De Nederlander in 'overconditie'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:28

Brainless schreef:
Alles wat je doet is een "aanslag" op je lichaam.
Zelfs ademhalen is slecht (door oa alle verkeerde stoffen die je inademt).

Wat een enorme dooddoener. Omdat alles slecht is moet je dus maar buitensporig veel eten, roken, e drinken etc?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:29

Nou ja, je kind volproppen vind ik op zich wel wat misdadig ja

Maar waarom moeten inderdaad altijd tegenhangers worden gezocht om het punt wat ter discussie wordt gesteld recht te banketstaaf

Zo kan je alles vergoelijken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:31

Nee, maar je wilt ook leven.
De 1 vindt paardrijden een hoge risico sport (net zoals skiën, skydiven, voetballen enz), en willen dat mensen zelf hun ziektekosten betalen bij een ongeval.

Ik heb op dit moment al meer ziektekosten gemaakt door paardrijden (althans het neerkomen na een val) dan dat ik ooit ga betalen aan mijn zorgpolis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:32

Cer schreef:
Rowdine schreef:
Heb ik al eerder in het topic gezegd; geldt wat mij betreft ook voor de door jou opgenoemde categorieën. Waarom zou je toch je lichaam, het belangrijkste wat je hebt, verwaarlozen?

Maar hoe ver ga jij daarin? Daar ben ik wel benieuwd naar, want niet dat er wat mis mee is, maar ik heb het idee dat jij een gezondheidsfreak bent die bij 1 m&m al stress maakt :D

Nee helemaal niet! Ik sport 4/5 keer in de week als in paardrijden... Verder eet ik 'normaal', als in 4 boterhammen op een dag, schaaltje yoghurt, drink water en thee... ( maar dat is puur en alleen omdat ik niet van frisdrank etc houd) En ja daarbij snoep ik ook. Maar ik vind het van belang dat alles met maten gebeurt. Ik zal geen 10 koekjes ineens eten, maar 1. Ik eet geen zakken chips ineens leeg, maar vul een schaaltje. Overigens drink ik ook gewoon hoor, maar ook dat met mate...
Ik ben totaal geen gezondheidsfreak, verre van... Maar het is wel uiterst zonde van sommigen hun lichaam aan doen. Je moet er tenslotte nog je hele leven mee doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:35

Rowdine schreef:
Maar het is wel uiterst zonde van sommigen hun lichaam aan doen. Je moet er tenslotte nog je hele leven mee doen.

:j klopt.

Quellian, het antwoord dat Shadow je gaf, wilde ik ook geven. Ik zei daarbij geen ´ja maar´, natuurlijk vergoeilijkt niks overgewicht, dat zijn jouw woorden. Mij gaat het (moet ik dat nou echt weer uitleggen :') ik geloof dat ik dat al 3x heb getypt inmiddels) om het principe van oordelen over elkaar. Maar inderdaad, veel mensen zijn kortzichtig en als we ons er nou allemaal bij neerleggen dat we het gewoonweg niet eens gaan worden met elkaar (en dan bedoel ik niet enkel in dit topic, maar ook vér daarbuiten, bijv. wanneer we op het station staan :Y) )............... zouden we ons niet druk (hoeven) maken, haha.

Agree to disagree en live and let live (en in tussentijd probeer ik nog wat af te vallen :P ).

050206051012

Re: De Nederlander in 'overconditie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:37

Oordelen doet iedereen, de een spreekt het uit, de ander niet.

Ik zou nooit iemand aanspreken in de supermarkt met een kar vol snoep of iemand die me plat drukt in de bus, maar ik zou er wél wat bij denken.
Maar als iemand tegen mij klaagt over zijn/haar eigen gewicht, dan vind ik dat ik ook zo vrij mag zijn om daar mijn visie op te geven :)

En inderdaad leven en laten leven.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:10

Idd Quellian,

Al moet ik zeggen dat ik toch wel wekelijks commentaar krijg over dat ik te gezond eet en teveel beweeg :+

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:11

Ik moet zeggen dat ik op moment vooral commentaar - of eigenlijk complimentjes - krijg dat ik zo slank ben geworden, en dat is dan wel weer leuk :D

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:16

ik weet niet hoor, maar ik heb ben nu een beetje aan de zware kant, weeg 75 kilo en ben 1 meter 80. iemand die mij zo zou zien lopen zou mij dik noemen. mijn bmi is nu 23.
ben wel aan het afvallen, ik voel me niet dik, maar ik voel me nu echt niet goed in mijn vel. Ik wil gewoon even als voorbeeld geven dat als je geen strakke buik hebt, dat je dan niet meteen overgewicht hebt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:01

Citaat:
Ik wil gewoon even als voorbeeld geven dat als je geen strakke buik hebt, dat je dan niet meteen overgewicht hebt.

dat wordt ook niet gezegd toch? Buikvet is wel het meest 'slechte' vet en meteen ook het lastigste om kwijt te raken ;-)

Maar kan me niet voorstellen dat als ik jou zie lopen jou direct dik zou vinden hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:25

Shadow0 schreef:
Quellian schreef:
Ffortuna, het maakt niet uit of er fraudeurs, chronisch zieken of zwangeren zijn, dat doet niets af aan het overgewicht in NL.
Waarom 'ja maar' zeggen? Vergoeilijken andere dingen overgewicht?

De verontwaardiging richting de mensen met overgewicht, en de ontzettend negatieve bewoordingen daarover ('volproppen', 'vreten', in een ander topic is overgewicht zelfs al een misdaad genoemd) is buitenproportioneel.

Mensen gratenpakhuizen noemen is wel normaal en mensen die een probleem in de maatschappij ter sprake brengen zijn maar kortzichtige trutten? Over buitenproportioneel gesproken.

Veel mensen gaan alleen op dieet en vergeten daarbij eens flink te gaan sporten. Kijk al die afvalshows eens, uiteindelijk lukt het iedereen enorm af te vallen. Maar je moet het willen en de discipline er voor hebben en dat ontbreekt er vaak aan.
Ik ben wel eens benieuwd naar de stijging van het aantal maagverkleinende operaties en maagbanden in de afgelopen jaren. Het is een welvaartsprobleem wat alleen maar groter wordt. Dus er luchtig over doen en doen alsof het niet ter sprake gebracht mag worden, vind ik persoonlijk onzin. Je mag niets zeggen op de een of andere manier over dikke mensen, want het komt door emoties of ziekte en weinigen die zeggen, ik ben dik want ik eet te veel en beweeg in verhouding te weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:27

Cer schreef:
Rowdine schreef:
Heb ik al eerder in het topic gezegd; geldt wat mij betreft ook voor de door jou opgenoemde categorieën. Waarom zou je toch je lichaam, het belangrijkste wat je hebt, verwaarlozen?

Maar hoe ver ga jij daarin? Daar ben ik wel benieuwd naar, want niet dat er wat mis mee is, maar ik heb het idee dat jij een gezondheidsfreak bent die bij 1 m&m al stress maakt :D

Ook hier weer een typisch voorbeeld, je stelt iets aan de kaak en je bent gelijk een gezondheidsfreak iemand die stressed over 1 m&m.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:29

Ffortuna schreef:
Rowdine schreef:
Maar het is wel uiterst zonde van sommigen hun lichaam aan doen. Je moet er tenslotte nog je hele leven mee doen.

:j klopt.

Quellian, het antwoord dat Shadow je gaf, wilde ik ook geven. Ik zei daarbij geen ´ja maar´, natuurlijk vergoeilijkt niks overgewicht, dat zijn jouw woorden. Mij gaat het (moet ik dat nou echt weer uitleggen :') ik geloof dat ik dat al 3x heb getypt inmiddels) om het principe van oordelen over elkaar. Maar inderdaad, veel mensen zijn kortzichtig en als we ons er nou allemaal bij neerleggen dat we het gewoonweg niet eens gaan worden met elkaar (en dan bedoel ik niet enkel in dit topic, maar ook vér daarbuiten, bijv. wanneer we op het station staan :Y) )............... zouden we ons niet druk (hoeven) maken, haha.

Agree to disagree en live and let live (en in tussentijd probeer ik nog wat af te vallen :P ).

En anderen in dit topic hebben al tig keer moeten uitleggen dat men de mensen met ziekte of medicijnen buiten beschouwing laat. Vervelend he dat herhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:31

Quellian schreef:
Oordelen doet iedereen, de een spreekt het uit, de ander niet.

Ik zou nooit iemand aanspreken in de supermarkt met een kar vol snoep of iemand die me plat drukt in de bus, maar ik zou er wél wat bij denken.
Maar als iemand tegen mij klaagt over zijn/haar eigen gewicht, dan vind ik dat ik ook zo vrij mag zijn om daar mijn visie op te geven :)

En inderdaad leven en laten leven.

Dat doe ik ook niet, maar ik denk het wel.

Ik geef ook mijn ongezouten mening als iemand klaagt over haar belabberde figuur, maar er niets aan wil doen. Tja, het komt je niet aanwaaien. Ik eet gezond en sport 3 maal in de week en dan ben je een freak die er helemaal in op gaat :')

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:35

Rowdine schreef:
Cer schreef:
Rowdine schreef:

Nee helemaal niet! Ik sport 4/5 keer in de week als in paardrijden... Verder eet ik 'normaal', als in 4 boterhammen op een dag, schaaltje yoghurt, drink water en thee... ( maar dat is puur en alleen omdat ik niet van frisdrank etc houd) En ja daarbij snoep ik ook. Maar ik vind het van belang dat alles met maten gebeurt. Ik zal geen 10 koekjes ineens eten, maar 1. Ik eet geen zakken chips ineens leeg, maar vul een schaaltje. Overigens drink ik ook gewoon hoor, maar ook dat met mate...
Ik ben totaal geen gezondheidsfreak, verre van... Maar het is wel uiterst zonde van sommigen hun lichaam aan doen. Je moet er tenslotte nog je hele leven mee doen.

Ik doe hetzelfde, maar heb een hoger BMI en het bijbehorende uiterlijk, omdat mijn spijsvertering en balans net even wat anders in elkaar zitten. Ik sport ook gewoon elke week twee keer. Dat hogere BMI houdt voor mij stomweg een betere balans, niet in dat ik mijn lichaam verwaarloos.

Overigens ben ik het niet eens met de stelling dat je lichaam het belangrijkste is wat je hebt. Dat lijkt mij toch gewoon je leven te zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:37

Mindim schreef:
Mensen gratenpakhuizen noemen is wel normaal en mensen die een probleem in de maatschappij ter sprake brengen zijn maar kortzichtige trutten?

Dat heb ik dan ook niet gezegd. Ik vind 'gratenpakhuis' overigens ook oneerbiedig.

Citaat:
Veel mensen gaan alleen op dieet en vergeten daarbij eens flink te gaan sporten. Kijk al die afvalshows eens, uiteindelijk lukt het iedereen enorm af te vallen. Maar je moet het willen en de discipline er voor hebben en dat ontbreekt er vaak aan.

Als het op tv is, is het waar, en wat is het heerlijk als je jezelf op de borst te kunnen kloppen en feilloos tot de 'goeden' kunt rekenen, toch?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:45

Prrrr schreef:
Overigens ben ik het niet eens met de stelling dat je lichaam het belangrijkste is wat je hebt. Dat lijkt mij toch gewoon je leven te zijn.

Zonder lichaam heb je ook geen leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:49

Mindim schreef:
Ffortuna schreef:

En anderen in dit topic hebben al tig keer moeten uitleggen dat men de mensen met ziekte of medicijnen buiten beschouwing laat. Vervelend he dat herhalen.

WTF heeft het feit dat ik vind dat mensen in het algemeen niet zo moeten oordelen over elkaar te maken met mensen die door ziekte of medicijnen dik zijn geworden? :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:55

Shadow0 schreef:
Als het op tv is, is het waar, en wat is het heerlijk als je jezelf op de borst te kunnen kloppen en feilloos tot de 'goeden' kunt rekenen, toch?

Ik heb ook niet gezegd dat jji het woord gratenpakhuis noemt, maar het is oa wel in dit topic genoemd.

Klop ik mezelf op de borst dan, denk je dat het mij aan komt waaien, ik ben ook een goede 20 kilo kwijt. En ja, mijn discipline en wil zijn er, daarom is het me ook gelukt.

De personen die op tv werden gevolgd, was gedurende een periode van een jaar. Je zag het traject en de voor en na beelden van de persoon, wat is er niet waar aan dan, ze hebben de kilo's er niet afgeshopt hoor.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:58

Op tv wordt trouwens vrijwel altijd ook ergens tussendoor genoemd dat ze met een psycholoog aan de slag gaan. Ze noemen het slechts zijdelings maar het is er wel degelijk. Alleen dat is niet waar ze de aandacht op willen vestigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:02

Ffortuna schreef:
WTF heeft het feit dat ik vind dat mensen in het algemeen niet zo moeten oordelen over elkaar te maken met mensen die door ziekte of medicijnen dik zijn geworden? :?

Het ging mij erom dat dingen constant herhaald moeten worden, zonder dat het ook maar aan schijnt te komen.
Jij vind dat mensen niet zo snel moeten oordelen, dat is al 100 maal genoemd in dit topic, komt ook niet aan. Maar om die mensen dan kortzichtig te noemen en daarmee zelf ook veroordeeld, maakt je wat je stelling betrreft niet veel beter.

Zo moet er ook constant herhaald worden, dat mensen met ziekten en medicijnen in deze discussie buiten beschouwing worden gelaten, maar goed, dan komt het veroordelen weer in beeld he. Je mag niet te snel zeggen, dat men te dik is, want dat is veroordelend, want voor het zelfde geld zijn ze ziek of gebruiken medicijnen. Dus het staat wel degelijk in connectie met elkaar.

Eigenlijk wordt hier gezegd, dat je niet mag benoemen dat de maatschappij te zwaar wordt, want dan komen alle persoonlijke problemen waarom men zo zwaar is, wat eigenlijk nooit door eten schijnt te komen of door te weinig bewegen, de berg afrollen. Dus als je zegt dat een groot deel van de te zware bevolking, zwaar is door overeten, ben je kortzichtig. Ben je van normaal postuur, ben je gratenpakhuis, waai je weg, ben je een gezondheidsfreak, stress je bij m&m's, eet je belachelijk gezond, heb je niets om vast te pakken. Hoezo veroordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:05

Mizora schreef:
Op tv wordt trouwens vrijwel altijd ook ergens tussendoor genoemd dat ze met een psycholoog aan de slag gaan. Ze noemen het slechts zijdelings maar het is er wel degelijk. Alleen dat is niet waar ze de aandacht op willen vestigen.

Wat wil je daarmee zeggen, dat zware mensen vaak lijden aan psychische problemen en dat daarom de maatschappij te zwaar is? Want men kan er niets aan doen dat men te veel eet, want het psychisch?

Ik heb eens gelezen dat een vrouw uit Engeland, veel te zwaar, zei dat ze geen psychische voldoening kon vinden in een appel, dus vandaar de chocola. Rijst de vraag als overeten komt door psychische problemen, waarom een appel of ander fruit dan niet wordt genomen, maar wel vet en zoet eten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:07

Omdat zoet eten "even" voldoening geeft.
Citaat:
Het effect van zoet & suiker op je hersenen

Maar het probleem in je hersenen is nog groter; je hersenen reageren op de smaak van zoet door veel dopamine aan te maken. Deze stof is verantwoordelijk voor het gevoel van plezier en blijdschap. Daarom voel jij je dus blij als je zoet eet.

Je nu "eenmaal" verschillende mensen, de 1 krijgt geen hap door zijn keel met stress terwijl de ander juist ontzettend trek krijgt in "slechte" dingen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:13

Dat er blijkbaar bij mensen die veel te zwaar zijn toch vaak een psychisch probleem bijdraagt aan het niet voor elkaar krijgen om te lijnen. Het is daardoor flink lastiger. En vet en zoet eten geeft vaak een veilig gevoel, meer dan een appel bijv. Evolutionair gezien is dat ook heel logisch, maar dat maakt dat in deze tijd niet makkelijker om af te vallen.
En mensen kunnen wel degelijk wat doen aan te veel eten, maar tussen te veel eten en een voldoende calorieverschil creëren dat mensen daadwerkelijk afvallen zit nog een tussenstop. Namelijk, op gewicht blijven, welk gewicht dan ook.
Dat laatste is vaak al lastig genoeg, en wanneer er op slechte dagen dan meer gegeten wordt (of minder bewogen) dan krijgen ze het er daarna vaak niet meer af, wat weer een extra slechte dag kan creëren. Eetproblemen zijn ontzettend gevoelig voor een negatieve spiraal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:27

Prrrr schreef:
Rowdine schreef:

Ik doe hetzelfde, maar heb een hoger BMI en het bijbehorende uiterlijk, omdat mijn spijsvertering en balans net even wat anders in elkaar zitten. Ik sport ook gewoon elke week twee keer. Dat hogere BMI houdt voor mij stomweg een betere balans, niet in dat ik mijn lichaam verwaarloos.

Tja je moet leven en eten naar hetgeen jou in proportie kan houden. Voor de een zal dat betekenen meer eten (lees niet ongezond, maar meer!), en voor de ander zal dat betekenen minder eten. Voor beide geldt beweging met enige regelmaat. Al vind ik persoonlijk 2 keer in de week wat weinig.

Leven zonder lichaam lijkt me nogal een opgave. Maargoed, welke prioriteit je daar ook in stelt, het is verwant en kan niet los van elkaar worden gezien.