Wie krijgt jouw stem op 12 september?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ik stem op 12 september op...

VVD
256 (23%)
PvdA
155 (14%)
PVV
195 (18%)
CDA
16 (1%)
SP
131 (12%)
D66
75 (7%)
GroenLinks
41 (3%)
CU
20 (1%)
SGP
7 (0%)
Partij voor de Dieren
57 (5%)
Piratenpartij
11 (1%)
Partij voor Mens en Spirit (MenS)
3 (0%)
Nederland Lokaal
1 (0%)
Libertarische Partij (LP)
Geen stemmen
Democratisch Politiek Keerpunt
2 (0%)
50Plus
4 (0%)
Liberaal Democratische Partij (LibDem)
1 (0%)
Anti Europa Partij
Geen stemmen
SOPN
3 (0%)
Partij van de Toekomst (PvdT)
3 (0%)
Ik beslis pas in het stemhokje
18 (1%)
Ik stem niet
43 (4%)
Ik stem blanco
16 (1%)
Anders, namelijk...
10 (0%)

Totaal aantal stemmen: 1068

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 09:17

Wat grappig om al deze verschillende meningen te lezen. Voor mij en mijn vriend is het dit jaar vrij makkelijk. Wij stemmen helaas beide strategisch en niet naar onze persoonlijke voorkeur. Waarom? Omdat als de heer Roemer aan de macht komt wij kunnen emigreren :) Gelukkig daalt hij steeds verder in de peilingen en lijkt deze nachtmerrie niet de werkelijkheid te worden.

Persoonlijk vind ik de heer Roemer een sympathieke man die (denk ik) in zijn ogen het beste voor heeft met Nederland. Helaas is dit (in mijn ogen) absoluut onwaar. Met de SP aan het roer zit mijn vriend over 2 jaar werkeloos thuis en gaan onze inkomens fors naar beneden. Dan krijg je een gevalletje 80 uur werken met veel verantwoordelijkheid levert netto net zoveel op als 40 uur achter de kassa in een winkel. Met dit laatste werk is absoluut niets mis (heb ik zelf ook gedaan), alleen zou het in mijn ogen wel bijzonder zijn als dit de consequenties zijn. Het rode bewind in welk land dan ook heeft geen goed gedaan, in Nederland hoeft dit voor mij dus ook niet.

Dus voor mij en partner VVD. Zij zijn zich gelukkig bewust van het feit dat als je 10€ binnen krijgt je er ook maar 10€ kunt uitgeven.

Wel maakt Diederik Samson wat mij betreft een goede indruk. Helaas liggen zijn denkbeelden ook te ver weg. Jammer, in hem heb ik wel vertrouwen. Dus mocht Samson aan de macht komen, geen paniek hier haha.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 09:37

Selka schreef:
Dus voor mij en partner VVD. Zij zijn zich gelukkig bewust van het feit dat als je 10€ binnen krijgt je er ook maar 10€ kunt uitgeven.

Dit is niet waar. Historisch gezien hebben juist de kabinetten met een overwegend rechtse instelling het meeste geld uitgegeven.
Ik citeer even een relevante post van Rinske: Rinske @ [NM] Stemwijzer

http://sargasso.nl/archief/2005/08/23/staatsschuld-begrotingstekort-en-de-linkse-kabinetten/

Sinterklaas
    In bepaalde kringen is het populair om links te verwijten dat ze geld uitgeven wat er niet is en dus “Sinterklaas spelen”. Hoe speel je Sinterklaas ? Door net te doen alsof alles gratis is en dus geld dat er niet is over de balk te smijten. In het grafiekje aan uw linkerhand kunt u de “linkse regeringen” opzoeken.
    Afbeelding
    Eigenlijk staat er maar één linkse regering bij; de regering van Joop den Uyl (“de meest linkse regering die Nederland ooit gehad heeft”). Hier ziet u het begrotingstekort als percentage van het Bruto Binnenlands Product (BBP), zoals het er bij stond in het laatste regeringsjaar van het betreffende kabinet. Dit is het jaar dat achter het kabinet staat vermeld. Als je geld uitgeeft dat er niet is heb je een begrotingstekort. Verrassend genoeg hebben de Sinterklazen van de PvdA in dit grafiekje lage begrotingstekorten, en de “verstandige” partijen VVD en CDA, hoge begrotingstekorten.

De ontwikkeling van de staatsschuld in de afgelopen 30 jaar.
    Het verhaal dat linkse kabinetten slecht voor de economie zijn, en geld over de balk smijten, houdt echter krampachtig stand. Het is CDA/VVD propaganda, wellicht nodig om te verhullen dat het overgrote gedeelte van de staatsschuld onder het bewind van CDA/VVD tot stand is gekomen. Want wat zijn de cijfers ? Begin jaren 70 verdubbelde de absolute staatsschuld onder de christelijk-liberale kabinetten de Jong en Biesheuvel. Vervolgens een stijging van circa 30% onder Joop den Uyl (PvdA). Hierna een verdubbeling onder van Agt (CDA-VVD), gevolgd door nog een verdubbeling onder CDA-VVD bewind, waarna met de paarse kabinetten Kok (PvdA-VVD-D66) eindelijk een einde komt aan het verdubbelen van de staatsschuld.

Potverteren
    Het wordt over het algemeen als weinig verstandig beschouwd om de staatsschuld al te hard te laten oplopen. Daarom hebben de Europese landen afgesproken dat een staatsschuld niet groter moet zijn dan maximaal 60% van het nationaal inkomen. Dit soort regels worden de EMU-normen genoemd. Aan de linkerkant ziet u het percentage van de staatsschuld ten opzichte van het nationaal inkomen gedurende de verschillende kabinetten.
    Afbeelding
    Het enige “echt linkse” kabinet in dit lijstje is het kabinet den Uyl, en andere prominente PvdA kabinetten zijn natuurlijk de kabinetten Kok. De afgelopen 30 jaar hebben dus eigenlijk alleen de PvdA kabinetten zich aan deze norm gehouden.

Dat de cijfers zo in tegenspraak zijn met de heersende overtuiging dat het “allemaal de schuld is van linkse kabinetten ” is vreemd. Alleen al vanwege het feit dat er helemaal geen linkse kabinetten zijn geweest, op uitzondering van het kabinet den Uyl dan, waaraan overigens werd deelgenomen door CDA voorlopers KVP en ARP.

In de Verenigde Staten wordt een vergelijkbaar verhaal verteld; de democraten zijn links en geven alles uit, de republikeinen zijn zuinig en goed. Ook daar laten de cijfers een volkomen tegengesteld beeld zien.

Hoe het nou toch komt dat dit al 30 jaar lang allemaal de schuld van den Uyl is?

Ik ben heel benieuwd naar antwoord :) .

[edit] Dit is een wat ouder stuk, dus nieuwste kabinet is niet meegenomen. Maar de afgelopen regering heeft ook de staatsschulkd enorm op laten lopen + met alle garanties aan Europese landen is de staatsschuld nu enorm.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 09:38

Selka schreef:
Wij stemmen helaas beide strategisch en niet naar onze persoonlijke voorkeur. Waarom? Omdat als de heer Roemer aan de macht komt wij kunnen emigreren :) Gelukkig daalt hij steeds verder in de peilingen en lijkt deze nachtmerrie niet de werkelijkheid te worden.

Persoonlijk vind ik de heer Roemer een sympathieke man die (denk ik) in zijn ogen het beste voor heeft met Nederland. Helaas is dit (in mijn ogen) absoluut onwaar. Met de SP aan het roer zit mijn vriend over 2 jaar werkeloos thuis en gaan onze inkomens fors naar beneden. Dan krijg je een gevalletje 80 uur werken met veel verantwoordelijkheid levert netto net zoveel op als 40 uur achter de kassa in een winkel. Met dit laatste werk is absoluut niets mis (heb ik zelf ook gedaan), alleen zou het in mijn ogen wel bijzonder zijn als dit de consequenties zijn. Het rode bewind in welk land dan ook heeft geen goed gedaan, in Nederland hoeft dit voor mij dus ook niet.

Allemaal bangmakerij die blijkbaar heeft gewerkt door alle propaganda tegen de SP. Hoezo zou je naar een baan van 80 uur in de supermarkt moeten? Die snap ik niet?
Citaat:

Oh ja? Wellicht in een feiten check handig voor jou, want onder de VVD is de staatsschuld altijd explosief gegroeid. Terwijl het meest linkse kabinet ooit ( Den Uyl) een van de laagste staatsschulden had. Pas na Den Uyl, toen de VVD aan de macht kwam, explodeerde de staatsschuld. Ik zal straks even grafieken plaatsen waarop je deze feiten kunt zien.
De jaren dat de staatsschuld wat daalde regeerde er linkse partijen mee.

Conclusie: rechts heeft een groter gat in de hand dan links, ook al wordt het tegenovergestelde beweert.

Rinske

Re: Wie krijgt jouw stem op 12 september?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 09:43

Ik zie dat Shadow de grafieken heeft geplaatst. Ik ben benieuwd naar reacties.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 09:43

@ Rinske. Nee ik zeg niet dat we naar een baan in de supermarkt moeten. Ik zeg alleen dat wij dan hetzelfde netto per maand zouden overhouden :) Terwijl mijn vriend enorme kosten heeft gemaakt voor studie, veel verantwoordelijkheid heeft en zich het pestpokken werkt.

Ik zag dat er al een quote was van jouw, ik zal dit even doornemen. Het mag zo zijn dat rechts meer uitgeeft (heb de quote nog niet gelezen).

Maar in het programma van nu wordt duidelijk gemeld dat hier verandering in moet/gaat komen. Zoals ik ook al aangaf heb ik wel degelijk vertrouwen in Samson (hoe links wil je het hebben?) maar hij heeft ook weer zoveel standpunten waar ik het niet mee eens ben. Daarom stem ik strategisch en niet naar mijn persoonlijke voorkeur. Ik ben namelijk geen VVD stemmer :)

(Ik kom zo terug op de grafieken)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 09:48

Rinske schreef:
Ik zie dat Shadow de grafieken heeft geplaatst. Ik ben benieuwd naar reacties.

Ik heb daar wel een vraag over, namelijk: kun je niet pas NA iemands beleid zien of de schuld is toe- of afgenomen? En is een lagere schuld bij de opvolger dan niet juist te beschouwen als geleverde prestatie van de voorganger? In dat geval is de conclusie namelijk exact het omgekeerde van wat er als uitleg bij die grafieken wordt gegeven!

En mijn 2e vraag: er is een duidelijke op- en neergaande lijn waar te nemen, is dit niet gewoon een "natuurlijk verloop"? Welke overige omstandigheden speelden een rol bij het toe- danwel afnemen van schuld? Vooral gezien in het geheel van internationale betrekkingen en de invloed die economieen van andere landen hebben op onze economie?

En dan de 3e vraag: wordt er wel rekening gehouden met de durzaamheid van besluiten? Dat er bijvoorbeeld eerst geinvesteerd moet worden om op langere termijn de schuld te kunnen laten afnemen? Ik zie dat allemaal niet terug in die grafieken. Die zeggen mij dus helemaal niets.
Laatst bijgewerkt door gummie op 05-09-12 09:55, in het totaal 3 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 09:51

Antwoord mbt de grafieken:
Allereerst vind ik sargasso nou niet gelijk staan aan bijvoorbeeld het cpb, maar dit naast mij neergelegd.

OK, prima dus de rechtse kabinetten geven meer uit dan de linkse (in het verleden). Dit kan en dit is jammer, maar voor mijn stem op dit moment niet van toepassing omdat ik kijk naar de situatie van nu en de reactie van de partijen van nu. Nu zitten we een een crisis, nu ligt Europa met de Euro overhoop. Een situatie die in de grafieken niet terugkomt. Nu zitten we met een tekort groter dan 3% en we hebben zelf bedacht dat dit niet de bedoeling moet kunnen zijn.

Dit zijn de problemen in mijn ogen die NU opgelost moeten worden en waarvoor wij nu stemmen. Mocht ik SP stemmen dan gaan we uitgeven en dat begrotingstekort? Ach jammer, dat is een probleem voor Brussel. Maar ik vind dat we ons aan onze afspraken moeten houden en absoluut geen grotere schulden moeten maken.

Ben ik het volledig met de VVD eens, oh absoluut niet! Maar om te voorkomen dat de SP aan de macht komt wordt dit mijn stem. Ik zou ook D66 kunnen stemmen, maar dat deze partij een vuist zou kunnen maken naar de SP is een illusie. Mocht de PvdA aan de macht komen, dan ben ik het ook niet eens met een hele hoop dingen. Maar dan vrees ik minder voor onze economie.

Overigens ben ik het ook eens met Gummie, een mooi voorbeeld hiervan is Obama in Amerika.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 09:52

sarabande schreef:
juval schreef:
is dat zo? tja.. nou prima...daar hebben we dan kennelijk voor gekozen in dit land. t is toch prachtig!! maar toch zou ik me niet lekker voelen om bijstand te moeten vragen....

Precies, er wordt net gedaan alsof mensen dat voor hun lol doen. Het lijkt me een vrij zwart wit kijk op de maatschappij

Het is zeker niet in alle gevallen zo, maar er zijn zeker grote groepen mensen die het wel lekker vinden om een uitkering te hebben.
Ik heb een hele tijd bij de rechtswinkel gewerkt, waar voornamelijk mensen met een uitkering kwamen, er waren serieus veel mensen die zeiden dat ze het wel prima vonden: Niet werken, en toch geld krijgen.

Ik stond er echt versteld van -O-
En dan zeuren om echt alles omdat ze meer geld wilden hebben van de gemeente.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 09:54

Mensen het is SamsoM! (sorry lees gewoon mee maar vind echt dat je die naam wel fatsoenlijk moet kunnen schrijven ipv naar een belgische hond).

*loopt weer terug naar de meeleeshoek.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 09:55

SplashIsLief schreef:
Het is zeker niet in alle gevallen zo, maar er zijn zeker grote groepen mensen die het wel lekker vinden om een uitkering te hebben.
Ik heb een hele tijd bij de rechtswinkel gewerkt, waar voornamelijk mensen met een uitkering kwamen, er waren serieus veel mensen die zeiden dat ze het wel prima vonden: Niet werken, en toch geld krijgen.

Ik stond er echt versteld van -O-
En dan zeuren om echt alles omdat ze meer geld wilden hebben van de gemeente.

Ik heb ooit bij een vakantiepark gewerkt en daar kwamen allemaal mensen die op vakantie waren :+

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 09:55

ik stem PVV :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 09:56

leonie87 schreef:
Mensen het is SamsoM! (sorry lees gewoon mee maar vind echt dat je die naam wel fatsoenlijk moet kunnen schrijven ipv naar een belgische hond).

Haha ik wil het best voor je veranderen hoor ;) Ik weet dat het Samsom is, maar samson typt lekkerder plus iedere keer als hij op tv komt is het hier de familiegrap om samson en gertje te zingen. haha

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 09:56

Tachtig uur versus supermarkt 40 uur:

Dat is vaak ook een typisch probleem in de PvdA hoek: hard werken wordt afgestraft.

Allemaal leuk en aardig hoor dat degenen die meer verdienen, meer moeten betalen, maar die harde werkers moeten dan natuurlijk ook wel zien dat hun geld goed terechtkomt en dat ze zelf nog wel genoeg extra beloning krijgen voor de extra verantwoordelijkheid en langere dagen die ze maken.

Iemand die de hele dag op zijn krent een rustig baantje zit te doen van half 9 tot 5 en daarna de deur achter zit dicht trekt en pas de volgende ochtend om half 9 weer aan het werk hoeft te denken, hoeft van mij niet net zoveel te verdienen als iemand die van 8 tot 8 (of langer...) aan het werk is, flinke verantwoordelijkheid heeft en dan onderweg naar huis / 's avonds / 's nachts ook nog eens met werk bezig is / bereikbaar moet zijn.

Bij de harde werker wordt maar geplukt en geplukt, en als er dan eens een idee komt om die ook eens een mazzeltje van 1000 euro (van zijn eigen betaalde belastinggeld notabene :+ ) te gunnen dan krijgen we weer gezeur omdat men weer vindt dat het snielig is voor de mensen die hun hele inkomen al van de staat toegestrooid krijgen en hun hand alleen maar op hoeven te houden daarvoor 8)7

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 09:58

Nee, de regeringen stellen zelf begrotingen op, per jaar. Een kabinetsperiode duurt (duurde) meestal 4 jaar, dus 3 jaar daarvan is sowieso echt eigen beleid. Maar als jouw theorie van toepassing zou zijn, dan zou je alle blokjes gewoon 1 periode omhoog moeten schuiven, en dan is de conclusie nog steeds verre van 'exact het omgekeerde' en zie je tijdens Van Agt / Lubbers nog steeds echt veeeeel hogere uitgaven dan tijdens Den Uyl en Kok. Lubbers is bv voornamelijk opvolger van zichzelf.

Selka: de cijfers van Sargasso komen gewoon van het CPB hoor - je kunt ze nazoeken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 09:58

leonie87 schreef:

Blijf dan lekker in je meeleeshoek, dit is al 300 keer gezegt, en bij een aantal een kwestie van autocorrect. Daarnaast maakt het voor de discussie helemaal niet uit...

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:00

@pmarena: Danku! Helemaal met je eens.

Vooral de inkomensafhankelijke bijdrage voor de zorg... Dus als ik een tetanus prik nodig heb betaal ik 25€, maar de buurvrouw die thuis is omdat ze huisvrouw is betaalt €10. Hoezo is dit eerlijk?
Bij de AH hoeft de een toch ook niet meer of minder te betalen dan de ander. Dit is precies hetzelfde in mijn ogen, het gaat hier om producten.

Wanneer het om dingen gaat als kinderbijslag, dan snap ik dat het inkomensafhankelijk is. Maar producten, sorry nee.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:01

Ik vraag me af war de definitie van hard werken is.
Werkt een chirurg harder dan een stratenmaker? Ik denk het niet.
Ook hebben mensen in hoge functies die keuze gemaakt, mensen in lage functies lang niet altijd.

+ dat ik vind overkomen dat mensen in hoge functies beter zouden zijn dan mensen met lage functies, en daar krijg ik de kriebels van.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:02

Kinderbijslag mag van mij helemaal afgeschaft worden, vind dat toch zo'n wonderlijk zijn doel voorbij schietend geld over de balk smijtend iets := Maar dit terzijde :P

Kunnen dat geld beter in het onderwijs stoppen, of zwemlessen, of EHBO-cursussen voor kinders of weet ik wat zodat het direct in de ontwikkeling van het kind gaat :j

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:06

stef schreef:
Ook hebben mensen in hoge functies die keuze gemaakt, mensen in lage functies lang niet altijd.

+ dat ik vind overkomen dat mensen in hoge functies beter zouden zijn dan mensen met lage functies, en daar krijg ik de kriebels van.

Nee een chirurg werkt niet harder dan een stratenmaker, maar ik ben het wel eens met pmarena veel van de goed betaalde banen stoppen niet als je de deur van het kantoor dicht trekt. De verantwoordelijkheid loopt dag in dag uit door. Dit vergt erg veel van een mens en mag wat mij betreft best beloont worden.

Ik vind niet dat mensen in hoge functies beter zijn dan mensen in lage functies, maar het is nou eenmaal zo dat mensen in lage functies voor 10 anderen gewisseld kunnen worden en mensen in hoge functies nou eenmaal niet. Daarnaast zijn de verantwoordelijkheden vele malen groter (eerder is de discussie opgeworpen dat een leraar veel meer verantwoordelijkheden heeft dan een directeur, ik weet niet meer door wie, maar dat is in mijn ogen écht niet waar).

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:07

stef schreef:

Ik snap je punt. Ik vind dat als jij als chirurg zo'n 12 jaar aan je opleiding hebt gespendeerd en hiervoor de benodigde kosten hebt gemaakt en een beroep uitvoert dat niet iedereen kan, dat je hiervoor ook dient beloond te worden. Het is vervelend dat de stratenmaker geen chirurg kon worden, maar het is niet zo dat hij niets anders kon. Als hij liever op kantoor had willen zitten dan had dit (waarschijnlijk) ook gekunt.

En ja de een is nu eenmaal slimmer dan de ander en dit wordt beloond. Maar een goede loodgieter verdient tegenwoordig ook goud geld.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:07

pmarena schreef:
Kinderbijslag mag van mij helemaal afgeschaft worden, vind dat toch zo'n wonderlijk zijn doel voorbij schietend geld over de balk smijtend iets := Maar dit terzijde :P

Kunnen dat geld beter in het onderwijs stoppen, of zwemlessen, of EHBO-cursussen voor kinders of weet ik wat zodat het direct in de ontwikkeling van het kind gaat :j

Meer sport in het onderwijs *\o/*
Weg met te dikke kinderen en in de toekomst hoge zorgkosten daardoor.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:09

pmarena schreef:

Men zou het inkomens afhankelijk kunnen maken.
Maar door de overheid laten verdelen, aan bijvoorbeeld sport activiteiten lijkt me geen goed plan.
Dan zitten daar weer VVD bestuurders die hockey en een elitaire hippische onderneming veel belangrijker vinden dan een behoorlijk zwembad in een achterstands buurt, zoals de provincie Brabant deed.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:10

Selka schreef:
Wanneer het om dingen gaat als kinderbijslag, dan snap ik dat het inkomensafhankelijk is. Maar producten, sorry nee.

Veel zorg gaat niet om producten, en de meeste mensen die zorg nodig hebben, hebben dat omdat ze de pech hebben gehad om ziek te worden, of een ongeval te krijgen. Had iedereen kunnen overkomen, had jullie kunnen overkomen. Desondanks worden de gevolgen nu heel zwaar, en als je het niet breed hebt (zeker als je langduriger ziek bent) komen we nu dicht op het punt dat mensen hun zorg niet meer kunnen betalen. Is dat wel eerlijk? Is dat handig?

En daarbij nog dit:
"Rutte cum suis worden immers niet moe te benadrukken dat de belastingdruk voor de veelverdieners te hoog is. In werkelijkheid is de totale, procentuele belastingdruk op dit moment voor iedereen nagenoeg gelijk, namelijk zo’n 40% van het bruto inkomen. Met andere woorden: het Nederlandse belastingstelsel blijkt ‘in zijn totaliteit nauwelijks bij te dragen aan de herverdeling van de inkomens’. Waar de moderne VVD dus op uit lijkt te zijn is een situatie waarin de lagere inkomens relatief juist meer bijdragen aan de staatsuitgaven dan de hogere inkomens."
Oud-VVD-minister van financiën pleit voor investeringen in plaats van bezuinigingen
Bronnen van de cijfers kun je terugvinden in het oorpronkelijke artikel.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:14

Op de één of andere manier zitten sommige VVD stemmers toch wat in de ontkenningsfase hoor; niet iedereen heeft het vermogen om te kunnen studeren. Studeren is bovendien een voorrecht, geen last. Je hoeft namelijk niet te studeren, je kiest ervoor om te studeren mits je de capaciteiten hebt.

Dat geldt ook voor de baan waarop je solliciteert; het is een keuze. Natuurlijk hoor je meer te verdienen als je meer verantwoordelijkheid hebt en langere dagen maakt, maar dat wil niet zeggen dat mensen die zwaar lichamelijk werk doen dag in dag uit het verdienen om amper rond te kunnen komen.
Mensen die zwaar lichamelijk werk doen zijn meestal mensen die goed zijn met de handen en niet op een kantoor zouden kunnen werken. Dat is geen keuze imo en waar zouden we zijn zonder stratenmakers in dit land (waarschijnlijk onderweg naar Polen om daar vrachtwagen vol stratenmakers op te halen om hier te komen werken haha! :+ ).

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:16

Lante schreef:
Op de één of andere manier zitten sommige VVD stemmers toch wat in de ontkenningsfase hoor; niet iedereen heeft het vermogen om te kunnen studeren. Studeren is bovendien een voorrecht, geen last. Je hoeft namelijk niet te studeren, je kiest ervoor om te studeren mits je de capaciteiten hebt.

Dat geldt ook voor de baan waarop je solliciteert; het is een keuze. Natuurlijk hoor je meer te verdienen als je meer verantwoordelijkheid hebt en langere dagen maakt, maar dat wil niet zeggen dat mensen die zwaar lichamelijk werk doen dag in dag uit het verdienen om amper rond te kunnen komen.
Mensen die zwaar lichamelijk werk doen zijn meestal mensen die goed zijn met de handen en niet op een kantoor zouden kunnen werken. Dat is geen keuze imo en waar zouden we zijn zonder stratenmakers in dit land (waarschijnlijk onderweg naar Polen om daar vrachtwagen vol stratenmakers op te halen om hier te komen werken haha! :+ ).

Ik neem aan dat je daar mede ook op mijn post doelt (ook al stem ik geen VVD :+ ).

Ja het is een keuze om te studeren en ja het is een keuze om op een bepaalde baan te solliciteren.
En we kunnen inderdaad niet zonder stratenmakers, maar ik denk dat we ook niet kunnen zonder de hoogopgeleide mensen die onze economie mede draaiende houden.