Chronisch ziek en daar voor moeten betalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:55

schrikdraad schreef:
Rowinde zou jij zelf willen beginnen met lezen?

Ik schreef dat er dingen terug zouden kunnen als voor kinderen 50,- werd betaald.

Waarop mindim moest hakken dat dit voor mijn eigen gewin zou zijn.

En toen gaf ik fysio als voorbeeld maak er geen gebruik van Maar is wel uit het pakket.

En ik ga ook weg net als stef
jullie lezen zelf niet maar beschuldigen andere er wel van.
Erg onprettig .

Misschien moet je het niet zo persoonlijk aantrekken. Ik ken jou verder niet, ik reageer op je posts.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:56

Hier ook astma maar ik gebruik geen medicatie of zo min mogelijk omdat er verschrikkelij veel rommel in zit. Ik heb dit jaar de keuze gemaakt na berekening van afgelopen jaar om de verzekering van aanvullend naar basis te zetten. Als je je verdiept in wat er wel als aanvullend vergoed wordt aan behandelingen enz had ik afgelopen jaar 800 euro bespaart! Ik ben begin van 2012 in de onderzoeksreutel beland om te kijken of ik lymfeklier kanker zou hebben na een x aantal onderzoeken bleek dit niet zo te zijn. Wij waren aanvullend goed verzekerd maar kregen per ziekenhuis behandeling hooguit 2 euro vergoed de rest was eigenrisico. Nu alles berekend en blijkt dat we zoveel hadden bespaart dat we nu toch enkel basisverzekeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:56

_San87_ schreef:
Sja, dan ga je weer naar de oude verzekeringen kijken, imo waren die beter (al hadden die ook wel mindere punten) :). Ik was toentertijd particulier verzekerd (ons hele gezin) omdat dat via de werkgever van mijn pa keurig geregeld was.

Alles is inderdaad erg duur geworden en volgens mij niet eens omdat zorg echt veel duurder is dan 'vroeger', maar omdat de lompe machine dat administratie/declaratie heet gewoon niet (goed) werkt.

Als jij uit 87 komt dat weet je neem ik aan niet heel erg weet over of het vroeger beter was was dan nu.

En het is nu wel degelijk duurder allemaal vanwege de vergrijzing. WIJ draaien nu namelijk op voor alle ouderen die er nu zijn, omdat men een jaar of 70/80 geleden zogenaamd grote gezinnen wilde.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:57

Rowinde je leest niet!

fysio zat voorheen WEL in het pakket maar is GESCHRAPT.

Laat er 50,- per kind betaald worden en het kan weer terug.

En dat ik er niks aan heb was op de hak van mevr mindim die steeds op de persoon speelt ipv op de bal.

Geestelijke zorg werd voorheen zonder bijdrage vergoed. Nu voor vele onbetaalbaar. Schandalig is dat. Solidair, ja ja. behalve als je kind zegt.
En ik sluit me aan bij pmarena
De mazzel niet lezers.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:58

Wie is er verantwoordelijk voor de wanbetaling van de premie van de kinderen?
De ouders.... Waarom betalen die niet? Dat kan verschillden redenen hebben...
Wat gebeurt er? Ouders worden uiteindelijk aangemeld bij CVZ en die incasseerd premie voor de kinderen + een boetebedrag rechstreeks van loon of uitkering.
Wie zijn er weer de dupe? De kinderen....
Kunnen die kinderen daar wat aan doen? Nee, ze zijn van hun ouders afhankelijk.

Alleen al dit argument lijkt me al voldoende aanleiding om dat hele idee van kinderen ook premie voor te laten betalen van tafel te schuiven. Over het algemeen vallen de kosten voor kinderen ook erg mee.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:58

Rowdine schreef:
_San87_ schreef:
Sja, dan ga je weer naar de oude verzekeringen kijken, imo waren die beter (al hadden die ook wel mindere punten) :). Ik was toentertijd particulier verzekerd (ons hele gezin) omdat dat via de werkgever van mijn pa keurig geregeld was.

Alles is inderdaad erg duur geworden en volgens mij niet eens omdat zorg echt veel duurder is dan 'vroeger', maar omdat de lompe machine dat administratie/declaratie heet gewoon niet (goed) werkt.

Als jij uit 87 komt dat weet je neem ik aan niet heel erg weet over of het vroeger beter was was dan nu.

En het is nu wel degelijk duurder allemaal vanwege de vergrijzing. WIJ draaien nu namelijk op voor alle ouderen die er nu zijn, omdat men een jaar of 70/80 geleden zogenaamd grote gezinnen wilde.

Waarom kan ik dat niet weten? Ik heb ook ouders, ooms, tantes, opa's en oma's die wel eens wat vertellen :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:59

pmarena schreef:
Mij lijkt het juist ten gunste van de hele maatschappij, als degene die de kosten veroorzaken, deze ook voor het grootste deel op zich nemen zodat de rest er niet voor op hoeft te draaien :)*

Dat betekent dus dat chronisch zeken oa meer moeten betalen voor de zorg? Zij maken er het meest gebruik van immers.
Dat ik een kind heb, wil niet zeggen dat hij ooit in het ziekenhuis komt en dus gebruikt maakt van de zorg. Dus ik denk niet dat het de kids zijn die de kosten in de zorg veroorzaken. Maar de gebruikers er van, zieken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:00

schrikdraad schreef:
Rowinde je leest niet!

En dat ik er niks aan heb was op de hak van mevr mindim die steeds op de persoon speelt ipv op de bal.

Geestelijke zorg werd voorheen zonder bijdrage vergoed. Nu voor vele onbetaalbaar. Schandalig is dat. Solidair, ja ja. behalve als je kind zegt.
De mazzel niet lezers.

Je noemt me wel vaak hoor Schrikdraad, ik ga me bijna vereerd voelen. Misschien even quoten waar ik het op de man speel steeds.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-01-13 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:00

pmarena schreef:
Rowdine schreef:

Dat vind ik onredelijk omdat het ten koste gaat van de hele maatschappij.
Hoe draaien wij op voor alle ouderen straks als wij minder kinderen krijgen?

Wie gaat straks de maatschappij draaiende houden? En ja, winkels leegstelen en dergelijk zorgt ook voor werkgelegenheid. Politie/gevangenissen en dat soort dergelijke zaken.

Ik snap niet dat dit als oneerlijk wordt beschouwd. Zijn jullie echt allemaal zo egoïstisch ingesteld?

Mij lijkt het juist ten gunste van de hele maatschappij, als degene die de kosten veroorzaken, deze ook voor het grootste deel op zich nemen zodat de rest er niet voor op hoeft te draaien :)*

Helemaal mee eens; maar dat betekent ook dat ik ook minder belasting wil betalen omdat ik toevallig meer verdien. Ik maak namelijk niet meer kosten dan een ander?

Geloof jij echt dat er heel veel minder kinderen geboren zullen worden als er een bijdrage in hun eigen verzekering bij komt, en de kinderbijslag er af gaat?

Ja; dat geloof ik echt. Omdat het namelijk gewoon niet te betalen is.

Vind jij het dan een goede zaak, dat deze kinderen nu wel geboren worden, bij ouders die ze niet hadden gewild als ze geen geld ervoor hadden gekregen :=

Daarbij komt ook altijd het verhaal van de druppel op de gloeiende plaat, dat de kinderbijslag lang niet genoeg is om je kind van te onderhouden (vaak nog iets verontwaardigd ook, dat het niet meer is 8)7 ) en daaruit kun je dan weer opmaken dat het dus puur gezien wordt als een aardigheidje, een zakcentje, dat niet doorslaggevend zou zijn.

Ja, een bijdrage, omdat het anders niet te betalen is :Y)

Dus waarom is het er dan :?

- niet doorslaggevend om aan kinderen te beginnen
- de enkeling wiens bestaan er wel aan te danken is, was wellicht beter af als het er niet was geweest :=
En in de praktijk is het vaak gewoon een leuk zakcentje waar de kinders lekker van kunnen sparen of leuke kleren van mogen kopen :=

Hartstikke leuk als je dat krijgt natuurlijk, en ik gun echt iedereen dat pleziertje +:)+
Maar niet ten koste van veel belangrijkere zaken waar nu op bespaart wordt en waardoor mensen het dus echt moeilijk krijgen.
Zoals?

Die enkeling die het geld van en kinderbijslag en zorgpremie echt nodig heeft, kan ook wel op een andere manier geholpen worden.
Hoe dan?
Afschaffen dus die handel, en dat geld beter verdelen zodat het naar plekken gaat waar het harder nodig is :j

Voor mij valt dit soort zakgeld verstrekken echt in de categorie zwaar overtrokken topsalarissen en gouden handdrukken, allemaal cadeautjes die gewoon niet meer van deze tijd zijn.

Ownee, maar dat zakgeld geven aan mensen die te lam zijn om te gaan werken moet er zeker wel zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:03

schrikdraad schreef:
Rowinde je leest niet!

De mazzel niet lezers.

doeiiii

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:04

_San87_ schreef:
Rowdine schreef:

Waarom kan ik dat niet weten? Ik heb ook ouders, ooms, tantes, opa's en oma's die wel eens wat vertellen :).

Owwwww ouders die je vroeger gratis mee konden verzekeren?

Vroeger en nu is niet te vergelijken; nu heb je vergrijzing, vroeger niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:04

Rowdine schreef:
Dit gaat er dus op neer komen dan de bijstandsmoeder dus nog meer hulp nodig heeft met het betalen van verzekeringen, en dat daar dan de rijken voor op gaan draaien. Dat is het dan toch eigenlijk? Of hoe wilde je de bijstandsmoeder ook nog eens laten betalen voor de verzekering van de kinderen?

"De rijken" is volgens mij meestal gewoon de normale man, die keihard werkt, veel moet betalen en weinig terugkrijgt, maargoed :P

Stel dat je 1 miljoen mensen hebt die geen zorgverzekerings-premie voor hun kinderen betalen, en ook nog eens die kinderbelasting cadeau krijgen.

Als we dat nou eens aanpassen en die mensen dat niet meer krijgen. Laten er nu 100.000 mensen zijn die het echt moeilijk hebben en dit geld niet kunnen missen, dan mogen zij het houden.

Kunnen we toch weer mooi van 900.000 mensen dat geld elders besteden waar het harder nodig is :)*

Goed onderwijs bijvoorbeeld. Is ten bate van de kinderen, van de economie, en van de hele samenleving.

Beter dan dat geld cadeau geven zodat veel ouders lekker 3 pakjes sigaretten op een dag kunnen roken, of kinderen dure merkkleding of de nieuwste spelcomputer er mee kunnen bekostigen :o

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:05

Schrikdraad; ik zie alleen tegenargumenten die jou misschien niet aanstaan dus doe niet zo kattig. Het is een dilemma. Er is geen goed en fout.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:05

Rowdine schreef:
Ownee, maar dat zakgeld geven aan mensen die te lam zijn om te gaan werken moet er zeker wel zijn?

"Oh, en braaf betalen voor mensen die bewust risico's nemen door bijvoorbeeld te gaan paardrijden moeten we ook blijven doen? Is ook vreselijk oneerlijk, want er zijn sómmige ruiters die altijd zonder cap rijden en gevaarlijk bezig zijn en als zij dan een ongeluk krijgen mag IK dat weer mooi betalen. Belachelijk!!" 8)7 -:(-

...net zoals er inderdaad sommige mensen zijn die gewoon geen zin hebben in werk en 't wel best vinden met dat 'zakgeld.' Sómmige. Er zijn er ook zat die best willen maar niks fatsoenlijks vinden en echt niet voor de lol een uitkering krijgen. Iets met vooroordelen.

Verder: zo blijft het. De ene vind inkomensafhankelijke subsidies en/of premies een prima en eerlijk idee, de ander vindt dat juist oneerlijk want als grootverdiener betaal je al meer en krijg je minder dus 't moet nou maar eens over zijn met dat inkomensafhankelijke geneuzel. Mensen met jaarlijks terugkerende hoge zorgkosten willen geen eigen risico betalen want ze kunnen ook al niet of minder werken en hebben altijd pijn en dan moeten ze óók nog eens veel betalen dus pak 't maar weg bij de mensen die zelf kinderen willen; mensen met kinderen vinden dat ze al genoeg betalen voor die kinderen en dat ze 't nu al nauwelijks kunnen bolwerken en dat kinderen toch zeker geen luxe mogen worden en wie zegt dat die kinderen überhaupt serieuze zorgkosten maken?

Eerlijk delen is geen rekensom, het is een mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:07

pmarena schreef:
Rowdine schreef:
Dit gaat er dus op neer komen dan de bijstandsmoeder dus nog meer hulp nodig heeft met het betalen van verzekeringen, en dat daar dan de rijken voor op gaan draaien. Dat is het dan toch eigenlijk? Of hoe wilde je de bijstandsmoeder ook nog eens laten betalen voor de verzekering van de kinderen?

"De rijken" is volgens mij meestal gewoon de normale man, die keihard werkt, veel moet betalen en weinig terugkrijgt, maargoed :P

Stel dat je 1 miljoen mensen hebt die geen zorgverzekerings-premie voor hun kinderen betalen, en ook nog eens die kinderbelasting cadeau krijgen.

Als we dat nou eens aanpassen en die mensen dat niet meer krijgen. Laten er nu 100.000 mensen zijn die het echt moeilijk hebben en dit geld niet kunnen missen, dan mogen zij het houden.

Kunnen we toch weer mooi van 900.000 mensen dat geld elders besteden waar het harder nodig is :)*

Goed onderwijs bijvoorbeeld. Is ten bate van de kinderen, van de economie, en van de hele samenleving.

Beter dan dat geld cadeau geven zodat veel ouders lekker 3 pakjes sigaretten op een dag kunnen roken, of kinderen dure merkkleding of de nieuwste spelcomputer er mee kunnen bekostigen :o

Of er luiers van bekostigen :D

Dit is een discussie waar we niet uit gaan komen. Ik ga ervan uit dat de meesten hier die voor betalen van premie van kinderen geen kinderen hebben, of in de toekomst zouden willen.
Ik vind het wel frappant dat je dan bijvoorbeeld niet valt onder het meebetalen aan onderwijs van kinderen. Voor die kinderen heb je toch ook niet gekozen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:11

DaniBanani schreef:
Rowdine schreef:

"Oh, en braaf betalen voor mensen die bewust risico's nemen door bijvoorbeeld te gaan paardrijden moeten we ook blijven doen? Is ook vreselijk oneerlijk, want er zijn sómmige ruiters die altijd zonder cap rijden en gevaarlijk bezig zijn en als zij dan een ongeluk krijgen mag IK dat weer mooi betalen. Belachelijk!!" 8)7 -:(-

...net zoals er inderdaad sommige mensen zijn die gewoon geen zin hebben in werk en 't wel best vinden met dat 'zakgeld.' Sómmige. Er zijn er ook zat die best willen maar niks fatsoenlijks vinden en echt niet voor de lol een uitkering krijgen. Iets met vooroordelen.

Verder: zo blijft het. De ene vind inkomensafhankelijke subsidies en/of premies een prima en eerlijk idee, de ander vindt dat juist oneerlijk want als grootverdiener betaal je al meer en krijg je minder dus 't moet nou maar eens over zijn met dat inkomensafhankelijke geneuzel. Mensen met jaarlijks terugkerende hoge zorgkosten willen geen eigen risico betalen want ze kunnen ook al niet of minder werken en hebben altijd pijn en dan moeten ze óók nog eens veel betalen dus pak 't maar weg bij de mensen die zelf kinderen willen; mensen met kinderen vinden dat ze al genoeg betalen voor die kinderen en dat ze 't nu al nauwelijks kunnen bolwerken en dat kinderen toch zeker geen luxe mogen worden en wie zegt dat die kinderen überhaupt serieuze zorgkosten maken?

Je hoeft echt niet zo bozig te doen hoor; Ik rijd namelijk altijd met cap en heb meerdere malen op dit forum verkondigd dat ik het prima vind om meer premie te betalen omdat ik een zogenaamde risico sport beoefen.

Ik zelf ben van mening dat je meer je eigen risico mag afdekken, en dat we het zo gaan verdelen. Mensen die roken betalen meer zorgverzekering mensen die zichzelf vol willen eten betalen meer zorgverzekering, en mensen met een risicovolle sport betalen bijvoorbeeld meer zorgverzekering.
Leef je volgens het boekje, helemaal prima :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:12

Rowdine schreef:
Kom eens; omdat ik hard heb gestudeerd, een goede wo opleiding en een baan heb, krijg ik minder kinderbijslag? Laten we de mensen die toch al meer belasting betalen gewoon nog meer inkomsten afnemen.

Dat vind ik dus ook niet rechtvaardig :n

Daarom: helemaal afschaffen, zodat niemand meer kinderbijslag (fokpremie) krijgt.

Maar dat geld anders besteden, zodat het veel beter bij de kinderen terechtkomt en niet meer verdwijnt in luxe goederen.
Dus een deel naar de gezinnen die het echt nodig hebben (die zelf ook hun best doen!) en een deel naar het verbeteringen voor alle kinderen:
Bvb. onderwijs of gratis zwemles ofzo.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:14

De eigen bijdrage op geestelijke gezondheidszorg is met ingang van dit jaar weer vervallen. En die was 200 euro, bovenop de 220 euro. Dan heb je in het ergste geval 440 euro kosten voor behandelingen die je nodig hebt. Sorry hoor, maar wat is 440 euro als je het echt nodig hebt?
Nee, niet leuk, maar door de meeste mensen echt wel op te brengen, en bij iedere verzekeraar kan dat gewoon in termijnen. Je gezondheid is onbetaalbaar, als het tegenzit is dat heel erg balen, maar soms moet je dan maar keuzes maken.
In een land als Amerika ben je vele malen duurder en zuurder uit.

Waar 440 staat is het voor dit jaar dus weer 350..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:15

Rowdine schreef:
_San87_ schreef:

Ja, die ouders, inderdaad. Kinderen van mijn opa's en oma's die hen gratis meeverzekerd hadden.

Er zijn best gebieden waarop je de manier van werken vroeger kan vergelijken met nu :). Kosten zitten niet alleen in de behandeling van mensen, maar ook in de administratie/declaratie/personeel/managers/directeuren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:17

@Dreamybol
440e was voor mijn vriendin (en 1 kind) ruim 2 maanden leefgeld.
Dat is dan wel een boel geld, ondanks dat je je gezondheid heel belangrijk vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:18

_San87_ schreef:
Rowdine schreef:

Ja, die ouders, inderdaad. Kinderen van mijn opa's en oma's die hen gratis meeverzekerd hadden.

Er zijn best gebieden waarop je de manier van werken vroeger kan vergelijken met nu :). Kosten zitten niet alleen in de behandeling van mensen, maar ook in de administratie/declaratie/personeel/managers/directeuren.

Oke, in waarin verschilt het dan bijv bij managers/directeuren en dergelijke?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:18

Brainless, in zo'n geval kun je aanspraak maken op de bijzondere bijstand van je gemeente.

En natuurlijk is het veel geld, ik ben er ook niet blij mee (mocht het ook betalen en dit jaar de 350, vooralsnog blijft het daar hopelijk bij, dankzij de aanvullende verzekering), maar wat moet, dat moet... :\

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:19

Mindim schreef:
pmarena schreef:

Dat betekent dus dat chronisch zeken oa meer moeten betalen voor de zorg? Zij maken er het meest gebruik van immers.
Dat ik een kind heb, wil niet zeggen dat hij ooit in het ziekenhuis komt en dus gebruikt maakt van de zorg. Dus ik denk niet dat het de kids zijn die de kosten in de zorg veroorzaken. Maar de gebruikers er van, zieken.

Je verdraait nu wel de intentie van mijn woorden ;)

Dat een chronisch zieke eerst zijn eigen risico opmaakt vind ik overigens wel eerlijk ja, dat je een deeltje mee betaalt aan wat je gebruikt.
Het grootste deel van de kosten wordt nog steeds uit de pot gehaald en daar heb je ook gewoon recht op.

Net zo vind ik het eerlijk als iedere mogelijke gebruiker van de pot, ook premie inlegt. Dus ook voor elk kind een premie in de pot.

Onafhankelijk van hoeveel risico op hoeveel kosten: gewoon ieder poppetje premie inleggen :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:19

DaniBanani schreef:
Rowdine schreef:

:D. Goed argument :). I like the sarcasm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:20

pmarena schreef:
Rowdine schreef:
Kom eens; omdat ik hard heb gestudeerd, een goede wo opleiding en een baan heb, krijg ik minder kinderbijslag? Laten we de mensen die toch al meer belasting betalen gewoon nog meer inkomsten afnemen.

Dat vind ik dus ook niet rechtvaardig :n

Daarom: helemaal afschaffen, zodat niemand meer kinderbijslag (fokpremie) krijgt.

Maar dat geld anders besteden, zodat het veel beter bij de kinderen terechtkomt en niet meer verdwijnt in luxe goederen.
Dus een deel naar de gezinnen die het echt nodig hebben (die zelf ook hun best doen!) en een deel naar het verbeteringen voor alle kinderen:
Bvb. onderwijs of gratis zwemles ofzo.

Wat weer puberaal om het fokpremie te noemen. Ik noem jou toch ook geen fokproduct?

Jij bent toch ook naar school geweest, wie zal dat betaald hebben, denk je? Om jou woorden te gebruiken, jouw ouders hebben toch ook fokpremie ontvangen? Er is toch ook voor jou betaald, maar nu je zelf aan de beurt bent om te betalen, nu is het opeens niet akkoord?

Zwemles? Dat betaal ik gewoon zelf hoor uit, waarom moet dat dan wel worden vergoed volgens jou?
De minderbedeelden krijgen in de nederlandse samenleving al veel hoor, waarom moet dat steeds meer en meer worden.