Bovendien is ook niet iedereen die gelooft Christelijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
CoolCorrie schreef:de bigbang is een feit,
NatasjavE schreef:Sababber schreef:Ik vind het soms weinig zeggend als iemand katholiek is
Oh en waarom dan?
Sababber schreef:Ik vind het soms weinig zeggend als iemand katholiek is, inderdaad vaak wel gedoopt, soms nog communie maar daar haken ze vaak af. Behalve met carnaval, het 40 dagen vasten is er dan vaak niet meer bij, maar dat ter zijdeIk ken erg veel mensen die katholiek zijn maar die er verder weinig waarde aan lijken te hechten.
Sababber schreef:Dat ze dus gedoopt zijn, een enkeling heeft communie gedaan (met daarbij de reden dat ze een fiets of cadeau kregen van opa en oma), verder wel in de kerk willen trouwen maar er dan verder niet te vinden zijn, en hun kind laten dopen om het rondje opnieuw te doen. Maar er verder niet mee bezig zijn, ik ben iemand die graag doorvraagt over hoe ze in hun geloof staan en dan heb je snel door dat iemand er blijkbaar verder niet zo mee bezig is. Iedereen mag op zijn of haar manier geloven van mij. Maar ik ken veel katholieken die behalve de titel katholiek weinig verbonden lijken te zijn met God, de bijbel of de kerk. Het verhaal wat BM aangeeft heb ik veel vaker gehoord, daarom vind ik de term Katholiek vaak niet veelzeggend.
BaileyMix schreef:Maartje1990 schreef:Verootje het was bij jou dus geen schakelaartje, je bent er al mee opgevoed dus het zat er al in. Toen is er iets gebeurd wat dat alleen aangewakkerd is.
Geloven is gewoon geen keus. Je kiest er niet voor om iets wel of niet te geloven.
Dat ben ik toch niet met je eens. Je kiest ervoor je kop in het zand te steken, een betonnen plaat voor je kop te houden. Mensen kunnen de keuze maken hun ogen te openen, kritisch te kijken. Als je ervoor kiest dat niet te doen, maak je dus bewust de keuze te (blijven) geloven.
Sababber schreef:Natasja, Zeg ik dat alle katholieke zo zijn? Nee. Zeg ik dat dit bij protestanten niet voorkomt? Nee. Wat zeg ik is dat ik het soms weinig zeggend vind als iemand zich katholiek noemt. Omdat ik in mijn Omgeving (dus niet in jouw omgeving!) Merk dat er veel mensen zijn die zich graag katholiek noemen maar zich verder weinig lijken te verdiepen in het geloof.
even begrijpend lezen alsjeblieft. Ik blijf mijn posten niet toelichten op deze wijze.
Maartje, baileymix heeft het er over dat gelovigen een plaat voor hun hoofd hebben. Niet over atheïsten of niet gelovigen. Maar dan nog is het inderdaad niet echt respectvol.
verootjoo schreef:Buitengesloten?nee hoor, ben nooit buiten gesloten
mijn zusjes gaan ook niet naar de kerk en worden in geen geval verstoten ofzo. Heb altijd genoeg vrienden en familie gehad. Het grootste deel van mijn familie is ook niet gelovig.
Ik heb ook geen rotleven gehad zonder geloof. Heb altijd een leuk leven gehad.
Dus nee, dat is niet de reden.
Sababber schreef:In sektes gebeurt het denk ik vaker dat je met de nek wordt aangekeken dan bij een gewone apostolische gemeente. Sowieso vind ik het b*llshit om iemand niet meer aan te kijken omdat hij of zij blijkbaar meer aansluiting had bij een andere gemeente. Wat de reden van de overstap ook is, als je toch gelooft in dezelfde god. Of iemand is zijn geloof kwijt geraakt, wat ik me maar al te goed kan voorstellen. Waarom zou je dan iemand buiten sluiten? Horen we elkaar dan juist niet te helpen? Iemand gaat niet voor niks weg, misschien moeten mensen daar wat meer over na denken?
Wat ik zeg, er zijn genoeg gemeentes die je de hand schudden en je Gods zegen toewensen als je besluit naar een andere gemeente te gaan. En als je je geloof bent verloren je graag willen helpen je vertrouwen in God terug te vinden, mits je daar zelf ook voor openstaat. Religie is te breed om het daar op te gooien denk ik. Niet alle moslims zijn terroristen en niet alle christenen zitten zondags in de kerk. Het blijven individuen en je bent zelf verantwoordelijk voor hoe jij je gedraagt tegenover een ex gelovige (is dat een woord?) Hier is een gemeente waar ze inderdaad raar doen als je weg gaat. Er wordt verwacht dat je met iemand uit dezelfde gemeente trouwt en zo niet dan moet diegene mee naar die gemeente en jij gaat absoluut niet naar die van de ander. Zo wel, wordt je inderdaad met de nek aangekeken. Wie zit er dan fout? Degene die zijn eigen weg ging of deze "christenen" die niet goed kunnen lezen, want er staat duidelijk geschreven dat wij niet zullen oordelen.
Opvattingen van bepaalde mensen.Citaat:Maar goed, zo werd mij wederom duidelijk gemaakt hoe het gesteld is met de opvattingen binnen het geloof
Shenavallie schreef:Sababber schreef:In sektes gebeurt het denk ik vaker dat je met de nek wordt aangekeken dan bij een gewone apostolische gemeente. Sowieso vind ik het b*llshit om iemand niet meer aan te kijken omdat hij of zij blijkbaar meer aansluiting had bij een andere gemeente. Wat de reden van de overstap ook is, als je toch gelooft in dezelfde god. Of iemand is zijn geloof kwijt geraakt, wat ik me maar al te goed kan voorstellen. Waarom zou je dan iemand buiten sluiten? Horen we elkaar dan juist niet te helpen? Iemand gaat niet voor niks weg, misschien moeten mensen daar wat meer over na denken?
Wat ik zeg, er zijn genoeg gemeentes die je de hand schudden en je Gods zegen toewensen als je besluit naar een andere gemeente te gaan. En als je je geloof bent verloren je graag willen helpen je vertrouwen in God terug te vinden, mits je daar zelf ook voor openstaat. Religie is te breed om het daar op te gooien denk ik. Niet alle moslims zijn terroristen en niet alle christenen zitten zondags in de kerk. Het blijven individuen en je bent zelf verantwoordelijk voor hoe jij je gedraagt tegenover een ex gelovige (is dat een woord?) Hier is een gemeente waar ze inderdaad raar doen als je weg gaat. Er wordt verwacht dat je met iemand uit dezelfde gemeente trouwt en zo niet dan moet diegene mee naar die gemeente en jij gaat absoluut niet naar die van de ander. Zo wel, wordt je inderdaad met de nek aangekeken. Wie zit er dan fout? Degene die zijn eigen weg ging of deze "christenen" die niet goed kunnen lezen, want er staat duidelijk geschreven dat wij niet zullen oordelen.
Je zegt het inderdaad, zoals het zou moeten zijn. Was het maar waar dat alle vormen van religie er zo over denken. Voor mijn werk reed ik dagelijks (ook op zondag) langs een bepaalde kerk, waar 2 of 3 religies een kerk delen. De ene groep begroette mij altijd hartelijk als ik gedag zei en de andere keek me kwaad aan en mompelde dat het de dag des heeren zou zijn (of iets dergelijks). Beetje vreemd, want de voordrager werkt toch ook op zondag? Een collega van mij durft zelfs niet op zondag te werken, bang voor de heftige reacties... Maar goed, zo werd mij wederom duidelijk gemaakt hoe het gesteld is met de opvattingen binnen het geloof en kan ik mij dus ook heel goed voorstellen dat er door deze grote verschillen oorlogen ontstaan. Vandaar dat ik zo stellig ben in mijn mening: het geloof is iets voor jezelf en hoeft een ander niet opgedrongen te worden. Ieder heeft zijn eigen waarheid en gelooft zijn eigen waarheid, maar hou het alsjeblieft voor jezelf en probeer het niet als een feit te laten lijken voor anderen of zaken te beweren. Hoe harder een gelovige beweert dat zijn/haar waarheid een feit is, hoe harder ik me ertegen verzet. Gelukkig ken ik een hoop mensen die niet zo met hun geloof te koop lopen en daar kun je ontzettend fijne gesprekken, soms zelf heel diepgaande gesprekken mee hebben. Ik verzet me niet per definitie tegen het geloof, want het heeft ook hele mooie verhalen en ingangen voor bijzondere gespreksstof of zelfs een discussie. Hoe heerlijk is het om naast je eigen mening/beeldvorming ook de situatie eens van een andere kant te kunnen bekijken: we moeten elkaar om beurten "gelijk" geven, wat weer stof tot nadenken geeft.
Shenavallie schreef:@ Verootjoo en Sammie: Inderdaad, ik schreef het verkeerd op. Het is niet het geloof, maar de mensen die het gedrag vertonen. Wel opvallend, zo bedoelde ik het, dat bij bepaalde stromingen het gedrag aardig gelijk is aan elkaar. In dit geval gaat het om Katholieken, waarvan het gros zich abrupt omdraaide of mij boos aankeken. En niet alleen één zondag, maar elke zondag. Terwijl de andere stromingen juist heel vriendelijk terug zijn of mij zelfs al eerder groeten en groetten dan ik hen. Ik snap het niet, evenmin wat Sammie schreef over het al dan niet opsteken van een hand. Als mensen zó met elkaar omgaan of moeten omgaan, dan komt het bij mij over als een sekte. Een oude bekende van mij zit bij een kerkbestuur en heeft het ook al eens zo genoemd, maar dan in de zin dat als het geloof op straat wordt verkondigd en iedereen erover aangesproken/aangeklampd wordt. Uiteraard mag dit weerlegd worden door een ieder die het er niet mee eens is, omdat ik niet in een tunnelvisie wil blijven hangen.