Borstvoeding, het taboe.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 16:21

Sizzle schreef:
Sinds wanneer mag een kind van 10 maanden nog niets anders dan bv :?
Al vind ik 10 maanden trouwens absoluut nog acceptabel voor bv in openbaar hoor :j
Vaak is dat immers nog de hoofdvoeding.
Als bv de 'bijvoeding' begint te worden dan vind ik het onnodig dat dit openbaar moet.

Drinken. Een kind op borstvoeding krijgt de eerste 12 maanden uitsluitend borstvoeding te drinken. Geen flesjes sap, water of koemelk en al helemaal geen Fristi of Chocomel.
Dat laatste gaat mijn zoontje helemaal niet krijgen want wij eten en drinken 100% biologisch en daar voldoen die dranken niet aan.

http://www.borstvoeding.com/voedselintr ... lands.html

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 16:23

Chubby schreef:
Nee schat, voor hen die geen borstvoeding kunnen of willen geven.

Het wordt een beetje grimmiger. Kunnen we respectvol blijven naar elkaar? Bewoordingen als "verwende aap", "walgelijk" zijn niet echt nodig om een punt te maken toch?

Of topic, Chubby als je mensen vraagt respectvol te reageren, geef dan zelf het goede voorbeeld ipv denigrerend 'mensen met 'schat' aan te spreken :o.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 16:24

Jillsil schreef:
Respectloos naar je kind maar hoe zit het dan met je respect naar de andere mensen in een restaurant, speeltuin, winkel, park etc? Er zijn mensen die vanwege geloofsovertuiging hun haren bedekken, hoe denk jij dat het voor hun is als jij daar opeens een blote borst boven te tafel tovert. Gewoon jezelf een beetje afzonderen of wegdraaien van het publiek kan heus geen kwaad en hebben andere, die daar niet op zitten te wachten geen last van.

Ik heb nergens gezegd dat ik niet wat 'weg' wil draaien. Overigens staat er in de koran specifiek borstvoeding genoemd en wordt er zelfs tot 2 jaar geadviseerd. Discretie is voor mij geen rondzwaaiende borsten. Dat je een stukje borst ziet en soms zelfs een glimp van een tepel, wil niet zeggen dat je dat niet probeert een beetje te voorkomen. Ik dek tussendoor, als DL loslaat omdat ze afgeleid is, ook altijd even toe.

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 16:26

[/quote]
En daarmee krijg je dus een kind dat door anderen gezien kan worden als een 'verwende aap'. Er is niets mis mee om je kind te vertellen dat het nu even niet mag drinken/rennen/gillen/snoepen omdat jullie nu in een bus/restaurant/terras/supermarkt zijn. Dan wek je ook niet onterecht de indruk dat hij/zij zich belangrijker mag voelen dan 'de gemiddelde onbekende'.[/quote]

Alsof een kind van een paar weken/maanden weet dat hij niet thuis is. Honger=honger. En dat laten ze weten ook.

Wat mij betreft mag je overal borstvoeden. Je ziet er bijna nooit wat van. Als ik de tv aan zet, zie ik meer bloot. En liever 10 borstvoedende moeders, dan één huilend kind in een restaurant.. haha....

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 16:27

djinnie schreef:
Jillsil schreef:
Respectloos naar je kind maar hoe zit het dan met je respect naar de andere mensen in een restaurant, speeltuin, winkel, park etc? Er zijn mensen die vanwege geloofsovertuiging hun haren bedekken, hoe denk jij dat het voor hun is als jij daar opeens een blote borst boven te tafel tovert. Gewoon jezelf een beetje afzonderen of wegdraaien van het publiek kan heus geen kwaad en hebben andere, die daar niet op zitten te wachten geen last van.

Ik heb nergens gezegd dat ik niet wat 'weg' wil draaien. Overigens staat er in de koran specifiek borstvoeding genoemd en wordt er zelfs tot 2 jaar geadviseerd. Discretie is voor mij geen rondzwaaiende borsten. Dat je een stukje borst ziet en soms zelfs een glimp van een tepel, wil niet zeggen dat je dat niet probeert een beetje te voorkomen. Ik dek tussendoor, als DL loslaat omdat ze afgeleid is, ook altijd even toe.

Oke dan heb ik dat verkeerd begrepen. Weg draaien en geen rondzwaaiende borsten lijkt mij een goede combinatie. Iedereen tevreden +:)+

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 16:27

Djinnie, probeer niet te fel te worden. De laatste uitleg van oomens is heel duidelijk. Op een zeker moment heeft een kindje de leeftijd dat een bepaalde behoefte of drang op verzoek van een ander uitgesteld kan worden.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 16:41

Ik probeer zeker niet te fel te worden, Benangelique. En uiteraard hebben ze op den duur die leeftijd wel bereikt. Ik kan me nu ook niet voorstellen dat ik DL nog veel zal voeden in het openbaar als ze 2+ is. Maar geen idee hoe ik dat tegen die tijd ervaar. Op dit moment vind het volkomen onnodig om haar mijn borst te ontzeggen, simpelweg omdat iemand die ik niet eens ken (en ook geen behoefte heb te leren kennen) daar 'last' van zou kunnen hebben. Zeker niet gezien het zoiets normaals is.

Daarnaast vind ik Oomens erg flauw reageren. Hij/zij mag best wat vragen, dat gaf ik al aan, maar aangeven dat mijn kinderen verwende apen zijn en alles wel zullen mogen, dat vind ik onzinnig. Zal wellicht aan mij liggen overigens. Ik ben niet zo van het veroordelen van anderen...

vencedor

Re: Borstvoeding, het taboe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 16:48

Ik was diegene die dat zei. Er staat : het komt op MIJ over als... Dus niet: ze zijn.

Wat ik verwend vind, vind een ander weer niet en andersom.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 17:15

MarjanB schreef:
Tja Fred K als jij weet hoe het er aan toe gaat in een christelijke gemeenschap dan praat je niet zo dom als hierboven!

Ben zelf niet gelovig maar vind het als nog niet gepast. Zo mag iedereen toch zijn mening hebben? Kraak jou toch ook niet af op jouw mening! Ts vraagt naar meningen en ik geef de mijne, niet meer een niet minder :

Verder als ik tieten wil zien dan ga ik wel naar de sauna :D

Ik ben christelijk opgevoed en mijn moeder is katholiek opgevoed, dus jij bent nogal dom door vooroordelen te hebben over mij...

Maar inhoudelijk gaat het nergens meer over, ik vind het belachelijk dat jij vanuit een religieus oogpunt vind dat alle moeder die hun kind borstvoeding willen geven dat maar ergens anders moeten doen, of kolven, of een jaar thuis blijven omdat jij het niet aankunt om een paar tieten te zien omdat je streng christelijk bent opgevoed... Dat is mijn mening, als je het aanstootgevend vind om een moeder een kind te zien voeden moet je met goed argumenten komen en wellicht met een oplossing i.p.v. alleen aan jezelf denken. Dat is niet een heel christelijke gedachtegang geloof ik.... Alleen aan jezelf denken..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 17:26

djinnie schreef:
Troosten met een borst is overigens ook normaal. :j Waar denk je dat een fopspeen naar terug wijst?

Tegen de tijd dat een kind een jaar oud is hoeft van mij die speen overdag ook niet meer overal mee naartoe, die blijft mooi thuis. Tegen die tijd zou een knuffel net zo veel troost moeten kunnen bieden aangezien je dan al uit het zuigelingen tijdperk bent waar zuigen belangrijk is.
Maar andere mensen, andere meningen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 17:33

Heb weinig tijd, maar even tussendoor: ik ben christelijk (volgens een aantal bokkers zwaaaar christelijk, al valt dat best mee :D) en ik heb altijd gewoon in het openbaar bv gegeven als dat zo uitkwam. Ja, ook in de kerk. Op de eerste rij, bij de doop van mijn dochter. Of op een andere rij als dat zo was. Maar het idee is duidelijk.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 17:37

Ik denk dat het per kind verschilt waar een kind op welke leeftijd behoefte aan heeft. Wel denk ik zelf soms zou troostvoeden geen eetproblemen (emo eters) op latere leeftijd kweken. Is een aanname en vraag die bij mij leeft geen aanval. Troosten kan op heel veel manieren en daar steeds voeding voor gebruiken, zou niet meteen mijn keuze zijn op oudere leeftijd. Als ik echter kijk naar onze pleegdochter die heel veel gemist heeft aan veiligheid en geborgenheid hebben we wel op 7 jarige leeftijd een tijd een speen gebruikt om haar oerbehoeftes alsnog te vervullen, dit is een half jaar geweest en toen vond ze het niet meer nodig en had andere manieren om met stres en verdriet om te gaan. Dus ook oudere kinderen kunnen deze zuigbehoefte hebben, ouders kennen hun kroost denk ik het beste. Kinderen van 4 of zo die zichzelf bedienen en daardoor ook anderen laten meegenieten gaan mij te ver.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 18:27

Sizzle schreef:
djinnie schreef:
Troosten met een borst is overigens ook normaal. :j Waar denk je dat een fopspeen naar terug wijst?

Tegen de tijd dat een kind een jaar oud is hoeft van mij die speen overdag ook niet meer overal mee naartoe, die blijft mooi thuis. Tegen die tijd zou een knuffel net zo veel troost moeten kunnen bieden aangezien je dan al uit het zuigelingen tijdperk bent waar zuigen belangrijk is.
Maar andere mensen, andere meningen.

Neehor daar zit je dan nog midden in :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 18:54

Spelen kan ook zonder speen. Slapen is wat anders.
Heb genoeg voorbeelden gezien waar dat uitstekend werkt.
Zo blijft een speentje ook echt een rustgever en niet zo'n ding dat er altijd maar bijhangt en vol met zand zit.

Edit: ik bedoelde trouwens met knuffel een fysieke van de ouders, geen beestje.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 14-05-14 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 18:56

Ik geef toe dat ik nog niet alles heb gelezen.

Ik geef ook borstvoeding, en ook rustig in het openbaar.
Echter als ik op pad moet/ga zorg ik ervoor dat ik twee laagjes aan heb, bovenste laagje gaat omhoog, onderste laagje naar beneden (en dat laatste dan als het bovenste laagje nog wel over mijn borst zit). Kind er voor en niemand die iets doorheeft.
Thuis doe ik het niet zo met de twee laagjes en komt mijn borst er dus gewoon van de bovenkant uit, ook als er "bezoek" is, als zij er last van hebben blijven ze voortaan maar lekker thuis.

Mijn zoontje weigert idd ook de fles dus afkolven van te voren en een flesje geven is dus niet mogelijk.
Doekje erover ging in het begin nog wel, nu gaat dat niet meer, ZL is 9 maanden en trekt de doek zo weg, en daarbij is hij met een doek erover binnen een minuut helemaal bezweet dus dat is echt geen optie.

Ik weet niet of het al gezegd is maar de World Health Organization geeft een richtlijn van minimaal 2 jaar borstvoeding aan, dat is gewoon omdat dat het beste is voor een kind.

Over onsmakelijk in een restaurant, ik vind het onsmakelijk als iemand met open mond eet, of zijn neus snuit dan wel ophaalt aan tafel.

Vjestagirl schreef:
Als ik google op borstvoeding zijn dit voorbeelden van foto's die ik te zien krijg:
http://www.zorgvoorborstvoeding.nl/best ... reflex.jpg
http://www.naviva.nl/cms/FCKeditor/cstm ... oeding.JPG
http://www.borstvoeding.com/files/tandem-saniye.jpg

En er komen eigenlijk geen foto's naar boven waarbij er niet een flink stuk blote borst en/of tepel te zien is.

Bij 'borstvoeding openbaar' vind ik bijvoorbeeld dit (naast een hoop reclame foto's voor doeken):
http://www.borstvoeding.com/files/W20110703.jpg

Dus ik vind het niet zo gek dat mensen aan bloot denken :)

Vjestagirl, misschien is het al gezegd, maar eerste, tweede en derde foto zijn bij mensen thuis gemaakt, zo zit ik er thuis ook rustig bij.
Zoals op de vierde foto hoeft het voor mij persoonlijk idd ook niet in het openbaar.

Nog even ter illustratie twee foto's (waarbij je werkelijk waar niets ziet, dus aanklikken is echt mogelijk) van hoe ik mijn zoontje laatst voedde:
https://lh6.googleusercontent.com/-hPLN ... CN1465.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/-zItk ... CN1470.JPG

Ga nu verder lezen.....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 18:57

Blue_Eyes schreef:
Heb weinig tijd, maar even tussendoor: ik ben christelijk (volgens een aantal bokkers zwaaaar christelijk, al valt dat best mee :D) en ik heb altijd gewoon in het openbaar bv gegeven als dat zo uitkwam. Ja, ook in de kerk. Op de eerste rij, bij de doop van mijn dochter. Of op een andere rij als dat zo was. Maar het idee is duidelijk.

Ik ben ook van mening dat OLH geen problemen zou hebben met borsten, want Hij heeft ze zelf gemaakt.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 18:58

Voordeel van borst is dat die er niet zomaar wat inhangt ;) Verder kan troosten ook op andere manieren, maar vind ik op dit moment de borst daar ook goed bij passen.

Ik geloof niet dat je emo eters krijgt van troostvoeden op deze leeftijd. Al heb ik daar geen wetenschappelijk bewijs voor paraat.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 19:34

Jes schreef:
Ik geef toe dat ik nog niet alles heb gelezen.

Ik geef ook borstvoeding, en ook rustig in het openbaar.
Echter als ik op pad moet/ga zorg ik ervoor dat ik twee laagjes aan heb, bovenste laagje gaat omhoog, onderste laagje naar beneden (en dat laatste dan als het bovenste laagje nog wel over mijn borst zit). Kind er voor en niemand die iets doorheeft.
Thuis doe ik het niet zo met de twee laagjes en komt mijn borst er dus gewoon van de bovenkant uit, ook als er "bezoek" is, als zij er last van hebben blijven ze voortaan maar lekker thuis.

Mijn zoontje weigert idd ook de fles dus afkolven van te voren en een flesje geven is dus niet mogelijk.
Doekje erover ging in het begin nog wel, nu gaat dat niet meer, ZL is 9 maanden en trekt de doek zo weg, en daarbij is hij met een doek erover binnen een minuut helemaal bezweet dus dat is echt geen optie.

Ik weet niet of het al gezegd is maar de World Health Organization geeft een richtlijn van minimaal 2 jaar borstvoeding aan, dat is gewoon omdat dat het beste is voor een kind.

Over onsmakelijk in een restaurant, ik vind het onsmakelijk als iemand met open mond eet, of zijn neus snuit dan wel ophaalt aan tafel.

Knip, hier stond quote Vjestagirl
Vjestagirl, misschien is het al gezegd, maar eerste, tweede en derde foto zijn bij mensen thuis gemaakt, zo zit ik er thuis ook rustig bij.
Zoals op de vierde foto hoeft het voor mij persoonlijk idd ook niet in het openbaar.

Nog even ter illustratie twee foto's (waarbij je werkelijk waar niets ziet, dus aanklikken is echt mogelijk) van hoe ik mijn zoontje laatst voedde:
https://lh6.googleusercontent.com/-hPLN ... CN1465.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/-zItk ... CN1470.JPG

Ga nu verder lezen.....

Ik denk dat niemand iets heeft tegen de manier waarop jij voedt. Complimenten van mijn kant uit. Ik gaf hier eerder aan dat ik me er ongemakkelijk bij voelde, maar zoals jij het doet zou dat reuze meevallen. Het is en blijft iets wat ik niet vaak zie, dus gek zal het nog steeds voor me zijn. Maar ik zal zoals jij het doet in ieder geval niet zoiets hebben van UUUUHM...

Nu we toch in foto's bezig zijn, dat is wel redelijk makkelijk ook, ik had het hier in het topic over een vrouw op mijn werk en dat ik daar dus een beetje 'geschokt' van was. Die vrouw zat zo:
http://www.borstvoeding.com/files/houding1_0.jpg

en dat vind ik voor in een restaurant persoonlijk too much. (park etc, misschien daar gelaten, maar voor in een restaurant vind ik dit teveel van het goede) Er zit een hoop verschil tussen de foto die ik hier deel en de foto's van Jes, en in mijn ogen is dat ongeveer het verschil tussen discreet en minder discreet (daar mijn foto nog niet wereldschokkend is, maar ik vind het echt minder geschikt voor in een restaurant).

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 19:44

En dat laatste is precies wat de muziek maakt. Deze foto is en uiterste en zal bij Veel bv mama's alleen in de thuissfeer zijn. De foto van jess is representatief voor 95% vd voedende moeders

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 19:50

benangelique schreef:
En dat laatste is precies wat de muziek maakt. Deze foto is en uiterste en zal bij Veel bv mama's alleen in de thuissfeer zijn. De foto van jess is representatief voor 95% vd voedende moeders

Dan heb ik enorm veel pech dat ik toch vaker de laatste tegen ben gekomen.
De eerste zou mij namelijk ook opvallen, daar de meeste kinderen vaak in hun eigen stoeltje zitten en vooral niet heel de avond bij ma op schoot.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 19:59

Ik volg je even niet douce?

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:03

Zoals de foto van Douce, zo zit ik thuis inderdaad ook rustig. Maar als ik in het openbaar voed, gaat dat zeker niet zo open en bloot. Daar zou ik me zelf niet prettig bij voelen. De foto's van Jes is meer richting de 'waarheid', al hangt het wel een beetje van het truitje af dat ik aan heb. Maar ik ontbloot nooit de hele borst. Sommige voedingskleding heeft echter maar een klein 'voedingsgat' en met een onhandige aanhapper lukt me dat niet. Dus dan duw ik wel alles naar beneden en trek ik het er direct weer overheen als DL loslaat. Uiteraard maar bij 1 borst.

Bij prettigere kleding gaat er 1 laag omhoog, 1 laag omlaag en zie je nog minder. Dus dat discrete voeden, doen de meeste mensen wel, denk ik.

Dan denk ik, Douce, dat je toch wel 'pech' hebt gehad. Ik zet het wel tussen aanhalingstekens, omdat ik me er gewoon zelf helemaal niet aan stoor, maar in het geval van iemand die zich er wel aan stoort, is dat wel pech. De meeste moeder die in het openbaar voeden die ik ken, voeden met minder bloot.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:08

Ik kom nu pas in dit topic vallen (en niet alle 18 pagina's doorgelezen).

Borstvoeding in het openbaar maakt voor mij niets uit. Het overgrote gedeelte van de vrouwen draait zich weg, zorgt dat er niets te zien is met kleding of een doek.

Wat ik alleen heel bezwaarlijk vind: Ik heb iemand op Facebook en die gooide in het afgelopen jaar echt de ene na de andere foto dat haar kindje aan de borst hing op internet. Daar zit ik dan weer NIET op te wachten, dus daar heb ik maar bij ingesteld dat haar dingen niet meer over mijn tijdlijn komen, want dat was niet keurig bedekt en foto's van bovenaf genomen. :o

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:13

Wel eens gelezen hoe een arts in een Afrikaans land met zogende borsten omging: huilde de kleine die onderzocht moet worden, stopte de dokter hop moeders tiet in het mondje, kind meteen stil. Niemand die daar raar van opkeek, doodnormaal daar. :D

Verder: zelf heb ik nooit in het openbaar gevoed, ik kreeg mijn kleine midden in de winter, een paar weken na de geboorte was er zelfs een weerwaarschuwing: chillfactor van -20... :brr: en voordat de winter voorbij was, was de melk op...

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:15

Op dit moment sta ik in het leven als: ik wil mijn kind helemaal geen borstvoeding geven. Ik denk dat dit te veel van mij gaat eisen en dan ben ik realistisch voor ik over mijn eigen grens heen ga. Misschien dat dit verandert als ik zwanger ben, geen idee. Voor mij zou het dus flesvoeding zijn.

Voor de rest heb ik niks tegen mensen die borstvoeding geven, ook niet in het openbaar. Ik zou het wel op prijs stellen als het een beetje discreet zou kunnen. Ik hoef idd geen halve borsten te zien. Mensen moeten gewoon zelf bepalen wat zij goed vinden en hoe ze alles willen doen. Daar heeft niemand anders wat over te zeggen.