Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Magrathea schreef:Ga eens omrekenen dan, wat een koe of varken oplevert. En ga dan eens nadenken, dat is dus wat een dierenleven kost. (Ietsje minder zelfs nog, want die boer wil ook wel een boterham op zijn bord.)
Ik kan me in veel prijzen niet indenken dat daar ook maar enig waardig bestaan aan vast zit
Citaat:BREAKING: JUMBO komt met nieuwe verklaring.
"TROS Radar heeft in haar uitzending aandacht besteed aan de manier waarop paarden worden behandeld voor en op het moment dat zij worden geslacht. Wij zijn geschokt door deze reportage. Onze leveranciers hebben aan ons bevestigd keurig naar alle geldende regels te handelen. Wij hebben nooit redenen gehad om daaraan te twijfelen, maar zullen de zaak direct onderzoeken. Als we onjuistheden tegenkomen of als onze leveranciers dit niet voor 100% kunnen uitsluiten, zullen wij de samenwerking direct beëindigen. Jumbo wil beslist géén paardenvlees verkopen waarvoor dieren onnodig hebben geleden."
Marjoow schreef:Sorry dat ik het zeg, maar dat hele paardengebeuren is ook wel een beetje overdreven hoor. Ga eens omrekenen, hoeveel paardenvlees word er verkocht in Nederland? Hoeveel daarvan produceert Nederland zelf?
Als je iets wilt betekenen ga dan eerder de Franse markt aanpakken bijvoorbeeld. De Nederlandse supermarkten verkopen namelijk bijna geen paardenvlees. Het enige wat AH aanbied is paardenrookvlees bijvoorbeeld. Ik weet niet wat Jumbo en andere supermarkten aanbieden, maar het marktaandeel voor paardenvlees in Nederland is zó klein, dat je daar amper verandering in zal brengen.
Magrathea schreef:Marjoow schreef:Sorry dat ik het zeg, maar dat hele paardengebeuren is ook wel een beetje overdreven hoor. Ga eens omrekenen, hoeveel paardenvlees word er verkocht in Nederland? Hoeveel daarvan produceert Nederland zelf?
Als je iets wilt betekenen ga dan eerder de Franse markt aanpakken bijvoorbeeld. De Nederlandse supermarkten verkopen namelijk bijna geen paardenvlees. Het enige wat AH aanbied is paardenrookvlees bijvoorbeeld. Ik weet niet wat Jumbo en andere supermarkten aanbieden, maar het marktaandeel voor paardenvlees in Nederland is zó klein, dat je daar amper verandering in zal brengen.
Maar het overgrote deel van het paardenvlees verdwijnt in de snacks, kroketten en frikandellen enzo. En dáár worden er nu net wel een hele hoop van verkocht. Paardenbiefstuk is ook steeds meer "in" trouwens.
Nikass schreef:Zelfs als Nederland maar weinig paardenvlees zou afnemen, het is toch schandalig?
Maar het gaat fout bij de mensen die zeggen: "ja ik vind het erg jammer maar ik eet toch graag een broodje kroket"
Als men niet daadwerkelijk dit soort producten boycot dan komen we nooit verder.
Ik vond de beelden afschuwelijk om te zien, het gesol met die paarden die dan afgekeurd werden voor het slachthuis en dan het hele transport weer terug moesten en daarna weer opnieuw naar Mexico. Eindeloos onnodig leed, alleen voor een paar centen
Wat zijn dat voor mensen die dat werk kunnen doen?
Marjoow schreef:Nikass schreef:Zelfs als Nederland maar weinig paardenvlees zou afnemen, het is toch schandalig?
Maar het gaat fout bij de mensen die zeggen: "ja ik vind het erg jammer maar ik eet toch graag een broodje kroket"
Als men niet daadwerkelijk dit soort producten boycot dan komen we nooit verder.
Ik vond de beelden afschuwelijk om te zien, het gesol met die paarden die dan afgekeurd werden voor het slachthuis en dan het hele transport weer terug moesten en daarna weer opnieuw naar Mexico. Eindeloos onnodig leed, alleen voor een paar centen
Wat zijn dat voor mensen die dat werk kunnen doen?
Schandalig is het zeker, maar wat kunnen wij er nu werkelijk aan doen? Dat klinkt grof en dat is niet de juiste instelling, maar vanuit Nederland kan er niks veranderd worden ben ik bang, enkel omdat het eten van paardenvlees hier nog net niet als een zonde word gezien