Drukke bus; tassen op stoelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Re: Drukke bus; tassen op stoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:44

Volgens mij niet. Volgens mij mag een niet opvouwbare fiets alleen op het balkon staan waar ook aangegeven is dat dit voor fietsen is. Een opvouwbare fiets mag ook mee de coupés in.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:47

Zet je je opvouwbarefiets dan ook op de stoel neer? :D Wel handig, want die past ook nie op schoot :+

Bokker13579

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:50

Een niet opvouwbare fiets mag idd alleen in de daluren en alleen op het 'balkon'

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:51

Ja klopt gewone fietsen mogen alleen op aangegeven plaatsen, maar in die dubbeldekkers is dat volgens mij altijd bij die 4 klapstoeltjes op het balkon.. daar hangt zo'n sticker in ieder geval.

Nou Ladybird, wel regelmatig mensen gezien die ze voor de stoel naast zich zetten, of in het gangpad. Maar de meeste schuiven ze gewoon tussen de stoelen (waar de stoelen rug aan rug staan).

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:54

Gewone fietsen mogen ook alleen maar bepaalde tijden, alleen buiten de spits.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:56

Ik hoef de buschauffeur niet te vragen of ik asjeblieft de bus in mag, hij doet de deur open, ik doe mijn oortje van m'n muziek uit, zeg goedemorgen en check in. Ik loop verder de bus in en hoef niet te vragen of iemand asjeblieft zijn voeten van de stoel wil halen of asjeblieft zijn tas weg wil halen zodat ik daar kan zitten, deze horen gewoon vrij te zijn. Als er een oude of minder valide persoon de bus in komt hoeft deze niet te vragen of hij/zij asjeblieft mag zitten, ik sta gewoon op. Als er een conducteur langskomt, doe ik mijn oortje van m'n muziek uit, zeg goede morgen en dank u wel als hij/zij naar mijn chipkaart vraagt. Allemaal normaal fatsoen en zou eigenlijk geen discussie moeten zijn.

moralian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:56

Gewone fietsen mogen altijd maar binnen daluren betaal je daar 6 euro voor. het kan ook zijn dat ze je vragen een trein later te pakken wanneer het te druk is.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:59

MacavityL schreef:
Ik hoef de buschauffeur niet te vragen of ik asjeblieft de bus in mag, hij doet de deur open, ik doe mijn oortje van m'n muziek uit, zeg goedemorgen en check in. Ik loop verder de bus in en hoef niet te vragen of iemand asjeblieft zijn voeten van de stoel wil halen of asjeblieft zijn tas weg wil halen zodat ik daar kan zitten, deze horen gewoon vrij te zijn. Als er een oude of minder valide persoon de bus in komt hoeft deze niet te vragen of hij/zij asjeblieft mag zitten, ik sta gewoon op. Als er een conducteur langskomt, doe ik mijn oortje van m'n muziek uit, zeg goede morgen en dank u wel als hij/zij naar mijn chipkaart vraagt. Allemaal normaal fatsoen en zou eigenlijk geen discussie moeten zijn.

Je mag je tassen op de stoelen hebben staan :)
Dit is al meerdere malen aangegeven.
De stoelen hoeven dus niet vrij te zijn :)

En nogmaals, wat is er mis met even iemand aantikken als iemand niet doorheeft dat het zo druk is?
Er hoeft toch niet meteen grof geschut in gezet te worden?

Ik haal altijd mijn tas van de stoel af, met een lach, want iemand hoeft niet te staan.
Maar soms ben ik overvallen door reisziekte en heb ik mijn ogen dicht. Dan kun je mij toch gewoon even aantikken?
Ik haal meteen de tas voor je weg hoor :)

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:59

Ik vind dat zo vervelend! Ook mensen die op het buitenste stoeltje gaan zitten, zodat je half over ze heen moet klimmen :Y).

Ik staar ze eerst een beetje aan, dan zeg ik er wat van. Horen ze me niet omdat ze een koptelefoon of dergelijk op hebben ga ik gewoon een zitbeweging maken, waardoor ik bijna hun tas raak en dan trekken ze hem meestal wel weg :)).

Ik zat laatst in de bus met m'n vriend vanaf het station en het was super druk. Zie ik op het einde nog een man binnen komen strompelen met krukken. Dus ik geef m'n vriend een por van sta is op(hij zat aan de buitenkant) dan kan ik even vragen of meneer wil zitten. Als echte gentleman vroeg mijn vriend het uiteindelijk, maar meneer bedankte vriendelijk. Ik heb altijd het gevoel alsof ik de enige ben, de rest blijft lekker zitten. Waar zijn je manieren? :o?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:00

moralian schreef:
Gewone fietsen mogen altijd maar binnen daluren betaal je daar 6 euro voor. het kan ook zijn dat ze je vragen een trein later te pakken wanneer het te druk is.

Nietus.

Citaat:
Onder enkele voorwaarden kunt u uw fiets meenemen in de trein. Voor het meenemen van een fiets geldt dat u dit buiten spitstijden doet. Dat wil zeggen dat u op werkdagen voor 6.30 uur, tussen 9.00 en 16.30 uur en na 18.00 uur uw fiets kunt vervoeren (vouwfietsen zijn een uitzondering op deze regel). Op feestdagen en in de maanden juli en augustus kunt u de hele dag uw fiets meenemen in de trein.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:17

Jeetje, schrik er best wel van dat mensen het niet eerst even netjes vragen, maar gewoon andermans spullen verplaatsen of gewoon op neerploffen -O-
Mij zul je niet snel horen, maar dat moet je echt niet bij mij proberen...

Verder heb ik zelf altijd mijn tas (laptop, mappen, is een best gewicht :j) naast me op een stoel staan.
Let wel altijd op als we bij een halte zijn of er mensen zitten, maar ook ik zie niet altijd alles.
Vind het best asociaal als mensen perse naast je willen zitten (dus dat je je tas op schoot moet zetten in het al veel te krappe plekje) terwijl er nog meer dan genoeg plek is, ook dat ze alleen kunnen zitten 8)7

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:45

Als mensen naast me willen zitten als er nog meer dan genoeg plek is, vind ik idd ook niet leuk. Maar ik zou het niet weigeren. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 14:25

W_Empress schreef:
Als mensen naast me willen zitten als er nog meer dan genoeg plek is, vind ik idd ook niet leuk. Maar ik zou het niet weigeren. :)

Ik ga dan zelf gewoon ergens anders zitten. Waarom samen zitten als je lekker alleen kan zitten, denk ik dan. :j

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 14:42

Argh..dit herken ik en ik erger me er ook kapot aan. Moet ook s'ochtends tijdens werkspitsuur met het OV als alle bussen echt stamp en stampvol zitten. Mensen die met een uitgestreken gezicht op de stoel naast het gangpad blijven zitten en de stoel naast het raam gebruiken voor hun bagage..en ook geen ruimte maken terwijl er al tig mensen in het gangpad staan.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 15:08

Warboel schreef:
Sorry maar als ik na een lange dag school terugreis en er vraagt iemand of ik ergens anders wil gaan zitten omdat je niet tegen mensen kan, zou ik toch wel een beetje geïrriteerd raken. Zou het wel doen, dat dan weer wel.

Vraag me dan wel af wat je doet als er al overal al 1 iemand zit en je ook niet wil staan Zwerte? Je gaf aan dat staan niet echt een optie is. Ga je dan wel naast iemand zitten of toch staan? Is een oprechte vraag hoor, geen aanval. :)

Nou, dat hangt dus heel erg van mn gemoedstoestand af. De ene dag heb ik meer last van fysieke klachten, de andere dag overheerst het psychische. Is mn knie/rug al vreselijk pijnlijk en ga ik dus sterretjes zien als ik blijf staan, tja dan bijt ik er even doorheen en ga toch naast iemand zitten. Dan wel iemand waar ik niet meteen de kriebels van krijg. Kan mn knie en mn rug het nog wel hebben, dan blijf ik in die situatie inderdaad liever staan.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 15:17

xApple schreef:
Zwerte schreef:
En wat nou als het ov de enige manier is om op je therapie te komen? Die situatie heb ik eerder beschreven (en zelf meegemaakt, echt geen pretje hoor) maar niemand reageert daar op.
Ik ben het heus met jullie eens dat je nooit kan eisen dat de stoel naast je leeg blijft. Als het vol is, heb je gewoon pech. Maar als er wel nog ruimte is op andere plekken, wat is er dan in hemelsnaam zo vreselijk ernstig aan rekening houden met iemand die moeite heeft met vreemden in zn persoonlijke ruimte? Waarom zo iemand zelfs uitlachen? Jemig zeg, als je het hebt over asociaal en respectloos....of misschien eerder onwetend en naief....

Ik heb jouw post wel goed gelezen hoor. Niet meteen vanuit gaan dat ik het niet goed gelezen heb ;) Ik vind het gewoon belachelijk dat jij een plek bezet houdt en dan verwacht dat mensen maar aan iemand anders moeten vragen of ze ernaast mogen zitten. Ik vind dat echt te zot voor woorden. Dan moet je ook maar 2 kaartjes kopen. Je mag niet verwachten dat mensen rekening met je houden. Want uiteindelijk ben jij (en ik) degene met een probleem en niet de mede reizigers. En nee ik ben niet onwetend of naïef, dat is mijn mening ;)

Ehm waar staat dat ik denk dat je niet goed gelezen hebt? Sorry, maar ik kan er slecht tegen als mensen woorden in mn mond leggen. Zo ook jouw interpretatie van wat ik zou vinden en verwachten. Waar haal je in vredesnaam vandaan dat ik verwacht dat mensen het aan een ander moeten gaan vragen? Ik hoop er wel op, maar verwacht en eis het zeker niet. Ik heb juist meerdere malen gezegd dat ik zelf altijd ja zeg en nog vriendelijk ook. Ik zie er alleen ook geen probleem in om te vragen of ze ergens anders willen gaan zitten (heb dat lef zelf dus niet, maar snap het probleem ervan ook niet zo), want een vraag kan je ook nee op antwoorden. Waarom is een vraag een eis? Het is imo een verzoek en daar kan een nee op volgen en dat heb je gewoon te pikken aangezien het openbaar vervoer is. Dat zeg ik al meerdere malen, dus ik snap echt niet waar je vandaan haalt dat ik zou eisen en verwachten dat men rekening met mij houd. In realiteit is dit zelfs het tegenovergestelde kan ik je vertellen: ik weet niet anders dan dat de rest van de wereld asociaal en egoistisch is en dat je alleen op jezelf kan vertrouwen. Mijn uitgangspunt is dan ook altijd dat niemand rekening met je gaat houden en dit topic is weer een prachtig bewijs. Dus ik hou graag rekening met mezelf, zolang niemand daar hinder van ondervind.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 17:24

love_western schreef:
Ja handig als je al last hebt van je benen door een chronische aandoening.

Als het echt niet anders kan mogen mensen naast mij zitten. Maar liever niet. En ik moet helaas met ov.

Tja, anderen moet helaas ook met het OV. Dikke pech voor jou, een ander heeft net zoveel recht op een zitplaats.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 17:34

Doanique schreef:
Als het vol is kan ik dat begrijpen maar als je nog ergens anders kunt zitten en ik zeg nee, dan vind ik dat niet asociaal hoor; het is een vraag, dan kan je ook een nee verwachten en ik zeg echt niet nee omdat je er toevallig raar uit ziet of zo, daar zal ik echt een goede reden voor hebben.

Zat nog even over deze na te denken, maar dit klopt eigenlijk niet. Het is namelijk niet jouw bus, dus je hebt helemaal niet het recht om eventueel 'nee' te zeggen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 17:35

Dat vind ik eigenijk ook wel.

Hoezo heeft iemand het recht om je een plek naast hem/haar te weigeren? Wat heeft zo iemand over die stoel te zeggen? Helemaal niets toch?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 17:39

Zwerte schreef:
Warboel schreef:
Sorry maar als ik na een lange dag school terugreis en er vraagt iemand of ik ergens anders wil gaan zitten omdat je niet tegen mensen kan, zou ik toch wel een beetje geïrriteerd raken. Zou het wel doen, dat dan weer wel.

Vraag me dan wel af wat je doet als er al overal al 1 iemand zit en je ook niet wil staan Zwerte? Je gaf aan dat staan niet echt een optie is. Ga je dan wel naast iemand zitten of toch staan? Is een oprechte vraag hoor, geen aanval. :)

Nou, dat hangt dus heel erg van mn gemoedstoestand af. De ene dag heb ik meer last van fysieke klachten, de andere dag overheerst het psychische. Is mn knie/rug al vreselijk pijnlijk en ga ik dus sterretjes zien als ik blijf staan, tja dan bijt ik er even doorheen en ga toch naast iemand zitten. Dan wel iemand waar ik niet meteen de kriebels van krijg. Kan mn knie en mn rug het nog wel hebben, dan blijf ik in die situatie inderdaad liever staan.

Ah oke :j Vervelend dat je zo'n "last" hebt van andere mensen, maar tegelijk ook van je lichaam. Dat heb je ook niet voor je lol.
Als je het gewoon normaal zou vragen zou ik het overigens wel doen hoor. Maakt voor mij toch niet uit waar ik zit.
Alleen zou ik me dan wel even achter m'n oren krabben of ik er raar uit zie en het aan mij ligt _O-

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 18:07

Hoe ik mij dat soort mensen voorstel:
Afbeelding

Bokker13579

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 18:20

Amaris schreef:
moralian schreef:

Nietus.

Citaat:
Onder enkele voorwaarden kunt u uw fiets meenemen in de trein. Voor het meenemen van een fiets geldt dat u dit buiten spitstijden doet. Dat wil zeggen dat u op werkdagen voor 6.30 uur, tussen 9.00 en 16.30 uur en na 18.00 uur uw fiets kunt vervoeren (vouwfietsen zijn een uitzondering op deze regel). Op feestdagen en in de maanden juli en augustus kunt u de hele dag uw fiets meenemen in de trein.

Dat ga ik onthouden!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 19:26

Kinke schreef:
love_western schreef:
Ja handig als je al last hebt van je benen door een chronische aandoening.

Als het echt niet anders kan mogen mensen naast mij zitten. Maar liever niet. En ik moet helaas met ov.

Tja, anderen moet helaas ook met het OV. Dikke pech voor jou, een ander heeft net zoveel recht op een zitplaats.

Ze zegt toch nergens van niet?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 19:35

LadyMadonna schreef:
Kinke schreef:

Ze zegt toch nergens van niet?

Nou, ik vind het nogal wat om te zeggen dat je alleen bij hoge uitzondering daar mag zitten, als het echt niet anders kan :') de bus is net zoveel van anderen als voor haar :=

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 21:00

Oh, dit topic he :+ Als ik mijn tas op de stoel naast me heb staan en iemand gaat naast die stoel staan en kijkt me alleen maar aan, ga ik mijn tas niet weghalen, net zo goed als mensen die alleen maar staan te kijken als ze erlangs willen, en dan verwachten dat ik uit mezelf aan de kant ga. Of nog erger, mensen die gewoon ergens gaan staan en verwachten dat ik voor ze aan de kant ga. :+ Dan draai ik mijn hoofd ook om.

Maar ik snap dat het vervelend is. Verder zou het mij weinig interesseren of ze met een blij of een boos gezicht hun tas op de grond gooien. Die tas is daar weg en dat is het belangrijkste toch? :P