Pretpark Walibi krijgt een gebedsruimte voor moslims

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:11

Kwanyin schreef:
Vijf keer bidden hoort bij de vijf zuilen van Islam. Dus daar is niks extremistisch aan, dat is gewoon basisgeloof :P .

Halal eten is ook basisgeloof. Maar het doorsnijden van kelen is imo toch wel heel extreem. Ook heb je ergens gezegd dat het uiten van hun geloof hier gewoon binnen het wettelijke blijft. Maar dat is niet zo. Met het onverdoofd slachten overtreden ze een wet, namelijk dat dieren hun eigen dood niet mee mogen maken. En natuurlijk de wet dat je geen dieren mag mishandelen, terwijl wat zij doen martelen is. Maar hee, dat mogen zij gewoon, wij niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:11

Thesserd schreef:
NatasjavE, en dat laatste is nou precies wat ik bedoel :P Vanuit de Koran/Bijbel is de kans groter dat men qua persoon/karakter/normen/waarden escaleert. Niet dat dat zo MOET zijn, maar die kans is gewoon groter. En naar mijn mening groter bij de Koran dan de Bijbel. Maar goed... dat even ter zijde.

Die kans is bij beide boeken even groot.

Eeuwen lang zijn vrouwen hier in Europa onderdrukt. Allemaal uit naam van het "goede"boek.(denk even aan de Heksenvervolgingen)
In die tijd maakte de islam juist een verlichte periode door.
En ja,...het boek is niet veranderd. De Bijbel is niet veranderd.

Wat wel veranderd is zijn de mensen. Wij maken nu een verlichte periode door. En laten we hopen dat we nooit weer een zwaardere periode (zoals de SGP graag ziet) weer door moeten maken.

Goed gedrag en goed fatsoen zijn namelijk niet voorbehouden aan goede christenen(of Moslims ftm) maar dat is wat de samenleving met elkaar afspreekt en hoe je met elkaar omgaat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:55

Thesserd schreef:
Brainless schreef:
Jij misschien niet, maar er zijn wel mensen die dat even prettig vinden.
Ook niet gelovigen maken gebruik van die ruimte.

Ik heb het met meerdere mensen inmiddels besproken in mijn omgeving. Allerlei verschillende soorten mensen, en iedereen vind het belachelijk dat er een stilteruimte nodig zou zijn in Walibi. Uiteraard alleen op Bokt allerlei begrijpende reacties hiervoor. Ik denk echt dat misschien 1 op de 1000 mensen (niet-moslim) de stilteruimte zouden gebruiken. Misschien nog niet eens.

Leuk ook dat mensen zoals ik dom en bekrompen genoemd worden. Je kan ook gewoon een andere mening ergens over hebben zonder dat je meteen dom en bekrompen bent...? 8)7

Ik ben het eens met Marjoow, ik snap wat zij bedoelt. Veel moslims in Nederland die nog niet eens onze taal kunnen spreken maar wel verwachten dat er allerlei dingen voor hun aangepast worden. Dat zie je gewoon veel in Nederland en daarom kan zoiets als een 'gebedsruimte' in Walibi zo ergelijk zijn omdat dat een beetje de druppel is zeg maar.

En nee, tuurlijk niet allemaal en er zijn ook zeker goeien bij. En er zijn ook Moslims die gewoon Nederlands zijn, zelfs blank. Maar dat is altijd zo toch? :')

Fijn dat "iedereen" in jouw omgeving het belachelijk vindt.
Ik hoop dat je begrijpt dat ook niet gelovigen er gebruik van maken.

Autisten maken ook gebruik van de ruimte als het even allemaal te veel wordt.
Het heeft dus helemaal niets met geloof te maken, dat hebben kranten ervan gemaakt.
Het is een stilteruimte waar iedereen even rust kan nemen en voor bepaalde mensen dus echt heel fijn.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:00

NatasjavE schreef:
Thesserd schreef:
NatasjavE, en dat laatste is nou precies wat ik bedoel :P Vanuit de Koran/Bijbel is de kans groter dat men qua persoon/karakter/normen/waarden escaleert. Niet dat dat zo MOET zijn, maar die kans is gewoon groter. En naar mijn mening groter bij de Koran dan de Bijbel. Maar goed... dat even ter zijde.

Eeuwen lang zijn vrouwen hier in Europa onderdrukt. Allemaal uit naam van het "goede"boek.(denk even aan de Heksenvervolgingen)

Wat wel veranderd is zijn de mensen. Wij maken nu een verlichte periode door. En laten we hopen dat we nooit weer een zwaardere periode (zoals de SGP graag ziet) weer door moeten maken.

Goed gedrag en goed fatsoen zijn namelijk niet voorbehouden aan goede christenen(of Moslims ftm) maar dat is wat de samenleving met elkaar afspreekt en hoe je met elkaar omgaat.

amen

nog even een gewetensvraagje

als een hengst zonder het netjes te vragen boven op een merrie uit zijn kudde springt. vanuit welk geloof onderdrukt hij zijn vrouw dan?

gewoon nieuwsgierig wie dan nu de schuld gaat krijgen van het feit dat de man het voortouw neemt in deze en de vrouw zich gewillig onderwerpt aan de wil van haar man (geen dwang, anders schopt ze de hengst er wel af)..

vroeg mij gewoon even af welk geloof er dan verantwoordelijk voor is.. :o

NatasjavE

Re: Pretpark Walibi krijgt een gebedsruimte voor moslims

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:10

Een dergelijke hengst wordt door een dominante merrie op z'n plek gezet en een minder dominante merrie laat hem begaan?

Tis een beetje en open deur maar dieren hebben geen religie. :)

In de natuur is vaak het recht van de sterkste(en dan doel ik niet op de evolutie)
Wat ons anders maakt dan paarden is uiteraard onze hersencapaciteit.
Wij kunnen bedenken wat goed en fout is en hoe we het beter kunnen doen.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:22

Thesserd schreef:

als iedereen die gelooft ook nog een beetje zijn gezond verstand gebruikt, geen enkele religie wil dat mensen worden onderdrukt, dat maken de mensen ervan.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 19:22

Ik was erg nieuwsgierig naar de reacties van Bokt. Omdat ik wel erg verbaasd was toen ik dit las.
Niet omdat er het voor moslims is, maar voor een bepaalde religie. Als het voor christen- of voor
een andere geloof/religie was ik net zo verbaasd geweest.
En dat komt meer, omdat het een pretpark is en niet verwacht dat er zoiets komt.

Maar ik vroeg mij af aangezien het bron artikel al 2 jaar 'oud' is. Gaat Walibi dit doorzetten of hebben
ze al een ander alternatief naar dit onderzoek. :)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:25

NatasjavE schreef:
Thesserd schreef:

Dat klopt, ik praat dat ook niet goed, maar ik zie wel dat die onderdrukkende en regeltjes makende christenen steeds minder worden tegenwoordig. Dat gaat nooit weer de lucht in, dat durf ik met 100% zekerheid te zeggen :j Dat durf ik over de Islam zeker niet te zeggen op dit moment. Toch, omarmen we het met z'n allen. Christen zijn is uit, Moslim zijn is in. Zo lijkt het wel...

Verder is het extremisme waar ik het over heb van Christenen lang niet zo gevaarlijk als het extremisme van Moslims. Tuurlijk, er zijn altijd uitschieters, maar jullie snappen denk ik wel waar ik het nu over heb.

Bovendien is het Christendom geen doe-geloof, hoe stom het ook klinkt. De Islam is dat wel, of in ieder geval meer. Er zijn echter wel veel Christenen die het als een doe-geloof en dus regeltjes-volgen geloof zien, maar dat is niet wat Jezus verkondigt, en dat is toch wat iedere Christen als voorbeeld zou moeten hebben? :+ Hier ga ik nu niet verder op in omdat het ernstig off-topic is :') Als je wil mag je me PBen om daar over te discussiëren :+

Sowieso lijkt het me niet goed om te lang over de essentie van beide geloven door te gaan hier, nogmaals omdat het off-topic is.

delvira schreef:
Thesserd schreef:

als iedereen die gelooft ook nog een beetje zijn gezond verstand gebruikt, geen enkele religie wil dat mensen worden onderdrukt, dat maken de mensen ervan.

Klopt, maar die mensen krijgen bij wijze van spreken een duwtje in de rug van het boek wat zij lezen en aanhangen.

-edit- vergeten...
@Brainless Dat weet ik, dat het ook voor niet gelovigen is. Dat had ik al eerder kenbaar gemaakt :+ Ik ben overigens vrijwilliger bij een manege voor gehandicapten, waar o.a. ook veel autisten komen, en ik vergelijk hun uitstapje naar de manege met een uitstapje naar Walibi. In de manege is ook geen stilteruimte, dat is simpelweg niet nodig (tot nu toe :+). Voor niemand niet, voor autisten, adhd'ers en mensen met syndroom van down niet. Als ze thuis zijn is er weer rust. Uitstapje = uitstapje voor hun, uitstapje = niet rust. Nu is een uitstapje naar de manege wel iets korter dan een uitstapje naar Walibi, maar goed. Dat is mijn vergelijkingsmateriaal en van daar uit was o.a. mijn mening gevormd. Misschien is het ook wel een slechte vergelijking hoor, maar zo veel kennis heb ik nou ook weer niet van mensen met een handicap.

Als je dan toch even rust nodig hebt zijn er genoeg plekjes waar dat wel even te vinden is als ik mij dat herinner. Maar goed... Ik zal de volgende keer in Walibi nog eens extra goed opletten. Het is niet zo dat ik niemand een stilteruimte gun ofzo trouwens, prima als het ook voor autisten is, maar volgens mij, praktisch gezien gaat de stilteruimte gewoon zelden gebruikt worden door niet-moslims. Het klinkt mij een beetje als een goedpratertje in de oren dat het niet alleen een gebedsruimte voor moslims is maar dat het voor iedereen is zeg maar, zodat het minder 'erg' klinkt. Ok, dat klinkt vaag. :')

Misschien zit ik er helemaal naast hoor, maar ik denk dat de wens er vooral vanuit de groep moslim-walibi-bezoekers is geweest en dat Walibi er toen een markt in zag en het onder de noemer stilteruimte voor iedereen heeft gegooid. Om het minder heftig te laten klinken. Correct me if i'm wrong :)

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 19:46

Het is ook wel 'slim' van Walibi. Als ze zo nog een 'extra' doelgroep kunnen trekken.

Maar dan vraag ik mij af. Zou het echt werken. Ben namelijk wel erg benieuwd of ze hier nou
hun extra doelgroep bezoekers kunnen trekken door dit initiatief.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:50

Ludique96 schreef:
Het is ook wel 'slim' van Walibi. Als ze zo nog een 'extra' doelgroep kunnen trekken.

Maar dan vraag ik mij af. Zou het echt werken. Ben namelijk wel erg benieuwd of ze hier nou

bel ze op en vraag hoeveel gebruik er nu van gemaakt wordt en door welke doelgroepen..

dat ding is er al twee jaar inmiddels.. het is vast wel bekend

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:50

Ludique96 schreef:
Maar ik vroeg mij af aangezien het bron artikel al 2 jaar 'oud' is. Gaat Walibi dit doorzetten of hebben
ze al een ander alternatief naar dit onderzoek. :)

Heb je nou uberhaupt gelezen? Er staat dus al tijden een stilteruimte in Walibi, staat ook gewoon op de plattegrond van het park. Op de site staat duidelijk vermeld dat deze ruimte voor iedereen is die er gebruik van wil maken.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 20:01

elenaMM77 schreef:
Ludique96 schreef:

bel ze op en vraag hoeveel gebruik er nu van gemaakt wordt en door welke doelgroepen..

dat ding is er al twee jaar inmiddels.. het is vast wel bekend

Da's best een goed idee :+ Misschien ga ik wel mailen :P Nog even over nadenken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 20:24

Thesserd, het christendom is ook een doegeloof. Ook christenen dienen 5 x per dag te bidden, 2x per dag naar de kerk te gaan, dienen te vasten, te biechten etc, etc. Maar zoals gezegd het christendom is nu niet in een zware periode.

Geloof me,...er zijn meer overeenkomsten dan er verschillen zijn.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 20:25

Blue_Eyes schreef:
Heb je nou uberhaupt gelezen? Er staat dus al tijden een stilteruimte in Walibi, staat ook gewoon op de plattegrond van het park. Op de site staat duidelijk vermeld dat deze ruimte voor iedereen is die er gebruik van wil maken.

Ja ik heb het artikel gelezen van twee jaar geleden. ;) Maar niet op de site gekeken nog. Sinds
het artikel wil ik er wel meer in verdiepen maar nog niet de serieuze tijd gehad om er werkelijk
waar in te verdiepen.
Laatst bijgewerkt door Ludique96 op 15-09-14 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 20:25

En mailen vind ik nog niet zo'n gek idee. Ik ga erover nadenken vind dit soort dingen namelijk wel
interessant.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 20:31

delvira schreef:
Thesserd schreef:

Nou,...er is ook niet veel van te maken hoor als je de bijbel leest.

http://home-1.tiscali.nl/~ti112509/vrouw.htm

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 20:33

Oh, er is een hoop van te maken, als je die teksten in hun verband leest en niet zo uit de context rukt. Het gaat me hier te ver off topic om dat uit te leggen. Ik vermoed dat er met veel Koranteksten hetzelfde gebeurt. En al die verschillende opvattingen over hoe een tekst te lezen, zorgen juist voor al die verschillende stromingen. Zowel in het christendom als in de islam. En in veel andere religies en overtuigingen ook, trouwens.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 20:38

@NatasjavE Welgeteld 3 van die artikelen komen uit het Nieuwe Testament... :+ En dan gaat het over o.a. Timotheus, waar Paulus een brief schrijft aan een gemeente. Dat is wat Paulus zegt. Dat is niet iets waar je je vervolgens dus aan moet houden als Christen. Paulus heeft wel meer vreemde dingen gezegd. Zo even snel gegoogled: http://www.refdag.nl/boeken/wat_te_denken_van_sommige_uitspraken_van_paulus_1_733804

Volgens Paulus moet je ook niet trouwen geloof ik :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 20:40

Je moet gewoon de bijbel niet letterlijk nemen dan heb je sowieso al iets niet goed zitten in je hoofd, net zoals die moslims die de koran te letterlijk nemen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 20:50

NatasjavE schreef:
Een dergelijke hengst wordt door een dominante merrie op z'n plek gezet en een minder dominante merrie laat hem begaan?

Tis een beetje en open deur maar dieren hebben geen religie. :)

In de natuur is vaak het recht van de sterkste(en dan doel ik niet op de evolutie)
Wat ons anders maakt dan paarden is uiteraard onze hersencapaciteit.
Wij kunnen bedenken wat goed en fout is en hoe we het beter kunnen doen.

dat is exact waar ik op doel..

docht ook de dominante merrie zal doen als haar natuur haar ingeeft, ze onderwerpt zich als het puntje bij het paaltje komt, want ze is henstig..

maar zoals je zelf al aangeeft de natuur geeft vanzelf aan dat een dier dominanter of onderdaniger is.
en waarom is natuurlijke hyrarchy 'fout'? immers mensen kunnen nadenken en het negeren.. maar waarom?

als je een partner hebt die van nature dominanter is, dan val je daar niet op tenzij je van nature onderdaniger bent.. ik heb het dus niet over uithuwelijken maar je eigen partner vinden..

je zoekt iets dat jouwzelf completeert.. dus van nature onderdanig, dan zoek je een natuurlijke leider.. ben je van nature dominanter dan zoek je een wat volgzamere partner.. dat gaat onbewust, dat doet de natuur voor ons. immers dat maakt een eenheid.

door het feminsme dat ook zeker goede dingen bracht.. is het nu fout om aan je nature drang gehoor te geven en ieamand te zoeken die jouw behoeften compleet maakt.. en als je diegene vind dat mag je niet elkaar aanvullen.. nee je moet maatschappelijk gezien gelijk zijn.. om dus compleet te blijven moet zich behoorlijk inspannen en de ander zich behoorlijk inhouden.. en waarom? per saldo kom je op hetzelfde uit.. waarom mag je dan niet, als je van nature een leider bent een volgzame vrouw hebben.. of waarom mag je als meer onderdanig persoon niet volgzaam zijn aan je man?

want tegenwoordig wordt je man of je vrouw (afhankelijk van wie de dominantere persoon is) direct verguisd als vrouwenonderdrukker of op zijn minst vrouw onvriendelijk..

als je dan ook nog eens van marokaanse afkomst bent dan zijn het 'weer die islamieten'..

terwijl het grotendeels natuurlijke behoeften zijn om iemand te volgen of om iemand te leiden.. Wij negeren onze natuur en gaan dan knokken om maar te laten doen voorkomen alsof je elkaars gelijken bent..

ook islamieten kennen inmiddels feminisme, echt wel.. ze groeien hier gewoon op.. Misschien zijn ze wel wijzer dan ons en laten ze zich niet leiden door wat de meute vind, maar gaan ze af op wat ze voelen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 20:53

Blue_Eyes schreef:
Oh, er is een hoop van te maken, als je die teksten in hun verband leest en niet zo uit de context rukt. Het gaat me hier te ver off topic om dat uit te leggen. Ik vermoed dat er met veel Koranteksten hetzelfde gebeurt. En al die verschillende opvattingen over hoe een tekst te lezen, zorgen juist voor al die verschillende stromingen. Zowel in het christendom als in de islam. En in veel andere religies en overtuigingen ook, trouwens.

Gaat inderdaad erg of topic. Maar sommige teksten hoef je niet z'n verband te trekken om toch wel heel duidelijk te lezen hoe "God" het bedoeld heeft.

(1 Timotheus 2:12-14) Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij. Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva. En Adam is niet verleid geworden; maar de vrouw, verleid zijnde, is in overtreding geweest.

Hier staat heel letterlijk dat een vrouw niet over een man mag heersen. Een vrouw zou dus niet president van het land kunnen worden. Leg me uit waar ongeveer ik het uit z'n verband trek?

En daar gaat het niet waar ik het uit z'n verband zou trekken.
Het gaat erom dat eeuwen lang mensen dit regeltje wel heel letterlijk genomen hebben. En we hebben nog steeds een partij in Nederland die inderdaad ook vind dat een vrouw in de politiek niets te zoeken heeft.

En dan hebben we het nog niet over de gruwelijke passages die verkrachting van vrouwen niet verwerpen.

En vooral de opmerkingen uit z'n verband getrokken, verkeerd geïnterpreteerd, en anders bedoeld bezorgen mij dan echt heel veel jeuk in mijn nek.

Sorry hoor, maar zeg dan gewoon,...inderdaad wat daar staat is inderdaad raar. Maar God heeft dat boek niet geschreven en heeft nooit bedoeld dan de man boven de vrouw staat.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 20:58

Zie nu pas dit topic.
Maar Nederland word steeds gekker.

Ik snap niet waarom ze dit soort dingen allemaal doen.

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 20:58

Ik vind het goed dat ze zoiets neerzetten! Wij worden er niet slechter van. Maar dat we racistisch zijn als we het niet doen? Hallo zeg! Ik word op straat uitgescholden voor 'tatta' en 'vieze kaaskop' maar als we iets over hun zeggen zijn we rasistisch en intolerant. Zo werkt het niet, het is en blijft nederland en nederland is geen islamitisch land.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:11

NatasjavE schreef:
(1 Timotheus 2:12-14) Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij. Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva. En Adam is niet verleid geworden; maar de vrouw, verleid zijnde, is in overtreding geweest.

om te beginnen schiep God niet de man maar de mens adam.. Adam komt van het Hebreeuwse adama en betekent mens of aarde.

Naast Adama de mens was er een mytische figuur Lilith de vrouwelijke tegenhangster van Adam.
Lilith wilde zich echter niet aan Adams zijde scharen en zich zeker niet onderwerpen, doch Him Domineren..

(daarom ook meerdere Lilith in bekende boeken en series.. allen Feministen minstens, maar vaak ook b***)

Lilith kende de 'geheime naam van Jaweh' wat overigens ook niet God betekent maar Goden en riep hem aan, hierdoor kon zij aan het paradijs en Adam ontsnappen.. Zij zou als maagd de moeder van 'vervloekte' kinderen zijn geworden.. Dit verklaard dan ook zogezegd de mensheid die De verloren zoon onderweg tegenkomt (anders is er wel iemand bezig geweest en zou adam geen rib meer overhouden)

lilith is ook niet geschapen uit adam maar naast adam.. als zijn 'gelijkwaardige'..
daarna schiep god Eva uit adams Rib om hem te vergezellen als partner.

Om duidelijk te zijn.. God is behoorlijk sadistisch..

Hij schiep niet de Man als Dominante partner, maar een Feminist lol..

En omdat God 'alwetend' zou horen te zijn, Had hij dit dus vooruit moeten kunnen overzien..

ik vraag mij daarom ook wel eens af of God niet een vrouw was of een nicht>

Het is toch een 'wijven' of nichtenstreek om de eerste Man op aarde met een Feminist op te zadelen?

----

duikt voor de zekerheid weg.. maar wilde dit even delen..

door alle overleveringen, mond op mond doorgegeven, daarna overgeschreven voor het eens een keer gedrukt kon worden.. En dan ook nog vanuit het Hebreeuws vertaald.. een taal die voor vele woorden meerdere betekenissen kent..

hoe kun je dan ooit gewoon quotes uit de bijbel trekken en deze als letterlijke waarheid beschouwen..

heb je ooit wel eens een doorfluister spelletje gedaan.

na 5 mensen is de boodschap al niet meer exact zoals deze bedoelt was.. hoe denken we dan dat het generaties lang doorgefluisterd is, daarna bijeen gezocht, de verhalen geselecteerd (er waren er veel meer dan de bijbel alleen) en vervolgens nog eens vertalen..

hoe kun je ooit met zekerheid zeggen wat een tekst betekent heeft..
je kunt er hooguit over discusieren en je handelen afstemmen op wat je denkt dat juist is als je in de geest van een geloof wilt handelen.

het is een selectie van overleveringen, verhalen en geschiedenis, gebundeld en aan de tands des tijds en overgeleverd aan vertaal en doorspreekfouten..

Neem genesis.. iemand ooit opgevallen dat er 2 verschillende scheppingen in staan en dat de man en vrouw 2x geschapen wordt? en dat is pas het eerste boek'

dit geld voor iedere vorm van heilige geschriften die hun oorsprong vinden ver voor de boekdrukkunst en behoorlijke vertaalbureaus

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:24

Jahweh betekent niet God of Goden, maar 'Ik die ben'. Ik heb nu verder even geen tijd, maar dat wilde ik er toch even tussendoor kiepen :)