Stemwijzer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: Stemwijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:45

Bij mij heel verassend de SGP onderaan. De progressieve partijen scoren bij mij allemaal even veel :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 17:20

mymy schreef:
Welke partij komt dan wel zijn belofte na?? vraag ik me af?

Geen een, want het is een coalitie ;)

Wilders had wel een grappige opmerking al zeg ik het zelf: stuur de rekening niet naar de zieken, maar naar de Grieken.

Maargoed, ik denk dat er nooit een immigratieverbod komt aangezien we nog altijd zijn aangesloten bij het verdrag van Schengen. Wilders wil, naar wat ik heb begrepen dat we uit de EU stappen en een zelfde richting opgaan als Zwitserland. En tja, ik kan het niet met hem oneens zijn als het over de bedragen gaat die naar zuid Europa worden toegebracht, en de gezondheidszorg waar hier ondertussen op wordt beknibbeld.

Dat terzijde, want ik stem sowieso niet op Wilders. Rutte krijgt mijn stem erbij, blijf het een sympathieke kerel vinden.
En als laatste, wat is die Roemer waardeloos in het debat. Sorry maar zo iemand kan je land toch niet vertegenwoordigen? (Zn kennis van de Engelse taal daargelaten als hij bij internationale overleggen moet zijn)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 17:56

Rowdine schreef:
En als laatste, wat is die Roemer waardeloos in het debat. Sorry maar zo iemand kan je land toch niet vertegenwoordigen?

Sorry, maar ik heb liever iemand aan het roer die niet liegt, en geen fout'jes' van 50 miljard (!!) maakt. Die binnen Nederland roept dat we niet alles aan Brussel overgeven, maar zodra hij daar bij Merkel en consorten zit Nederland direct voor 40 miljard + blanco cheque aan Europa weggeeft.
Ik heb liever niet iemand die zegt dat ze de reiskostenvergoeding niet willen belasten, terwijl ze dat net in het Kunduz akkoord hebben afgesproken. En ik heb ook liever niet iemand die in hetzelfde akkoord het eigen risico in de zorg wil verhogen naar 350 euro, en nu roept dat ze dat niet willen.
En als laatste heb ik ook liever niet iemand die roept dat "links" altijd het meeste geld uitgeeft (is bewezen niet zo) en dan zelf cadeautjes van 1000 euro wil geven aan werkenden. Wie is hier nu de Sinterklaas?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 18:34

Ik kan eigenlijk niet veel toevoegen aan Rinske. Maar ik probeer het toch. Na 2 jaar aan de macht in Nederland (dwz, als premier: de VVD is sinds 18 jaar slechts 1 keer geen partij geweest in het kabinet, dus macht hebben ze beslist wel gehad), is er volgens mij weinig gebeurd. Geen hervormingen op de financiele markten, geen toenemend aantal banen of hersteld consumentenvertrouwen, geen doorstroom op de huizenmarkt, geen structurele hervormingen in de zorg, niets van dat alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 18:42

Mijn persoonlijke verwachting is dat de SP en bijv de PvdA het geen haar beter gaan doen, maargoed.
Hetgeen wat ik eigenlijk alleen maar wilde benadrukken is dat Roemer waardeloos is in het verwoorden van zaken en in het verdedigen van nota bene zn eigen standpunten. Als er een kwaliteit is die je naar mijn mening als MP moet bezitten is dat je op zn minst goed moet kunnen spreken. Je moet adequaat kunnen reageren en toch een behoorlijke kennis hebben van talen. Dat heeft hij duidelijk niet. Verder ben ik van mening, en ik ga vast een hoop bokkers over me heen krijgen, dat hij te laag geschoold is (hoewel ie daarmee wel een deel van onze bevolking representeert), en dat dit dus onder andere duidelijk naar voren komt in zijn communicatieve vaardigheden die ik onder de maat vind.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 18:55

Rowdine schreef:
Als er een kwaliteit is die je naar mijn mening als MP moet bezitten is dat je op zn minst goed moet kunnen spreken.

Ik vind kennis van bestuurszaken en economie en begrotingen belangrijker. En basisrekenvaardigheden zijn beslist een pre.
Maar afgezien daarvan heb ik Rutte nog niets steekhoudends horen zeggen. Dus waarom je zijn communicatieve vaardigheden als 'beter' beoordeelt?

(PS, dingen zeggen die niet kloppen vind ik ook niet bepaald 'communicatief vaardig'. En 'oeps, foutje' verliest na verloop van tijd wat overtuigingskracht.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 19:01

Shadow0 schreef:
Rowdine schreef:
Als er een kwaliteit is die je naar mijn mening als MP moet bezitten is dat je op zn minst goed moet kunnen spreken.

Ik vind kennis van bestuurszaken en economie en begrotingen belangrijker. En basisrekenvaardigheden zijn beslist een pre.
Maar afgezien daarvan heb ik Rutte nog niets steekhoudends horen zeggen. Dus waarom je zijn communicatieve vaardigheden als 'beter' beoordeelt?

Ik beoordeel niemand als beter, ik beoordeel alleen Roemer als slechter.
Daarbij heb ik liever het hele pakket, dus ook communicatief vaardig, en dat is Roemer iig al niet naar mijn mening.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 20:02

Rowdine schreef:
Ik beoordeel niemand als beter, ik beoordeel alleen Roemer als slechter.

Oh, ok :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:37

Zoals ik al eerder aangaf heeft Rutte niks gedaan aan de hervormingen op de arbeidsmarkt. Ik heb hem de afgelopen tijd niet gehoord over het creeëren van banen, eerder het wegvallen van de banen op de sociale werkplaatsen. Samsom gaat het volgens mij best goed doen, hij zegt waar het op staat en Roemer draait er naar mijn idee een beetje langs. Ik vind hem ook niet echt een goede debatteerder. SP en PVDA hebben ongeveer dezelfde standpunten staan in het partijprogramma.
Ik ben jarenlang een trouwe SP'er geweest, maar ga nu voor PVDA. Deze man kan mijn steun net wat beter gebruiken om als MP te starten.

comtesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 13:21

Samson kan het mooi zeggen, Roemer kan het begrijpelijk verwoorden, Wilders maakt er een soap van en Rutte doet het nu even niet.

Maar voor een ieder van deze heren ligt hetzelfde probleem!

Is dit met een goed verhaal op te lossen, of is het een keihard feit!

Dat het de mensen allemaal op wat voor een manier dan ook pijn gaat doen.

kortom, of je door links , rechts of het midden gepakt wordt, de politiek bepaald bij wie de rekening komt.

Bij jou en mij dus.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 14:19

Tja, het valt allemaal niet mee...
Stemmen ga ik zeker.
Als je niet gaat stemmen geef je ze helemaal vrij spel en dat gun ik ze niet.
Dat het uiteindelijk een mengelmoes gaat worden met compromissen kan niet anders met zoveel partijen.

Op stemwijzer kwam ik uit op PVV en op stemmentracker op SP.
Ik kies SP: het is een gevestigde partij die al jaren meeloopt en mi steeds een goed aandeel in de politiek heeft gehad.
Niet de ene dag ja en dan weer nee.

PVV blijf ik 'eng' vinden om op te stemmen: toch net te radicaal, terwijl het vast ook wat meer uitvoerbaarder zou kunnen op sommige vlakken.
Maar dat Wilders gewoonweg het Catshuis-akkoord niet tekende is wel een teken dat deze meneer niet buigt, maar liever breekt.
Een man een man, een woord een woord. Tja.

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 14:21

rebekkaa schreef:
Ik ben helemaal niet zo met politiek bezig en ik mag ook nog helemaal niet mag stemmen natuurlijk, maar aangezien ik het toch wel interessant vind en ik deze stemwijzer toch nog moest invullen voor school heb ik het even gedaan. Ik ben het het meest eens met PVV, groenlinks, en pvda.
Ik had zelf toch meer gedacht dat ik zou aansluiten op de Christenunie of cda, gewoon omdat dat christelijke partijen zijn en ik dacht dat zij wel overeen zouden komen met mijn mening.
Daarom denk ik ook dat ik niet zou stemmen naar aanleiding van de stemwijzer.

De andere stemwijzer van sammie geeft aan dat SGP en christenunie bovenaan staan, iets heel anders dus. Maar wel wat ik eerder verwacht had.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 14:47

Stemwijzer zegt bij mij PVV en stemmentracker SP. Ik vind het heel lastig haha, ik heb nog nooit gestemd en dit is de eerste keer dat ik me verdiep in de politiek..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 14:58

Rowdine schreef:
Mijn persoonlijke verwachting is dat de SP en bijv de PvdA het geen haar beter gaan doen, maargoed.
Hetgeen wat ik eigenlijk alleen maar wilde benadrukken is dat Roemer waardeloos is in het verwoorden van zaken en in het verdedigen van nota bene zn eigen standpunten. Als er een kwaliteit is die je naar mijn mening als MP moet bezitten is dat je op zn minst goed moet kunnen spreken. Je moet adequaat kunnen reageren en toch een behoorlijke kennis hebben van talen. Dat heeft hij duidelijk niet. Verder ben ik van mening, en ik ga vast een hoop bokkers over me heen krijgen, dat hij te laag geschoold is (hoewel ie daarmee wel een deel van onze bevolking representeert), en dat dit dus onder andere duidelijk naar voren komt in zijn communicatieve vaardigheden die ik onder de maat vind.

Ik ben het wel met je eens, vind Roemer ook niet goed genoeg om het land te vertegenwoordigen, daarnaast heeft hij inmiddels laten zien dat hij felle kamerdebatten niet zal overleven.
Ik ben niet gek van Rutte, hij liegt dat het gedrukt staat, maar komt vaak weg door zijn vlotte babbel, op internationaal gebied moet je toch wat meer mee nemen dan Roemer te bieden heeft. Ik denk dat de Samson die ik de laatste weken zie daar veel beter voor geschikt is dan Roemer.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 15:11

En zo trapt men toch weer in de klassieke intrigantenval... Treurig. Sarabande: op internationaal gebied heeft Rutte ook niets voor elkaar gekregen. Hij komt er uitsluitend mee weg omdat de VVD en CDA het helemaal niet belangrijk vinden om het land goed te vertegenwoordigen. Hun kritiek op SP of PvdA, maar vooral SP, is vooral omdat het een geduchte concurrent is. En dus buiten ze elke vermeende zwakke plek uit. (Net als bij hun anticampagne tegen Wouter Bos bv.) Niet omdat ze kwaliteit in de politiek belangrijk vinden, maar omdat zij daar voordeel van hebben.

Het verschil tussen Roemer en Samson is niet half zo belangrijk als het feit dat we straks misschien weer een kabinet krijgen van partijen die er nu al tijden een zootje van maken (VVD en CDA) - die een paar gigantische fouten hebben gemaakt, in een aantal opzichten zelfs niet de schijn ophouden hun woord na te komen...

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 15:14

ik vind alsnog dat de pvv en sp naar mijn mening sterk vormde in debatten op tv en mijn stem gaat ook gewoon naar de pvv want vind de rest allemaal een stel meelopers en leugenaars

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 15:16

PVV geen meeloper en leugenaar := ?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 15:18

NathalietjeB schreef:
ik vind alsnog dat de pvv en sp naar mijn mening sterk vormde in debatten op tv en mijn stem gaat ook gewoon naar de pvv want vind de rest allemaal een stel meelopers en leugenaars

De draaien van de PVV zelf (AOW-leeftijd bv) vond je niet zo erg? Het stemmen kopen van Robesin? En dat er meerdere kandidaten van de PVV ook gelogen hebben (fraude, over hun CV, over criminele zaken in het verleden) zie je niet als een bezwaar?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 15:22

tjah ik stem gewoon op pvv want ik vind gewoon hem heel erg sterk eruit komen op debatten ... en ik voel me nog wel ok bij de sp maar al die andere groepen die op de stemkaart staan daar hoor je imo ook nooit wat over op tv of radio of wat dan ook ...

en ik heb zo mijn eigen standpunten over bezuinigingen waar de pvv voor mij het beste in mee gaat...en je stemt waarbij jij je goed bij voelt

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 15:41

wilders gaat alleen maar in de aanval op een lelijke manier in debatten.. :')

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 15:49

Shadow0 schreef:
En zo trapt men toch weer in de klassieke intrigantenval... Treurig. Sarabande: op internationaal gebied heeft Rutte ook niets voor elkaar gekregen.

Nee maar dat is omdat dit kabinet dat vooral door hun gedoger niet wilde.
Ik trap nergens is, maar een land moet gewoon door iemand vertegenwoordigd worden die op internationaal vlak mee kan doen. Berlusconi heeft ook weinig goed gedaan voor Italië op dat gebied.
Dus ik ben het met Rowdine eens dat er voor de baan van MP wat meer vaardigheden en geestelijke ontwikkeling nodig zijn als alleen een vriendelijke glimlach.
Maar dat vond ik ook al toen de SP nog hoog scoorde.

NathalietjeB natuurlijk moet je stemmen op degene waar je je het meeste thuis voelt. Maar veel van Wilders zijn punten zijn gebaseerd op uit Europa gaan en volledig afschaffen van de ontwikkelingshulp. Beide zaken gaan niet gebeuren en dan blijft er nog maar weinig te verwezenlijken voor de rest van zijn programma.
Het zou Wilders sieren als hij zijn eigen beweging eens democratisch zou maken, dus inspraak voor de andere kamerleden van de PVV

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 17:43

Nou sarabande, politiek gaat niet over een debat of hoe je het doet op tv.
Of uitstraling; als je daar een kiesstem op baseert, hoe is het dan mogelijk geweest om Balkenende als MP te hebben?
Harry Potter der Lage Landen volgens 1 of andere maffe Fransoos. En publique ook nog.
Ik vind het echt jammer dat hij weg is, met zijn normen en waarden.

Die Amerikaanse praktijken met modder gooien naar de ander vindt ik zó niet kunnen.
Wat Samsom zei tegen Rutte: je staat voor je eigen program en niet om anderen met die van hun voor leugenaar uit te maken.
Aanval is dus duidelijk niet de beste verdediging in mijn ogen.
Zeg gewoon wat je wil, waar je voor staat en wij als kiezers zien wel weer wat daar van overblijft...
CDA uit beeld, VVD heeft niks gebracht, PVV is daar niet in getrapt.
Nu is het tijd voor andere partijen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 18:00

MarvanTom schreef:
Nou sarabande, politiek gaat niet over een debat of hoe je het doet op tv.

Ik heb het niet over politiek in heb het over de gewenste talenten voor een leider van een land die thuis in felle debatten zijn mannetje moet kunnen staan en zich gemakkelijk in internationale kringen moet kunnen bewegen, hij/zij (wanneer zou dat eens gebeuren, is het visitekaartje van een land.

Daaronder valt ook het correct beheersen van wat buitenlandse talen voor een Nederlander.

Balkenende is MP geworden omdat Pim doodgeschoten werd en toen vreemd genoeg maar blijven zitten terwijl hij nooit een sterke MP geweest is, maar ja Donner bestuurde hem met verve en internationaal viel hij niet slecht net zoals Rutte zelfs met de last van Wilders op zijn rug zich internationaal aardig staande kon houden.

Ik ben het met je eens dat aanval nu niet het beste is, dat was het altijd wel, Balkenende heeft Bos bijna kapot gemaakt met zijn u liegt en u draait, Wilders en Rutte stonden elkaar ook uit te maken voor leugenaars vorige week zondag maar opeens lijkt het rustige rechtzetten van Samson beter te scoren. Reken maar dat er hard gewerkt is aan de presentatie van rest van de lijsttrekkers afgelopen week.

En helaas gaat het nu wel om het debat en hoe ze het doen op TV dat zie je aan de fluctuatie in de cijfers van de peil bureau's

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 18:21

Citaat:
En helaas gaat het nu wel om het debat en hoe ze het doen op TV dat zie je aan de fluctuatie in de cijfers van de peil bureau's

Tja, Amerikaanse praktijken dus.
En ze hopen daar het jonge volk voor zich te winnen met dit soort praktijken. Wel modern.
Maar jij en ik weten dat het niet zo werkt.

Tja.
Als Pim niet doodgeschoten was, had NL BV er vast heel anders uit gezien.
En PVV niet bestaan misschien.
Maar we hebben niks aan als, stel dat en mits...
We moeten roeien met de riemen die we hebben.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 18:36

Maar Pim is wel doodgeschoten en toen kregen we Balkellende, dat is geen als, helaas
En TV debatten zijn niet van vandaag maar bestaan al sinds er tv is. Wat er bij gekomen is zijn de hijgerige peil bureau's die tegenwoordig bijna iedere dag peilen en dat dat allemaal direct per tweet etc wordt rondgestuurd.