eigen risico bijna verdubbeld in 2013

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:26

Babsiej schreef:
Daarom vind ik de eigen risico omhoog een goede. Mensen die het veel gebruiken zijn er veel aan kwijt, mensen die het weinig gebruiken zijn er minder aan kwijt. Eerlijk toch ?

Heel eerlijk, hadden ze maar niet zo dom moeten zijn om ziek te worden.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:26

toch is het vreemd dat de zorg sinds de zo bejubelde privatisering en vrije markt werking onbetaalbaar dreigt te worden....
Dat is niet wat de toenmalige regering, die dit erdoor drukte, ons voorspiegelde...
Het zou allemaal beter en goedkoper worden toch??

Ra_chel

Re: eigen risico bijna verdubbeld in 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:28

dat is toch wat ze ons iedere keer voorspiegelen? dat alles mooier en beter wordt , en in plaats daarvan zakken we steeds verder weg in de .......

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:29

woofie schreef:
toch is het vreemd dat de zorg sinds de zo bejubelde privatisering en vrije markt werking onbetaalbaar dreigt te worden....
Dat is niet wat de toenmalige regering, die dit erdoor drukte, ons voorspiegelde...
Het zou allemaal beter en goedkoper worden toch??

Inderdaad - het is jammer dat mensen daar steeds weer in zijn getrapt. Er zijn ook genoeg mensen die voorspelden dat er problemen zouden komen, en daar hadden ze zelfs argumenten bij, maar naar gezond verstand wordt niet zo vaak geluisterd.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:30

Ra_chel schreef:
dat is toch wat ze ons iedere keer voorspiegelen? dat alles mooier en beter wordt , en in plaats daarvan zakken we steeds verder weg in de .......

Inderdaad....en daarom is er inmiddels ook geen enkele politicus meer die mijn vertrouwen waard is!!
De hele regering hangt van leugen en bedrog aan elkaar.....

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:31

Shadow0 schreef:

Ik snap je verontwaardiging Shadow, maar wat betreft een aantal ziektes heb je het zeker wel zelf in de hand om de kans daarop zelf te verlagen. Denk aan risicofactoren als roken, ongezond eten en te weinig lichaamsbeweging..

Ja, het is een bommetje, maar ook een nuance, ziek worden heb je in sommige gevallen deels zelf in de hand
Laatst bijgewerkt door RoodZonnetje op 05-05-12 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:31

Shadow0 schreef:
Babsiej schreef:
Daarom vind ik de eigen risico omhoog een goede. Mensen die het veel gebruiken zijn er veel aan kwijt, mensen die het weinig gebruiken zijn er minder aan kwijt. Eerlijk toch ?

Maar het is wel eerlijk om mensen die het dus ook niet ruim hebben wel te laten betalen terwijl ze er geen gebruik van maken ?

Het is niet dom om ziek te worden het overkomt je.. En dat is het leven, heeft iemand jou ooit beloofd toen je werd geboren dat het leven eerlijk is? Mij niet hoor, mij is altijd verteld dat het enige eerlijke aan leven is dat iedereen doodgaat..

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:35

Babsiej schreef:
Maar het is wel eerlijk om mensen die het dus ook niet ruim hebben wel te laten betalen terwijl ze er geen gebruik van maken ?

Het is niet dom om ziek te worden het overkomt je.. En dat is het leven, heeft iemand jou ooit beloofd toen je werd geboren dat het leven eerlijk is? Mij niet hoor, mij is altijd verteld dat het enige eerlijke aan leven is dat iedereen doodgaat..

Mensen die er geen gebruik van maken betalen dus ook geen eigen risico....

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:39

Nee maar wel de torenhoge premie... Dus dan betalen ze al genoeg mee toch ?

En om antwoord te geven op eerdere vragen ik heb zelf vorig jaar denk ik voor het eerst niet mn eigen risico opgemaakt.. Ik slik wel dagelijks medicijnen maar die moet ik dus volledig zelf betalen, k zat op 209 euro zorgkosten :D

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:41

Die torenhoge premie hebben we te danken aan de vrije markt werking....
De verzekeringsmaatschappijen zijn hierin de verantwoordelijken
Vooral als je bedenkt dat er maar een paar grote maatschappijen zijn die allemaal kleinere bij kantoren hebben die dan weer onder een andere naam werken.....
Heeft dus niks te maken met al dan niet ziek zijn....

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:44

De zorg kon gewoon niet meer betaald worden en dat kan dus nog steeds niet...

Maar om terug te komen op het onderwerp als jij chronisch ziek bent, (buiten beschouwing gelaten of je er al dan niet iets aan kan doen ) is het toch een geweldig zorgstelsel dat je voor slechts 220 euro of straks 400 euro enorm goede zorg kunt genieten ? Zeker de mensen die zeggen dat in januari al ruim opgebruikt te hebben...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:51

Heino schreef:
Ik snap je verontwaardiging Shadow, maar wat betreft een aantal ziektes heb je het zeker wel zelf in de hand om de kans daarop zelf te verlagen. Denk aan de risicofactoren die roken, ongezond eten en te weinig lichaamsbeweging met zich mee brengen.

Volgens mij worden die dingen wat overschat en cijfers wat gehypet, maar zelfs dan nog heb je een heel scala aan chronische ziekten waar je gewoon geen ene moer invloed op hebt. Denk aan epilepsie of andere hersenaandoeningen, alle aangeboren orgaanafwijkingen (longen, hart, nieren, lever, darmen, etc), ongevallen of ziektes met blijvend lichamelijk letsel tot gevolg, progressieve ziekten als ALS of MS, psychiatrische ziekten met belangrijke biologische / genetische dispositie zoals bv schizofrenie... daar kun je niets aan doen en die worden nu wel buitensporig benadeeld.

Er wordt steeds heel erg ingezoomd op alles wat 'eigen schuld' te noemen is - vermoedelijk juist omdat het dan makkelijker is dergelijke maatregelen te verdedigen.
Maar het is niet correct: het grote deel 'gewoon ordinaire pech' wordt opvallend verzwegen. (En hoewel het per ziekte misschien niet om hele grote aantallen gaat, is het totaal aan mensen met een ziekte waar ze weinig aan kunnen doen WEL behoorlijk groot.)

(Nog afgezien van de vraag of we wel echt een maatschappij willen waarin de verzekering het voor het zeggen krijgt wat je wel of niet aan risico's mag nemen, en of het dan wel verantwoord is om mensen die van hun paard vallen te opereren, maar mijn mening daarover heb ik al uiteen gezet.)

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:53

Babsiej schreef:
De zorg kon gewoon niet meer betaald worden en dat kan dus nog steeds niet...

Maar om terug te komen op het onderwerp als jij chronisch ziek bent, (buiten beschouwing gelaten of je er al dan niet iets aan kan doen ) is het toch een geweldig zorgstelsel dat je voor slechts 220 euro of straks 400 euro enorm goede zorg kunt genieten ? Zeker de mensen die zeggen dat in januari al ruim opgebruikt te hebben...

Dat vind jij...maar ik heb toch heel andere ervaringen met de zorgverzekeringen...
Het pakket wordt steeds verder uitgekleed....
Veel noodzakelijke zorg valt ineens niet meer onder de dekking en die kun je dan alsnog, buiten je verplicht eigen risico, zelf gaan betalen
Dus hoezo een geweldig zorgstelsel??

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:55

Babsiej schreef:

-:(- ow dus omdat mijn moeder maar ongevraagd chronisch ziek is geworden door o.a kanker en hersenbeschadeging terwijl mijn moeder onwijs let op wat ze eet enzo is het heel eerlijk dat zei er dus maar meer aan kwijt is dan andere mensen...
en het straks door komt en mijn moeder straks moet stoppen met medicatie omdat ze die niet meer kan betalen omdat ze vind dat ze uitgekleed word en ze straks in een rolstoel beland of een verzorgingstehuis of nog erger onder de groene zoden...mijn moeder dr medicatie word al qua aantal pillen niet vergoed daar is ze iedere maand al 300 euro aan kwijt dan komt er ook nog eens even eigen bijdrage bij van 400 sorry maar ik vind het echt absurd
sorry maar sommige dingen die hier in dit topic gezegd worden maken mij echt zo ontzettend kwaad... -:(-
chronisch zieke mensen hebben er niet om gevraagd om chronisch ziek te worden voordat je zulke uitspraken doet ga eens na welke mensen je kwetst...
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 05-05-12 13:01, in het totaal 4 keer bewerkt

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:57

deze uitspraak is niet van Shadow maar van Babsiej.....

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:57

heb t al verandert ;)

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:04

NathalietjeB schreef:
Babsiej schreef:

-:(- ow dus omdat mijn moeder maar ongevraagd chronisch ziek is geworden door o.a kanker en hersenbeschadeging terwijl mijn moeder onwijs let op wat ze eet enzo is het heel eerlijk dat zei er dus maar meer aan kwijt is dan andere mensen...
en het straks door komt en mijn moeder straks moet stoppen met medicatie omdat ze die niet meer kan betalen omdat ze vind dat ze uitgekleed word en ze straks in een rolstoel beland of een verzorgingstehuis of nog erger onder de groene zoden...mijn moeder dr medicatie word al qua aantal pillen niet vergoed daar is ze iedere maand al 300 euro aan kwijt dan komt er ook nog eens even eigen bijdrage bij van 400 sorry maar ik vind het echt absurd
sorry maar sommige dingen die hier in dit topic gezegd worden maken mij echt zo ontzettend kwaad... -:(-
chronisch zieke mensen hebben er niet om gevraagd om chronisch ziek te worden voordat je zulke uitspraken doet ga eens na welke mensen je kwetst...

Wat denk je dat het had gekost als niet iedereen al had mee betaald aan het zorgstelsel ?

Jongens iedereen kan wel met zielige verhalen komen, die heb ik zelf ook vriend heeft astma een een ongeneeslijke dodelijke nierziekte... Gaat ons heel veel geld kosten, maar dankzij dit zorgstelsel zijn er wel mogelijkheden die er anders niet waren ...

misschien moeten we eens kijken naar wat we wel hebben ipv niet meer?

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:06

Dat is het nou juist...wat we nu nog wel hebben, hebben we dankzij deze belachelijke verhoging straks niet meer....
mensen moeten hun vakantiegeld straks uitgeven aan de noodzakelijke zorg.....

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:09

Babsiej schreef:
De zorg kon gewoon niet meer betaald worden en dat kan dus nog steeds niet.....

Bewijs daarvoor aub!
Noem 1 privatisering die beter en goedkoper is geworden?!

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:11

We hebben nog steeds een enorm goed zorgstelsel... Heel veel wordt gewoon vergoedt.

Nogmaals als we dus niks meer hadden had de moeder met kanker hierboven niet geholpen kunnen worden, want dat kan je echt niet zelf betalen, zonder dit zorgstelsel kan mijn vriend niet geholpen worden want dialyse kun je echt niet zelf betalen om over de uiteindelijke noodzakelijke transplantatie maar te zwijgen, dat kan dan allemaal niet wat nu wel kan...

Ja het is mij al mijn geld waard, gezondheid is namelijk veel belangrijker als een vakantie of een mooie auto.. En dan gaan we weer krijgen dat er mensen zijn die niet eens boodschappen kunnen doen, die betalen ook maar een fractie aan de zorgkosten wat anderen betalen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:11

Rinske schreef:
Babsiej schreef:
De zorg kon gewoon niet meer betaald worden en dat kan dus nog steeds niet.....

Bewijs daarvoor aub!
Noem 1 privatisering die beter en goedkoper is geworden?!

Welkom in het echte leven, niks wordt goedkoper en tegelijkertijd beter, niet met privatisering maar ook niet zonder.. het leven wordt alleen maar duurder :+

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:13

Wat we nog wel hebben? Waar je straks alleen nog voor vergoed bent is dat je Uberhaupt GRATIS het ziekenhuis MAG inlopen..
De rest zetten ze wel op de nota.

Datje dan maar niet ziek had moeten worden oid vind ik echt crappy bullshit. Wie kan dat nou voorspellen?
Er zijn genoeg mensen die wel om alles denken.
Tuurlijk moeten we met zn allen wat betalen om het ook betaalbaar te houden.. maar tis wel gek dan dat dan ineens VERDUBBELD moet worden terwijl je vroeger niet eens een eigen riscio had, deed je dat wel betaalde je minder premie.

Tuurlijk ben je blij dat je verzekrd bent, maar wat er verzekerd WORD is steeds minder..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:16

woofie schreef:
Dat vind jij...maar ik heb toch heel andere ervaringen met de zorgverzekeringen...
Het pakket wordt steeds verder uitgekleed....
Veel noodzakelijke zorg valt ineens niet meer onder de dekking en die kun je dan alsnog, buiten je verplicht eigen risico, zelf gaan betalen
Dus hoezo een geweldig zorgstelsel??

Dat het basispakket steeds verder wordt uitgekleed komt niet bij de zorgverzekeringen vandaan maar uit de pen van oa minister Schipper

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:18

Dus ook dat is een verkapte prijsstijging.....

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:18

Romanoff schreef:
Wat we nog wel hebben? Waar je straks alleen nog voor vergoed bent is dat je Uberhaupt GRATIS het ziekenhuis MAG inlopen..
De rest zetten ze wel op de nota.

Datje dan maar niet ziek had moeten worden oid vind ik echt crappy bullshit. Wie kan dat nou voorspellen?
Er zijn genoeg mensen die wel om alles denken.
Tuurlijk moeten we met zn allen wat betalen om het ook betaalbaar te houden.. maar tis wel gek dan dat dan ineens VERDUBBELD moet worden terwijl je vroeger niet eens een eigen riscio had, deed je dat wel betaalde je minder premie.

Tuurlijk ben je blij dat je verzekrd bent, maar wat er verzekerd WORD is steeds minder..

Omdat er toen helemaal niks was krijg je het nu dubbel en dwars op je boterham... er is veel te veel geld opgemaakt en veel te laat ingegrepen..