Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nuage schreef:Dat vind ik ookMaar dan heb je het over hoe het inhoudelijk allemaal in elkaar zit. Daar is nog genoeg aan te verbeteren. Dat is wat anders dan de discussie of een uitkering in bepaalde gevallen gestopt moet worden of niet. Ik voel trouwens meer voor een hoger minimumloon dan een verlaging van de uitkeringen. En ook moet het niet mogelijk zijn dat iemand erop achteruit gaat door te gaan werken, doordat je allerlei toeslagen dan mist. Daar zou iets aan gedaan moeten worden zodat werken niet ontmoedigd wordt. Dan heb ik nog liever een soort "garantietoeslag" die het verschil bijlegt voor mensen die weer gaan werken dan dat mensen in de uitkering blijven zitten. Volgens mij is het toch goedkoper voor de staat (= wij allemaal) als mensen zelf gewoon gaan werken.
bigone schreef:Je vergeet één ding. Ik heb geen hiaat mbt werkervaring want ik werk freelanceDat "even zomaar een baantje" staat voor de meeste werkgevers voor een persoon die alles wil en kan en zich voor volle 100% in wil zetten om te werken, ik vind dit persoonlijk een verkeerde instelling. Via omwegen kun je je doel ook bereiken. Cv met grote hiaten wbt werkervaring omdat je van de tien jaar vier jaar geen werk hebt gehad is vele malen negatiever, wel eens bij stil gestaan.
HLPhoto schreef:bigone schreef:Je vergeet één ding. Ik heb geen hiaat mbt werkervaring want ik werk freelanceDat "even zomaar een baantje" staat voor de meeste werkgevers voor een persoon die alles wil en kan en zich voor volle 100% in wil zetten om te werken, ik vind dit persoonlijk een verkeerde instelling. Via omwegen kun je je doel ook bereiken. Cv met grote hiaten wbt werkervaring omdat je van de tien jaar vier jaar geen werk hebt gehad is vele malen negatiever, wel eens bij stil gestaan.Weliswaar geen 50 uur in de week zoals gebruikelijk, maar ik werk wel.
VeerenAshley schreef:Forcalquier schreef:Maar nu inmiddels weer voorzien van een leuke en goede baan en beleef nu via de andere kant hoe makkelijk sommige mensen denken:
Mensen die aan de andere kant van het land wonen en solliciteren (via e-mail)omdat ze toch wel weten dat ze nooit worden aangenomen omdat ze niet in bezit van rijbewijs zijn. Word je vervolgens gebeld door de uitkerende instantie of het klopt dat mevr. Bladiebla bij ons op sollicitatie gesprek is geweest....Nee hoor alleen per mail, oke mevrouw bedankt wij weten voldoende
Mensen die reageren terwijl ze ver onder het gevraagde niveau zitten.
Hier wil ik even op reageren: er zijn zgn. reïntegratieprogramma's waarvoor mensen 10 brieven per dag moeten schrijven, maakt niet uit wat voor achtergrond/scholing je hebt gehad. Dan krijg je dus dit soort uitwassen: 1) als je niet aan je quotum komt, word je gekort op je uitkering; 2) omdat er nu tijdens de crisis natuurlijk nooit 10 banen per dag bijkomen waarvoor iedereen geschikt is, ben je gedwongen te solliciteren op banen waarvan je van tevoren al weet dat je ze nooit kunt krijgen.
Natuurlijk zullen er mensen zijn die er met de pet naar gooien, of bewust solliciteren op banen die ze niet krijgen, maar er zijn er ook bij die gevangen zitten binnen zo'n traject en er zelf de nuttoloosheid van zien.
Verder wil ik nog even reageren op de uitspraak die hier ook vaak voorbij is gekomen, dat er altijd werk te vinden is. Dit is echt niet het geval, helaas. Zelfs voor productiewerk in de fabriek vraagt men tegenwoordig ervaring!
Mensen die in dorpen wonen, hebben sowieso natuurlijk minder keus - niet omdat ze zelf niet ver willen reizen, maar omdat veel werkgevers liever iemand uit de nabije omgeving hebben.
En tenslotte nog een reactie op mensen die het schandelijk vinden dat werkelozen niet gemotiveerd zijn voor elke baan die ze kunnen krijgen: ik denk dat veel werkelozen graag willen werken, maar het is toch begrijpelijk dat ze niet voor ELKE baan even warm lopen? Dat doet niemand van jullie toch wel? Iedereen heeft toch voorkeuren en toekomstplannen/-dromen?
NB.: Ik ben ook absoluut tegen misbruik van het systeem, maar ik vind dat er soms wel erg hard gereageerd wordt! Alles is niet zo zwart-wit.
Zo, nu ga ik weer een paar sollicitatiebrieven schrijven
VeerenAshley schreef:Nou, het is nogal wat om op grond van persoonlijke ervaring te beweren dat het merendeel van de mensen in de bijstand werkschuw is....
Het is echt een harde, zeer beledigende uitspraak waarmee je mensen flink kunt kwetsen.
VeerenAshley schreef:En jij oordeelt alleen op basis van je eigen ervaringen over het medendeel van de mensen die een bijstandsuitkering krijgen? Ik neem aan dat je begrijpt dat zoiets niet veel zegt, en daarom nog steeds heel beledigend is?
xxStitchxx schreef:Goed nieuws, na 2 maanden thuis te hebben gezeten heb ik sinds gister een nieuwe baan! ben gelijk bij het eerste gesprek direct aangenomen!
(bij een bakker hier in de buurt)
en ik heb geen diploma's of ervaring.
is er toch nog hoop haha
Electra63 schreef:xxStitchxx schreef:Goed nieuws, na 2 maanden thuis te hebben gezeten heb ik sinds gister een nieuwe baan! ben gelijk bij het eerste gesprek direct aangenomen!
(bij een bakker hier in de buurt)
en ik heb geen diploma's of ervaring.
is er toch nog hoop haha
Gefeliciteerd, maar ik heb toch een vraag (en ik bedoel het niet rot) maar hoe kan je 26 jaar zijn en geen diploma of ervaring hebben? Wat heb je dan vanaf je 18e gedaan?