De militaire dienstplicht moet terug wegens dreiging IS

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:21

Thesserd schreef:
Het leger houdt toch veel meer in dan 'aan het front' staan? En dat je er op voorbereid wordt vind ik nogal wat anders dan dat je daadwerkelijk aan het front komt te staan. Ik neem aan dat beroepsmilitairen letterlijk en figuurlijk voor gaan... :Y)

Mijn opa moest tijdens de mobilisatie in 1917 het land verdedigen met een lege affuit (wegens bezuinigingen, ja, ook toen al, waren er niet genoeg kanonnen). Gelukkig werd Nederland toen niet aangevallen. :D

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:40

We trainen dan mss zelfs mensen die dat tegen ons gebruiken. Ach. Verkiezingen komen er aan. Dit duurt nog wel even voor het definitief kan worden.

Meliaforever

Re: De militaire dienstplicht moet terug wegens dreiging IS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 08:34

Mensen met een dubbele paspoort worden niet opgeroepen denk ik.

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 08:49

Grappig dat bijna iedereen die voor de dienstplicht is zelf (zeer waarschijnlijk) niet meer zou hoeven deelnemen. Ik zou een halfjaar dienstplicht niet redden, weg van huis. Disipline heb ik wel (en een strak programma) 6.45 opstaan, spullen pakken, eten en naar school. Na school huiswerk maken en leren, daarna naar stal, thuis eten, huiswerk en leren en naar bed. Daar heb ik geen dienstplicht voor nodig. Ik heb mn toekomst al uitgestippeld (m'n VWO afmaken en architectuur studeren) en ik doe al vrijwilligers werk.
Raar eigelijk; dat ze je 'verplichten' om 'vrijwilligers'werk te doen

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 09:46

Meliaforever schreef:

Hoezo niet? :P

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:51

Eulogy schreef:
Meliaforever schreef:

Hoezo niet? :P

Omdat ze dubbele nationaliteit hebben. Ze zijn maar half Nederlands om het zo maar te zeggen. Weet het ook niet hoor. Denk ik :+

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:26

Half Nederlands bestaat niet.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:03

Een Nederlandse nationaliteit is een Nederlandse nationaliteit :P Hoewe het misschien wel een probleem zou kunnen zijn als het andere land ook dienstplicht heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:30

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 17:25

Deetjeeuh schreef:
ElineS, geen ramp om je leven 6 maanden op pauze te zetten? Hoe wil je dat in vredesnaam doen met je studie?
Als je een week mist door ziekte dan loop je al flink achter. :') Laat staan 6 maanden.. Daarnaast is het ook nog eens een hele test voor je relatie(s) met je familie/vriend/vrienden/gezin. Hoe wil je dit in laten passen in mensen die de volle tijd werken en/of studeren en/of huisdieren hebben? Moeten die dan zelf alles maar gaan regelen voor een onderkomen etc.?

Hoe denk je dat het thuisfront van militairen dit doet?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 17:30

Dat is toch wel iets anders, die hebben het als baan en hebben hun leven hier al op aangepast, dat is een manier van leven waar je heel bewust voor kiest en voor langere tijd :)

Voor een half jaar even alles omgooien terwijl dat helemaal niet in je leven past en je dat leven daarna ook weer gewoon op dezelfde voet voort wilt zetten...dat kan in veel situaties nog best lastig zijn omdat je dan toch een soort domino-effect krijgt als er 1 steentje omvalt.

Overal valt wel een mouw aan te passen maar niet alles laat zich probleemloos een half jaar op pauze zetten en dan weer oppakken waar je bent gebleven.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 17:32

Sunrise_ schreef:
Als ik verplicht in dienst zou moeten zou ik dat denk ik niet trekken, ik zou er denk ik aan onderdoor gaan. Ik ben daar een veel te zacht ei voor. Ik denk niet dat iedereen er geschikt voor is en ook niet dat het voor iedereen nodig is. Ik functioneer prima, ben beleefd (meestal juist té), heb 2 studies afgerond, kan prima mijn leven vormgeven en heb zelfdiscipline, kortom; ik functioneer prima in de huidige maatschappij, en zou door een tijd in dienstplicht, zoals ik mijzelf ken, echt geen betere burger van worden.

Ik ben er van overtuigd dat ook jij iets van Defensie kan leren. Iedereen. Tijdens een opleiding en loopbaan bij Defensie leer je dingen die je in de burgermaatschappij niet leert. Kwaliteiten, vaardigheden... En voor iedereen brengt het weer wat anders. En ik ben er van overtuigd dat het jou ook wat kan brengen.

Mensen, discipline is echt niet het enige wat je bij Defensie leert hoor. Ja, het is iets wat velen daar kunnen leren, maar het gaat veel verder dan dat.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 17:38

pmarena schreef:
Dat is toch wel iets anders, die hebben het als baan en hebben hun leven hier al op aangepast, dat is een manier van leven waar je heel bewust voor kiest en voor langere tijd :)

Voor een half jaar even alles omgooien terwijl dat helemaal niet in je leven past en je dat leven daarna ook weer gewoon op dezelfde voet voort wilt zetten...dat kan in veel situaties nog best lastig zijn omdat je dan toch een soort domino-effect krijgt als er 1 steentje omvalt.

Overal valt wel een mouw aan te passen maar niet alles laat zich probleemloos een half jaar op pauze zetten en dan weer oppakken waar je bent gebleven.

Er bewust voor kiezen als partner is maar relatief natuurlijk.

En waarom ergens in je leven en je hele leven moeten 'omgooien'? Ten eerste kun je er rekening mee houden als je weet dat het komt. Ten tweede, waarom zou niet niet passen na de middelbare school bijvoorbeeld. Of na het afronden van een vervolgopleiding?

Ik ben er van overtuigd dat het domino-effect best meevalt. Het is ook maar net hoe je instelling is. En misschien is dat nou juist datgene wat vele burgers missen tov militairen, de zogenaamde 'can do'-mentaliteit. Iets dat je echt kan leren. Denken in mogelijkheden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 17:50

Nouja, als iemand een bepaalde baan heeft of neemt dan zal je daar als partner toch voor moeten kiezen om er in mee te gaan..of niet en dan ben je geen partners meer :P

Daarom, als je zoiets in gaat voeren dan lijkt aansluitend op een opleiding (liefst gewoon middelbare school) me het beste :j

Als je net als vroeger gewoon al een tijd vantevoren weet dat je opgeroepen gaat worden dan kan je er prima rekening mee houden en hoef je geen al eerder aangegane verplichtingen te onderbreken.

Maar ik reageer dan ook meer op het idee dat veel mensen lijken te hebben dat je als al lang werkende volwassene alsnog opgeroepen zou kunnen worden als het "nu" ingevoerd zou gaan worden :)

Dat zou gewoon serieuze problemen opleveren en is iets waarvan ik echt niet geloof dat dat gaat gebeuren als er geen noodtoestanden binnen de eigen grenzen zijn :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:16

Polivy schreef:
Ik ben er van overtuigd dat ook jij iets van Defensie kan leren. Iedereen. Tijdens een opleiding en loopbaan bij Defensie leer je dingen die je in de burgermaatschappij niet leert. Kwaliteiten, vaardigheden... En voor iedereen brengt het weer wat anders. En ik ben er van overtuigd dat het jou ook wat kan brengen.

Mensen, discipline is echt niet het enige wat je bij Defensie leert hoor. Ja, het is iets wat velen daar kunnen leren, maar het gaat veel verder dan dat.

Het leger produceert primair één ding. En dat is geweld.
Dit is geen mening, maar een feit. Dit is één van de eerste dingen die de nieuwe lichting in mijn tijd werd meegedeeld.
Het zo effectief mogelijk toepassen van geweld is inderdaad iets wat je in de burgermaatschappij niet leert. Of het zo wenselijk is dat zoveel mogelijk mensen te leren, dáár valt over te discussieren.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:45

Kuggur schreef:
Polivy schreef:

Dit is geen mening, maar een feit. Dit is één van de eerste dingen die de nieuwe lichting in mijn tijd werd meegedeeld.
Het zo effectief mogelijk toepassen van geweld is inderdaad iets wat je in de burgermaatschappij niet leert. Of het zo wenselijk is dat zoveel mogelijk mensen te leren, dáár valt over te discussieren.

Hmm ja, mijn vader is ook zo gewelddadig van al dat geweld wat hij geleerd heeft tijdens dienstplicht... Tuurlijk, het leger is er om te vechten wanneer nodig. Maar ik geloof er echt helemaal niks van dat je er alleen maar leert vechten. Je leert er ook overleven, je krijgt meer discipline, je wordt er harder van, je leert dingen van het stukje leger waar je bij zit, bij bijv. hospikken leer je een stukje zorg. Etc.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:04

Geen idee of dit al is gezegd, maar niet iedere 18 jarige hoefde in dienst toen er nog dienstplicht was.
Je werd uitgeloot (anders waren er te veel mensen), dus als je geluk had hoefde je helemaal niet.

Citaat:
Waar de dienstplicht geldt, gelden vaak eveneens vrijstellingen, vaak vastgelegd in de nationale dienstplichtwet. Veelvoorkomende vrijstellingsgronden zijn:

Afgekeurd worden bij de medische keuring of een medisch certificaat van ongeschiktheid kunnen overleggen.

Familieomstandigheden, waaronder het feit dat één of meer broers in het gezin al eerder in actieve dienst hebben gediend (broederdienst).

Het (fulltime) volgen van een studie of (hogere) opleiding.

Het bezitten van de doctorstitel, het volgen van een opleiding die hiertoe leidt, het verrichten van onderzoek, of het schrijven van een proefschrift.

De gezinssituatie, bijvoorbeeld enig kind of enige kostwinner zijn, of (kleine) kinderen hebben.

Het vervullen van een belangrijk geachte functie, eventueel met militair nut (leraren, artsen, werknemers in de oorlogsindustrie, chemici.

Vaak wordt de dienstplicht ook ontdoken. De redenen hiervoor zijn vaak slechte omstandigheden in het leger, angst om in een oorlog te worden ingezet, ontgroening door oudere lichtingen, liever andere dingen willen doen, of gewetensbezwaren. Ontduiking is meestal illegaal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:11

Ik meen dat het zo was dat als er al 2 zoons in dienst hadden gezeten, de 3e niet meer hoefde :)

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:18

pmarena schreef:
Ik meen dat het zo was dat als er al 2 zoons in dienst hadden gezeten, de 3e niet meer hoefde :)

Klopt. Mijn moeder heeft 3 broers en 2 moesten daarvan in dienst. Mijn vaders geboortejaar is uitgeloot dus hij heeft ook nooit in dienst gezeten. Zijn broer weer wel.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:34

Kuggur schreef:
Polivy schreef:

Ja, geweld is een middel dat ingezet kan worden door Defensie. Echter is dit niet de taak en missie van de krijgsmacht. En zegt het zeker niet alles over de vaardigheden die je gebruikt en leert bij Defensie.

Jouw reactie zegt mij dat je geen goed beeld hebt van de taken en verantwoordelijkheden van de krijgsmacht. En al helemaal niet over wat daar bij komt kijken. Mede dankzij Defensie kun jij leven in Nederland zoals je nu doet. In vrede, veiligheid en welvaart.
En als Defensie een bom, overgebleven uit de Tweede Wereldoorlog (je weet nog wel wat er toen gebeurd is, niet? En wie er vochten voor onze vrijheid?), onschadelijk maakt in jouw achtertuin of militairen de dijk verstevigen als er een doorbraak dreigt of vliegtuigen onderscheppen in de lucht, dan zijn zij bezig met hun primaire taak: het beschermen van Nederland en haar inwoners.
Niet echt iets waar in essentie geweld bij wordt ingezet. :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:23

Polivy schreef:
Ja, geweld is een middel dat ingezet kan worden door Defensie. Echter is dit niet de taak en missie van de krijgsmacht. En zegt het zeker niet alles over de vaardigheden die je gebruikt en leert bij Defensie.

Jouw reactie zegt mij dat je geen goed beeld hebt van de taken en verantwoordelijkheden van de krijgsmacht. En al helemaal niet over wat daar bij komt kijken. Mede dankzij Defensie kun jij leven in Nederland zoals je nu doet. In vrede, veiligheid en welvaart.

Je begrijpt het punt niet , al die idealistische doelen die je daar opnoemt worden gehaald door het toepassen van of dreigen met geweld; het is niet "de taak en de missie", het is het middel waarmee die taak en missie volbracht worden.
Zoals ik zei, geen mening maar een feit. En iedere beroeps officier zal dat beamen (zo iemand wees mij erop toen ik in het leger zat).
Waar dacht je dat al die dure wapens en wapenplatforms voor bedoeld zijn...?

NB, Ik leef niet in Nederland. Ik woon in een land zonder leger.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:56

Rebecca schreef:
Oh en dan struikel je perongeluk en land je op zijn kisten <3

Oh, ik dacht even aan 'echte' kisten. Het leek me ook al behoorlijk gênant... :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:02

Science90 schreef:
[naam] schreef:
Oh en dan struikel je perongeluk en land je op zijn kisten <3

Oh, ik dacht even aan 'echte' kisten. Het leek me ook al behoorlijk gênant... :oo

_O- Schoenen die ze hebben zijn kisten , dus met je smoel op zijn zwart gelakte kisten :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:33

@Kuggur
Hoe is het daarboven, rommelt ie nog???

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 15:16

Kuggur schreef:
Polivy schreef:

Je begrijpt het punt niet , al die idealistische doelen die je daar opnoemt worden gehaald door het toepassen van of dreigen met geweld; het is niet "de taak en de missie", het is het middel waarmee die taak en missie volbracht worden.
Zoals ik zei, geen mening maar een feit. En iedere beroeps officier zal dat beamen (zo iemand wees mij erop toen ik in het leger zat).
Waar dacht je dat al die dure wapens en wapenplatforms voor bedoeld zijn...?

NB, Ik leef niet in Nederland. Ik woon in een land zonder leger.

Ik zie wel hoe jij het ziet, maar ben het er niet mee eens. Dat zegt niets over dat ik het niet begrijp. Niks is overigens enkel idealistisch hoor. Beschermen van land en inwoners wordt ook gewoon nog dagelijks gedaan. Ook zonder (dreiging van) geweld. Het is misschien alleen niet altijd zichtbaar.
En ik kan met zekerheid zeggen dat niet iedere beroepsofficier kan beamen wat jij zegt, want ik ken er denk ik meer dan jij. Dat 1 iemand dit zegt (of jou er op wijst, zoals jij zegt) zegt natuurlijk niet zoveel over de gehele populatie en hun denkwijze.
Jammer dat dit jouw beeld zo gekleurd heeft.

Prachtig dat jij leeft in een land zonder leger en hier erg veel waarde aan hecht en gelukkig mee bent. (En dit bedoel ik absoluut niet sarcastisch, maar oprecht) Op mijn beurt ben ik blij met het Nederlandse leger. Dit betekent niet dat ik voor geweld ben (want dat kun je nooit 1 op 1 gelijk stellen), maar wel blij dat wij onze vrijheid kunnen verdedigen wanneer dit nodig is. En dat wij ook de vrijheid van misschien wel jouw land kunnen verdedigen als dat nodig is.

Maar terug ontopic en over wat ik eerder zei over vaardigheden etc, kwam deze link toevallig vandaag tegen: http://pwdegids.nl/artikel/5-tips-wat-u ... fficieren/