Bezittingen vermiste Kris en Lisanne in Panama gevonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

6marly6

Re: Bezittingen vermiste Kris en Lisanne in Panama gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 00:31

Ja zoiets zal het zijn idd.
Desondanks zou je zeggen dat er wel meer info uit die telefoons zou moeten komen, notities, sms'jes (of concepten) of filmpjes voor de flitser in het donker bijvoorbeeld.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:25

moretje schreef:
vuurneon schreef:
Toch wel mooi dat de laatste foto van de meiden zijn terwijl ze gelukkig en gezond eruit zien. Voor de nabestaanden lijkt mij dat ook wel erg waardevol.

Maar als ik t goed begrijp zijn die foto's van een week NA hun verdwijning? Hoe kunnen ze er dan nog gelukkig en gezond op staan als ze al een week zoek zijn....
Of mis ik iets op de late avond..

De laatste foto waar zij zelf op staan is een gelukkige foto van hun beide.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:01

ik snap wel dat de ouders willen weten wat er nu precies gebeurd is. Deze nieuwe info zal het ze ook niet makkelijker maken denk ik...nog meer vragen waarom en wat er gebeurd is denk ik zo.
De laatste foto is misschien wel fijn voor de ouders...toch nog even iets tastbaars

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:24

Het kan ook zijn dat ze foto's hebben gewist om plaats te maken voor nieuwe.
Een aap zal de camera niet weer netjes in de tas hebben gestopt lijkt mij.

Misschien hebben ze nog al die tijd goede hoop gehad (vandaar geen afscheidsfoto) en is er die dag van de vage foto's iets totaal onverwachts gebeurd.

Die ouders kunnen wel zeggen "het is zo'n makkelijk pad" maar dat zeggen ze nu, als je verdwaald bent zonder eten, in je korte broekje zonder goed slapen snachts, dan kan je op een gegeven moment ook niet meer helder nadenken lijkt mij.
En als de ene zegt het is rechtdoor, de ander zegt nee we moeten terug, dan zou het kunnen zijn dat de ander denkt oké, ik zal het dan wel mis hebben, dan gaan we nog rechtdoor.

Het lijkt me wel echt onverteerbaar om te weten dat als ze beter (óver de berg) hadden gezocht dat ze nog gevonden hadden kunnen worden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:20

Idd.. 4 april startte de zoektocht.. Waarsch hebben ze tijdens de zoektocht nog 4 dagen geleefd.

Ik begrijp ook niet waarom ze het pad niet terug gevolgd hebben naar boquete terug.
Beelden van ouders laatst gaven mij niet het idee van een intens moeilijke route..

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 00:24

Hannanas schreef:
Idd.. 4 april startte de zoektocht.. Waarsch hebben ze tijdens de zoektocht nog 4 dagen geleefd.

Ik begrijp ook niet waarom ze het pad niet terug gevolgd hebben naar boquete terug.
Beelden van ouders laatst gaven mij niet het idee van een intens moeilijke route..

Het kan zijn dat ze gewoon niet wisten dat het geen route was in de zin van een rondje zoals veel wandelingen in Nederland (aangegeven door gekleurde paaltjes) en dat ze op een gegeven moment dachten we zijn nu al zo ver laten we maar doorgaan en de rivier volgen dan komen we vast wel ergens. En dat ze over de waterscheiding heen zijn gegaan dat hebben ze zich vast niet gerealiseerd.

Waar de meisjes gevonden zijn ligt in La Amistad natuurpark. Dit is het meest afgelegen stuk natuur in midden Amerika. Het park ligt op de grens van Panama en Costa Rica en heeft in tegenstelling tot veel andere parken 0,0 toeristische infrastructuur omdat het zo onherbergzaam is. Bezoek zonder gids wordt afgeraden of is zelfs verboden. Er wonen een paar stammen oorspronkelijke bewoners die weten hoe je in het regenwoud moet overleven. En verder is het een schitterend gebied voor planten en dieren, ideaal voor bijvoorbeeld een natuurfilm van de BBC. Er zijn een paar "officiële" ingangen naar het park (maar niet vanuit Boquette). Helemaal rondom het park ligt een agrarische bufferzone, daar lopen de ouders dus doorheen, maar dat is een heel ander gebied dan waar de meisjes terecht zijn gekomen. In La Amistad zijn helemaal geen duidelijke paden die je als toerist kunt volgen, grote delen zijn zelfs helemaal niet in kaart gebracht. Behalve door een enkele avontuurlijke reiziger wordt het park ook bezocht door biologen en wetenschappers. Het is het soort gebied waar ze nieuwe plant- en diersoorten ontdekken.
Maar zoals je in dit filmpje kunt zien is het echt geen "picnic in the park".
http://www.nhm.ac.uk/nature-online/scie ... index.html

Dat de meisjes hebben geprobeerd 112 te bellen bevestigt mijn idee dat ze juist helemaal niet goed voorbereid waren, dat is niet het alarmnummer in Panama.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 00:56

Ik lees dit topic al een tijdje mee, ergens ook iets gepost maar dat is al even terug..

Dat de meisjes 112 hebben gebeld betekent niet dat ze niet voorbereid waren.. Misschien hebben ze eerst 911 geprobeerd, werkte dit niet en raakte ze in paniek en begonnen toen ook 112 te bellen.
Er is namelijk zowel naar 911 als naar 112 gebeld. Wij weten alleen niet in welke volgorde.

Als je echt in paniek bent is 112 het eerste wat in je opkomt (ik spreek helaas uit ervaring).

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 07:21

Ik ben al tijden een stille meelezer. Ik vind dit alles erg interessant.

Nu wou Ik even inhaken op het 112 verhaal. Op 3fm hebben ze ooit een testje gedaan, bel je in Nederland 911 krijg je de Nederlandse meldkamer. En dus ook andersom.

Of dat ook in Panama werkt weet ik eigenlijk niet. Maar het 112 bellen had dus met bereik wel goed kunnen uitpakken.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:57

Hannanas schreef:

Ik denk dat het voor die ouders makkelijker verteerbaar is om een misdrijf/ongeluk de schuld te geven, dan te beseffen dat hun slimme, verstandige dochters door zoiets 'doms' als verdwalen overleden zijn. Dat beeld krijg ik de hele tijd.

Plus dat ik denk dat ze niet terug zijn gelopen omdat zij waarschijnlijk in de veronderstelling waren dat terug juist 'verder weg' zou betekenen, verder weg van de pianista trail waar zij als laatste gesignaleerd zijn.
Omdat er nooit óver de berg naar ze is gezocht, denk ik dat ze dagen lang tevergeefs op dezelfde plek op hulp hebben zitten wachten... -O-

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 18:25

Hebben ze wel hulp gezocht door middel van smsen/appen/bellen?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 18:26

ja bellen wordt toch gezegd?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 18:30

Maar naar de plaatselijke alarmcentrale... ik denk niet dat 112 het doet vanuit Panama

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 19:40

Het blijft een in en in triest verhaal....en we komen er waarschijnlijk nooit achter wat er echt is gebeurd.
Voor de ouders vreselijk die blijven met vragen lopen..

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:49

pff grotendeels terug gelezen en telkens besef je meer hoe verschrikkelijk dit wel niet is voor de ouders en familie/vrienden...
Het enige wat ik me afvraag is, waarom zijn er, wat ik uit de gevonden spullen haal. meer spullen van lisanne dan van Kris gevonden? Het zal wel toeval zijn, maar ik vind het raar..

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:15

Ik heb niet alles terug gelezen, maar ik lees net dat de botten niet van kris en lisanne zijn?! :?
Teletekst, pagina 107

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:17

Dat gaat over de nieuwe resten die gevonden zijn ;)
Niet over de eerdere menselijke resten, daarvan is al bewezen dat het wel van Kris en Lisanne is.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 03:29

Waren dat ook menselijke resten?
Misschien van die jongen die al jaren vermist is in hetzelfde gebied?

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:15

Ah oke. :)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:49

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:59

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:46

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:58

Misschien een hele domme vraag van mij, maar.. hoe kunnen ze aan een bot nou zien dat het een indiaan was? :o?

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:59

Niobe schreef:
Misschien een hele domme vraag van mij, maar.. hoe kunnen ze aan een bot nou zien dat het een indiaan was? :o?

Waarschijnlijk kun je via DNA ook wel iets van afkomst bepalen?

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:00

Oh ja, dat zou natuurlijk kunnen, ik realiseerde me even nog niet dat ze daar al uitslagen van konden hebben, natuurlijk..

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:02

Niobe schreef:
Oh ja, dat zou natuurlijk kunnen, ik realiseerde me even nog niet dat ze daar al uitslagen van konden hebben, natuurlijk..

Niet dat ik er veel verstand van heb hoor, maar ik neem aan dat er DNA is afgenomen en omdat ze weten dat er indianen in dat gebied wonen hebben ze dat wellicht meteen vergeleken?