Nikass schreef:Pluklief, dat vroeg ik me ook af: krijgen die Koniks in de winter geen koliek? Maar er is nog niet één geval van koliek ontdekt. En de dieren worden wel heel goed gemonitord. Hoe dat dan werkt weet ik ook niet hoor, mogelijk heeft de natuur daar een oplossing voor gevonden?
Tamary, met welke paarden in welke situatie vergeljjk jij die scores?
Misschien is van 5 naar 1 niet "normaal", maar betekent dat automatisch dat het lijden is? Hoe weet je of het lijden is? Is dat niet een aanname?
Geen koliek misschien, maar ik zou er wel heel graag een open maken om de maag te bekijken en te checken of je meer maagzweren ziet bij een van deze koniks dan bij de koniks in andere gebieden waar er minder terug val is. Maar dat is dan weer puur diergeneeskundige interesse
Ik zou eigenlijk sowieso wel heel graag een keer een van de 'verhongerde' koniks open willen maken om te checken wat dit nu echt met het lichaam doet. En koliek is natuurlijk een probleem maar met de terug val die de koniks in de OVP laten zien zou je haast verwachten dat er toch ook weleens wat dieren neer gaan door een leververvetting/vet in het bloed, maar waarschijnlijk krijgen ze nog genoeg binnen om dat te voorkomen.Ik ben ook wel heel nieuwsgierig wat er met de koniks gaat gebeuren als we in NL een akelige ziekte krijgen als bijv. APP.

, dat betekent als ze bijna verhongerd zijn. zo eind februari, das de mooiste tijd om je eigen wildernix te bekijken