Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_lies_ schreef:Littera schreef:Dat heet niet zwartmaken.Zwartmaken is over iemand roddelen.
Let op het woordje 'dan' en zoek daar maar eens synoniemen van op, dan zie je dat dat woord hypothetisch gebruikt kan worden. Dat is wat ik doe.
Ik zeg niet: voorstanders zijn slechter dan moordenaars!
Ik zeg: Als je iemand de doodstraf geeft, ben je slechter dan de moordenaar, want jij deed het in elk geval met voorbedachte rade.
Het zou fijn zijn als je wat beter zou lezen, dat bespaart ons wat misverstanden.
Vind je dit niet een beetje kinderachtig? Ik denk dat je heel goed snapt wat ik bedoel.
Mensen in hun normen en waarden laten gevalletje.
_San87_ schreef:LesleyxLinn schreef:Voor veelplegers, en dan heb ik het over mensen die herhaaldelijk mensen vermoorden, verkrachten of pedofielen die hun handen niet thuis houden mag je van mij gerust de doodstraf geven. Zo kan diegene nooit meer iets aanrichten. En daarvan is echt wel zeker of ze het ook gedaan hebben..
Voor de mensen die helemaal ervoor zijn, wat vinden jullie van onderstaande?
Jouw kind wordt iets aangedaan, zwaar mishandeld, verkracht en daarna gedood of andere gruwelijke dingen en je dood degene die dit heeft gedaan. Vind je dan ook dat jij dood moet? Natuurlijk is dat niet goed, maar ik weet dat de meeste mensen dit een uitzonderlijke situatie vinden. Maar waar leg je die grens dan?
Zo iemand levenslang opsluiten houdt een veelpleger ook van de straat.
Wisten jullie trouwens dat er in Nederland ook levenslange gevangenisstraffen gegeven worden? En dan ook echt levenslang, hé. Is goedkoper dan de doodstraf.
minajtje schreef:Iedereen zegd wat die vindt en douwt z'n eigen mening door .. Als er nou eens goeie argumenten gegeven zouden kunnen worden van de voorstanders, het is namenlijk wel een interessant onderwerp om over te discusseren!
_lies_ schreef:Littera, wees gerust je kwetst me totaal niet.
Grappig is dat ik in die laatste post het woord zwartmaken nieteens gebruikt hebt.
Jij gaat niet de discussie aan, je reageert op een verkeerde term en daar stopt het dan.
Als je een beetje zou nadenken, zou je heel goed snappen wat ik ermee bedoel.
Iemand slechter noemen dan een moordenaar, omdat diegene de doodstraf uitvoert, is namelijk geen rationeel standpunt en hiermee zou je inderdaad iemand in zijn waarde kunnen schaden.
Zoals ik ook al eerder heb gezegd, sta ik zeker open voor een goede discussie hierover, graag zelfs, maar graag met iemand die daar ook echt interesse in heeft en niet in een topic waarin nogal wat beledigende dingen voorbij zijn komen vliegen en opmerkingen waar ik zeker niet van gediend bent.
Wie de baal kaatst..
_San87_ schreef:Mavelle schreef:Voorstanders, kom alsjeblieft met argumenten want zo valt er niks te discussiëren.
Dat komt vooral omdat er geen valide argumenten zijn voor de doodstraf anders dan wraak, emotie en gevoel.
Littera schreef:_lies_ schreef:Littera, wees gerust je kwetst me totaal niet.
Grappig is dat ik in die laatste post het woord zwartmaken nieteens gebruikt hebt.
Jij gaat niet de discussie aan, je reageert op een verkeerde term en daar stopt het dan.
Als je een beetje zou nadenken, zou je heel goed snappen wat ik ermee bedoel.
Iemand slechter noemen dan een moordenaar, omdat diegene de doodstraf uitvoert, is namelijk geen rationeel standpunt en hiermee zou je inderdaad iemand in zijn waarde kunnen schaden.
Zoals ik ook al eerder heb gezegd, sta ik zeker open voor een goede discussie hierover, graag zelfs, maar graag met iemand die daar ook echt interesse in heeft en niet in een topic waarin nogal wat beledigende dingen voorbij zijn komen vliegen en opmerkingen waar ik zeker niet van gediend bent.
Wie de baal kaatst..
Dikgedrukt: en jij hebt het over kinderachtig en normen en waarden?
Dat is wel degelijk een rationeel standpunt. De moordenaar kan veroordeeld zijn op basis van doodslag, en hetgeen wat jij dan zou doen, is moord. Volgens het strafrecht is moord erger en staat daar een hogere straf op. Hiermee schaad ik dus niemands waarde.
Lieverd, neem het niet zo persoonlijk op.Niet kleinerend bedoeld dit, voor het geval je dat denkt, maar echt, het is maar een discussie. Niemand is erop uit om jou persoonlijk te beledigen.
En een tip: probeer de idealen waar je voor staat zelf uit te stralen en roep niet zomaar wat. Echt, daar krijgen we een betere discussie door.
En nu ga ik echt slapen.
LesleyxLinn schreef:_San87_ schreef:
Zo iemand levenslang opsluiten houdt een veelpleger ook van de straat.
Wisten jullie trouwens dat er in Nederland ook levenslange gevangenisstraffen gegeven worden? En dan ook echt levenslang, hé. Is goedkoper dan de doodstraf.
Even een klein onderzoekje gedaan. Ik lees alleen dat dat de doodstraf in Amerika duurder is vanwege de juryselectie, de rechtszaken en de oneindige beroepen. Hier in Nederland gaat dat niet oneindig door. Daarnaast heb je, lijkt mij, net zoveel bewaking nodig voor mensen die levenslang zitten als mensen die de doodstraf krijgen. Mensen die levenslang zitten kunnen net zo hun best doen om vrij te komen als mensen die de doodstraf krijgen.. En je hoeft al die personen ook niet de rest van hun leven te bewaken.. En als het al duurder is, moeten ze het goed doen en zorgen dat er zo min mogelijk kosten aan zitten.
_lies_ schreef:_San87_ schreef:
Dat komt vooral omdat er geen valide argumenten zijn voor de doodstraf anders dan wraak, emotie en gevoel.
Argumenteren onder het mom van: het betreft hier een mens is ook puur gebaseerd op emoties.
Qua financiën zou de doodstraf zeker goedkoper kunnen zijn dan te betalen voor iemand in een cel de rest van zijn leven, alleen zit het systeem van de doodstraf vrijwel nergens nog zo goed in elkaar (ja eerlijk is eerlijk), maar daar zou wat aan gedaan kunnen worden.
_San87_ schreef:LesleyxLinn schreef:
Even een klein onderzoekje gedaan. Ik lees alleen dat dat de doodstraf in Amerika duurder is vanwege de juryselectie, de rechtszaken en de oneindige beroepen. Hier in Nederland gaat dat niet oneindig door. Daarnaast heb je, lijkt mij, net zoveel bewaking nodig voor mensen die levenslang zitten als mensen die de doodstraf krijgen. Mensen die levenslang zitten kunnen net zo hun best doen om vrij te komen als mensen die de doodstraf krijgen.. En je hoeft al die personen ook niet de rest van hun leven te bewaken.. En als het al duurder is, moeten ze het goed doen en zorgen dat er zo min mogelijk kosten aan zitten.
Amerika is het enige westerse land dat nog actief de doodstraf oplegt. Amerika heeft zich ook aan wetten en regels te houden, een eerlijk proces, onder andere. ook in Amerika is de doodstraf omstreden er zijn nog maar een paar staten die actief veroordelen. Onderzoek heeft aangetoond dat de doodstraf criminaliteitscijfers niet naar beneden haalt (afschaffen wel...).
Het komt vaak voor dat de ter dood veroordeelde onschuldig is (en men daar na het voltrokken vonnis pas achter komt). Er is een reden dat doodstrafzaken zo lang lopen, het is onomkeerbaar, het bewijs moet onomstotelijk zijn. En zelfs dan gaat het nog mis. Is dat het behouden van de doodstraf werkelijk waard?
Zelfs in Nederland zijn er gevallen van onterechte veroordeling bekend, en dan hebben wij niet eens juryrechtspraak, maar een rechtbank waar geschoolde mensen oordelen over bewijs...
xSlvna schreef:Zieke mensen?
Nah bijvoorbeeld:
Mensen die met hun tengels aan/in kleine kinderen zitten bijvoorbeeld, geef mij één reden waarom een persoon die te zwak is om van kleine kinderen af te blijven, het verdiend om nog te leven.
Ik heb zelf (nog) een pokkenhekel aan baby's, peuters en kleuters, maar als een vriend thuis zou komen met de melding dat die zijn geslachtsdeel/tengels in een kind heeft gestopt is die dood, doe ik het niet, doet iemand anders het wel, dat durf ik met 1000% zekerheid te zeggen.
Ninx schreef:xSlvna schreef:Zieke mensen?
Nah bijvoorbeeld:
Mensen die met hun tengels aan/in kleine kinderen zitten bijvoorbeeld, geef mij één reden waarom een persoon die te zwak is om van kleine kinderen af te blijven, het verdiend om nog te leven.
Ik heb zelf (nog) een pokkenhekel aan baby's, peuters en kleuters, maar als een vriend thuis zou komen met de melding dat die zijn geslachtsdeel/tengels in een kind heeft gestopt is die dood, doe ik het niet, doet iemand anders het wel, dat durf ik met 1000% zekerheid te zeggen.
Je bent nog maar 16. Wanneer je straks iets meer opleiding hebt genoten en iets meer van het leven hebt geleerd zul je een meer inhoudelijke en gezonde visie ontwikkelen... hopelijk.
Sommige mensen overzien het grotere plaatje nooit...