Doodstraffen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moet de doodstraf stoppen?

Ja
155 (48%)
Nee
166 (51%)

Totaal aantal stemmen: 321

Cinderella

Re: Doodstraffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:49

Daarom leg ik het ook uit ;).

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:50

Voorstanders, kom alsjeblieft met argumenten want zo valt er niks te discussiëren.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:50

Dames ik ga lekker slapen
Morgen verder :*

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:51

Er valt sowieso niet te discussiëren hier dat is al een aantal pagina's terug gebleken.

Ik ga slapen, sterkte voorstanders :')

Littera

_lies_ schreef:
Littera schreef:
Dat heet niet zwartmaken. :') Zwartmaken is over iemand roddelen.

Let op het woordje 'dan' en zoek daar maar eens synoniemen van op, dan zie je dat dat woord hypothetisch gebruikt kan worden. Dat is wat ik doe.
Ik zeg niet: voorstanders zijn slechter dan moordenaars!
Ik zeg: Als je iemand de doodstraf geeft, ben je slechter dan de moordenaar, want jij deed het in elk geval met voorbedachte rade.

Het zou fijn zijn als je wat beter zou lezen, dat bespaart ons wat misverstanden.

Vind je dit niet een beetje kinderachtig? Ik denk dat je heel goed snapt wat ik bedoel.
Mensen in hun normen en waarden laten gevalletje.

Sorry?
Ik wil je niet kwetsen hoor. Ik leg alleen voor de tweede keer uit dat je het woord 'zwartmaken' in de verkeerde context gebruikt en ik verklaar met bewijsmateriaal ("zoek maar op") wat ik zeg, omdat jij dit door foutief te lezen fout interpreteert.
Vervolgens zeg ik vriendelijk dat ik het prettig zou vinden als je in het vervolg wat correcter zou lezen, omdat dat ons misverstanden bespaart.

Daar is toch niets kinderachtigs aan? Niets met normen en waarden?
Als dat wel zo is, zeg het duidelijk, want ik doe zelf juist enorm mijn best om alles wat er gezegd wordt goed te begrijpen en om volwassen te reageren en iedereen in zijn waarde te laten.

Littera

_lies_ schreef:
Er valt sowieso niet te discussiëren hier dat is al een aantal pagina's terug gebleken.

Ik ga slapen, sterkte voorstanders :')

Zou je alsjeblieft willen stoppen met drogredenen/argumenten zonder enige inhoud?
Dat komt de discussie namelijk niet ten goede.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:52

Mavelle schreef:
Voorstanders, kom alsjeblieft met argumenten want zo valt er niks te discussiëren.

Dat komt vooral omdat er geen valide argumenten zijn voor de doodstraf anders dan wraak, emotie en gevoel :).

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:55

Iedereen zegd wat die vindt en douwt z'n eigen mening door .. Als er nou eens goeie argumenten gegeven zouden kunnen worden van de voorstanders, het is namenlijk wel een interessant onderwerp om over te discusseren! :j

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:55

_San87_ schreef:
LesleyxLinn schreef:
Voor veelplegers, en dan heb ik het over mensen die herhaaldelijk mensen vermoorden, verkrachten of pedofielen die hun handen niet thuis houden mag je van mij gerust de doodstraf geven. Zo kan diegene nooit meer iets aanrichten. En daarvan is echt wel zeker of ze het ook gedaan hebben..

Voor de mensen die helemaal ervoor zijn, wat vinden jullie van onderstaande?
Jouw kind wordt iets aangedaan, zwaar mishandeld, verkracht en daarna gedood of andere gruwelijke dingen en je dood degene die dit heeft gedaan. Vind je dan ook dat jij dood moet? Natuurlijk is dat niet goed, maar ik weet dat de meeste mensen dit een uitzonderlijke situatie vinden. Maar waar leg je die grens dan?

Zo iemand levenslang opsluiten houdt een veelpleger ook van de straat.

Wisten jullie trouwens dat er in Nederland ook levenslange gevangenisstraffen gegeven worden? En dan ook echt levenslang, hé. Is goedkoper dan de doodstraf :).

Even een klein onderzoekje gedaan. Ik lees alleen dat dat de doodstraf in Amerika duurder is vanwege de juryselectie, de rechtszaken en de oneindige beroepen. Hier in Nederland gaat dat niet oneindig door. Daarnaast heb je, lijkt mij, net zoveel bewaking nodig voor mensen die levenslang zitten als mensen die de doodstraf krijgen. Mensen die levenslang zitten kunnen net zo hun best doen om vrij te komen als mensen die de doodstraf krijgen.. En je hoeft al die personen ook niet de rest van hun leven te bewaken.. En als het al duurder is, moeten ze het goed doen en zorgen dat er zo min mogelijk kosten aan zitten.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:57

Littera, wees gerust je kwetst me totaal niet :D.
Grappig is dat ik in die laatste post het woord zwartmaken nieteens gebruikt hebt.
Jij gaat niet de discussie aan, je reageert op een verkeerde term en daar stopt het dan.
Als je een beetje zou nadenken, zou je heel goed snappen wat ik ermee bedoel.
Iemand slechter noemen dan een moordenaar, omdat diegene de doodstraf uitvoert, is namelijk geen rationeel standpunt en hiermee zou je inderdaad iemand in zijn waarde kunnen schaden ;).
Zoals ik ook al eerder heb gezegd, sta ik zeker open voor een goede discussie hierover, graag zelfs, maar graag met iemand die daar ook echt interesse in heeft en niet in een topic waarin nogal wat beledigende dingen voorbij zijn komen vliegen en opmerkingen waar ik zeker niet van gediend bent :).
Wie de baal kaatst..

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:58

minajtje schreef:
Iedereen zegd wat die vindt en douwt z'n eigen mening door .. Als er nou eens goeie argumenten gegeven zouden kunnen worden van de voorstanders, het is namenlijk wel een interessant onderwerp om over te discusseren! :j

:j

Ik ga naar bed, welterusten allemaal.
Hopelijk heeft de discussie zich morgen in de positieve zin ontwikkeld. :)

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 02:00

_lies_ schreef:
Grappig is dat ik in die laatste post het woord zwartmaken nieteens gebruikt hebt.
Jij gaat niet de discussie aan, je reageert op een verkeerde term en daar stopt het dan.
Iemand slechter noemen dan een moordenaar, omdat diegene de doodstraf uitvoert, is namelijk geen rationeel standpunt en hiermee zou je inderdaad iemand in zijn waarde kunnen schaden ;).
Zoals ik ook al eerder heb gezegd, sta ik zeker open voor een goede discussie hierover, graag zelfs, maar graag met iemand die daar ook echt interesse in heeft en niet in een topic waarin nogal wat beledigende dingen voorbij zijn komen vliegen en opmerkingen waar ik zeker niet van gediend bent :).
Wie de baal kaatst..

Dikgedrukt: en jij hebt het over kinderachtig en normen en waarden?

Dat is wel degelijk een rationeel standpunt. De moordenaar kan veroordeeld zijn op basis van doodslag, en hetgeen wat jij dan zou doen, is moord. Volgens het strafrecht is moord erger en staat daar een hogere straf op. Hiermee schaad ik dus niemands waarde.

Lieverd, neem het niet zo persoonlijk op. :(:) Niet kleinerend bedoeld dit, voor het geval je dat denkt, maar echt, het is maar een discussie. Niemand is erop uit om jou persoonlijk te beledigen.

En een tip: probeer de idealen waar je voor staat zelf uit te stralen en roep niet zomaar wat. Echt, daar krijgen we een betere discussie door.

En nu ga ik echt slapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 02:01

Ik persoonlijk vind voor sommige delicten de doodstraf best een passende straf. Niet in de eerste plaats omdat het in Nederland goedkoper zou zijn, maar ook omdat sommigen gewoon niet terug kunnen keren in de maatschappij. Ik vraag me af waar jullie vandaan halen dat het gehele traject gevangenis/tbs zonder terug keren in de maatschappij vooruitzichten en du levenslang of een jaar of 20 hoe goedkoper zouden zijn dan de doodstraf? Laten we eerlijk zijn, iedereen die levenslang veroordeeld wordt gaan toch wel in hoger beroep, dus die kosten ben je hoe dan ook kwijt.

Ons gevangeniswezen en tbs is erop gericht mensen terug te kunnen laten keren in de maatschappij. Als je daarvoor niet geschikt bent, tja, dan kost je alleen maar handen vol met geld.

Ik ben alleen voor doodstraf in zaken waarin het bewijs helder en duidelijk is en waarin geen vraag bestaat over of iemand al dan niet de moordenaar is. Laten we vooral Lincoln burrows zaken voorkomen ;)

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 02:02

_San87_ schreef:
Mavelle schreef:

Dat komt vooral omdat er geen valide argumenten zijn voor de doodstraf anders dan wraak, emotie en gevoel :).

Argumenteren onder het mom van: het betreft hier een mens is ook puur gebaseerd op emoties.
Qua financiën zou de doodstraf zeker goedkoper kunnen zijn dan te betalen voor iemand in een cel de rest van zijn leven, alleen zit het systeem van de doodstraf vrijwel nergens nog zo goed in elkaar (ja eerlijk is eerlijk), maar daar zou wat aan gedaan kunnen worden :).

Littera schreef:
_lies_ schreef:
Wie de baal kaatst..

Dikgedrukt: en jij hebt het over kinderachtig en normen en waarden?

Dat is wel degelijk een rationeel standpunt. De moordenaar kan veroordeeld zijn op basis van doodslag, en hetgeen wat jij dan zou doen, is moord. Volgens het strafrecht is moord erger en staat daar een hogere straf op. Hiermee schaad ik dus niemands waarde.

Lieverd, neem het niet zo persoonlijk op. :(:) Niet kleinerend bedoeld dit, voor het geval je dat denkt, maar echt, het is maar een discussie. Niemand is erop uit om jou persoonlijk te beledigen.

En een tip: probeer de idealen waar je voor staat zelf uit te stralen en roep niet zomaar wat. Echt, daar krijgen we een betere discussie door.

En nu ga ik echt slapen.

Nee, want zoals ik al meerdere malen gezegd hebt, ben ik niet snel voor de doodstraf. Dus nee, iemand die veroordeeld wordt voor doodslag, krijgt dan de doodstraf überhaupt al niet.
Ik neem het niet persoonlijk op en je snerende ondertoontje is nergens voor nodig hoor :).
Ik probeer alleen mensen erop te wijzen dat er hier dingen genoemd worden die niet helemaal door de beugel kunnen.
Wie ben jij om te oordelen of ik zomaar wat roep? Want dat doe ik niet. Zulke uitingen van je voegen ook echt niks toe aan de discussie :).

Weltrusten!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 02:20

LesleyxLinn schreef:
_San87_ schreef:

Zo iemand levenslang opsluiten houdt een veelpleger ook van de straat.

Wisten jullie trouwens dat er in Nederland ook levenslange gevangenisstraffen gegeven worden? En dan ook echt levenslang, hé. Is goedkoper dan de doodstraf :).

Even een klein onderzoekje gedaan. Ik lees alleen dat dat de doodstraf in Amerika duurder is vanwege de juryselectie, de rechtszaken en de oneindige beroepen. Hier in Nederland gaat dat niet oneindig door. Daarnaast heb je, lijkt mij, net zoveel bewaking nodig voor mensen die levenslang zitten als mensen die de doodstraf krijgen. Mensen die levenslang zitten kunnen net zo hun best doen om vrij te komen als mensen die de doodstraf krijgen.. En je hoeft al die personen ook niet de rest van hun leven te bewaken.. En als het al duurder is, moeten ze het goed doen en zorgen dat er zo min mogelijk kosten aan zitten.

Amerika is het enige westerse land dat nog actief de doodstraf oplegt. Amerika heeft zich ook aan wetten en regels te houden, een eerlijk proces, onder andere. ook in Amerika is de doodstraf omstreden er zijn nog maar een paar staten die actief veroordelen. Onderzoek heeft aangetoond dat de doodstraf criminaliteitscijfers niet naar beneden haalt (afschaffen wel...).

Het komt vaak voor dat de ter dood veroordeelde onschuldig is (en men daar na het voltrokken vonnis pas achter komt). Er is een reden dat doodstrafzaken zo lang lopen, het is onomkeerbaar, het bewijs moet onomstotelijk zijn. En zelfs dan gaat het nog mis. Is dat het behouden van de doodstraf werkelijk waard?

Zelfs in Nederland zijn er gevallen van onterechte veroordeling bekend, en dan hebben wij niet eens juryrechtspraak, maar een rechtbank waar geschoolde mensen oordelen over bewijs...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 02:24

_lies_ schreef:
_San87_ schreef:

Argumenteren onder het mom van: het betreft hier een mens is ook puur gebaseerd op emoties.
Qua financiën zou de doodstraf zeker goedkoper kunnen zijn dan te betalen voor iemand in een cel de rest van zijn leven, alleen zit het systeem van de doodstraf vrijwel nergens nog zo goed in elkaar (ja eerlijk is eerlijk), maar daar zou wat aan gedaan kunnen worden :).

En wat zijn jouw suggesties? Gelimiteerd in beroep gaan? Drie kansen en dan is het uit? Dat zou wel een heel erg slechte zaak zijn... Je hebt het over het leven van een mens, niet over een boom of een auto.

Er zijn natuurlijk veel meer argumenten voorbij gekomen dan enkel het feit dat het om mensen gaat. O.a. de kosten en criminaliteitscijfers, wetenschappelijke onderzoeken alsmede ethiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 02:31

_San87_ schreef:
LesleyxLinn schreef:

Amerika is het enige westerse land dat nog actief de doodstraf oplegt. Amerika heeft zich ook aan wetten en regels te houden, een eerlijk proces, onder andere. ook in Amerika is de doodstraf omstreden er zijn nog maar een paar staten die actief veroordelen. Onderzoek heeft aangetoond dat de doodstraf criminaliteitscijfers niet naar beneden haalt (afschaffen wel...).

Het komt vaak voor dat de ter dood veroordeelde onschuldig is (en men daar na het voltrokken vonnis pas achter komt). Er is een reden dat doodstrafzaken zo lang lopen, het is onomkeerbaar, het bewijs moet onomstotelijk zijn. En zelfs dan gaat het nog mis. Is dat het behouden van de doodstraf werkelijk waard?

Zelfs in Nederland zijn er gevallen van onterechte veroordeling bekend, en dan hebben wij niet eens juryrechtspraak, maar een rechtbank waar geschoolde mensen oordelen over bewijs...

Een jury is er ook alleen om de feiten vast te stellen en de rechter kan altijd tegen de jury ingaan en iemand toch onschuldig verklaren.
Ik denk dat het redelijk is om te zeggen dat doodstraf sowieso alleen moet kunnen als onomstreden bewijs wordt gevoerd en vast staat dat iemand ook daadwerkelijk het delict/de delicten heeft gepleegd.

Ik denk overigens dat de doodstraf wel degelijk een afschrik effect kan hebben en daardoor het aantal delicten naar beneden kan halen.
Ik denk dat er niet vergeten moet worden dat wanneer je een lange tijd hebt vast gezeten, het bijzonder lastig is terug te keren in de maatschappij. Hoe hard Nederland daar ook aan werkt, de recidive is vrij hoog omdat je gewoon lastig aan een baan komt, je misschien geen vrienden en familie meer hebt die je willen zien. Daarbij groeit technologie is een malle, en raak je vervreemd.
Kortom je raakt geisoleerd en ziet maar 1 uitweg: Weer de criminaliteit in.
Omdat dit natuurlijk voor niemand te voorspellen is, ben ik van mening dat dit eigenlijk niet mee mag worden genomen in de overweging. Maar ik houd het wel in mn achterhoofd.

Wanneer iemand levenslang vast zit, of een jaar of 25+ tbs, dan heb ik liever dat kosten bespaard worden, en deze persoon van het leven beroofd wordt. Hoe erg ik ook ben tegen mensen van het leven beroven. Deze mensen hebben geen uitzicht op een toekomst wat mij betreft, en kosten alleen maar handen vol met geld. Dat heb ik niet voor ze over!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 09:22

Jeetje jullie hebben er nog werk van gemaakt zeg! :=

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 09:53

Mensen die voor de doodstraf zijn is altijd gebasseerd op een mening aangezien de doodstraf er niet meer is (in bepaalde landen wel maar die er even buiten gelaten) en hier allemaal andere regels voor in de plaats gekomen. Ook komt het omdat we menselijker met elkaar omgaan. Dat je over iemands leven beslist en zijn lot begrijp ik allemaal. Het is ook echt niet zo dat ik bij elke moordenaar gelijk zeg 'doodstraf'. Er zijn voor mij gewoon hele hoge uitzonderingen zoals Brevik en de mensen achter de aanslagen van 9/11 verdienen het van mij niet om te leven in mijn ogen. Je vermoordt tientallen mensen en je kan er gewoon om lachen
Moordenaars en pedoseksuele verdienen van mij levenslang. Levenslang elke dag te horen krijgen wanneer je wat gaat doen, leven op alleen basisbehoeften. Laat ze maar lijden voor wat ze hebben gedaan.
Ik heb geen argumenten waarvoor ik voor de doodstraf ben, alleen mijn mening maar die hebben alle voorstanders

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:02

Er zijn gevallen waar ik zeker de doodstraf een passende straf vind, maar op welke lijn trek je deze straf?
In alle andere gevallen ben ik tegen de doodstraf.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:52

xSlvna schreef:
Zieke mensen?
Nah bijvoorbeeld:
Mensen die met hun tengels aan/in kleine kinderen zitten bijvoorbeeld, geef mij één reden waarom een persoon die te zwak is om van kleine kinderen af te blijven, het verdiend om nog te leven.
Ik heb zelf (nog) een pokkenhekel aan baby's, peuters en kleuters, maar als een vriend thuis zou komen met de melding dat die zijn geslachtsdeel/tengels in een kind heeft gestopt is die dood, doe ik het niet, doet iemand anders het wel, dat durf ik met 1000% zekerheid te zeggen.

Je bent nog maar 16. Wanneer je straks iets meer opleiding hebt genoten en iets meer van het leven hebt geleerd zul je een meer inhoudelijke en gezonde visie ontwikkelen... hopelijk.
Sommige mensen overzien het grotere plaatje nooit...

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:55

Ninx schreef:
xSlvna schreef:
Zieke mensen?
Nah bijvoorbeeld:
Mensen die met hun tengels aan/in kleine kinderen zitten bijvoorbeeld, geef mij één reden waarom een persoon die te zwak is om van kleine kinderen af te blijven, het verdiend om nog te leven.
Ik heb zelf (nog) een pokkenhekel aan baby's, peuters en kleuters, maar als een vriend thuis zou komen met de melding dat die zijn geslachtsdeel/tengels in een kind heeft gestopt is die dood, doe ik het niet, doet iemand anders het wel, dat durf ik met 1000% zekerheid te zeggen.

Je bent nog maar 16. Wanneer je straks iets meer opleiding hebt genoten en iets meer van het leven hebt geleerd zul je een meer inhoudelijke en gezonde visie ontwikkelen... hopelijk.
Sommige mensen overzien het grotere plaatje nooit...

Bedoel je daarmee de mensen in dit topic die voor de doodstraf zijn? Want dan voel ik me namelijk aangesproken en met mijn inhoudelijk en gezonde visie is niks aan de hand.
Het is maar een mening maar om dan gelijk mensen te gaan beoordelen op dat ze weinig inhoudelijk en gezonde visie hebben vind ik appels met peren vergelijken. Maar nogmaals ik weet niet of je de mensen bedoeld die voor de doodstraf zijn.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:05

Ik kan geen discussie voeren met mensen die puur vanuit gevoel reageren en daardoor ondoordachte posts plaatsen, dus bij dezen stop ik met reageren in dit topic. Veel succes nog.

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:57

Stel je het nou eens andersom voor. Dat de doodstraf gewoon nog zou bestaan en het dus echt nog oog om oog, tand om tand zou gaan. Jij iemand vermoord, dan word jou het leven ook afgenomen.
Dan moeten jullie ons eens heilig zien te overtuigen dat het afgeschaft moet worden. Maar onze regels zitten zo diep in dat we er niks van willen horen. Dat jullie overtuigingen ook alleen 'maar' meningen zijn, daar hoeven wij ook niks van. Maar er is in die duizenden jaren zoveel verandert in de evolutie van de mens dat de argumenten voor de doodstraf totaal geen nut meer hebben. Dus dan blijft over, juist een mening..

Maar goed zoals ik al zei, ik ben voor de doodstraf op hoge uitzondering maar wie ben ik om dat te zeggen en het is maar een mening

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 12:08

Mensen die extreem voor de doodstraf zijn denken vaak alleen aan dat moment.
Oftewel: iemand heeft een persoon vermoord dus hij moet de doodstraf krijgen, hij/zij zult zich nooit indenken dat dit ook een wet betreft wat voor iedereen geldt.