Winged schreef:WillBokkers schreef:Ook het begrip 'jihad' ligt veel breeder dan het lijkt.
Ik heb mij daar eens in verdiept.
(Als de bronnen die ik bekeken heb waar zijn) lopen daar 3 groepen rond.
Van 1 groep snap ik echt dat ze daar gaan vechten, serieus. En ik was altijd die vrij negatief daarover was in gesteld.
De andere 2 zijn m.i wel slecht.
De een doet alleen een spel om macht en ranselt onschuldige burgers af, heeft het vooral gemunt op vrouwen en kinderen.
De andere is de groep die wij voornamelijk kennen als de strijders van het geloof.
Zij moorden omdat zij vinden dat dat in de Koran staat.
Zij zijn degene die hun geloof verkeerd interpreteren.
Máár om degene die uit de naam van het geloof vechten te stoppen, zul je eerst een andere groep moeten stoppen. (Degene die kinderen en vrouwen afranselt)
Stop die groep dan vecht ook automatisch groep nummer 1 waarvan ik snap dat ze vechten.
Het punt is alleen dat dus de groep die als eerste gestopt moet worden niet als direct gevaar wordt gezien omdat ze alleen binnenlandse onrust veroorzaken en gewoon omdat het idioot goed beveiligd is.
Onder andere waar hij voor vecht? http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... rlog.dhtml
Snel even zijn verhaal doorgelezen.
Zo op het eerste gezicht lijkt hij te vechten tegen ISIS , dan snap ik ook dat je vertrekt.
Hij gaat onder het motto 'een betere wereld begint bij jezelf'.
Maar dat was nog geen eens specefiek waar ik op doelde.
Ik heb een documentaire gezien van een nederlandse jihad strijder.
Zijn familie werd uitgemoord door Assad.
Hij vertrok. Hij hielp zijn familie en oud-vrienden te strijden en te overleven.
Ze hebben daar ook inside beelden gemaakt.
Op een gegeven moment vielen ze een opslag plaats binnen.
Vrouwen en kinderen waren vastgebonden zonder eten of drinken.
Bij sommige vielen de ledenmaten eraf omdat ze hoog waren vastgebonden en ze simpelweg geen kracht meer hadden.
De vrouwen werden verkracht en zagen er verschrikkelijk uit.
Hij streed ook mee.
En op zo'n moment, vechtend om je familie in leven te houden, tegen het onderdrukkende regiem, om kinderen en vrouwen te bevrijden en uit hun leiden te verlossen, snap ik dat je de wapens pakt.
(je zag ook dat sommige mensen meteen werden afgeknald omdat er toch niks meer te redden viel en ze alleen maar leden.)
Geweld is niet de oplossing. Maar geweld gebruiken om nog erger geweld tegen te gaan vind ik heel wat anders.