kerngezonde giraffe door kop geschoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:17

Cassidy schreef:
Ladybird schreef:
Ja, nee dat snap ik wel, maar koeien hebben met een beetje geluk nog de kans dat ze blijven mogen. iig meer als stiertjes.. dat bedoelde ik meer.

En dat is bij Giraffemerries ook zo :D. En als er een dierentuin was geweest, aangesloten bij EAZA die Marius had willen en kunnen hebben, was dat voor Marius ook zo geweest.

Ja, maar willen en kunnen was het probleem..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:17

vuurneon schreef:
lieveli schreef:
Hoe zou giraffe smaken?

Geen idee, zag wel andere exotische dieren in de vriezer bij de makro liggen maar giraffe nog niet. Zou het best willen proeven :)

die kun je tenminste niet ophokken in een hokje van 30x30 cm.... :+

Urbanus

Re: kerngezonde giraffe door kop geschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:18

Misschien als je een knoop in die nek legt...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:22

Hoeveel kilo bruikbaar vlees zou er wel niet afkomen?

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:23

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:28

Ladybird schreef:
Ja, maar willen en kunnen was het probleem..

Ik ben nog een werkwoord vergeten in mijn zin "willen en kunnen hebben". Er had nog mogen tussen moeten staan.

Ik kan de Dierentuin Kopenhagen heel goed begrijpen. Je bent niet zomaar lid van de EAZA. Je gaat omwille van een advies ook niet een lidmaatschap van deze organisatie zomaar op het spel zetten omdat het advies je niet zint. Ze hebben het advies opgevolgd, open en eerlijk gespeeld waar het bij andere dierentuinen achter gesloten deuren gebeurt. Naar een andere dierentuin dan een bij EAZA aangesloten dierentuin had Marius niet gemogen. Dus hebben ze gekozen voor de dood. En daarvoor alleen al: hulde !

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:46

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:09

Alleen maar meer vlees voor de leeuwen dus.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:27

prima toch, ze zullen toch moeten eten,

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 17:28

Hm ze zijn in ieder geval open en eerlijk geweest over wat er met dat beest gebeurd.
Aan de leeuwen voeren lijkt me niet zo'n probleem, beestje is dood merkt er dus niks van en zo hebben die ook weer te eten.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 09:49

Nieuwsflits! Deze maand wordt er in
Nederland (waarschijnlijk) een dierentuin dier dood geschoten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 09:52

Nessa schreef:

Nieuwsflits, in Nederland worden er (waarschijnlijk) meerdere koeien/varkens etc elke dag dood geschoten!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 09:59

Ja precies. Vind de discussie best grappig worden. Het is wel fijn dat mensen denken aan dierenwelzijn. Maar juist ook daarom wordt dit ook gedaan. Er wordt echt veel te simpel gedacht. Als het allemaal zo simpel was werd dat echt wel gedaan.

Een mannengroep houden is bijvoorbeeld een mooie oplossing, maar dat moet je als dierentuin maar net willen. Of je moet 2 grote verblijven hebben en dus de ruimte, of je hebt alleen mannen en dus nooit jongen.

Zijn wel dierentuinen die het doen. In safaripark beekse bergen hebben ze een mannengroep axisherten. En er is ook een dierentuin in Nederland die een mannengroep neushoorns heeft. Weet zo even niet meer welke. Als die oplossing er is, maakt een dierentuin daar echt wel gebruik van.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:49

StalNollie schreef:
wij fokken ook weleens, krijgen we het veulen niet verkocht, dan gaat het naar de slacht.
niks mis mee,

Daar is dus wel iets mis mee !
Als je dat niet ziet , leef je blijkbaar alleen maar in euro-begrippen....

Het idee alleen al dat je een jong paard, dat je zelf fokt, gewoon weer naar de slacht doet, en dat oké vind.
Dan houd je niet echt van paarden.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:59

Wiske_ schreef:
Daar ga je toch niet met je jonge kind bij staan kijken??
Lijkt me echt niet verstandig.

Waarom niet.. Waarom mogen zij niet weten waar hun stuk vlees vandaan komt? Ben zelf deels opgegroeid op een boerderij.. Daar kreeg ik van jong af aan te maken met slachten, plukken.. Doodgeboren lammeren.. Kippen die aangevallen waren door marters/vossen etc. Ook niet altijd even fris.. Maar ik heb er niets aan overgehouden en ben iig niet opgegroeid met t idee dat t vlees uit de supermarkt komt..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 13:02

love_western schreef:
Nessa schreef:

Nieuwsflits, in Nederland worden er (waarschijnlijk) meerdere koeien/varkens etc elke dag dood geschoten!

en dat omdat we zo nodig iedere dag vlees willen eten....wat helemaal niet nodig is en ook veel beter voor het millieu zou zijn en voor het dierenwelzijn,omdat maar gewoon 1x of 2x per week te doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 13:07

sterregoud schreef:
StalNollie schreef:
wij fokken ook weleens, krijgen we het veulen niet verkocht, dan gaat het naar de slacht.
niks mis mee,

Het idee alleen al dat je een jong paard, dat je zelf fokt, gewoon weer naar de slacht doet, en dat oké vind.

Natuurlijk moet je ook aan het geld denken als je een bedrijf hebt, t is geen liefdadigheidsinstelling met horde penny's die hun zakgeld elke week brengen om de paardjes te onderhouden. Bovendien is er niets mis mee, vlees van eigen ehm land. Weet je tenminste wat je eet. Vroegah was het hartstikke normaal om te fokken om je eigen vriezer te vullen en ik denk ook dat wij te ver af staan tegenwoordig van de natuur. Het ligt immers keurig al verpakt in de koeling bij de appie. Al zie je wel steeds meer dat je bv kan participeren in de aankoop van een koe en dan na een bepaalde tijd daar het vlees van krijgt. Die koe kun je dan ook gewoon zien, aaien etc.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-02-14 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 13:11

als het alleen om eten gaat kun je ook een huis/tuin en keuken hengst op de merrie zetten.
Als je echt fokt neem ik toch aan dat er een redelijke afstamming achter zit,anders is de kans dat je zo een veulen verkoopt voor een goede prijs ook klein.
Om het vlees kun je beter percherons gaan fokken daar zit vlees aan :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 13:13

Ja dat wel :D

Maar goed, opa fokte ook met kippen voor de show. Aan hanen had ie geen barst; had maar 1 à 2 goede hanen nodig (en natuurlijk ook wel eens wisselen met de hanen voor een gezond beleid). Zat niet veel vlees aan die jonge haantjes, maar lekker waren ze wel :D

Je kan niet bepalen wat er uit komt en als iets niet verkocht kan worden, tja... Dan zie ik er geen probleem in om een dier te slachten. Je moet ook realistisch zijn :j

Mijn vader was ook dol op zijn tuindieren, ook al waren ze bedoeld voor de vriezer. Dus om nou te zeggen dat je daardoor niet meer van die dieren houdt is ook een beetje vreemd. Maar ja, hij is nu eenmaal opgegroeid in de tijd dat het vlees niet in de appie lag (die was er niet) en men gewoon hun eigen dieren aanleverende bij de lokale slager. Appie is wel makkelijker overigens :')

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 13:20

sterregoud schreef:
StalNollie schreef:
niks mis mee,

Ik denk dat Stal Nollie net zoveel van paarden houd als van koeien, varkens, kippen, konijnen en ga zo maar door

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 13:23

Ik eet nog steeds elke dag vlees. Komt doordat we eerder alleen maar van eigen land aten. Koeien, varkens, schapen en kippen. En af en toe ook nog een konijn. Allemaal zelf zien opgroeien. Nu eten we af en toe nog eens aangereden ree. Maar mijn opa belde vroeger ook nooit de veearts als er een dier ingeslapen moest worden. Hij schiette ze gewoon zelf af.

Maar tegenwoordig is toch alles zielig. Vraag me af hoe veel deze gekte nog gaat doorslaan. Straks worden zelfs honden op vegetarisch voedsel gezet.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:05

sterregoud schreef:
StalNollie schreef:
niks mis mee,

natuurlijk... een pony de handel in sturen en steeds weer opnieuw van eigenaar laten wisselen.. dan hou je écht van paarden!

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:01

Wij hebben een eigen koe in de diepvries. Lekker hoor!
@sterregoud ik snap jou aanval op Stalnollie niet. Wat is er mis met een jong paard naar de slacht doen waar je geen geschikte eigenaar voor kunt vinden. En ja bij een bedrijf gaat het ook om de euro's anders kun je net zo goed meteen stoppen. Al staat het dierenwelzijn altijd voorop.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 16:43

Heb de 18-pagina's discussie niet gelezen maar wil wel graag wat informatie geven.

Overal worden dieren geboren in dierentuinen, helaas kan een dierentuin deze dieren niet allemaal plaatsen.

Maar deze dierentuin heeft vanaf dat hij geboren werd gezocht naar een goede plek voor het dier. Helaas is dat na 18 maanden niet gelukt.

Er zijn wel dierentuinen geweest die hem wilde hebben zoals in het nieuws was en veel mensen snappen dan ook niet waarom die daar niet naartoe gegaan is.. maar hebben jullie eens gekeken naar deze dierentuinen?

Er was bijvoorbeeld een dierentuin bij die heel klein was en niet kon uitbreiden. Ze hadden geen giraffen en ook geen giraffen verblijf. Waar wilde ze dan die Giraffe laten? Ze wilde Marius dus hebben, maar wat heeft Marius er dan aan als er 1. geen verblijf voor hem is en 2. geen andere Giraffes zijn?

En zo waren er meer dierentuinen waar iets 'mis' mee was, waardoor de dierentuin gekozen heeft om hem te euthaniseren.
Dit omdat Marius nu 18 maanden oud was en vruchtbaar is. Hij begon zelfs zijn zusje al te bespringen.

In het wild moet een mannetjesgiraffe van 18 maanden ook weg bij de groep, hij wordt dan hardhandig door de vader uit de groep gezet. Helaas staat er bij een dierentuin een hek, dus als hij niet weggehaald was door de dierentuin had het ook wel eens slecht met hem kunnen aflopen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:17

sterregoud schreef:
StalNollie schreef:
niks mis mee,

wie ben jij om te zeggen waar ik wel of niet van houd?

en er is niks mis mee, vroeger werd er niet anders gedaan. waarom vind je hier wel iets mis mee en met slachten van koeien,kippen,konijnen, varkens etc niet?

en liever naar slacht als handel.
Ik vond het in het begin ook wel moeilijk maar je maakt steeds meer mee in je leven en dan groei je er uiteindelijk mee op.