'Bijstandstrekkers willen kas niet in'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Re: 'Bijstandstrekkers willen kas niet in'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:46

In onze gemeente wordt het wel aangemoedigd om vrijwilligerswerk te gaan doen een aantal van mijn collega's hebben ook een (tijdelijke) uitkering.
Ook vanuit het re-integratiebedrijf waar ik zit zijn ze blij dat ik dit doe en mocht er ook gewoon blijven.

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:11

@nuage, ik ben er ook trots op dat we een goed functionerend sociaal stelsel hebben, maar ik vind het gat tussen een laagbetaalde baan en een uitkering wel erg klein...

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:24

Dat vind ik ook :j Maar dan heb je het over hoe het inhoudelijk allemaal in elkaar zit. Daar is nog genoeg aan te verbeteren. Dat is wat anders dan de discussie of een uitkering in bepaalde gevallen gestopt moet worden of niet. Ik voel trouwens meer voor een hoger minimumloon dan een verlaging van de uitkeringen. En ook moet het niet mogelijk zijn dat iemand erop achteruit gaat door te gaan werken, doordat je allerlei toeslagen dan mist. Daar zou iets aan gedaan moeten worden zodat werken niet ontmoedigd wordt. Dan heb ik nog liever een soort "garantietoeslag" die het verschil bijlegt voor mensen die weer gaan werken dan dat mensen in de uitkering blijven zitten. Volgens mij is het toch goedkoper voor de staat (= wij allemaal) als mensen zelf gewoon gaan werken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:19

Nuage schreef:
Dat vind ik ook :j Maar dan heb je het over hoe het inhoudelijk allemaal in elkaar zit. Daar is nog genoeg aan te verbeteren. Dat is wat anders dan de discussie of een uitkering in bepaalde gevallen gestopt moet worden of niet. Ik voel trouwens meer voor een hoger minimumloon dan een verlaging van de uitkeringen. En ook moet het niet mogelijk zijn dat iemand erop achteruit gaat door te gaan werken, doordat je allerlei toeslagen dan mist. Daar zou iets aan gedaan moeten worden zodat werken niet ontmoedigd wordt. Dan heb ik nog liever een soort "garantietoeslag" die het verschil bijlegt voor mensen die weer gaan werken dan dat mensen in de uitkering blijven zitten. Volgens mij is het toch goedkoper voor de staat (= wij allemaal) als mensen zelf gewoon gaan werken.

Ik ben het met jou eens, alleen dat hogere minimumloon gaat dan gelden voor de gehele beroepsbevolking en zal te duur zijn voor de werkgevers en overheid.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:23

Ja klopt, daarom is het probleem ook zo moeilijk. Iedere variabele die je veranderd heeft weer effect op veel meer andere dingen en dan creëer je weer nieuwe problemen. Daarom is het ook zo moeilijk denk ik om dit op te lossen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:32

bigone schreef:
Dat "even zomaar een baantje" staat voor de meeste werkgevers voor een persoon die alles wil en kan en zich voor volle 100% in wil zetten om te werken, ik vind dit persoonlijk een verkeerde instelling. Via omwegen kun je je doel ook bereiken. Cv met grote hiaten wbt werkervaring omdat je van de tien jaar vier jaar geen werk hebt gehad is vele malen negatiever, wel eens bij stil gestaan.
Je vergeet één ding. Ik heb geen hiaat mbt werkervaring want ik werk freelance ;) Weliswaar geen 50 uur in de week zoals gebruikelijk, maar ik werk wel.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:38

HLPhoto schreef:
bigone schreef:
Dat "even zomaar een baantje" staat voor de meeste werkgevers voor een persoon die alles wil en kan en zich voor volle 100% in wil zetten om te werken, ik vind dit persoonlijk een verkeerde instelling. Via omwegen kun je je doel ook bereiken. Cv met grote hiaten wbt werkervaring omdat je van de tien jaar vier jaar geen werk hebt gehad is vele malen negatiever, wel eens bij stil gestaan.
Je vergeet één ding. Ik heb geen hiaat mbt werkervaring want ik werk freelance ;) Weliswaar geen 50 uur in de week zoals gebruikelijk, maar ik werk wel.

Maar je hoeft dan toch niet in je CV te vermelden dat je er een baantje naast hebt? Dat hoeft niet, mag wel natuurlijk ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:42

MarisdB schreef:
@nuage, ik ben er ook trots op dat we een goed functionerend sociaal stelsel hebben, maar ik vind het gat tussen een laagbetaalde baan en een uitkering wel erg klein...

Klopt, ik ben ook van mening dat het verschil erg klein is. Of ik zou eigenlijk wat meer moeten verdienen? :P

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 23:56

VeerenAshley schreef:
Forcalquier schreef:
Maar nu inmiddels weer voorzien van een leuke en goede baan en beleef nu via de andere kant hoe makkelijk sommige mensen denken:

Mensen die aan de andere kant van het land wonen en solliciteren (via e-mail)omdat ze toch wel weten dat ze nooit worden aangenomen omdat ze niet in bezit van rijbewijs zijn. Word je vervolgens gebeld door de uitkerende instantie of het klopt dat mevr. Bladiebla bij ons op sollicitatie gesprek is geweest....Nee hoor alleen per mail, oke mevrouw bedankt wij weten voldoende
Mensen die reageren terwijl ze ver onder het gevraagde niveau zitten.

Hier wil ik even op reageren: er zijn zgn. reïntegratieprogramma's waarvoor mensen 10 brieven per dag moeten schrijven, maakt niet uit wat voor achtergrond/scholing je hebt gehad. Dan krijg je dus dit soort uitwassen: 1) als je niet aan je quotum komt, word je gekort op je uitkering; 2) omdat er nu tijdens de crisis natuurlijk nooit 10 banen per dag bijkomen waarvoor iedereen geschikt is, ben je gedwongen te solliciteren op banen waarvan je van tevoren al weet dat je ze nooit kunt krijgen.
Natuurlijk zullen er mensen zijn die er met de pet naar gooien, of bewust solliciteren op banen die ze niet krijgen, maar er zijn er ook bij die gevangen zitten binnen zo'n traject en er zelf de nuttoloosheid van zien.

Verder wil ik nog even reageren op de uitspraak die hier ook vaak voorbij is gekomen, dat er altijd werk te vinden is. Dit is echt niet het geval, helaas. Zelfs voor productiewerk in de fabriek vraagt men tegenwoordig ervaring!
Mensen die in dorpen wonen, hebben sowieso natuurlijk minder keus - niet omdat ze zelf niet ver willen reizen, maar omdat veel werkgevers liever iemand uit de nabije omgeving hebben.

En tenslotte nog een reactie op mensen die het schandelijk vinden dat werkelozen niet gemotiveerd zijn voor elke baan die ze kunnen krijgen: ik denk dat veel werkelozen graag willen werken, maar het is toch begrijpelijk dat ze niet voor ELKE baan even warm lopen? Dat doet niemand van jullie toch wel? Iedereen heeft toch voorkeuren en toekomstplannen/-dromen?

NB.: Ik ben ook absoluut tegen misbruik van het systeem, maar ik vind dat er soms wel erg hard gereageerd wordt! Alles is niet zo zwart-wit.

Zo, nu ga ik weer een paar sollicitatiebrieven schrijven :D

Ik snap ook best dat het niet op iedereen van toepassing is, ik was zelf op een gegeven moment ook de wanhoop nabij en ging ook steeds meer buiten mijn regio solliciteren....dan maar wat eerder opstaan,wat langer in de file,kind elke dag naar de opvang etc etc. Net als dat ik de meest stomme baantjes ging accepteren,nee ik vond het niet leuk en het was ver onder mijn niveau maar je moet!! en je bent blij als er weer wat euro's op je rekening worden gestort,dat is toch 1e prioriteit.

Maar mensen uit Rosendaal etc.die solliciteren in Volendam?? Sorry die neem ik gewoon niet serieus. En juist dat zijn de mensen die ook direct zeggen als je toch een telefoontje pleegt: Sorry mevrouw maar dat is te ver weg.
Maar u solliciteert toch zelf op deze functie? Ja maar ik heb een uitkering en moet solliciteren.....en dat zijn dus de mensen die het verpesten.

Veel succes bij het vinden van een baan :)

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:26

Goed nieuws, na 2 maanden thuis te hebben gezeten heb ik sinds gister een nieuwe baan! ben gelijk bij het eerste gesprek direct aangenomen!
(bij een bakker hier in de buurt)

en ik heb geen diploma's of ervaring.
is er toch nog hoop haha

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:27

Gefeliciteerd!!! "xxStitchxx ".

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:28

dank je wel! :D

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:08

well done! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:26

xxStitchxx schreef:
dank je wel! :D

Gefeliciteerd......

Bekend avantar....moest even 2 keer kijken :D

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:35

haha.
ik was dat thuis zitten zo zat! ben blij dat ik weer wat nuttigs kan doen.
zegt mijn moeder, goh waarom neem je geen uitkering? nou omdat er niks mis met mij is en ik gewoon kan werken misschien....
mijn moeder leeft al jaren van een uitkering, elke keer heeft ze wel 'iets' om maar niet te hoeven werken :(

uit ervaring weet ik dat het heel moeilijk is om nu een baan te vinden, ben ook erg blij dat ik nu wat heb.
heb de baan via een vriendin die daar manger is, dus ga nu voor haar werken haha.
Ze dinsdag of ik woensdag op gesprek kon komen en ben direct aangenomen. (haar baas nam het gesprek af)
mijn vorige baan had ik ook op deze manier, via via.

Dus zoek je werk, laat iedereen het weten wie weet krijg zomaar wat voor je neus geschoven :D

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:16

VeerenAshley schreef:
Nou, het is nogal wat om op grond van persoonlijke ervaring te beweren dat het merendeel van de mensen in de bijstand werkschuw is....
Het is echt een harde, zeer beledigende uitspraak waarmee je mensen flink kunt kwetsen.

Om hier nog even op terug te komen
Idd gewoon vele persoonlijke ervaringen! ;)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:40

Definieer "vele" ervaringen?

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:47

gummie schreef:
Definieer "vele" ervaringen?

Er zelf in opgegroeid!
Bij de voedselbank etc. gelopen waar je veel van dit soort mensen ziet ;)

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:11

En jij oordeelt alleen op basis van je eigen ervaringen over het medendeel van de mensen die een bijstandsuitkering krijgen? Ik neem aan dat je begrijpt dat zoiets niet veel zegt, en daarom nog steeds heel beledigend is?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:21

ik vraag me wel af wat een uitkering oplevert, is het meer dan een parttime baan? Dan zou ik bijna geneigt zijn dat als ik kinderen heb je een uitkering aanvraagt en daarnaast vrijwillegerswerk oid. Maar ik heb echt geen flauw benul wat je krijgt als je een uitkering krijgt.
Ik kende ook iemand die psychisch niet geschikt was om te werken..die bleef thuis wonen en kon zo van het geld dat ze kreeg gewoon een paard betalen.
Als ik zie hoeveel moeite ik moet doen om een huis te krijgen en als ik dan zie hoeveel werkeloze mensen een huis hebben dan vraag ik me enkel af...hoe... en ik beken eerlijk nee ik zou niet thuis willen zitten en zo aan me geld willen komen maar als ik soms zie hoe makkelijk het lijkt te gaan en hoe die mensen er niet aan denken om te werken dan denk ik enkel weer hoe krijgen ze het voor elkaar?

Oja er zijn natuurlijk wel mensen die er echt niets aan kunnen doen, de banen liggen nu eenmaal niet voor het oprapen helaas. Ik vind dat als je echt bezig bent met het zoeken naar een baan dat je dan wel recht heb op een uitkering.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:32

VeerenAshley schreef:
En jij oordeelt alleen op basis van je eigen ervaringen over het medendeel van de mensen die een bijstandsuitkering krijgen? Ik neem aan dat je begrijpt dat zoiets niet veel zegt, en daarom nog steeds heel beledigend is?

Idd!!!! ook ik vind dit heel beledigend.
Je zal zelf maar buiten je schuld om in de bijstand terecht komen.
Ik heb trouwens gemerkt dat mensen in de bijstand een 'aparte' groep vormt.Ze zijn minderwaardig voor vele burgers,men kijkt gewoon negatiever tegen ze aan.
Ik heb jaren geleden ook in de bijstand gezeten en heb dat mee gemaakt.
Het was nog nét geen discriminatie.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:12

Je komt toch ook alleen maar in de bijstand. Als je ww is afgelopen, en je nog geen werk hebt gevonden.
En je komt in de ww alleen maar als je gewerkt hebt, anders heb je er niet recht op.
Het zal best dat er veel mensen zijn die er misbruik van maken.
Maar ik denk dat het grooste deel er niet vrijwillig in zit, en echt met de handen in het haar zit.
Ik zit/zat ook in zo'n situati dat ik in de terecht ging komen. Maar omdat mijn vriend op tijd nog werk heeft gevonden, hebben wij daar terecht geen recht op. Maar dan nog is het bijten op een stokje. Ik heb ook waarschijnlijk werk. Zo en zo eerst voor 10 uurtjes in de week, maar kan dat nog combineren met nog eventueel andere baan, daar heb ik nog niks van gehoord. En ik heb woensdag een gesprek en hoop dat daar wat uitkomt, dat is dan voor 32 uur in de week.
Maar wat heb ik in de stress gezeten dat ik er dreigde in te komen.
Kan me niet voorstellen dat iemand er voor zijn lol in zit.

ow ja in de ww verdien ik stukke minder dat als ik werk hoor. Krijg dan maar 70 %.
Dus hoe jullie erbij komen dat die mensen beter zouden hebben? Ik heb er niks van gemerkt. Ik had het alleen maar slechter.
Ik vraag me trouwens of hoeveel mensen hier ooit in de bijstand/uitkering hebben gezeten. Want er komen soms wel uitspraken langs waarvan ik denk ?????

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:56

xxStitchxx schreef:
Goed nieuws, na 2 maanden thuis te hebben gezeten heb ik sinds gister een nieuwe baan! ben gelijk bij het eerste gesprek direct aangenomen!

is er toch nog hoop haha

Gefeliciteerd, maar ik heb toch een vraag (en ik bedoel het niet rot) maar hoe kan je 26 jaar zijn en geen diploma of ervaring hebben? Wat heb je dan vanaf je 18e gedaan?

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:38

Electra63 schreef:
xxStitchxx schreef:

is er toch nog hoop haha

Gefeliciteerd, maar ik heb toch een vraag (en ik bedoel het niet rot) maar hoe kan je 26 jaar zijn en geen diploma of ervaring hebben? Wat heb je dan vanaf je 18e gedaan?

Ik voel me eigenlijk zo vrij deze vraag ook even te beantwoorden en ik betrek het dan ook even (heel brutaal) op mezelf
Ik ben 28 en heb helaas ook geen beroepsdiploma
Als eerste ben ik toen ik 14 t/m 18 was een behoorlijk aantal keer moeten verhuizen helaas , ik heb in verschillende woongroepen gewoond als minderjarige dit was via jeugdzorg
Ik kreeg geen tijd om te wennen op welke school dan ook daarbij verschilden de lesstoffen nogal per school waardoor het voor mij erg moeilijk was bij te houden allemaal
Daarbij ben ik begonnen op het atheneum maar zakte elk jaar doordat ik het gewoon niet bij kon houden een niveau lager met als resultaat dat ik het 4de jaar feitelijk in vmbo 3 zat
Ik ben toen gestopt met school omdat ik kon gaan werken bij de mac donalds iets wat mij veel meer trok als 16 jarige want school was geen uitdaging meer
Daarbij ben je puber en overzie je de gevolgen nog niet
Het is op mijn 19de gelukt de sprintmavo te doen en af te maken maar dan , dan woon je op jezelf en heb je wel alle kosten die betaald moeten worden
Er word je een fulltime baan aangeboden en ja dan is het afwegen school of op dat moment voor jezelf zorgen
Ik heb gekozen te werken want kon niet echt anders de stufi was gewoon niet genoeg
Heb uiteindelijk 5 jaar in de horeca gebuffeld tot ik de kans kreeg een opleiding te doen via een bedrijf en heb dus ontslag genomen (geen ww recht dus) misschien dom maar men met eens een gok wagen dacht ik
Dit heb ik gedaan 1 1/2 jaar tot het bedrijf failliet ging en daar sta je dan midden het jaar en geen andere plek te vinden en wel je huishouden te betalen dus maar weer werken in de horeca waar je eigenlijk al te oud voor bent , gelukkig kon ik bij mijn eerste plek weer terecht maar dan helaas niet fulltime dus bij vakantieparken maar erbij gaan schoonmaken want nogmaals je vaste lasten moeten wel betaald worden
Inmiddels 2 jaar verder en ik zou dolgraag een opleiding willen doen (maakt me eigenlijk niet eens uit wat) maar heb geen uitkering en aanvragen stufi is helaas niet meer mogelijk i.v.m leeftijd

Dus zo kom je aan geen diploma
Af en te gewoon verkeerde keuzes , af en te eigen verantwoordelijkheid (maar he iedereen mag toch een fout maken) en af en toe pech hebben
En kan me voorstellen dat ik met dit verhaal niet de enige ben

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:45

Nee maar je hebt wel een berg ervaring su_cr_cheese ;)
Meestal hebben mensen toch minimaal het ene of het andere op een bepaalde leeftijd :j