Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwarte piet moet zwart blijven

ja
757 (92%)
nee
64 (7%)

Totaal aantal stemmen: 821

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:01

Wat ik vind?

Dat ik er serieus van schrik dat topics over dingen als Ebola, Serië, ongelukken met doden ( zoals de monstertrucks), oid nog niet eens de helft van de pagina's hebben als een onbenullige zwarte pieten discussie. Jammer, terwijl het veel boeiender/heftigere onderwerpen zijn waar je veel beter/boeiender over kan filosoferen?

Maar toch mijn ( ongezouten :D ) mening? Dat papa en mama zich druk maken om zwarte piet en zijn kleur terwijl een kind die in zwarte piet gelooft en kinderfantasie heeft.. Dus wanneer je in een mooi verhaal fantaseert dat pieten ook roze kunnen zijn, geloven ze dat net zo goed als wanneer ze zwart zijn. Dat is namelijk het kinderbrein. ( Meer info weten? Heb hier een boekenplank studieboeken pedagogie voor de geïnteresseerden )
Dus papa en mama maken er een punt van, niet het kind. Die viert het kinderfeest net zo leuk met roze pieten.

Verder, maak je niet zo druk. er zijn belangrijkere dingen op de wereld, waar je veel beter je geld/energie in kan steken :)

secricible

Re: Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:04

Ook als ze direct kunnen zien dat de roze piet de buurman is?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:09

secricible schreef:

sterker nog er is een experiment gedaan waarbij de leraar tijdens de les zich ging vermommen als Robin hood. Dus geen schmink maar een pak veren etc. gewoon waar de leerlingen bij waren. Er kwam een juf de klas in die ook even ging praten en toen vroeg zij : Waar is meester Henk? geen 1 leerling had meer door dat "Robin hood" meester Henk was.

Bij ons kwam, nu je buurman zegt, de overbuurman altijd sinterklaas spelen. Dat heb ik ook nooit gemerkt.

Een kinderbrein werkt heel anders dan die van jou of mij. Een kind gelooft net zo goed in een roze gemaakte piet, als een gouden, als een rode, als een zwarte. Een kind kan daar in geloven, dat papa en mama dat niet willen is een ander verhaal.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:54

@Nessah

Er kan wel een experiment gedaan zijn, maar in de praktijk zijn er genoeg kinderen die piet wel herkennen. Bijvoorbeeld het voorbeeld wat ik wel eerder noemde: Onze zangpiet werd door een van de kinderen in de zaal herkend als scoutingleider. En dat was met zwarte schmink. Kinderen zijn niet zo dom als ze afgeschilderd worden. Ze zijn juist heel pienter en verliezen zwarte piet geen enkele seconden uit het oog. En als piet dan roze is valt het kwartje sneller dat hij de buurman is ipv als hij zwart geschminkt is.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:03

Idd ik heb van familie gehoord dat ik met 5 jaar, mn oom in Sinterklaas zo ineens herkende en op de basisschool hebben we het met de vader van een vriendinnetje van me gehad die zei, he dat zijn de schoenen van mn papa, nog nooit zo'n blozende Sint gezien, zwarte pieten herkennen ze niet.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:06

Nessah schreef:
secricible schreef:

sterker nog er is een experiment gedaan waarbij de leraar tijdens de les zich ging vermommen als Robin hood. Dus geen schmink maar een pak veren etc. gewoon waar de leerlingen bij waren. Er kwam een juf de klas in die ook even ging praten en toen vroeg zij : Waar is meester Henk? geen 1 leerling had meer door dat "Robin hood" meester Henk was.

Bij ons kwam, nu je buurman zegt, de overbuurman altijd sinterklaas spelen. Dat heb ik ook nooit gemerkt.

Een kinderbrein werkt heel anders dan die van jou of mij. Een kind gelooft net zo goed in een roze gemaakte piet, als een gouden, als een rode, als een zwarte. Een kind kan daar in geloven, dat papa en mama dat niet willen is een ander verhaal.

Dan was ik vast een heel raar kind :') Ik riep in groep 1 "Dat is de pappa van Pleun!" wijzend naar de vader van Pleun verkleed als Sint. En hij had goed zijn best gedaan ook nog :+

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:17

Prima, dan maken we Piet paars of rood of goud of zilver of legergroen. Mijn punt was, dat als Piet een andere kleur is kinderen daar ook in geloven.

Maar de volwassenen, dat zijn degene die moeilijk doen over een kinderfeest :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:23

Pearlx schreef:
Dan was ik vast een heel raar kind :') Ik riep in groep 1 "Dat is de pappa van Pleun!" wijzend naar de vader van Pleun verkleed als Sint. En hij had goed zijn best gedaan ook nog :+

Als je werkelijk 4 jaar was en dat zei, dan is dat inderdaad apart. Maar ook dat zal een verklaring hebben. Maar ik kan hier nu allemaal verklaringen noemen, feit is dat kinderen een ontzettend groot fantasie beeld hebben.

Marianne Fredriksson bijvoorbeeld heeft hier vele onderzoeken en boeken overgeschreven die "makkelijk" geschreven zijn. Er zijn ook heel veel psychologen die hier boeken en onderzoeken over hebben geschreven, maar wat vaak heel moeilijk omschreven is. Dus ben je oprecht geintresseerd hierin, lees dan eens het wat van haar. Zij beschrijft de kinderfantasie tegenover de ratio van volwassenen. Heel boeiend, al zeg ik zelf :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:26

Tytonidae schreef:
@Nessah

Er kan wel een experiment gedaan zijn, maar in de praktijk zijn er genoeg kinderen die piet wel herkennen. Bijvoorbeeld het voorbeeld wat ik wel eerder noemde: Onze zangpiet werd door een van de kinderen in de zaal herkend als scoutingleider. En dat was met zwarte schmink. Kinderen zijn niet zo dom als ze afgeschilderd worden. Ze zijn juist heel pienter en verliezen zwarte piet geen enkele seconden uit het oog. En als piet dan roze is valt het kwartje sneller dat hij de buurman is ipv als hij zwart geschminkt is.

Ho maar wacht eens even, waar zeg ik dat kinderen dom zijn? Ik beschrijf hun fantasie. Hun beleveniswereld is heel anders dan die van een volwassenen, maar anders is niet dom.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:29

Piet hoeft geen andere kleur te krijgen, hij is zwart en mensen zijn niet zwart, hooguit donkerbruin en zoals je het zegt alleen volwassenen maken er een probleem van, dus we gaan het niet veranderen, laatst een kindje in de stad die vroeg aan zn moeder of die piet ziek was omdat ie groen was, want dat was echt niet goed, dat zei het kind, jochie van een jaar of 4 uit zichzelf, ik vind e mensen die zeggen onder de slavernij te lijden juist mensen die eens aan een psychologisch onderzoek moeten meedoen, want niemand die nu nog leeft en ook niet hun ouders of grootouders leefde nog in de tijd van de slavernij, helemaal als je alle agressie van een aantal antifanaten ziet, volledig buiten proportie

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 20:01

Ik zeg nergens dat jij zegt dat kinderen dom zijn. Echter zijn er genoeg mensen in deze discussie die dat wel impliceren. :)

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:51

Nessah dat geld niet voor alle kinderen.
Zoon van ml, vind het heel raar dat er gekleurde pieten zijn. Net zoals in de film. Je kan toch niet een kleur worden?? Het gaat er bij hem niet in.
Nou is t ook zn laatste jaar ( hij is 7) maar hier blijft ook voor bib de piet zwart.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 22:33

Gisteren op bezoek bij vrienden van ons met kids van 6 en 9, de oudste gelooft niet meer in sinterklaas, de jongste echt nog wel, zij is opgegroeid met gekleurde Pieten, de oudste heeft in Nederland de zwarte piet nog mee gemaakt.
De gekleurde Piet heeft Hun geloof nooit aangetast.

Nog steeds begrijp Ik de hele ophef niet.
Ik weet ook zeker dat als mijn dochter oud genoeg is om het concept sinterklaas te snappen dat zij echt niet gaat twijfelen omdat de Pieter gekleurd zijn.
Zelfs dat sinterklaas een donkere man is die wordt wit geschilderd zal zij niet zien, terwijl dat er best wel spooky uitziet.

Misschien dat er nu een groep kinderen is die gaan twijfelen, maar als Je 3 jaar Lang gekleurde Pieten hebt rond lopen kijkt echt geen kind daar meer van op.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 22:34

Erg druk kan ik mij er niet om maken.
Waarom pieten niet allerlei leuke kleuren geven als getinte zich gediscrimineerd voelen?
Ik zie daar geen probleem in. :)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 17:05

kunnen we dit topic niet gewoon lekker sluiten. word eigenlijk doodziek van dat zwarte pieten gezeur

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 23:50

Nessah schreef:
Prima, dan maken we Piet paars of rood of goud of zilver of legergroen. Mijn punt was, dat als Piet een andere kleur is kinderen daar ook in geloven.

Maar de volwassenen, dat zijn degene die moeilijk doen over een kinderfeest :)

Jij doet ook moeilijk, waarom houden we zwarte piet niet zwart.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 09:58

Droppiet, hartstikke Hollands

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 20:33

Urielle schreef:
Droppiet, hartstikke Hollands

Hé dat vind ik een leuke oplossing! _/-\o_

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:36

Laten die volwassen mensen zich druk maken over echt leed in de wereld zeg ipv een kinderfeest te lopen verzieken. Zoveel aandavht wordt er nog niet eens besteed aan bv. IS.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:39

Klopt helemaal lianne, maar IS is voor de meeste ver weg, zelfde geld voor Ebola en de hoeveelheid Mensen en vooral kinderen die nog steeds sterven aan hongersnood.

Het is toch een luxe dat Mensen in Nederland zich druk kunnen maken om de kleur van een Piet.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 18:40

iedereen denkt er anders over dat heb ik door :p

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 20:14

Pandameisje schreef:
iedereen denkt er anders over dat heb ik door :p

Daarom is er ook zo'n heisa over. :D

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:54

Wat ik niet snap is dat wij blanken beschuldigt worden dat we nu nog de vruchten hebben van het slavenhandel verleden. Leuk, maar de afstammelingen die nu in westerse landen (toch blanke landen van oudsher) leven plukken net zo goed van die vruchten. Ze krijgen net zoveel als anders gekleurde, daar word geen onderscheid in gemaakt. En dan willen ze nu nog een bak geld hebben over de ruggen van hun voorouders. Schandalig!! Maar terug naar afrika willen ze niet, nee dan hebben ze het een heel eind slechter dan nu in de "rijke" landen.

Gelukkig doet friesland niet mee aan de gekleurde pieten gekte.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:34

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:01

En dan lees ik dat tijdens de intocht wel gedemonstreerd mag worden, en dat er agenten verkleed als zwarte piet meelopen tijdens de intocht.....bah wat wordt een kinderfeest toch verpest....