overvallers juwelier doodgeschoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 13:50

Helaas weten wij (nog) niet wat er zich precies heeft afgespeeld in die winkel, maar 'beeldvorming' van daders of slachtoffers hoeft van mij nu ook weer niet:
http://www.nu.nl/binnenland/3750169/juwelier-deurne-eerder-veroordeeld-poging-doodslag.html

Heeft totaal niets met de overval te maken, de man zelf heeft niet geschoten tijdens de overval maar de vrouw, dus wat heeft dit ermee te maken?
In deze zaak heb je toch alleen maar slachtoffers...

Dat lintje-verhaal vindt ik ook echt niet kunnen.
Een lintje verdien je door iets positiefs te doen voor de gemeenschap, niet met geweld.

Blue_Eyes

Re: overvallers juwelier doodgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 18:11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:32

Verschrikkelijke nachtmerrie en voor diegenen die niet bevriezen bij angst maar methodisch gaan handelen, zouden hetzelfde doen...ik spreek maar even voor mijzelf....

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:06

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:26

Kunnen toch nauwelijks dezelfde zijn :')

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:28

Laptopmuis schreef:
Blijkbaar gaat het gewoon door: http://www.l1.nl/nieuws/251324-gewapend ... er-eijsden
Weer een echtpaar overvallen.

Hierbij ook weer drie daders turkse/marokkaanse afkomst.

Turks of Marokkaans? Of is dat voor jou hetzelfde? Anders kun je net zo goed schrijven van Antilliaans/Nederlands/Chinese afkomst (noem gewoon een paar nationaliteiten)

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:36

Nikass schreef:
Laptopmuis schreef:
Blijkbaar gaat het gewoon door: http://www.l1.nl/nieuws/251324-gewapend ... er-eijsden
Weer een echtpaar overvallen.

Hierbij ook weer drie daders turkse/marokkaanse afkomst.

Turks of Marokkaans? Of is dat voor jou hetzelfde? Anders kun je net zo goed schrijven van Antilliaans/Nederlands/Chinese afkomst (noem gewoon een paar nationaliteiten)

Dit staat zo in het artikel. :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:38

Staat ook in het artikel: mogelijk (!!) Turks/Marokkaanse afkomst, kenteken MG2704 (dus ook geen Nederlands kenteken). Kunnen dus ook goed Roemenen, Bulgaren of want anders zijn geweest.

Plus, ik zie op deze site ook (mobiel dus links kopieren is wat lastig):
* Meisje uit Meijel betrapt inbreeksters, vermoedelijk zigeuners
* Gewapende overval op cafetaria Heerlen - getverderrie, weer zo'n blanke twintiger!
* Verschillende wietplantages in allerlei dorpen waarbij geen nationaliteit vermeld staat en het (dus) vermoedelijk om autochtonen gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 09:33

Och jee, we gaan blanken verzamelen, ja die zijn er ook, maar als je opsporing verzocht kijkt met de wat ernstigere misdrijven, komen er toch helaas steeds weer te veel stagemisgelopen wanhoopsdadende jonge geweldadige!! Naffers in beeld.....en dat geeft dan toch wel een wat vervelend beeld naar deze groep.

Laten we dat vooral blijven verdedigen zodat we het niet als een opvallend item gaan zien ..

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:55

Ik kan het bericht niet zo snel meer vinden maar las gisteren op internet dat een paar Roemenen waren overvallen door nepagenten in een Audi. En die nepagenten waren blond. :+
Dus het kan ook andersom.

edit: Bericht gevonden, stond op Omroep Gelderland:
http://www.omroepgelderland.nl/web/nieu ... 05T0lzSx7M

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 12:50

LesleyxLinn schreef:

Dat zegt dan wat over het artikel en over jou dat je dat zo klakkeloos over neemt en er geen nuance in aanbrengt. Turken en Marokkanen zijn totaal andere bevolkingsgroepen met ook totaal ander gedrag.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 12:53

russel schreef:
Och jee, we gaan blanken verzamelen, ja die zijn er ook, maar als je opsporing verzocht kijkt met de wat ernstigere misdrijven, komen er toch helaas steeds weer te veel stagemisgelopen wanhoopsdadende jonge geweldadige!! Naffers in beeld.....en dat geeft dan toch wel een wat vervelend beeld naar deze groep.

Laten we dat vooral blijven verdedigen zodat we het niet als een opvallend item gaan zien ..

Die verdediging hou je zolang mensen ongenuanceerde uitspraken blijven doen. En zolang de media er de nadruk op legt. Wanneer er een overval oid heeft plaatsgevonden met blanke daders dan hoor ik nooit zeggen `het gaan om een 20 jarige man van Nederlandse afkomst` waarom moet die afkomst er bij Marokkanen wel bij vermeld worden dan?

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 13:02

Waarom er nooit staat van Nederlandse afkomst is naar mijn idee vrij simpel te verklaren. Wij wonen in Nederland dus tenzij anders vermeld gaat het om mensen van Nederlandse afkomst.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 13:03

Maar waarom vermeld je dan wel de afkomst van een Nederlander wiens ouders in Marokko geboren zijn? Hoe relevant is dat dan?

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 13:06

Dat is maar net wat mensen onder afkomst verstaan. Iemand die in NL geboren is hoeft niet afkomstig te zijn uit Nederland. Als je beide ouders uit andere landen komen is dat toch je afkomst?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 13:15

Maar waarom is het relevant????

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 13:16

En zeg je daarmee niet: "ondanks dat jij in Nederland geboren bent zien we jou niet als Nederlander", daarmee hou je toch in stand dat mensen zich niet thuis voelen in onze maatschappij?

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 13:39

Wie de Nederlandse nationaliteit heeft is gewoon een nederlander, ongeacht de huidskleur. Heb getemd hier omdat ik denigrerende termen als 'naffers' echt not done vind.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:24

Nikass schreef:
LesleyxLinn schreef:

Dat zegt dan wat over het artikel en over jou dat je dat zo klakkeloos over neemt en er geen nuance in aanbrengt. Turken en Marokkanen zijn totaal andere bevolkingsgroepen met ook totaal ander gedrag.

Misschien moet je beter lezen. Ik heb die post niet geschreven ;)

Daarnaast spreekt de politie over daders van mogelijk deze afkomsten. Dat betekend niet dat het hetzelfde is, maar dat ze qua uiterlijk kenmerken veel gemeen hebben. En daarnaast kunnen het ook daders zijn van beide afkomsten. Antilliaans of Chinees lijkt hier totaal niet op, dus jouw reactie vind ik nogal overdreven.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 15:28

Nikass schreef:
Maar waarom vermeld je dan wel de afkomst van een Nederlander wiens ouders in Marokko geboren zijn? Hoe relevant is dat dan?

Ik vind het niet meer dan normaal dat als ze een bij signalement marokkaanse afkomst of turkse afkomst zetten, als het een blond iemand is zetten ze dat er ook bij. Ik vind dit weer een gezever om vooral niet tegen scheentjes te schoppen. Gewoon benoemen hoe de feiten zijn is toch niet zo'n probleem, waarom moet er zo omzichtig mee omgesprongen worden?

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 15:52

Nikass schreef:
Maar waarom is het relevant????

Het is zeer zeker relevant als het gaat om een programma als opsporing verzocht.

Nikass schreef:
En zeg je daarmee niet: "ondanks dat jij in Nederland geboren bent zien we jou niet als Nederlander", daarmee hou je toch in stand dat mensen zich niet thuis voelen in onze maatschappij?

Al dat gevoelig gedoe om wat je wel mag zeggen en wat vooral niet. Je maakt er een groter probleem van dan het is. Het is gewoon heel duidelijk om wat voor personen het gaat. Ze zetten er net zo goed bij als iemand is van Poolse komaf of Roemeense, Antilliaan en zo verder.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 15:57

Het zijn in 99 van de 100 gevallen geen signalementen omdat er geen oproep wordt gedaan om naar de persoon uit te kijken. Het is gewoon een stom detail waar de media lekker opschudding over creeert om aandacht te krijgen.
Wat heb je er in godsnaam aan als het enige signalement de huidskleur is? moet je dan voor iedereen die je ziet lopen met die huidskleur de politie bellen ofzo? Tja het zou zomaar de overvaller kunnen zijn :') haha.
De afkomst van de dader heeft in die gevallen echt totaal geen meerwaarde, afgezien van bovengenoemde reden.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 18:47

Bambolina schreef:
Het zijn in 99 van de 100 gevallen geen signalementen omdat er geen oproep wordt gedaan om naar de persoon uit te kijken. Het is gewoon een stom detail waar de media lekker opschudding over creeert om aandacht te krijgen.
Wat heb je er in godsnaam aan als het enige signalement de huidskleur is? moet je dan voor iedereen die je ziet lopen met die huidskleur de politie bellen ofzo? Tja het zou zomaar de overvaller kunnen zijn :') haha.
De afkomst van de dader heeft in die gevallen echt totaal geen meerwaarde, afgezien van bovengenoemde reden.

Dit heeft zeker wel een meerwaarde. Ik denk dat veel mensen het belangrijk vinden om te weten dat criminele gedragingen veel voorkomen onder de niet-westerse jongeren voorkomen. Waarom dit achterhouden?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 18:51

Precies Bambolina!

LesleyxLinn: het was idd niet jouw post, sorry daarvoor.
Wat je vervolgens schrijft ben ik het niet mee eens. Waarom zouden mensen het belangrijk vinden om te weten onder welke bevolkingsgroepen er criminaliteit plaatsvindt? Als ze dat willen weten kunnen ze dat ook gewoon opzoeken en dan hebben ze tenminste de echte cijfers (als t goed is).
En als je het toch wil benoemen moet je dat ook doen als het om blanke Nederlanders gaat. Wees dan consequent.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 19:08

Nikass schreef:
Precies Bambolina!

LesleyxLinn: het was idd niet jouw post, sorry daarvoor.
Wat je vervolgens schrijft ben ik het niet mee eens. Waarom zouden mensen het belangrijk vinden om te weten onder welke bevolkingsgroepen er criminaliteit plaatsvindt? Als ze dat willen weten kunnen ze dat ook gewoon opzoeken en dan hebben ze tenminste de echte cijfers (als t goed is).
En als je het toch wil benoemen moet je dat ook doen als het om blanke Nederlanders gaat. Wees dan consequent.

Als je er nooit iets over hoort weet je ook niet dat dat veel gebeurd onder bepaalde bevolkingsgroepen.
Ik zou bijvoorbeeld niet weten hoe vaak het voor komt onder chinezen. Want daar hoor je nooit iets over.
Zodra ik daar iets over hoor ga ik dat opzoeken. En dat kan mijn manier van stemmen bepalen.

En dat laatste ben ik met je eens. Maar ik zie ook vaak genoeg dat dat gedaan wordt.