Alcohol vanaf 18

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:23

Even terzijde - maar ik was dus in Amerika voor mijn 21ste. Zoals ik al verteld heb dronk ongeveer elke highschool-student die ik daar kende, ook allemaal onder de 21 - daarvoor maakte het dus niets uit. Zelf ging ik hier in Nederland, zowel daar voor als daarna niet uit, en ik drink eigenlijk nooit. Maar het drama dat daar gemaakt werd van alcohol, en dat ongelofelijk botte verbieden riep bij mij toch echt de neiging op om het toch te willen. Het is zo buiten proportie. Alcohol is niet gezond, maar laten we wel wezen: van hier een daar een weekend doorzakken of zelfs van dagelijks een glaasje hebben de meeste mensen geen last. Het is, als je het met mate doet, gewoon geen uitzonderlijk groot gevaar. Er zijn talloze risico's in het leven, en ik vind die strenge verboden onzinnig. Laat mensen gewoon lekker.

En de kans op het doorslaan is zo groot. Zo mocht ik in diezelfde tijd geen lucifers kopen omdat die mogelijk gebruikt zouden kunnen worden om een sigaret mee aan te steken. Dat we ze nodig hadden voor kaarsen omdat de stroom regionaal was uitgevallen, deed er niet toe. Het is bizar om in zo'n rigide, overdreven maatschappij te leven, en ik vind het dan ook ontzettend treurig dat wij diezelfde kant op gaan: steeds meer regels, steeds meer repressie, terwijl het leven er niet veiliger of beter op wordt. Heel zonde. Ik zou al die energie liever gestoken zien in het ontwikkelen van gewoon gezond verstand.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:24

Shadow0 schreef:
Even terzijde - maar ik was dus in Amerika voor mijn 21ste. Zoals ik al verteld heb dronk ongeveer elke highschool-student die ik daar kende, ook allemaal onder de 21 - daarvoor maakte het dus niets uit. Zelf ging ik hier in Nederland, zowel daar voor als daarna niet uit, en ik drink eigenlijk nooit. Maar het drama dat daar gemaakt werd van alcohol, en dat ongelofelijk botte verbieden riep bij mij toch echt de neiging op om het toch te willen. Het is zo buiten proportie. Alcohol is niet gezond, maar laten we wel wezen: van hier een daar een weekend doorzakken of zelfs van dagelijks een glaasje hebben de meeste mensen geen last. Het is, als je het met mate doet, gewoon geen uitzonderlijk groot gevaar. Er zijn talloze risico's in het leven, en ik vind die strenge verboden onzinnig. Laat mensen gewoon lekker.

En de kans op het doorslaan is zo groot. Zo mocht ik in diezelfde tijd geen lucifers kopen omdat die mogelijk gebruikt zouden kunnen worden om een sigaret mee aan te steken. Dat we ze nodig hadden voor kaarsen omdat de stroom regionaal was uitgevallen, deed er niet toe. Het is bizar om in zo'n rigide, overdreven maatschappij te leven, en ik vind het dan ook ontzettend treurig dat wij diezelfde kant op gaan: steeds meer regels, steeds meer repressie, terwijl het leven er niet veiliger of beter op wordt. Heel zonde. Ik zou al die energie liever gestoken zien in het ontwikkelen van gewoon gezond verstand.

Omg, dat is wel ernstig. :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:26

Maar het gezond verstand gaat zich niet ontwikkelen als iedereen toch maar schijt blijft hebben aan wat de overheid niet voor niets verbiedt, als iedereen alcohol toch maar normaal blijft vinden. Gaat de volgende generatie alcohol dan ineens wel iets slechts vinden, omdat de grens verhoogd is? Nee.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:27

Shadow ben het eens met je stuke over voorlichting (ontwikkelen van verstand) maar laten we wel eerlijk zijn...Amerika is niet te vergelijken met Nederland...

ja we gaan hen hard achterna wat vetzucht, drugsgebruik en pauperitus betreft....Maar Amerikaanse mentaliteit is wel heel anders. Daar zijn dingen taboe en kunnen niet besproken worden...

dat is iets heel anders dan dingen aan banden leggen

Amerikanen zijn struisvogels

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:28

Dat is dan weer overdreven :')

Ik dronk, toen ik een jaar of 16/17 was bijna alleen maar sterke drank. Echt compleet fout, en vind het ook echt heel stom van mezelf. Ik dronk vooral goldstrike. Niet om dronken te worden of stoer te zijn maar omdat ik het echt gewoon lekker vond :) Maar het is gewoon zo onwijs slecht voor je, dat word onderschat.

Als ik tijd kon terug draaien had ik het alleen bij wijn gehouden :') en geen sterke alcohol..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:31

Het alcohol probleem (onder andere) los je alleen op door harde consequenties uit te voeren als je te ver gaat. Hoe wil je anders leren te minderen als de consequenties zachtjes zijn?

Dat valt mij op de laatste tijd, alles kan en mag maar want ja de straf is toch mild als hij al opgelegd wordt. Flinke strafvervolging is dus nodig naar mijn mening, wil je als land probleemoplossend zijn.

Uiteraard hoort een uitstekende voorlichting er ook bij.

Wellicht is mijn bericht erg genuanceerd, maar ik ken de schade van alcohol maar al te goed bij voormalige kennissen.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 14-07-12 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Rosanneh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:33

Ik vind het eigenlijk wel goed dat ze de leeftijd willen verhogen naar 18 jaar. Ik wordt zelf maandag 16 en woon vlak bij Den Haag dus in mijn omgeving wordt aardig wat gedronken. Zelf drink ik niet/nauwelijks ik vind een colaatje net zo lekker of zelfs lekkerder. Op feestjes hoor ik altijd dingen van "Joh drink gewoon mee" of "Bier vies? Nee joh moet je gewoon leren drinken" (dat vind ik trouwens de grootste onzin waarom zou ik tegen mijn zin iets moeten leren drinken terwijl het gewoon niet lekker is :') ).

Hier hoor ik trouwens veel geklaag (ook veel van mijn vriendinnen die al een paar maanden 16 zijn) over deze regeling. Ik vind dat eigenlijk ook gewoon raar. 9 vd 10 keer zijn de klagende mensen de mensen die niet meer zonder alcohol kunnen op feestjes etc. (en natuurlijk interessant doen en dronken worden). Ook zie ik vaak op "normale" verjaardagen dat mensen veel drinken en dat de flessen na 5 minuten al leeg zijn.

Ik snap het heel goed dat ze de leeftijd willen gaan verhogen hier in de buurt hoor ik zo vaak dingen over feestjes die uit de hand zijn gelopen, mensen die overgeven en weet ik wat nog meer. Die feestjes zou je zeker weten kunnen voorkomen als alcohol pas vanaf 18 jaar mag worden gekocht.

Eigenlijk zie ik het probleem niet van de leeftijdsverhoging, wat is er zo erg aan geen alcohol drinken?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:36

lifaya schreef:
Dat is dan weer overdreven :')

Ja, maar het probleem is dat er steeds weer kleine stapjes genomen worden, elke keer wordt er meer verboden, vervolgens blijkt dat het effect maar mager is, en er wordt wat meer verboden, en dan nog iets meer, en daarna weer. Die kant wil ik niet op.

Magda_90: het intrigerende is dat een milde straf soms veel effectiever kan zijn. De hele harde consequenties doen daarnaast nog wel eens meer schade dan de alcohol zelf, en ook daarin schiet het z'n doel voorbij. (Het criminaliseert jongeren die niet meer doen dan een keertje een biertje drinken bv.) Probleemoplossend - hmmm, weer zo'n voorbeeld van een erg wonderlijk perspectief. Hoewel het alcoholgebruik niet ideaal is, is het nou niet bepaald een groot probleem voor ons voortbestaan als land.

magda_90

Re: Alcohol vanaf 18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:38

Maar wel voor het betreffende individu.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:39

Nou ik vind lucifers toch echt wel iets anders dan alcohol verbieden hoor :)) Ik gebruik lucifers om geen stank achter me te laten in de wc :')

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:40

ik gebruikte lucifers alleen om kunstwerkjes te maken en daarmee het douchegordijn en de trap in de fik te steken

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:41

lifaya schreef:
Nou ik vind lucifers toch echt wel iets anders dan alcohol verbieden hoor :)) Ik gebruik lucifers om geen stank achter me te laten in de wc :')

thanks for sharing... :')

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:42

patatkraam schreef:
lifaya schreef:

thanks for sharing... :')

:') achjah, als ik ergens anders ben dan wil ik niet dat mensen weten dat ook ik ontlasting heb :')

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:43

Ik ga overal zitten en meldt het gewoon, lekker boeie :+

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:43

Sorry for sharing ;-)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:45

"sorry mensen, heb geen lucifers kunnen kopen omdat ze dachten dat ik ging roken. Nu meurt de wc, dus wees voorbereid" :')

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:47

Heu poepen is gewoon normaal hoor. :P

alleen mooie meisjes poepen niet.. :')

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:47

nee die schijten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:49

Gelukkig ben ik geen mooi meisje :')

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:50

Ik ben een normale denk ik, dus ik poep ook normaal, zonder vooraankondiging, maar wel met waarschuwing achteraf, indien nodig

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:52

:') Momenteel is het even van de slag, voedselvergifteging ofzo opgelopen gisteren :') maar normaal is het normaal :')

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:53

Normaal is bij mij zo'n 3 a 4 keer per dag :+

Maar volgens mij wijken we af

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:54

klein beetje maar :')

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:57