maar daarnaast ook weinig warmte. En laat zien welke problemen dat allemaal teweeg brengt. Nu heb ik niet alle programma's van haar bekeken, maar ik heb nog nooit gezien dat ze dat deed. En dat vind ik jammer. Want goed opvoeden is nog zoveel meer dan je kind op de "naughty step" flikkeren als het niet doet wat jij wilt....

Edit: de paste-toets bleef hangen...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-03-15 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:18

en overigens ligt het niet aan de kinderen qua gedrag in een restaurant blijven zitten. weet je hoelang 5 minuten duurt voor een kind, en dan moeten ze maar een uur stil blijven zitten.
volwassenen zijn in gesprek en kinderen moeten zich maar vermaken met een kleurplaat. tuurlijk!

ik vind dat egoïstisch van ouders. kunnen kinderen niks aan doen heeft niks met opvoeding te maken.
wij gingen of niet of regelden een oppas. en nu nemen we de iPad lekker asociaal mee of onze telefoon waar hij filmpjes op kan kijken. of we zoeken iets uit waar hij kan spelen.

dus ook in dit verhaal vind ik het kind niet fout maar word er weer niet geluisterd naar zijn gevoelens.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:20

StalNollie schreef:
ik vind dat sommige van jullie een stukje fatsoen missen qua taalgebruik en net doen of kinderen robots zijn. ik vind het schrikbarend, misschien opvoeding geweest wie zal het zeggen.

en ik snap dat je geen 'last' wil hebben van andermans kinderen maar dat wil niet zeggen dat je ervan af kunt zien hoe ze opgevoed worden wel!

al moet ik zeggen dat ik ze er vaak wel uit kan halen hoor, hoe het er thuis aan toe gaat. kinderen kopiëren. dat is algemeen bekend.

Met alle respect, ik heb zelf een zoon. Maar als ik een avond uit ben zit ik niet te wachten op gejengel, gezeik, of kinderen die op een tablet ( mooie afleiding) een spelletje zitten te doen met volume op + 10.

Toen mijn zoon jonger was , heb ik het hem geleerd door eerst bij Familie "uit eten"te gaan, en zo langzaam op te bouwen, dus restaurant, en en dan eerst alleen hoofdgerechtje, keertje daarna hoofdgerechtje en toetje etc etc tot gewoon 3 gangen inc geklep etc.
Daarnaast neem ik hem niet mee naar de Librije :+ tot ie jaar of 15 is, maar gaan we naar Bistro's of wat gemoedelijkere restaurants.
inmiddels 9 en kan gewoon beschaafd mee uit eten sinds dat ie jaar of 3 was.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:21

@benangelique Ik had mijn post al aangepast :) Las dat stukje daarna pas.
StalNollie schreef:
Dat laatste is een onnodige opmerking en onder de gordel.. Als we dan ‘fatsoen’ erbij gaan halen :+

Kinderen kunnen zich als een snotjong gedragen. Door dat gedrag zijn het snotjongen. Ik zie echt niks onfatsoenlijks aan het gebruik van die term. Het wordt een ander verhaal als je een kind bij z’n bovenarmpje pakt en zegt 'zo snotjong, wat ben jij een irritant poedersuiker.' :+ Dát is imo ontfatsoenlijk (en niet nodig). Hier bepaald gedrag snotjonggedrag noemen imo niet :n

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:23

StalNollie schreef:
en overigens ligt het niet aan de kinderen qua gedrag in een restaurant blijven zitten. weet je hoelang 5 minuten duurt voor een kind, en dan moeten ze maar een uur stil blijven zitten.
volwassenen zijn in gesprek en kinderen moeten zich maar vermaken met een kleurplaat. tuurlijk!

ik vind dat egoïstisch van ouders. kunnen kinderen niks aan doen heeft niks met opvoeding te maken.
wij gingen of niet of regelden een oppas. en nu nemen we de iPad lekker asociaal mee of onze telefoon waar hij filmpjes op kan kijken. of we zoeken iets uit waar hij kan spelen.

dus ook in dit verhaal vind ik het kind niet fout maar word er weer niet geluisterd naar zijn gevoelens.

Nee , als kinderen in een speeltuin 5 minuten moeten wachten op hun beurt dan schaden we ook hun gevoelens ermee, dat heet gewoon een sociaal mens worden die leert te incasseren

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:25

ik zie jo ook wel eens met mams en de kinderen tekenen, wandelen, naar de speeltuin, die kinderen vinden dat dan hartstikke leuk omdat ze dat normaal nooit (kunnen) doen. verder zie je ook echt wel dat de kinderen haar gaan waarderen en dat ze zelf ook verzot raakt op de kleintjes.
Dus ik vind het onzin dat ze geen aandacht besteed aan warmte, veiligheid, en een positieve band.

Jo komt binnen in gezinnen die soms ook volledig ontspoort lijken. Denk dat je blij mag zijn dat er iemand zich om het gezin bekommerd. en de ouders wat meer ruggengraat geeft om ze op te voeden. vraag me af waar die kinderen wellicht eindigen als de situatie zo door gaat als hij was. juist doordat ouders geen duidelijke grenzen hebben ontstaat er een kloof tussen ouders en kinderen. Deze wordt nog groter in de pubertijd. En dat is een leeftijd waar echt serieuze problemen kunnen ontstaan. Doordat het kind de ouders niet meer serieus neemt of doordat ar altijd gedoe is geweest vanwege de opvoeding, gaat zo'n kind niet meer naar de ouders voor hulp. En logisch, wij volwassenen vragen ook geen hulp aan mensen die het niet op orde lijken te hebben, of niet lijken te weten wat ze nu eigenlijk willen.
Laatst bijgewerkt door Persevero op 12-03-15 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:28

nelis waar staat dat het geluid hard staat?

en wachten in een speeltuin is toch weer anders voor een kind, ook erg moeilijk dat zeker maar heeft voor een kind uiteindelijk een beloning ze mogen uiteindelijk bijv van de glijbaan af.

positief benaderen doet zoveel meer met een kind, en ook dan zijn er grenzen hoor, alleen kind word meer geacht zelf met een oplossing me te denken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:31

safina schreef:
Ik vind het erg als dat het voornaamste is dat ouders van haar programma leren. Het zou oprechter zijn als Jo Frost bijvoorbeeld ook eens een gezin in beeld brengt dat weliswaar heel veel regels en structuur heeft, maar daarnaast ook weinig warmte. En laat zien welke problemen dat allemaal teweeg brengt. Nu heb ik niet alle programma's van haar bekeken, maar ik heb nog nooit gezien dat ze dat deed. En dat vind ik jammer.
En vanwege het laatste moet je oppassen met aangeven wat je erg vindt. Zo’n gezin is wel degelijk een keer in beeld geweest. Was een ‘boeren’gezin waarbij de kinderen een hoop taken op klusjes kregen, maar meer dan dat zat er ook niet in. Jo heeft toen duidelijk gemaakt dat het ook heel belangrijk is om liefde, aandacht en warmte te geven. Door dingen écht samen te zoen.

En zo was er ook een moeder die alleen maar deed schoonmaken. Die kinderen waren te bang om eens te kliederen met klei of uitgebreid een tekening te maken.

Ik heb ook niet alle afleveringen gezien, maar dit komt wel degelijk in beeld. Jo stuurt regelmatig bepaalde gezinsleden samen op pad of samen om *iets* te doen. Met een tweeledig doel. Enerzijds bandvorming tussen die twee mensen. Anderzijds dat de andere ouder uit zijn (meestal de man :+ ) patroon wordt gehaald en ziet wat de ander doet. Als één kind de boel verstierd gaat Jo meestal met de andere even apart zitten.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 12-03-15 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:32

BaileyMix schreef:
Shadow, er is ook nog zoiets als fatsoen. En dan reageer ik even op het stukje dat je schreef naar aanleiding van mijn quote.
De norm is voor mij wel degelijk of kinderen bijvoorbeeld in een restaurant zich rustig kunnen houden, dat vind ik opvoeden. Dan leer je dat ze anderen niet moeten storen, en dat ze niet de hele maatschappij naar hun hand kunnen zetten.
Want nogmaals, leuk dat jij zo'n kind de wereld in plempt, maar ik wil geen, hoef geen en weiger daar hinder van te ondervinden. Als ik een avondje uit ben dan is het verschrikkelijk irritant als één of ander snotjong de boel verziekt.
En dat gebeurt helaas nogal vaak, omdat ouders te bang zijn om hun kind duidelijk te maken dat iets niet door de beugel kan.

Of ze al dan niet gelukkig worden als volwassene heeft daar niets mee te maken. Verwende rotlui heb je immers ook in de volwassen versie rondlopen, maar die zijn vast ook best gelukkig. Het gaat erom dat je kinderen zich later kunnen handhaven in een maatschappij en ze niet een doorn in ieders oog zijn. En natuurlijk hoort bij opvoeden óók liefde.

Het dik gedrukte stuk klopt precies. Je léért ze wat wel en niet mag. Maar je moet je kind wel in een situatie brengen natuurlijk en van fouten leer je!
Je kan niet zeggen je kind mag pas naar een restaurant als het nooit gilt krijst, rent of speelt. Thuis is een hele andere situatie dan op een voor het kind vreemde locatie.
Wel kan je als ouder er rekening mee houden dat je niet in een 3-sterrenrestaurant gaat zitten maar bij een wok of pannenkoekenrestaurant kan dat prima.
Je moet als ouder er rekening mee houden maar ook andere gasten mogen best wel wat meer tolerant zijn naar kinderen.

Moet overigens wel lachen dat een deel van de posters hier nog zelf in de categorie kind valt maar het grootste woord hebben over opvoedwijze van andere

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:34

safina schreef:
Consequent en liefdevol kunnen ook samengaan!

_/-\o_

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:35

D'r is dan ook niemand die dat ontkent. Men moet eens ophouden met bepaalde meningen in een hoekje duwen. Leren dat kinderen niet in een restaurant mogen rennen staat niet gelijk aan kinderen geen liefde geven.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:36

StalNollie schreef:

en wachten in een speeltuin is toch weer anders voor een kind, ook erg moeilijk dat zeker maar heeft voor een kind uiteindelijk een beloning ze mogen uiteindelijk bijv van de glijbaan af.

positief benaderen doet zoveel meer met een kind, en ook dan zijn er grenzen hoor, alleen kind word meer geacht zelf met een oplossing me te denken.

In mijn ervaringen in restaurants stond het geluid van een betreffend kind zijn ipad op +10.

Ik ben zeker voor positief benaderen maar ook zeker voor leren dat leven niet alleen om een kind draait en je je zult moeten aanpassen in het leven. Dat mis ik bij een boel kinderen die gepamperd en getroeteld worden en veranderen in Halve goden met narcistische trekjes.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:36

Sammie schreef:
D'r is dan ook niemand die dat ontkent. Men moet eens ophouden met bepaalde meningen in een hoekje duwen. Leren dat kinderen niet in een restaurant mogen rennen staat niet gelijk aan kinderen geen liefde geven.

Wie zegt dat dan?
Als ik hier lees dat mensen gelijk al en hekel hebben aan kinderen omdat die rennen, ja dat doen ze en ja daar horen de ouders wat van te zeggen.Maar het komt van 2 kanten. Er mag ook begrip zijn voor een kind dat die dat niet direct kan.
Dat een kind dan niet gelijk in de stoel drukken en straffen, vind ik alleen maar goed.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:39

nelis schreef:
StalNollie schreef:

In mijn ervaringen in restaurants stond het geluid van een betreffend kind zijn ipad op +10.

Ik ben zeker voor positief benaderen maar ook zeker voor leren dat leven niet alleen om een kind draait en je je zult moeten aanpassen in het leven. Dat mis ik bij een boel kinderen die gepamperd en getroeteld worden en veranderen in Halve goden met narcistische trekjes.

Ik weet niet in wat voor en omgeving je woont maar hier kom ik die zelden tegen

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:42

Gillbo schreef:

Zuid holland

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:43

Gillbo schreef:
Sammie schreef:

Wie zegt dat dan?
Als ik hier lees dat mensen gelijk al en hekel hebben aan kinderen omdat die rennen, ja dat doen ze en ja daar horen de ouders wat van te zeggen.Maar het komt van 2 kanten. Er mag ook begrip zijn voor een kind dat die dat niet direct kan.
Dat een kind dan niet gelijk in de stoel drukken en straffen, vind ik alleen maar goed.

Ik heb diverse opmerkingen gezien over dat kinderen geen robots zijn. En opmerkingen over dat het kil en koud en afstandelijk (oid) is. Onzin.. Ook hier past naadloos consequent en liefdevol kunnen ook samengaan.

En er staat ook niet dat er gelijk een hekel is aan kinderen die rennen. Er ontstaat een hekel aan kinderen die blijven rennen, terwijl hun ouders niet duidelijk maken dat dat niet mag en/of de ouders in geen velden of wegen te bekennen zijn. Als ik een kind een keer door de gang zie rennen zie ik weinig problemen.. zie ik datzelfde kind 10x voorbij komen terwijl pa en ma nergens te bekennen zijn en/of er achter aan sjokken als een zombie.. Ja.. dan borrelt er op een gegeven moment wel wat ja. Nog erger als ze tegen mensen en/of voorwerpen oplopen en er wordt niks gezegd. (zowel niet door het kind als niet door de ouder)

Een kind moet eerst wel het gedrag vertonen wat je wil corrigeren. Dus redelijk onlogisch om te zeggen dat een kind nooit mag vliegen. Het moet eerst vliegen voor je het - maar wel zsm - kan uitleggen dat dat niet de bedoeling is. Als het kind het nooit doet heb je het gedrag ook niet te corrigeren :) Overigens ook niks mis mee om als je naar het ziekenhuis oid gaat te zeggen jongens we gaan daar en daar naar toe en we gaan niet rennen en vliegen in de hal/gang etc.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 12-03-15 11:47, in het totaal 2 keer bewerkt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:44

nelis schreef:
Gillbo schreef:

Zuid holland

Ja kijk daar heb je het al _O-

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:44

Zijn jullie wel eens in een kerk geweest met veel (jonge) kinderen?

Daar moeten kinderen zich bijna 1,5 uur netjes houden, vervelen en stil zitten. Meestal gaan ze tot 3 jaar ongeveer naar de creche in de kerk, en daarna moeten ze ook gewoon in de kerk zitten. Er zijn een paar kinderen die elke zondag weer wat 'overlast' veroorzaken :') maar zeker 95% gaat prima. Als dat al lukt, dan moet een restaurant toch helemaal geen probleem zijn?

Ik was zelf vroeger ook zo'n kind, en ondanks dat ik tweemaal per zondag stil moest zitten in de kerk, heb ik meer dan genoeg liefde ontvangen. Ik heb heel veel respect voor mijn ouders en ik woon er nog met plezier op mijn 23e jaar bij thuis :+

En ik kreeg geen kleurboekje of iPad in de kerk. Dus ik moest maar zorgen dat ik zelf vermaak zocht (bijv. zilverpapiertjes in mijn psalmboekje plakken). Heel goed voor je ontwikkeling als kind! xD

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:47

Gillbo schreef:
nelis schreef:

Zuid holland

Ja kijk daar heb je het al _O-

En wat bedoel je daar mee? :?
Denk dat dat insinuatie is die nergens over gaat toch...
dan kunnen we 020 tot arrogant benoemen, het oosten stug.. etc etc _O-

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:48

Volgens mij gaan we nu meer op de man spelen. Lijkt me niet helemaal de bedoeling. ;)

Wellicht trok ik de figuurlijke schoen aan Sammie, maar het stuk van Baileymix kwam wel degelijk generaliserend op mij over.
Ben het overigens wel met jullie eens. Daar ik geen opgelaten gevoel wil hebben in een restaurant omdat bijv druk is/bediening lang duurt, kies ik voor meer kindgerichtere restaurants. Of ik kies voor patatjes bij de oppas en dan gaan wij papa en mama uiteten in de "chiquere" restaurants.
Maar dat ligt puur aan mijzelf (voor mij is restaurant ook een uitje en ik wil er niet als een politieagent zitten) en ik heb een bewegelijke dochter :=
Dus dan is optie vaak een buffet met speelvertier.

Wel inderdaad een kritische noot: zonder oefenen kunnen kinderen het nooit leren. wegblijven uit restaurants is dus geen optie.
Een paard krijg je ook niet verkeersmak door niet de weg op te gaan. Doe je ook stapje voor stapje (of in sommige gevallen overbluffen en gewoon doen).