Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:03

Joh luister, ik wil helemaal geen medelijden ermee kweken. Ik ben er overheen, het boeit me niet. Vinden mensen dat? Hebben ze zelf een probleem waar ze zichzelf ooit wel mee tegenkomen.

En over dat sinterklaas, tjah zoals eerder gezegd dat boeit mij letterlijk niet. Als sinterklaas afgeschaft wordt? Okee, prima weer iets waar we minder geld uit gaan geven. Ik heb niks met sinterklaas. En heb ook nooit gezegd dat ik het eens ben dat zwarte piet blanke piet moet worden of whatever!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:10

marijacindy schreef:
takkie_muis schreef:
een chinese piet? Misschien strooit ie wel bami :9

Hahaha ik zag het al helemaal voor me :')
Deze is wel heel flauw maar ik hoorde dat Vietnamese hond eten...
Dus strooien hun dan honden?

_O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:25

GlenFiddich schreef:
Over dat hele gedoe van " luister eens naar de andere kant van het verhaal", het is niet omdat iemand aanstoot aan iets neemt, dat die persoon daarom direct het bij het rechte eind heeft. Als een blanke persoon dan beargumenteerd dat het niet racistisch is bedoeld, dat zwarte Piet zwart is door het roet,.. Dan is dat een empathieloze kolonialist. Heel dat slavernij gedoe kan niet meer verhaald worden op de generatie van vandaag of gisteren. De connotatie is niet door de inrichters gemaakt. De huidige "slachtoffers" hebben er geen directe schade van. Heel deze discussie is een verkrachting van de logische retoriek. En mensen die de traditie zinloos vinden: de traditie is net als zovele gebruiken een leuk moment om samen te zijn, cadeautjes te geven en de kinderlijke onschuld te bewaren. Als zwarte Piet hieruit zou geschrapt worden, zou het feest gerust nog kunnen doorgaan. Maar het is een aanpassing. Vele mensen voelen dat hun cultuur verloren gaat, aan beide kanten van deze discussie. Waarom zouden diegene die er onrecht van ondervinden zomaar gelijk moeten krijgen? Waarom wordt er niet meer constructief gepraat over wat racisme echt is in plaats van die kromme redeneringen door te slaan?

Amen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:28

MRIIIS schreef:
Het zou fijn zijn als mensen hun meningen onderbouwen.

Het is een feit dat Sinterklaas met zijn zwarte pieten naar een tijd verwijst waarin Nederland de hoofdrol speelde in de slavenhandel en waarin het idee overheersde dat de functie van knecht of slaaf gekleurde of zwarte mensen beter paste. Ik vind het zeer ongepast om dit ieder jaar op deze wijze te 'vieren'. Zeker, omdat er nog altijd mensen bestaan die gekleurde of zwarte mensen met zwarte piet of de functie van knecht of slaaf associëren (ik heb dit twee weken geleden zelf meegemaakt). Deze mensen voelen zich daadwerkelijk slachtoffer van racisme en dit soort gevoelens moet je serieus nemen en niet bagatelliseren. Argumenten zoals 'het is onze cultuur' en 'het is onze traditie' slaan nergens op gezien 'de Nederlandse cultuur' niet bestaat, omdat Nederland altijd al een land met diverse culturen/zuilen is geweest, denk maar eens aan de periode van de Verzuiling. Bovendien zijn tradities alles behalve statisch en onveranderlijk en hoewel je naar mijn mening niet om het feit heen kan dat het fenomeen van Sinterklaas en zijn zwarte pieten naar een tijd verwijst waar Nederland liever niet aan herinnerd wordt, hoeft zwarte piet niet per se te verdwijnen. Geef de pieten gewoon een paar zwarte schoorsteen vegen, neem afscheid van de pruik, de oorbellen en de rode lippen en klaar ben je.

Edit II: probeer (blanke) Amerikanen maar eens voor de gein uit te leggen wat het Sinterklaasfeest bij ons inhoudt ;)

Oke, maar die noemen hun sportteam de Redskins, wat het bij de native americans niet goed doet. Dat is hetzelfde als ajax het zwarte negerteam noemen.

doerakjeg2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:35

Ik kan het niet laten om te reageren. Wat een verschrikkelijk kinderachtige opmerkingen worden er gemaakt over bruine boterhammen, blanke vla etc. Echt belachelijk om over een kwestie als discriminatie zulke opmerkingen te maken. Blank is gewoon een term om een kleur te duiden, evenals bruin, iets wat hopelijk wel bekend is. Zwarte Piet is niet toevallig zwart, maar hij is juist beschilderd om een bepaald type uit te beelden. En ik kan me voorstellen dat mensen daar aanstoot aan nemen. Want wie zijn wij om te zeggen welk gevoel mensen bij het sinterklaasfeest moeten hebben?
Daarnaast kan ik me voorstellen dat objectief naar sinterklaas kijken en al het gedoe eromheen nagenoeg onmogelijk is voor een geboren en getogen Hollander. Wij hebben het met de paplepel ingegoten gekregen, en alleen maar positieve associaties met sinterklaas en Zwarte Piet. Het is een stukje sentiment waar we moeilijk afscheid van kunnen nemen. Dit geldt echter alleen voor volwassenen. Kinderen hebben over het algemeen een groot aanpassingsvermogen. Sinterklaas die om en nabij de 500 jaar oud is, Zwarte Pieten die door een meestal niet aanwezige schoorsteen het huis binnen dringen, een paard dat op het dak loopt. Dit wordt allemaal voor zoete koek geslikt, dus ik vermoed dat de kinderen heus niet moeilijk gaan doen als Piet om de een of andere reden een andere kleur krijgt aangemeten.
En dan nog het woord 'tolerantie' waarmee te pas en te onpas mee gegooid wordt, en dan wel in ons voordeel. Vaak wordt aangehaald dat we zo tolerant zijn, té tolerant zelfs, om vervolgens op een vrij intolerante, en ook lacherige wijze de argumenten van de tegenstanders weg te wuiven. Maar ja, dat kunnen we ons veroorloven hè want voor de rest zijn we zo verschrikkelijk tolerant :x
Plus het plotselinge fanatisme om 'onze cultuur' te beschermen wanneer de 'buitenlanders' in dit land ermee gemoeid zijn. Kennelijk hebben alleen Nederlanders van origine recht van spreken, en wanneer anderen het er niet mee eens zijn gaan ze maar lekker terug naar hun eigen land. Cultuur is overigens niet iets dat je voor eeuwig kunt beschermen en vasthouden. Cultuur verandert mee met de tijd, en dat is maar goed ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:37

Killyenn schreef:
Ik ben echt zo klaar met Bokt. Jullie weten allemaal zo goed wat wel en niet racistisch is, maar ondertussen hebben jullie geen enkel historisch of sociaal besef van wat huidskleur in deze maatschappij betekent. Het enige wat jullie willen is bliven genieten van de privileges van het blank zijn. Geen greintje emphatie of begrip, en totaal ongehinderd door kennis. Waarom kan men niet beseffen dat je als blank persoon per definitie een hele andere ervaring hebt van racisme dan poc, en dat je dus per definitie jezelf zult moeten onderwijzen voor je over dit onderwerp kan meepraten. Dit topic is zó enorm racistisch, de opmerkingen, het negeren van de ervaringen van poc, het goedpraten door middel van domme smoesjes. Piet zwart door het roet? Kroeshaar door de schoorsteen? En die rode lippen dan? Mensen zien er zo niet uit als ze uit de schoorsteen komen hoor, hooguit een hoop vegen op hun gezicht. Iemand had het over halloweenkostuums: ja, verkleed gaan als indiaan, of spleetoogen sminken, of jezelf zwart sminken is racistisch (cultural appropriation) en enorm kwetsend. Een cultuur van een ander is er niet om door jou dom gesterotypeerd en gebruikt te worden voor jouw plezier. Zeggen 'maar we zijn allemaal mensen en men moet maar eens ophouden met huidskleur te zien' is racisme (colourblindness) en enorm kwetsend, want je negeert de ervaringen van iedereen die iets anders meemaakt dan jij, wat lekker makkelijk is als jij nergens last van hebt, en je wist de geschiedenis en cultuur van die persoon. Mensen met echte en zeer realistische problemen vergelijken met fictionele karakters zoals de smurfen of ze vergelijken met dieren is enorm racistisch en grof.

Racisme is niet verdwenen, het is as present as ever, het is enkel minder zichtbaar geworden. Wat betekent dat mensen die geen dagelijks racisme tegenkomen het mooi kunnen negeren en kunnen doen alsof ze allemaal zo heilig zijn, terwijl mensen die er wel last van hebt geen aandacht krijgen en als zeikerds worden afgeschilderd. Dat is net zoiets als een rijk persoon die niet kan begrijpen hoe mensen kunnen sterven van de honger en zegt dat ze maar gewoon harder moeten werken en niet moeten zeuren, terwijl deze persoon rijk is geworden over de rug van de stervenden.

En voor de mensen die hun 'token black friend' te voorschijn halen: natuurlijk heeft niet iedereen dezelfde ervaring. Maar jouw vriend/collega/kennis met een donkere huidskleur vertegenwoordigt niet heel de bevolkingsgroep, en het is makkelijk zeggen dat niemand er probleem mee heeft als je de mensen die er wel problemen mee hebben afschilderr als zeikerds en weigert te luisteren. Daarnaast is de kans groot dat heel veel mensen hun mond niet durven open te doen juist vanwege de grofheid van de reacties hier. In een vorig topic over racisme kreeg ik meerdere PB's van mensen die zich niet in de discussie durfden te mengen, maar wel heel blij waren met mijn berichten. Dat is toch belachelijk, dat juist de mensen die wél echt te maken hebben met racisme niet meer durven te praten.

Zo en op deze manier discrimineer je een hele hoop mensen. Je doet zelf niet anders, mensen die het niet met je eens zijn, hebben per definitie geen historisch besef, zijn ongehinderd door kennis en het hele rataplan, omdat ze in sinterklaas en zwarte piet in deze tijd geen discriminatie zien. Weet jij uberhaupt wel wat discriminatie betekent als je mensen die je niet kent zo in een hokje zet? Wie ben jij om te denken dat ik geen historisch besef heb en dergelijke, puur omdat ik over bepaalde dingen anders denk jij?
Dat is de pot die de ketel verwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:41

doerakjeg2 schreef:
Ik kan het niet laten om te reageren. Wat een verschrikkelijk kinderachtige opmerkingen worden er gemaakt over bruine boterhammen, blanke vla etc. Echt belachelijk om over een kwestie als discriminatie zulke opmerkingen te maken. Blank is gewoon een term om een kleur te duiden, evenals bruin, iets wat hopelijk wel bekend is. Zwarte Piet is niet toevallig zwart, maar hij is juist beschilderd om een bepaald type uit te beelden. En ik kan me voorstellen dat mensen daar aanstoot aan nemen. Want wie zijn wij om te zeggen welk gevoel mensen bij het sinterklaasfeest moeten hebben?
Daarnaast kan ik me voorstellen dat objectief naar sinterklaas kijken en al het gedoe eromheen nagenoeg onmogelijk is voor een geboren en getogen Hollander. Wij hebben het met de paplepel ingegoten gekregen, en alleen maar positieve associaties met sinterklaas en Zwarte Piet. Het is een stukje sentiment waar we moeilijk afscheid van kunnen nemen. Dit geldt echter alleen voor volwassenen. Kinderen hebben over het algemeen een groot aanpassingsvermogen. Sinterklaas die om en nabij de 500 jaar oud is, Zwarte Pieten die door een meestal niet aanwezige schoorsteen het huis binnen dringen, een paard dat op het dak loopt. Dit wordt allemaal voor zoete koek geslikt, dus ik vermoed dat de kinderen heus niet moeilijk gaan doen als Piet om de een of andere reden een andere kleur krijgt aangemeten.
En dan nog het woord 'tolerantie' waarmee te pas en te onpas mee gegooid wordt, en dan wel in ons voordeel. Vaak wordt aangehaald dat we zo tolerant zijn, té tolerant zelfs, om vervolgens op een vrij intolerante, en ook lacherige wijze de argumenten van de tegenstanders weg te wuiven. Maar ja, dat kunnen we ons veroorloven hè want voor de rest zijn we zo verschrikkelijk tolerant :x
Plus het plotselinge fanatisme om 'onze cultuur' te beschermen wanneer de 'buitenlanders' in dit land ermee gemoeid zijn. Kennelijk hebben alleen Nederlanders van origine recht van spreken, en wanneer anderen het er niet mee eens zijn gaan ze maar lekker terug naar hun eigen land. Cultuur is overigens niet iets dat je voor eeuwig kunt beschermen en vasthouden. Cultuur verandert mee met de tijd, en dat is maar goed ook.

Maar weet je, waarom is het dan de bedoeling dat de hollander steeds zijn gebruiken aanpast? Waarom doen we wel fijn mee met de pasar malam en mag het islamitische gebed per luidspreker over de halve stad worden uitgestort op vrijdagmiddag? Dat moet allemaal kunnen, maar op zwarte piet wordt gehamerd. Ik kom uit een multi culti familie, van surinaams tot grieks en van ier tot tunesier en allemaal vieren we sinterklaas en allemaal vinden we het gezeik over zwarte piet overtrokken.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:43

Mindim g maar daar trek je toch scheve conclusies? Mensen zwart verven zodat ze zwart lijken, of een festival met eten, muziek etc uit een cultuur ?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:45

Mensen discrimineren. Dat zit in ons bloed. Mensen die claimen nooit te discrimineren, liegen zichzelf voor.

Ik ben zelf ook gediscrimineerd in meerdere of mindere mate, ja het is poedersuiker at first. Het is maar net de lading die je er zelf aan geeft dat definieert hoe je zelf in het leven staat, positief of negatief :).

doerakjeg2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:47

Mindim schreef:
Zo en op deze manier discrimineer je een hele hoop mensen. Je doet zelf niet anders, mensen die het niet met je eens zijn, hebben per definitie geen historisch besef, zijn ongehinderd door kennis en het hele rataplan, omdat ze in sinterklaas en zwarte piet in deze tijd geen discriminatie zien. Weet jij uberhaupt wel wat discriminatie betekent als je mensen die je niet kent zo in een hokje zet? Wie ben jij om te denken dat ik geen historisch besef heb en dergelijke, puur omdat ik over bepaalde dingen anders denk jij?

Niet meteen alles op jezelf betrekken. Er staan ontzettend veel kortzichtige reacties in dit topic, zonder ook maar enige onderbouwing, en ik neem aan dat er op die reacties gedoeld wordt. Daarnaast kun je het niet echt discrimineren noemen, eerder generaliseren.
Mindim schreef:
Maar weet je, waarom is het dan de bedoeling dat de hollander steeds zijn gebruiken aanpast? Waarom doen we wel fijn mee met de pasar malam en mag het islamitische gebed per luidspreker over de halve stad worden uitgestort op vrijdagmiddag? Dat moet allemaal kunnen, maar op zwarte piet wordt gehamerd. Ik kom uit een multi culti familie, van surinaams tot grieks en van ier tot tunesier en allemaal vieren we sinterklaas en allemaal vinden we het gezeik over zwarte piet overtrokken.

Omdat mensen zich kennelijk oprecht gekwetst voelen door Zwarte Piet. Natuurlijk kun je je storen aan een moskee o.i.d., maar ik kan me moeilijk voorstellen dat het verder gaat dan wat irritatie. Er zijn mensen die Zwarte Piet als beledigend en discriminerend ervaren, en gezien het verleden is dit niet gek. Daarnaast is discriminatie nog steeds een actueel probleem wat we zeker niet mogen bagatelliseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:51

Celiien schreef:
Mindim g maar daar trek je toch scheve conclusies? Mensen zwart verven zodat ze zwart lijken, of een festival met eten, muziek etc uit een cultuur ?

Ik heb het over gebruiken, zo is pasar malam een indonesisch feest en sinterklaas een nederlandse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:53

doerakjeg2 schreef:
Mindim schreef:

Niet meteen alles op jezelf betrekken. Er staan ontzettend veel kortzichtige reacties in dit topic, zonder ook maar enige onderbouwing, en ik neem aan dat er op die reacties gedoeld wordt. Daarnaast kun je het niet echt discrimineren noemen, eerder generaliseren.
Mindim schreef:

Omdat mensen zich kennelijk oprecht gekwetst voelen door Zwarte Piet. Natuurlijk kun je je storen aan een moskee o.i.d., maar ik kan me moeilijk voorstellen dat het verder gaat dan wat irritatie. Er zijn mensen die Zwarte Piet als beledigend en discriminerend ervaren, en gezien het verleden is dit niet gek. Daarnaast is discriminatie nog steeds een actueel probleem wat we zeker niet mogen bagatelliseren.

Als ik iets vervelend vind aan een andere cultuur, dan mag ik dat enkel irritant vinden, maar als een ander iets vervelend vind aan onze cultuur, dan is dat discriminatie?
Nederlanders worden evengoed gediscrimineerd door bijvoorbeeld islamieten hoor, was je dat vergeten, want wij zijn de oorsprong van al het kwaad immers :) Of mogen we 9/11 ook enkel irritant vinden?

GlenFiddich

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:57

Als Belg kan ik je dergelijk racisme aantonen, je kan nog goed zien waar het mes mij geraakt heeft nadat iemand "vuile witte Christense hond" naar me riep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:00

GlenFiddich schreef:
Als Belg kan ik je dergelijk racisme aantonen, je kan nog goed zien waar het mes mij geraakt heeft nadat iemand "vuile witte Christense hond" naar me riep.

In Nederland schijn je volgens dit topic als blanke nooit aanspraak te kunnen maken op het woord racisme, want een blanke kan niet worden gediscrimineerd. Moeten ze eens aan de Ieren gaan vertellen :') Alsof discriminatie puur en enkel om huidskleur draait.

doerakjeg2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:02

Mindim schreef:
Als ik iets vervelend vind aan een andere cultuur, dan mag ik dat enkel irritant vinden, maar als een ander iets vervelend vind aan onze cultuur, dan is dat discriminatie?
Nederlanders worden evengoed gediscrimineerd door bijvoorbeeld islamieten hoor, was je dat vergeten, want wij zijn de oorsprong van al het kwaad immers :)

Kun je me dan uitleggen op welke manier we gediscrimineerd worden wanneer er een moskee in de stad staat, of wanneer een of ander religieus feest gevierd wordt. Want dat is voor mij nogal onduidelijk. Discrimineren betekent gewoon onderscheid maken op basis van kenmerken. Wanneer blanken zwart worden geverfd en dan als hulpje moeten dienen van een blanke man, kan ik me wel voorstellen dat bepaalde bevolkingsgroepen er een nare smaak van in hun mond krijgen en het zien als voortvloeisel van discriminatie.
Daarnaast heb ik het nergens over islamieten? En bovendien hebben zij het recht om een er een bepaalde mening over ons op na te houden. Dat betekent niet dat ze ons discrimineren. Pas wanneer zij ons anders gaan behandelen op basis van hun mening wordt het discriminatie.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:03

Wat dacht je van bijvoorbeeld seksuele geaardheid? Veel buitenlanders accepteren dat niet.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:07

geen idee of het al genoemd is...Zwarte piet was wit en werd zwart van de roet in de schoorsteen...heeft niets met zwarte mensen te maken

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:09

Ach veel nederlanders accepteren homoseksualiteit ook niet......lieve mensen,laat je niet zo opnaaien. Iedereen krijgt korting in de apotheek waar ik werk op een kalmerend pilletje.

Ik ben wel benieuwd wat er allemaal gaat gebeuren nu

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:10

Woogy schreef:
geen idee of het al genoemd is...Zwarte piet was wit en werd zwart van de roet in de schoorsteen...heeft niets met zwarte mensen te maken

Dat is inderdaad een van de verhalen die het meest wordt verteld aan kinderen. Werkelijke afkomst is onduidelijk :).

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:11

Mindim schreef:
GlenFiddich schreef:

In Nederland schijn je volgens dit topic als blanke nooit aanspraak te kunnen maken op het woord racisme, want een blanke kan niet worden gediscrimineerd. Moeten ze eens aan de Ieren gaan vertellen :') Alsof discriminatie puur en enkel om huidskleur draait.

volgens een oude werkegever wel ;) ik moest maar een brede rug krijgen dat al mijn Hindoestaanse collega's me aanspraken met kaaskop en die witte...maar de moslim dame die na mij kwam aangeven dat ze gediscrimineerd werd moest gelijk mee komen naar een privé ruimte praten en een formulier invullen 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:12

doerakjeg2 schreef:
Mindim schreef:
Nederlanders worden evengoed gediscrimineerd door bijvoorbeeld islamieten hoor, was je dat vergeten, want wij zijn de oorsprong van al het kwaad immers :)

Kun je me dan uitleggen op welke manier we gediscrimineerd worden wanneer er een moskee in de stad staat, of wanneer een of ander religieus feest gevierd wordt. Want dat is voor mij nogal onduidelijk. Discrimineren betekent gewoon onderscheid maken op basis van kenmerken. Wanneer blanken zwart worden geverfd en dan als hulpje moeten dienen van een blanke man, kan ik me wel voorstellen dat bepaalde bevolkingsgroepen er een nare smaak van in hun mond krijgen en het zien als voortvloeisel van discriminatie.
Daarnaast heb ik het nergens over islamieten? En bovendien hebben zij het recht om een er een bepaalde mening over ons op na te houden. Dat betekent niet dat ze ons discrimineren. Pas wanneer zij ons anders gaan behandelen op basis van hun mening wordt het discriminatie.

Nou, hier valt me de mond van open.
Sinterklaas vieren is een nederlands gebruik, pasar malam vieren is een indonesisch gebruik, moslims die hun gebed over het dorp uitgooien is schijnbaar ook een gebruik. Alleen mag ik andermans gebruik alleen irritant vinden, maar zij de mijne discriminerend. Over het geval van zwarte piet, wordt gehamerd op het slavernij verleden. Welke donkergekleurde mens in nederland heeft daar mee te maken gehad aan den lijve. Moet ik ook maar verbieden dat nederland tegen duitsland voetbalt, omdat mijn grootouders door de duitsers verschrikkelijke dingen is aangedaan?
Dat islamieten zoveel duizenden mensen hebben vermoord in Amerika, is gewoon een mening uitdragen volgens jou? Dat was geen discriminatie?
Discriminatie is wel meer dan onderscheid maken op basis van kenmerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:13

Woogy schreef:
volgens een oude werkegever wel ;) ik moest maar een brede rug krijgen dat al mijn Hindoestaanse collega's me aanspraken met kaaskop en die witte...maar de moslim dame die na mij kwam aangeven dat ze gediscrimineerd werd moest gelijk mee komen naar een privé ruimte praten en een formulier invullen 8)7

Maar dat is geen discriminatie joh! Blanken kunnen alleen maar zelf discrimineren, andersgekleurden kunnen dan niet schijnbaar.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:16

Mindim schreef:
GlenFiddich schreef:

Hey, wat? -O-

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:29

Woogy schreef:

Het is alleen zo jammer dat deze zaken dus steeds meer op de spits worden gedreven ('hunnie doen het, dus wij doen het ook'.) Het lijkt me veel beter dat we ons bewust worden van al die zaken en daar een wat prettigere manier van omgang aan overhouden, ipv te kijken wie er hier het botst en vervelendst kan zijn. Ik vind het zonder meer een foute manier van handelen van je werkgever - maar goed, werkgevers zijn niet altijd even goed in het aanpakken van dat soort zaken, daarom komt pesten op de werkvloer ook regelmatig voor.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:30

Misschien omdat dat soort dingen ook vaak worden weggewuifd?