Echte vrouwen hebben rondingen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:40

tess_84 schreef:
xSogno, ik vind die dames op dat plaatje dat jij gepost hebt, trouwens ook niet gezond mager hoor.
Zo'n plaatjes zijn even respectloos als die plaatjes met "real men want real women with curves" of iets dergelijk. Als je je goed in je vel voelt en je gezond bent, wat is dan het probleem? Maar ik heb de indruk dat zulke plaatjes gepost worden door mensen die net niet tevreden zijn met zichzelf en gewoon even bevestiging zoeken dat ze toch echt niet te dik/mager zijn. Ik voel bijvoorbeeld echt geen behoefte om zulke plaatjes te posten/delen, omdat ik (ik durf het amper te zeggen!) best tevreden ben met mijn lichaam.

Ten eerste, je hebt alle recht om trots te zijn op je lichaam, is mijn bescheiden mening.

Zulke plaatjes zijn voor beiden kanten niet leuk, maar dat is mijn punt juist, iedereen krijgt zulke opmerkingen over zich heen, of je nou dik of dun bent. Dan kun je beter stoppen met 'de andere kant' te willen beledigen, om jezelf beter te laten voelen, of omdat je iets 'terug' wilt doen omdat jij zo'n opmerking te horen hebt gekregen 'van de andere kant'.

Tuurlijk zijn die plaatjes beledigend. Maar niet alleen magere mensen krijgen dat soort opmerkingen over zich heen. Maar ik snap echt niet dat je je als 'slanke' vrouw achtergesteld voelt door zulke campagnes als die van Dove terwijl in dat zelfde reclame blok nog 10 keer een hele hoop slanke dames ziet, en dat overgewicht zogenaamd de norm zou zijn, want dat is het overduidelijk niet.

(Ik gebruik je in algemene vorm).

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:44

BelleTessa schreef:
JastieHorse schreef:
Je kan ook geen discussies voeren wanneer iedereen anders denkt over dik en dun. Het is een mening, gevoel en smaak.

Ik heb het idee in dit topic dat de slankere dames zich achtergesteld voelen omdat er nu ook mooie volslanke dames in spotlights staan..

Waarom jezelf hier druk over maken als je zo trots bent op je lichaam?

En TS sommige dingen heb je echt wel gezegd..zelf beter terug lezen misschien.

Hoe kom je hier nou weer bij? Dat is echt vergezocht zeg..

tess_84 schreef:
Bedankt naamgenootje ;) Dat bedoel ik inderdaad precies!

maar je zegt eerder al dit:
tess_84 schreef:
het is precies of te dik is het nieuwe normaal. Dat is voor slanke dames echt zeer frustrerend.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:45

BelleTessa schreef:
Precies, als je als slank persoon taart of iets afwijst, gewoon omdat je niet wil, wordt er zo vaak gezegd; "ach jij kan dat wel hebben!".
Moet ik dan tegen een persoon met overwicht zeggen, "niet doen, dat kan jij niet hebben hoor!".

Omdat slank als "goed" wordt gezien en dik als "slecht".

Als je tegen iemand zegt: "goh, jij ziet er slank uit" is dat een compliment en als je zegt: "goh, jij ziet er dik uit" is dat geen compliment.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:48

petraaken schreef:
Tja graatmager en grote boobs gaan niet samen. Maar daar heb je tegenwoordig siliconenborsten voor dus dat probleem is dan ook snel opgelost. :+

Ik heb een heel mooi lichaam met maatje 36 en een hele mooi volle D cup. Wat ben ik? Een robot? Een geest?
Bovendien ken ik veel mensen in mijn omgeving die mooi slank zijn met wel wat vet op de goede plaatsen(borsten/billen) dus waarom werd er in dit topic gedaan alsof dat niet kan bestaan? :')

Ik ben nog aan het bijlezen.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:50

Mag ik dat dan niet vinden, Qimm? Ik zeg duidelijk "te dik", niet gewoon een beetje aan de dikke kant. Te dik is gewoon niet gezond.

Brainless, maar zo'n opmerking als "jij ziet er slank uit", ga ik ook helemaal niet anders interpreteren dan als een compliment hoor. Anders is het als iemand zegt "amai, hoe blijf jij zo slank?" Dan denk ik, euhm, ik moet daar nu toevallig geen moeite voor doen, maar komt dat niet een beetje fout over als die persoon in kwestie daar wél heel veel moeite voor moet doen of zelfs moeite doet om bij te komen? Dan kan het echt wel verkeerd over komen, net als de opmerking "amai, hoe ben jij zo dik geworden?" (of iets dergelijks). Maar dat laatste wordt amper gezegd, uit schrik om die persoon te kwetsen, terwijl het tegen een slank persoon toch maar gezegd wordt. Of zie ik dat verkeerd,

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:53

tess_84 schreef:
Mag ik dat dan niet vinden, Qimm? Ik zeg duidelijk "te dik", niet gewoon een beetje aan de dikke kant. Te dik is gewoon niet gezond.

Je mag het wel vinden, maar ik snap het nog steeds niet. Waarom is het frustrerend? Als jij tevreden bent met je lijf, waarom vind je het dan vervelend dat er in de media 'dik verheerlijking' voorbij komt?

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:55

Wat een onaardige dames in dit topic zeg. Persoonlijke aanvallen op de TS, hoop dat jullie trots zijn op jezelf. :(

tess_84 schreef:
Als ik dan even terug mag verwijzen naar die foto's van Victoria Secret en Dove een paar pagina's terug, vind ik de dames van VS te mager en de dames van Dove te dik. Mijn (met de nadruk op "mijn") ideaalbeeld zit daar net tussenin. Beide vind ik te weinig "afgetraind", of hoe je het ook mag noemen. Bij de VS-dames mag er wat spier bij, bij de Dove-dames mag er wat vetjes af en ook wat spier bij. Maar, nogmaals, dat vind ik.
Ik begrijp echter wel TS haar frustratie: het is precies of te dik is het nieuwe normaal. Dat is voor slanke dames echt zeer frustrerend. En als je er dan wat van durft te zeggen, haal je je echt wat over je hoofd hoor, want iets zeggen over dikke mensen, dat doe je niet. Maar iets zeggen over magere mensen, dat mag dan wel?

Ik ben het met jou eens, maar dat is het 'm nou juist. Stel je voor er komen reclames vol met atletische modellen die afgetraind zijn dan komt er wel een nieuwe frustratie topic omdat vrouwen dan het idee krijgen dat ze niet goed genoeg zijn omdat ze te weinig in de sportschool staan. }:0

Het is nooit goed. Zolang je gezond bent is het prima. :D

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:57

Kana schreef:
petraaken schreef:
Tja graatmager en grote boobs gaan niet samen. Maar daar heb je tegenwoordig siliconenborsten voor dus dat probleem is dan ook snel opgelost. :+

Ik heb een heel mooi lichaam met maatje 36 en een hele mooi volle D cup. Wat ben ik? Een robot? Een geest?
Bovendien ken ik veel mensen in mijn omgeving die mooi slank zijn met wel wat vet op de goede plaatsen(borsten/billen) dus waarom werd er in dit topic gedaan alsof dat niet kan bestaan? :')

Ik ben nog aan het bijlezen.

Hangt van de definitie van graatmager en grote boobs af denk ik. In boobies zit altijd een beetje vet, dus als je bf% onder de 20% komt zijn ze 9/10 keer niet groot meer denk ik.
(onder de 20 is dan ook ongezond voor een vrouw)

BelleTessa

Brainless schreef:
BelleTessa schreef:
Precies, als je als slank persoon taart of iets afwijst, gewoon omdat je niet wil, wordt er zo vaak gezegd; "ach jij kan dat wel hebben!".
Moet ik dan tegen een persoon met overwicht zeggen, "niet doen, dat kan jij niet hebben hoor!".

Omdat slank als "goed" wordt gezien en dik als "slecht".

Als je tegen iemand zegt: "goh, jij ziet er slank uit" is dat een compliment en als je zegt: "goh, jij ziet er dik uit" is dat geen compliment.

Je laatste zin kan inderdaad overkomen als een compliment, maar wat ik bedoelde is vaak niet zo bedoeld. "ach mens, neem gewoon een stukje, maakt dat nou uit met jouw lichaam". Soort van beledigd ook nog, of in ieder geval een heel stuk onbegrip.

BelleTessa

BelleTessa schreef:
tess_84 schreef:

Dit is en blijft een moeilijke situatie, omdat mensen het lastig vinden om elkaar te respecteren en accepteren. Ook ik vind de plaatjes van "real man like real woman with curves" onrespectvol.
Sommige mensen kunnen dit soort plaatjes als een aanval oppakken, anderen draaien hun hoofd er voor om.
Laten we het gezellig houden hier dames :) en allemaal zo gezond mogelijk ;)

En denk je dat dat soort opmerkingen nooit gemaakt worden? Ik vind het een beetje een zeurtopic worden voor mensen die te mager of een paar kilootjes te veel wegen. Wedstrijdje over wie sieliger is?

Ik heb net nog zo'n plaatje gepost, waar stevige mensen tegen aan moeten kijken, do you want pizza or hipbones? Denk je dat dat voor stevige mensen respectvol is? Alsof die allemaal pizza naar binnen aan het werken zijn?

Nee net zo min leuk. Laat elkaar lekker in haar waarde, en niet elke kilootjes teveel of te weinig op tv zet aan tot anorexia of overgewicht, maar hopelijk tot inzicht dat er veel verschillende mensen bestaan met veel verschillende lijven. Maar voor de slanke dames, blijf wel even reëel alsjeblieft, niet gaan mekkeren over een paar plaatjes op facebook of een paar campagnes als je in 90% van de reclames wordt verheerlijkt tot ideaalbeeld, kom op zeg.

Ik zeg niet dat dit soort opmerkingen nooit gemaakt worden, maar allicht minder dan de opmerking "kan jij toch hebben joh!".
Dat wordt eerder gezegd dan de andere kant, omdat dat gauw als meer beledigend wordt gezien.

Ik ben het absoluut met je eens over elkaar in de waarde laten, waarbij iedereen ook aan mag geven als die zich aangesproken voelt door een plaatje, dan wel verwijzend naar een "te dik" persoon of een "te dun persoon".

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:05

Dan ben ik geen echte vrouw :')

Ik heb nml zelfs geen maatje 32 maar 28 en heb ietjes ondergewicht. Tja wel een kont en de rest maar vol ben ik absoluut niet.
Een vrouw is voor mij een persoon wat uiteraard van dat geslacht is en zich goed voelt in haar lichaam. Ik voel me niet minder vrouw omdat ik minder gevuld ben en vind dat dan ook een uitspraak van niks.

Gelukkig zijn er kerels die ook van slank houden en juist niet van vollere vrouwen. Wat prima is om te zijn overigens, maar als iedere man daarvan zou houden zou ik voor altijd single zijn haha :=

Ik heb ook totaal geen probleem dat iets vollere vrouwen in de spotlight staan maar er schijnt van beide kanten geen acceptatie te zijn ofzo. Ik krijg vaak te horen van vollere dames dat 'een man niet zo'n lat hoeft'. En andersom vaak dat 'een man geen vollere vrouw wil'. Misschien mag die man dat wel zelf bepalen en zijn er mannen die van slank houden en zijn er mannen die van voller houden.
Ik heb geen problemen met volle of slanke vrouwen. Zolang ze maar gezond zijn en hun gewicht niet zorgt voor (ernstige) gezondheidsproblemen (dit geld voor beide kanten overigens). En het belangrijkste: Dat iemand zich prettig voelt in haar eigen lichaam en dat diegene iemand heeft/vind die daar ook blij mee is.

Edit
Heb het topic verder niet doorgelezen want sommige reacties vind ik een beetje aan de scherpe kant :)

Edit 2
Ik ben trouwens trots op mijn lichaam en vind dat ik er goed uitzie. Ik heb een vriendin die echt wel veel voller is maar ook haar vind ik prachtig (vol mét figuur). Iedereen mag trots zijn op zichzelf, vol, slank of weet ik het. En iedereen mag dat imo ook gewoon zeggen. Want je het beeld wat jij van jezelf hebt is het belangrijkst.
Laatst bijgewerkt door ilaan op 15-07-14 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:07

BelleTessa schreef:

Je laatste zin kan inderdaad overkomen als een compliment, maar wat ik bedoelde is vaak niet zo bedoeld. "ach mens, neem gewoon een stukje, maakt dat nou uit met jouw lichaam". Soort van beledigd ook nog, of in ieder geval een heel stuk onbegrip.[/quote]

Ja of ohhh,...ze is op dieet hoor...Dat heb jij toch niet nodig?

Tis vaak de intonatie ook nog die er bij hoort.

En dan heeft minikatje inderdaad gelijk. Onredelijk communiceren.

akishino

Re: Echte vrouwen hebben rondingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:13

Ik lees al vanaf het begin mee. En ik sta versteld van sommige opmerkingen.
Laat iedereen in zijn waarde!
Een vrouw is een vrouw, wat voor figuur ze ook heeft.
Probeer allemaal gezond te leven en tevreden te zijn met hoe je eruit ziet en wie je bent.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:16

xSogno schreef:
VivaLaVida schreef:
Xsogno dit gaat over de aanval op Nessah... :)

Dat weet ik. Maar er worden gewoon een aantal zaakjes omgedraaid. Slanke/ magere mensen beginnen hier te blèren dat je niet slank zou mogen zijn vanwege een paar plaatjes op facebook en een enkele reclamecampagnes terwijl het reclamebeeld voor zo'n 90 % nog steeds overheerst wordt door slanke mensen. Over overdrijven gesproken.

Amen !!

xEliesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:24

Ik quote mezelf maar even, omdat onderstaande mijns inziens de essentie is van het probleem. Communicatie, wat minikatje al aangaf, is hier een onderdeel van. We zijn niet allemaal gemene meiden die elkaar het leven zuur maken, maar willen ons vormen naar de maatschappij, op zoek gaan naar de norm en daar vooral aan voldoen.

Soms is het verstandiger om tot 10 te tellen en wat we vinden en denken voor ons te houden. Want wie zijn wij om te bepalen wat "afwijkend" is? Nederland staat bekend als een tolerant land, waarom dan mensen in hokjes plaatsen en de grond in trappen? Een complimentje geven kost net zoveel, of zelfs minder moeite, en levert veel meer op!

Als maatschappelijk werker zie ik wekelijks mensen die niet weten hoe ze mee moeten draaien in onze maatschappij, waarin we aan een bepaald beeld moeten voldoen (uiterlijk is hier een onderdeel van). Het is ongelooflijk hoeveel mensen een laag zelfbeeld hebben, zichzelf niet de moeite waard vinden en daardoor op alle leefgebieden vastlopen. Persoonlijk vind ik dit erg verdrietig.

Net las ik een topic over perfectionisme, persoonlijk vind ik dat dit raakvlakken heeft met dit topic.. Perfectionisme, faalangst, torenhoge verwachtingen, hoe kunnen mensen nog tevreden met zichzelf zijn als het nooit goed genoeg is?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:28

xEliesx schreef:
Net las ik een topic over perfectionisme, persoonlijk vind ik dat dit raakvlakken heeft met dit topic.. Perfectionisme, faalangst, torenhoge verwachtingen, hoe kunnen mensen nog tevreden met zichzelf zijn als het nooit goed genoeg is?

qft

Denk dat de mensen die het minst gelukkig zijn met zichzelf hier het felst reageren

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:34

xEliesx schreef:

Nou, ik denk dat het zou helpen als mensen zouden nadenken over wat ze nou zélf eigenlijk van zichzelf verwachten. Ik vind het hoogst merkwaardig dat mensen (vrouwen) denken dat 'de maatschappij' van ze verwacht dat ze er net zo uitzien als de plaatjes op internet/tijdschriften/reclamecampagnes. Volgens mij ben ik onderdeel van de maatschappij en ik heb nog nooit van wie dan ook verwacht dat ze er hoe dan ook uit zou gaan zien. En ik heb ook nog nooit van iemand gehoord dat ze van mij verwachtte dat ik x kilo lichter/zwaarder zou zijn, en bepaalde lengte zou hebben, een bepaalde kleur ogen of haar of dat ik iets aan het formaat van mijn neus/oren/borsten moest veranderen om aan diens verwachting van mij te voldoen. Soms 'ken' ik iemand al via internet/telefoon/mail voordat ik diegene in het echt ontmoet en dan komt het voor dat ik er anders uitzie dan diegene zich had voorgesteld (en andersom), maar dat is weer een ander verhaal. Onze hersenen willen nou eenmaal een plaatje bij een persoon en bij gebrek aan plaatje verzinnen ze zelf iets. Maar na die eerste ontmoeting wordt dat verzonnen plaatje gewoon verruild voor het echte beeld hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:23

xSogno schreef:
VivaLaVida schreef:
Xsogno dit gaat over de aanval op Nessah... :)

Dat weet ik. Maar er worden gewoon een aantal zaakjes omgedraaid. Slanke/ magere mensen beginnen hier te blèren dat je niet slank zou mogen zijn vanwege een paar plaatjes op facebook en een enkele reclamecampagnes terwijl het reclamebeeld voor zo'n 90 % nog steeds overheerst wordt door slanke mensen. Over overdrijven gesproken.

Niet alleen vanwege een paar plaatjes op fb. Maar ook door persoonlijke opmerkingen ("wat ben jij eng dun/heb je soms anorexia/neem nou maar een taartje dat is wel goed voor jou")

Het werkt beide kanten op, maar misschien zien sommige mensen dat niet ofzo.

xEliesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:39

Qimm & Maura, ben het met jullie eens hoor. Dit hele gebeuren gaat over zelfvertrouwen.

Uit je tekst maak ik op dat het met jouw zelfvertrouwen wel goed zit Maura en daardoor ben je misschien ook minder vatbaar voor de "opgelegde verwachtingen". Ik vul dit in, omdat ik je natuurlijk niet ken, dus correct me if i'm wrong ;)

Helaas geldt dit voor veel andere mensen/jongeren niet en daardoor trekken zij zich wél op aan wat ánderen mooi of goed vinden. Dit neemt dan zoveel ruimte in, dat deze mensen het steeds moeilijker krijgen om na te denken wat ze van zichzelf verwachten.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:42

VivaLaVida schreef:
Niet alleen vanwege een paar plaatjes op fb. Maar ook door persoonlijke opmerkingen ("wat ben jij eng dun/heb je soms anorexia/neem nou maar een taartje dat is wel goed voor jou")

Persoonlijke opmerkingen zijn wel hard, dat zou ik ook slecht trekken. Maar het topic gaat juist over algemene plaatjes, uitspraken en dergelijke.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:43

ben ik zeker ook geen echte vrouw!! En heb nog kort haar ook :=

Vind rondingen overigens erg mooi als alles in proporties is. Ik zelf ben een slanke, rechte zeg maar!

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:43

VivaLaVida schreef:

Het ging hier over reclames. En de reclamewereld is niet 50/50 :n , slanke mensen kom nog steeds veel meer voor. Ja het werkt beiden kanten op maar slanke mensen hebben het voordeel van die 90 % en het ideaalbeeld is nog altijd slank. Waarom dan die enkele reclame me een voller lichaam gelijk afdoen als promotie van overgewicht?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:45

Ik wordt wel moe van al die oordelen. Toen ik graatmager was (1,65 lang, 39 kilo, at als een bouwvakker... Hee, dat was ik ook!) kreeg ik steeds commentaar of ik niet eens naar de dokter moest, dat ik echt, heus hulp nodig had omdat ik zo mager was, dat ik te eng was om naar te kijken en dat ik nooit een vent zou vinden, want welke vent zou er nou op een gratenpakhuis vallen, dan is ie ook geen echte vent.

Toen ik (30 gepasseerd en medicatie) 20 kilo aankwam en feitelijk op een gezond gewicht kwam (iets overgewicht), ging het de hele andere kant op. Ik was in een keer een varken geworden, kreeg commentaar als ik een snack haalde bij de snackbar, een zak chips of varkensvlees in mijn winkelmandje legde en plotseling zouden echte mannen alleen nog maar op slanke dennen vallen, niet op varkens/ walvissen/ vette monsters als ik.

En nu ben ik weer iets afgevallen. Heb nu een ronduit gezond gewicht en maatje 36/38, mag iets strakker in het velletje zitten maar ik hou dus niet van volledig afgetraind dus dat ga ik ook niet worden en ben bijna 40 jaar oud. En nu krijg ik van de wat vollere medemens te horen dat ik echt, heus, dringend moet aankomen want ik ben gevaarlijk mager, en van de magerder medemens krijg ik nog steeds te horen dat ik een vet mormel ben en maar eens dringend op een sla-dieet moet en een sportschoolabo moet nemen en dat ik echt dat gebakje/ lapje vlees/ vette sausje niet moet nemen als ik niet morgen met acuut dichtgeslibte aders op de spoed wil gaan liggen.

De enige conclusies die ik daaruit kan trekken is dat iedereen beredeneert vanuit zijn/ haar eigen referentiekader (mensen die steviger zijn/ uit omgevingen komen waar veel eten de norm is vinden me mager, mensen die mager zijn/ vic sec-lijf hebben vinden me een olifant) en dat mensen eigenlijk per definitie jaloers zijn op andermans/ andervrouws figuur, en dat het hoe dan ook nooit goed is. Ik stoor me niet meer aan plaatjes en commentaar over mijn lijf leg ik lekker naast me neer.

Of er in reclames nou dikke mensen of dunne mensen, of een mix van mensen wordt gebruikt, het is toch nooit goed en er zijn altijd mensen die zich aangevallen/ beledigd voelen. Ik zelf denk niet dat reclames met vollere mensen aanzetten tot het dikker worden/ een ongezonde levensstijl, en zie het probleem dus niet. Het laat alleen zien dat er meer is dan de magere modellen die tot voor kort in elk geval de standaard waren, het roept niet op om zelf ook maar lekker dik te gaan worden. Wie dat denkt geeft denk ik toch een beetje teveel credit aan reclames.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:46

Als ongezond gewicht word gepromoot als mooier, snap ik de commotie wel.
Dat snap ik ook van hele ongezonde magere modellen, dat dat niet gepromoot moet worden.
Dat bedoel ik met beide kanten op..

Ik heb nu geen last meer van dat mensen me mager noemen, na mijn zwangerschap. Maar het valt me wel op dat je altijd goed bekeken word :') of je nog een buikje hebt overgehouden enzo :')

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:49

mick75 schreef:
Ik wordt wel moe van al die oordelen. Toen ik graatmager was (1,65 lang, 39 kilo, at als een bouwvakker... Hee, dat was ik ook!) kreeg ik steeds commentaar of ik niet eens naar de dokter moest, dat ik echt, heus hulp nodig had omdat ik zo mager was, dat ik te eng was om naar te kijken en dat ik nooit een vent zou vinden, want welke vent zou er nou op een gratenpakhuis vallen, dan is ie ook geen echte vent.

Toen ik (30 gepasseerd en medicatie) 20 kilo aankwam en feitelijk op een gezond gewicht kwam (iets overgewicht), ging het de hele andere kant op. Ik was in een keer een varken geworden, kreeg commentaar als ik een snack haalde bij de snackbar, een zak chips of varkensvlees in mijn winkelmandje legde en plotseling zouden echte mannen alleen nog maar op slanke dennen vallen, niet op varkens/ walvissen/ vette monsters als ik.

En nu ben ik weer iets afgevallen. Heb nu een ronduit gezond gewicht en maatje 36/38, mag iets strakker in het velletje zitten maar ik hou dus niet van volledig afgetraind dus dat ga ik ook niet worden en ben bijna 40 jaar oud. En nu krijg ik van de wat vollere medemens te horen dat ik echt, heus, dringend moet aankomen want ik ben gevaarlijk mager, en van de magerder medemens krijg ik nog steeds te horen dat ik een vet mormel ben en maar eens dringend op een sla-dieet moet en een sportschoolabo moet nemen en dat ik echt dat gebakje/ lapje vlees/ vette sausje niet moet nemen als ik niet morgen met acuut dichtgeslibte aders op de spoed wil gaan liggen.

De enige conclusies die ik daaruit kan trekken is dat iedereen beredeneert vanuit zijn/ haar eigen referentiekader (mensen die steviger zijn/ uit omgevingen komen waar veel eten de norm is vinden me mager, mensen die mager zijn/ vic sec-lijf hebben vinden me een olifant) en dat mensen eigenlijk per definitie jaloers zijn op andermans/ andervrouws figuur, en dat het hoe dan ook nooit goed is. Ik stoor me niet meer aan plaatjes en commentaar over mijn lijf leg ik lekker naast me neer.

Of er in reclames nou dikke mensen of dunne mensen, of een mix van mensen wordt gebruikt, het is toch nooit goed en er zijn altijd mensen die zich aangevallen/ beledigd voelen. Ik zelf denk niet dat reclames met vollere mensen aanzetten tot het dikker worden/ een ongezonde levensstijl, en zie het probleem dus niet. Het laat alleen zien dat er meer is dan de magere modellen die tot voor kort in elk geval de standaard waren, het roept niet op om zelf ook maar lekker dik te gaan worden. Wie dat denkt geeft denk ik toch een beetje teveel credit aan reclames.

Dan denk ik eerder dat het tijd is te kijken naar met wat voor mensen je omgaat. Ik weet niet wat voor mensen jij om je heen hebt maar zulke mensen hoefde ik niet eens in mn leven :=