'zwakbegaafde stellen mogen geen kinderen krijgen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:06

gohya schreef:
_San87_ schreef:
Als dat probleem opgelost is, is het belangrijkste probleem nog niet opgelost, het feit dat ze geen grenzen kan stellen en geen toekomstvisie heeft.

Klopt,maar daar kunnen ze haar ook hulp bij bieden toch.
Toekomstvisie, zal wel raar zijn,maar die heb ik ook niet [meer].Ik kijk niet eens meer naar de toekomst,geniet en leef van dag tot dag in deze wereld. ;)

Das schitterend, maar werkt misschien niet zo als je n kind moet opvoeden :).

Rennie89

Re: 'zwakbegaafde stellen mogen geen kinderen krijgen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 01:51

Mijn broertje is meervoudig gehandicapt. Dit is bij de geboorte ontstaan en hij is nu 20. Hij zou nooit voor zichzelf kunnen zorgen, in mijn ogen ook absoluut niet geschikt voor kinderen. Gelukkig zal dit ook niet gebeuren gok ik. In dit soort gevallen mogen er van mij wel voorzorgsmaatregelen genomen worden. Maar dan hebben we het ook echt over iemand met epilepsie, autisme, hersenbeschadiging met als gevolg laagbegaafd, leeftijdsachterstand, motorisch en visueel gehandicapt.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 02:26

Ik ben zeker voor gedwongen sterilisatie, maar dat is gewoonweg niet uitvoerbaar. Mensen hebben het recht om een gezin te stichten en recht op onschendbaarheid. Ik vraag me wel af wanneer iemand niet geschikt is als ouder. En wie bepaalt dat dan? Is dat iemand die verslaafd is aan drugs/alcohol? Of iemand die een workaholic is? Misschien kan wel het opvoederschap afgenomen worden bij zulke ongeschikte ouders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 10:34

Ehm, mijn moeder was/is een soort workaholic, maar daarom zeker geen slechte moeder. Ze moest ergens ook wel, omdat ze alleen voor mij en mijn gehandicapte broer moest zorgen en tjah, er moet brood op de plank komen. Kinderen met een beperking moeten vaak naar een dure school, de begeleiding kost een flink pak geld, eventuele medicatie ook, materiaal en dergelijke (rolstoel, incontinentiespullen).
Dat die mensen die zoveel werken dan geen kind waard zouden zijn moet je ook geval per geval bekijken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 10:37

En verslaafden, gedetineerden... mogen ze wel kinderen krijgen als ze hun leven beteren? En hoeveel kansen krijgen ze dan? Dat je op een bepaald moment niet geschikt bent voor het ouderschap wil niet zeggen dat dat altijd zo blijft.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 10:59

Nikass schreef:
Het is heel moeilijk, maar ik denk niet dat alles bij het oude blijft. De discussie is gestart en dat gaat nog wel even duren, maar vroeg of laat komt hier wel wetgeving uit voort verwacht ik.

Weet iemand hoe hier in Scandinavische landen over wordt gedacht? Zij lopen nogal eens voor op ons.

Nee weet ik niet maar mijn vriend werkt veel in Scandinavie dus ik kan het eens vragen.

Zij hebben daar wel echt een heel groot pro-kinderbeleid en een enorm sociaal vangnet dus ik denk niet dat ze daar bepaalde restricties hebben.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 11:00

Nikass, ik vind dat gedetineerden met een bepaald soort delict (moord, verkrachting, geweld etc) hun kansen wel hebben verspeeld. Voorgoed.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 11:33

Varekaj schreef:
Ehm, mijn moeder was/is een soort workaholic, maar daarom zeker geen slechte moeder. Ze moest ergens ook wel, omdat ze alleen voor mij en mijn gehandicapte broer moest zorgen en tjah, er moet brood op de plank komen. Kinderen met een beperking moeten vaak naar een dure school, de begeleiding kost een flink pak geld, eventuele medicatie ook, materiaal en dergelijke (rolstoel, incontinentiespullen).
Dat die mensen die zoveel werken dan geen kind waard zouden zijn moet je ook geval per geval bekijken.

Met workaholic bedoel ik vooral 2 ouders die onwijs veel werken, omdat ze dat willen. Niet omdat ze dat moeten. Jouw moeder vind ik natuurlijk een compleet ander geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 11:46

Zolang de workaholic veel werkt tijdens de werkuren, en eventueel thuis doorwerkt wanneer kindlief slaapt, dan hoeft dat ook geen probleem te zijn. Net zo min als kinderen die van 's ochtends vroeg tot 's avonds naar de opvang moeten. Die hebben bezigheid genoeg, sociaal contact erbij met andere kindjes en als de ouders de rest van de tijd dat het gezin thuis is alle aandacht aan het kind geven tot die op bed gaat, dan moet het kunnen.
Zie het zo veel om me heen, en geen enkel die er hinder van heeft.

Om het cru te stellen, ken zelfs dames die voltijds huisvrouw zijn en de kids voor hun eigen gemak overdag naar de opvang brengen, 5 dagen op 7.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:34

maura schreef:
Ik heb het al eerder genoemd maar waarschijnlijk wordt er overheen gelezen. Er is/komt een nieuwe methode voor sterilisatie van vrouwen. Daarbij wordt in de eileiders een buisje geplaatst waarin een klepje zit dat open en dicht kan. Omdat dat allemaal heel klein is, komt er geen echte operatie te pas aan het plaatsen van die dingen. De klepjes kunnen van buitenaf open en dicht worden gezet, maar dat kan alleen met speciale apparatuur dus je moet ervoor naar een arts.

Ik zou er groot voorstander van zijn dat die techniek bij alle meisjes wordt gebruikt. Weg met de pil (lekker elke dag hormonen slikken, ongelooflijk dat wij vrouwen dat al decennialang zonder morren doen) en deze nieuwe methode (Choice heet het) in het basispakket.

Wie kinderen wil, moet daar dan bewust voor kiezen. Geen ongewenste/ongeplande zwangerschappen meer, geen tienermoeders, ongelukjes, verkrachtingsbaby's, vondelingen en andere drama's.

Klinkt op zich heel mooi, maar dat zou dus betekenen dat elk meisje zo rond haar eerste ongesteldheid naar het ziekenhuis moet om operatief die buisjes te laten plaatsen? :n

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:38

_Nelleke_ schreef:
Nikass, ik vind dat gedetineerden met een bepaald soort delict (moord, verkrachting, geweld etc) hun kansen wel hebben verspeeld. Voorgoed.

Dat past niet bij ons wetstelsel waarbij je als je je straf hebt uitgezeten weer een nieuwe kans (zou moeten) krijg (t)(en). Mensen denken bij moord altijd aan monsters maar moordenaars zijn ook vrouwen die na jarenlang misbruik en mishandeling door hun man nog maar één uitweg zien, of vaders die niet om kunnen gaan met het feit dat hun kind door een dronken tiener is doodgereden, die daarvoor een relatief lichte straf krijgt omdat hij nog onder het jeugdrecht valt. Dit zijn niet altijd recidivisten of gewetenloze types.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:39

De gevallen die jij nu noemt zijn wel 'uitzonderingen' en ik denk dat iedereen daar wel begrip voor heeft Nikass.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:44

anneliesdj schreef:
De gevallen die jij nu noemt zijn wel 'uitzonderingen' en ik denk dat iedereen daar wel begrip voor heeft Nikass.

Ik denk dat dit minder uitzondering en meer regel is. De meeste mensen moorden echt niet zomaar, dat is een fabel die erin geslopen is door horror boeken en films.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:57

Vjestagirl schreef:
anneliesdj schreef:

Ik denk dat dit minder uitzondering en meer regel is. De meeste mensen moorden echt niet zomaar, dat is een fabel die erin geslopen is door horror boeken en films.

Inderdaad. Ik vraag me af waar jij dat op baseert Anneliesdj?

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 13:25

anneliesdj schreef:
maura schreef:
Ik heb het al eerder genoemd maar waarschijnlijk wordt er overheen gelezen. Er is/komt een nieuwe methode voor sterilisatie van vrouwen. Daarbij wordt in de eileiders een buisje geplaatst waarin een klepje zit dat open en dicht kan. Omdat dat allemaal heel klein is, komt er geen echte operatie te pas aan het plaatsen van die dingen. De klepjes kunnen van buitenaf open en dicht worden gezet, maar dat kan alleen met speciale apparatuur dus je moet ervoor naar een arts.

Ik zou er groot voorstander van zijn dat die techniek bij alle meisjes wordt gebruikt. Weg met de pil (lekker elke dag hormonen slikken, ongelooflijk dat wij vrouwen dat al decennialang zonder morren doen) en deze nieuwe methode (Choice heet het) in het basispakket.

Wie kinderen wil, moet daar dan bewust voor kiezen. Geen ongewenste/ongeplande zwangerschappen meer, geen tienermoeders, ongelukjes, verkrachtingsbaby's, vondelingen en andere drama's.

Klinkt op zich heel mooi, maar dat zou dus betekenen dat elk meisje zo rond haar eerste ongesteldheid naar het ziekenhuis moet om operatief die buisjes te laten plaatsen? :n

Waar het gaat om 'normale' meisjes lijkt rond de eerste ongesteldheid me wat vroeg. Rond de eerste seksuele activiteiten lijkt me meer gepast. Ik weet niet wat jij onder operatief verstaat, maar voor zover mij bekend hoeft er voor Choice niet gesneden te worden. Die buisjes moeten in de eileiders en zoals je waarschijnlijk zelf ook wel weet :+ kun je daar van buitenaf komen zonder dat er een extra gat gemaakt hoeft te worden.

Dat Choice-systeem is uiteraard iets waar mensen aan moeten wennen, maar de ingreep zelf is voor zover ik weet niet zwaarder dan een spiraaltje laten zetten en het lijkt me een stuk gezonder om buisjes in je eileiders te hebben dan dagelijks hormonen te slikken. Iets wat in onze maatschappij dan weer volstrekt normaal worden gevonden, ook voor jonge meiden van 15/16 jaar.

Bij de groep waar dit topic over gaat, is het dan aan de ouders om bij hun dochter voor haar 16de die buisjes te laten plaatsen. Dat zal dan nog steeds geen eenvoudige beslissing zijn, maar naar mijn idee toch een aardig alternatief voor definitieve sterilisatie of elke drie maanden de prikpil.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 13:28

betreft gedetineerden. Ook voor verkrachting vast zitten kan anders zijn dan je denkt. Hoe vaak ik niet heb gehoord dat meisjes aangifte hebben gedaan van verkrachting om ienand terug te pakken of omdat ze spijt hebben. En in die gevallen staat een vrouw vaak sterker.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:09

Goof schreef:
Ragdollcat schreef:
En mijn vraag is nog steeds: Waar zijn de ouders en schoonouders? Ze moeten zeker bijspringen om hun kleinkind te gaan helpen als hun dochter/ Schoondochter het niet alleen af kan en waar is de vader van het kind?

Je kunt ouders en schoonouders niet verplichten hun kleinkind gedeeltelijk op te voeden.

Ik vraag me wel af waarom een kind idd uit huis wordt geplaatst ipv dat er intensieve begeleiding op het gezin komt.

Het gaat hier om hun eigen dochter en daar zijn ze wel verantwoordelijk voor, zeker als er wat mee is en ook nog eens toestaat dat het een kind krijgt terwijl het daartoe niet in staat is het goed te kunnen verzorgen of wat dan ook.............

En waar is de vader van het kind en waar zijn de ouders van de vader dan???????

Kijk dat is waarom het goed is om dit soort mensen geen kinderen te laten krijgen, als ze in de steek gelaten wordt door de ouders en het zelf uit mag gaan zoeken hoe het met het kind gaat........

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:12

Varekaj schreef:
Dan durf ik de grove, kwetsende vraag stellen: zijn de schoonouders dan eigenlijk wel hun kind waard(ig) geweest?

Want dit zijn dingen waar je gewoon rekening mee MOET houden wanneer je een zwakbegaafd of beperkt kind hebt. De dochter is hier eveneens slachtoffer van haar ouders, die indertijd gekozen hebben om haar voorlichting te geven maar niet te steriliseren. Dit doet de vraag rijzen: hebben haar ouders dan in feite wel voldaan aan het oh zo belangrijke criterium dat je in de toekomst moet kunnen plannen en inzicht hebben? Hun dochter verliest haar kindje omdat ze dit zogenaamd niet kan. Maar hebben de normale ouders hier dan wel aan voldaan toen ze beslisten om niet te steriliseren?

Uiteraard begrijp ik de ouders op zich wel dat ze hun dochter alle geluk van de wereld wilden gunnen, en dat zij de beslissing tot niet steriliseren zeer weloverwogen zullen hebben. Dat zal niet over 1 nacht ijs gegaan zijn. En dit moet ook op hun wegen natuurlijk, om je dochter en kleinkind zo ongelukkig te zien.
Maar rationeel bekeken had dit dus in feite gewoon vermeden kunnen worden. Zij weten als ouders van een zwakbegaafde dochter donders goed hoe moeilijk en vooral hoe kostelijk opvoeding kan zijn. Dan ga je toch geen risico nemen dat er een kleinkind komt als ze die 2 niet gewoon materieel, financieel en emotioneel kunnen bijstaan?

Edit: ik spreek me bewust niet uit over de partner en zijn ouders in deze kwestie. Uiteraard is daar ook zeer de vraag waarom zij niet te hulp schieten, maar aangezien daar geen verdere info over is ga ik er evenmin verder op in.

Ben ik mee eens.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 15:18

maura schreef:
Dat Choice-systeem is uiteraard iets waar mensen aan moeten wennen, maar de ingreep zelf is voor zover ik weet niet zwaarder dan een spiraaltje laten zetten en het lijkt me een stuk gezonder om buisjes in je eileiders te hebben dan dagelijks hormonen te slikken. Iets wat in onze maatschappij dan weer volstrekt normaal worden gevonden, ook voor jonge meiden van 15/16 jaar.

Bij de groep waar dit topic over gaat, is het dan aan de ouders om bij hun dochter voor haar 16de die buisjes te laten plaatsen. Dat zal dan nog steeds geen eenvoudige beslissing zijn, maar naar mijn idee toch een aardig alternatief voor definitieve sterilisatie of elke drie maanden de prikpil.

Niet iedereen krijgt de pil zomaar mee hoor, heb 't ding 8 jaar geslikt en dat was toen prima :j
Uiteindelijk bleek het toch niet de oplossing voor mij te zijn dus nu heb ik wat anders. 't Zijn gewoon lichaamseigen hormonen hoor, niks ergs aan.

Kan me verder helemaal vinden in jouw theorie. Om het overal in te voeren lijkt me wat radicaal (wel een goed idee maar ik gok niet dat je het er doorheen krijgt) maar voor de groep in dit topic zeker :j

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 15:22

Maura,

even over je 'buisjes en voor alle meisjes'..

Dit betekent dan dus dat je alle babies maar moet plannen? Weet jij hoeveel babies er liefdevol door puur toeval geboren zijn?

In mijn geval.. Ik heb er bewust voor gekozen om geen kinderen op de wereld te zetten in het verleden.
En nog steeds sta ik daar achter. Echter, inmiddels ben ik 37 en heb dit bij gesteld naar:
ik gebruik voorbehoedsmiddelen, echter mocht er iets misgaan en raak ik zwanger.. Dan is het van harte welkom.. Mocht ik dus om wat voor reden dan nu toch nog zwanger raken van een kleintje, dan kan ik het onderhouden en alle kansen bieden, ik zou er zielsveel van houden, maar gepland staat het zeer zeker niet. Sinds een jaar of twee heb ik voor mijzelf beslist dat als het lot toch zou willen dat ik een kind zou krijgen is het welkom, ik help het lot alleen geen handje door de regenjas weg te laten in mijn vruchtbare periode (en die neem ik heel erg ruim).

De meeste mensen aimen niet op 'nu wil ik zwanger raken, zet alle poorten maar open'. Velen zullen gewoon op een gegeven moment stoppen met voorbehoedsmiddelen en zeggen: als er eentje wil komen dan is het nu welkom.. Naar een dokter moeten om iets dat natuurlijk is, weer te laten herstellen, dat vind ik nogal ver gaan.

Dat ouders van zwakbegaafde kinderen deze optie voorgelegd zouden krijgen, dat is nog een ander verhaal.. Dan steriliseer je ze feitelijk op omkeerbare wijze. Maar gewoon maar bij ieder kind erin jassen.. dat vind ik echt te ver gaan

overigens, ja.. ik weet dat ik de riscoleeftijd binnengedrongen ben, dit staat terzijde.. als het lot mij tegen alle verwachtingen in een kind zou schenken, dan is het ongeacht de gezondheid welkom.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:48

Ik heb vanaf mijn eigen post bijgelezen en wat me steeds weer opvalt is dat er eigenlijk alleen over het vrouwelijke deel van de bevolking wordt gesproken. Waar blijft de discussie over het mannelijke deel?? En kom nu niet aan met het gezeur dat het mannelijke deel dan maar een condoom om moet doen.. Dit gaat niet altijd of moet ik eigenlijk zeggen bijna nooit. Als 'normale' mensen al vaak niet aan een condoom denken en/of om kunnen doen.. Laat staan het gehandicapte deel.. Je kan nog zoveel voorlichting geven, maar de mensen met een geestelijk handicap (het woord beperking vind ik belachelijk verzonnen) functioneert nu eenmaal op een meer instinctieve manier als het om seks gaat.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:49

rainbow8 schreef:
Ik heb vanaf mijn eigen post bijgelezen en wat me steeds weer opvalt is dat er eigenlijk alleen over het vrouwelijke deel van de bevolking wordt gesproken. Waar blijft de discussie over het mannelijke deel?? En kom nu niet aan met het gezeur dat het mannelijke deel dan maar een condoom om moet doen.. Dit gaat niet altijd of moet ik eigenlijk zeggen bijna nooit. Als 'normale' mensen al vaak niet aan een condoom denken en/of om kunnen doen.. Laat staan het gehandicapte deel.. Je kan nog zoveel voorlichting geven, maar de mensen met een geestelijk handicap (het woord beperking vind ik belachelijk verzonnen) functioneert nu eenmaal op een meer instinctieve manier als het om seks gaat.

Iemand hier in het topic laat haar zoon steriliseren.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:51

Dat ben ik schat :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:52

rainbow8 schreef:
Dat ben ik schat :D

Oeps := zoveel posters, hihi.. Vergeef mij :o

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:53

Natuurlijk :D. Dan snap je dus gelijk waarom ik het weer naar voren breng.