Robert M wil meer begrip

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:03

Vjestagirl schreef:
Ik schrijf al, daar niet van.

Maar iedereen roept fijn 'kogel door de kop' terwijl mensen zich niet realiseren dat hun kinderen net zo kunnen worden. Combinatie van factoren, en de kans is klein, maar het kan wel.

Het is zo makkelijk om te roepen 'kogel door de kop' gebaseerd op de daden en enkele uitspraken die in de media zijn gekomen. Zonder dat je het hele dossier hebt gelezen kun je er niets over zeggen...

Dit meen je toch niet echt, he, hoop ik? Ik ben ooit verkracht en meerdere malen aangerand, dus ik weet wat het is om overgeleverd te zijn aan een een of andere idioot, die zich niet in kan/wil houden. Laat staan als je zo ontzettend jong en kwetsbaar bent. Laat staan als het je eigen kind overkomt. Als mijn kind een monster blijkt te zijn, die tot dit soort daden in staat is, wil ik niets meer met haar te maken hebben. En hoe groot acht jij die kans? Je kunt wel van alles fantaseren, maar dat praat de daden van deze creep niet goed? En weet je? Ik heb een hele, hele lieve dochter met haar hart op de juiste plek. En wee degene die aan haar komt!!! Die heeft een megaprobleem met mij, ja. En dus? Ik zou het niemand aanraden, want ik denk dat ik door mijn verleden en mijn ervaringen nog begrip krijg ook, als iemand ook maar waagt aan haar te zitten. :j

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:03

Manegepaard schreef:
Ik denk zelf dat die kindjes óf helemaal niks van het trauma herinneren, óf zo ver mogelijk uit de buurt blijven van seksuele activiteiten, juist vanwege dat trauma.

Baby's kunnen al hechtings- of sociale problemen ontwikkelen door ouders die zo nu en dan knallende ruzie maken in de kamer er naast. Dus ga er maar vanuit dat dit wel impact heeft. ;)

Vjestagirl: Natuurlijk is zijn karakter ontstaan door verschillende factoren, of heeft hij een antisociale stoornis of iets anders wat hem gewetenloos maakt. Maar dat betekent niet dat iemand sneu is of "er niets aan kan doen". Je bent nog altijd zelf verantwoordelijk voor je eigen daden, karakter en de gevolgen daarvan. Zeker als je normaal begaafd bent.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:04

Janientje schreef:
Vjestagirl schreef:
Je kinderen kunnen net zo worden. Combinatie van factoren en de kans is klein, maar het kan wel.

En nogmaals, zonder het hele dossier te hebben gelezen kun je er eigenlijk niets over zeggen.

Dus omdat je kinderen zo kunnen worden is het goedgepraat? Alle criminelen zijn zo geworden, een moordenaar is ook een moordenaar geworden, Hitler is ook zo geworden, die verdiende ook geen kogel door zijn kop? Hele vreemde redenatie...

Hele vreemde redenatie inderdaad. :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:04

@ Jantientje: Nee, het is niet goedgepraat, het valt niet goed te praten. Maar het is wel handig om je te bedenken dat niemand er voor kiest om zo te zijn. De redenaties van Robert M. zijn niet die van een normaal mens. En weet jij veel wat er verder gebeurd is met deze man waardoor hij is zoals hij is? Ik vind dat je best kan kijken naar achterliggende oorzaken en motieven voordat je iemand een kogel door zijn kop toewenst.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:06

Vjestagirl schreef:
@ Jantientje: Nee, het is niet goedgepraat, het valt niet goed te praten. Maar het is wel handig om je te bedenken dat niemand er voor kiest om zo te zijn. De redenaties van Robert M. zijn niet die van een normaal mens. En weet jij veel wat er verder gebeurd is met deze man waardoor hij is zoals hij is? Ik vind dat je best kan kijken naar achterliggende oorzaken en motieven voordat je iemand een kogel door zijn kop toewenst.

Denk je dat? Dat hij er niet voor kiest om zo te zijn? Aan die acties is zodanig veel planning vooraf gegaan dat ik bijna zeker weet dat hij dondersgoed wist waar hij mee bezig was, en vooral dat hij wist dat het niet maatschappelijk geaccepteerd is.
Zo iemand moet hulp zoeken om met zijn driften om te leren gaan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:08

Vjestagirl schreef:

Ik vind het prima om te kijken naar de achterliggende oorzaken en motieven. Wie weet kunnen we daar een volgend geval mee tegen houden. Ik geloof alleen totaal niet in wat jij zegt dat hij er niet voor gekozen zou hebben. Hij is anders behoorlijk berekenend bezig geweest met zijn baantjes hier in NL en alles er om heen. Voor de rest zie en heb ik geen enkele reden om daar nog enig begrip voor op te brengen in het geval van Robert M. Verknipt=verknipt. Heel simpel. :j

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:09

Vjestagirl schreef:

Nogmaals, het verspreiden op internet van de beelden is niet goed te praten, op geen enkele manier. Dat is een commerciële gedachte, hij wilde geld verdienen en had dus een IQ dat hoog genoeg was om dat te bedenken. Als jij kan bedenken hoe je snel veel geld kan verdienen, snap je heel goed wat je de kinderen aandoet en weet je dat dat ZIEK is. Pedofilie heeft daar wederom geen ene kont mee te maken, om even je verhaaltje te citeren, iemand die van blonde meisjes houdt en uiteindelijk aan die drang toegeeft hoeft het ook niet op internet te zetten om zijn verlangens te bevredigen. Ja, van mij mag hij daarvoor een kogel door zijn kop. Slim genoeg om geld te verdienen = slim genoeg om keuzes te maken wat betreft het verkrachten van kinderen

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:09

MyHorseGirl schreef:
Mensen die hier in dit topic nog vrij coulant reageren op wat Robert M heeft gedaan vind ik toch wel weer apart. Ben benieuwd hoe deze mensen reageren als het bij hun eigen kind gebeurt!

Vjestagirl schreef:
En als je het eigen kind zou zijn? Je eigen kind wat jij met liefde hebt opgevoed, wat je hebt zien spelen, zijn eerste stapjes hebt zien zetten. Het is een goede, lieve jongen die altijd voor je klaar staat, zo leuk met de kat om gaat, goed zijn best doet op school. Blijkt een autistische afwijking te hebben (dus weinig inlevingsvermogen), een niet al te hoog IQ en daarnaast een sterke voorkeur voor meisjes met blond haar. Dat weet je, want diagnose gehad, dus je doet er altijd alles aan om je kind goed op te voeden. Je leert hem dat hij niet aan meisjes mag zitten, dat het niet lief is, je hebt als hij ouder wordt hele gesprekken met hem over wat wel en niet kan. Tóch komt er op een dag politie aan je deur, dezelfde deur waarachter je je zoon vanmorgen nog een kus hebt gegeven, om je te vertellen dat hij aangehouden is op verdenking van meerdere verkrachtingen. Blonde meisjes. Ondanks dat jij zo je best hebt gedaan, dat het een goede jongen is toch toegegeven aan die drang...

Kogel door zijn kop, of word je dan ook coulanter?

En als de kinderen die nu verkracht zijn door hun trauma ontsporen en over 10 of 20 jaar ook een kind verkrachten.

Kogel door de kop, of word je dan ook coulanter?

Sorry, ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest maar ik bedoelde dat als je kind wordt misbruikt door zo'n smeerlap.
Laatst bijgewerkt door MyHorseGirl op 20-03-12 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:11

Esplendido schreef:
Ze herinneren het inderdaad niet als gebeurtenis, maar ze kunnen al wel verbanden leggen. Als het misbruik altijd in een bepaalde situatie plaatsvond, zal die situatie stress en amgst oproepen. veel professionals zeggen dat de kinderen er wel last van gaan ondervinden. Ze kunnen ondermeer hechtingsstoornissen ontwikkelen wat weer allerlei andere gedragsstoornissen tot gevolg kan hebben. Ook kunnen ze last hebben/krijgen PTTS. En waarschijnlijk nog meer andere dingen. Het heeft dus ondanks dat ze het zich niet echt herinneren veel gevolgen voor de rest van hun leven.

Is dat niet wat al te stellig? Voor zover ik begrepen heb kán het zo zijn dat het misbruik gevolgen heeft voor hun verdere leven, maar is dat mede afhankelijk van hoe de omgeving ermee omgaat. Nu is kinderen opvieden sowieso al een opgave (waarbij heel vaak fouten worden gemaakt), maar het wordt er vast niet makkelijker op als je kind is verkracht door de persoon bij wie jij het als ouder hebt achtergelaten. Toch denk ik dat het niet gaat helpen om er nu maar vast van uit te gaan dat het met die kinderen en die ouders nooit meer goedkomt. Ik denk wel dat ze goed in de gaten gehouden moeten worden en ook nog lang na dit proces op begeleiding moeten kunnen terugvallen wanneer ze daar behoefte aan hebben. Maar het lijkt me heel ongezond om die mensen en hun kinderen al bij voorbaat voor eeuwig als slachtoffer te bestempelen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:12

Gisteren hoorde ik dat sommige kinderen al tekenen hebben van PTSS. Dat vind ik behoorlijk heftig......... Zo jong en dan al zo beschadigd. ;(

Een kind die psychische problemen krijgt, hoeft natuurlijk geen eeuwig slachtoffer te zijn, he. Zo is het ook niet, maar signalen op tijd signaleren en goede begeleiding zijn wel nodig.

Esplendido

Re: Robert M wil meer begrip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:20

Ik heb het misschien wat te stellig opgeschreven, maar de kans is wel groot dat de kinderen er de rest van hun leven last van ondervinden. In de eerste levensjaren van een kind wordt de basis gelegd voor hechting, als daarbij dingen misgaan is kans dat dat hersteld kan worden erg klein. Hierdoor is de kans op gedragsproblematiek aanzienlijk.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:21

Discussie of niet, ik denk dat we toch allemaal uiteindelijk op diezelfde lijn zitten. Wat hij heeft gedaan is niet goed te praten, punt. Maar wat ik me wel afvraag... Hoe komt zo iemand aan een kindje van 19 dagen? Lijkt me niet dat je je kind van 2 weken al naar de opvang doet, en mocht dat wel het geval zijn kan iemand als Robert M. daar toch niet bij komen? Is er iemand die dit weet?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:22

BaileyMix schreef:
Discussie of niet, ik denk dat we toch allemaal uiteindelijk op diezelfde lijn zitten. Wat hij heeft gedaan is niet goed te praten, punt. Maar wat ik me wel afvraag... Hoe komt zo iemand aan een kindje van 19 dagen? Lijkt me niet dat je je kind van 2 weken al naar de opvang doet, en mocht dat wel het geval zijn kan iemand als Robert M. daar toch niet bij komen? Is er iemand die dit weet?

Dat vraag ik me ook af. Is dat via de opvang gegaan of paste hij op dit kindje buiten de opvang?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:22

Hij pastte ook thuis op

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:23

Ja, zoiets staat mij ook bij, dat hij thuis ook oppaste..... Brrrrrrrr, moet er niet aan denken, zo'n glibber bij mijn baby. En dan nog in je eigen huis ook, de brutaliteit van die vent!!!! Ongelofelijk....... ;(

IMJ

Re: Robert M wil meer begrip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:35

Begrijp wel wat je zegt hoor Vjesta.
Ik denk dat de ouders van Robert M (leven deze nog?) zich absoluut geen raad weten. Wat moet je als ouder van Robert M? Wat zou ik me medeverantwoordelijk voelen, wat een nachtmerrie.
Maar dat het echt een vreselijk walgelijk vergrijp is wat zich herhaaldelijk afspeelde dat blijft natuurlijk een feit.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 19:43

maura schreef:
Is dat niet wat al te stellig? Voor zover ik begrepen heb kán het zo zijn dat het misbruik gevolgen heeft voor hun verdere leven, maar is dat mede afhankelijk van hoe de omgeving ermee omgaat. Nu is kinderen opvieden sowieso al een opgave (waarbij heel vaak fouten worden gemaakt), maar het wordt er vast niet makkelijker op als je kind is verkracht door de persoon bij wie jij het als ouder hebt achtergelaten. Toch denk ik dat het niet gaat helpen om er nu maar vast van uit te gaan dat het met die kinderen en die ouders nooit meer goedkomt. Ik denk wel dat ze goed in de gaten gehouden moeten worden en ook nog lang na dit proces op begeleiding moeten kunnen terugvallen wanneer ze daar behoefte aan hebben. Maar het lijkt me heel ongezond om die mensen en hun kinderen al bij voorbaat voor eeuwig als slachtoffer te bestempelen.

Kijk even bij uitzending gemist naar P&W van gisteravond, lijkt me heel verhelderend

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:47

Vjestagirl schreef:
Ik schrijf al, daar niet van.

Maar iedereen roept fijn 'kogel door de kop' terwijl mensen zich niet realiseren dat hun kinderen net zo kunnen worden. Combinatie van factoren, en de kans is klein, maar het kan wel.

Het is zo makkelijk om te roepen 'kogel door de kop' gebaseerd op de daden en enkele uitspraken die in de media zijn gekomen. Zonder dat je het hele dossier hebt gelezen kun je er niets over zeggen...

Ik hoef het hele dossier niet te lezen om van mening te zijn dat je je rechten verspeelt op het moment dat je een (mis)daad begaat. In zijn geval zijn het meerdere (mis)daden geweest, vastgelegd en wel, dus dan is het wat mij betreft einde oefening. Geen aai over zijn bol met woorden "het gaat ooit helemaal goed komen met je", maar gewoon keihard "adieu". _-:(
Het kan inderdaad ook bij de kinderen van bokkers gebeuren, maar dan nog blijft het uiteindelijk de verantwoording van die kinderen zelf. Zij zijn gaan handelen, ook al weten ze de conclusie.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:50

kan hij lang wachten, reactie op titel.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:51

Vjestagirl schreef:
merel90 schreef:
Moeten we alle precieze details weten om over zijn daden te kunnen oordelen? Wat zijn jeugd ook was, hoe hij ook worstelt met zijn pedofilie, hoeveel andere smoesjes er ook zijn, wat hij gedaan heeft is wálgelijk en heeft héél veel leed veroorzaakt. Dat hij nou toevallig zielig is omdat hij een moeilijke jeugd heeft gehad verandert daar niks aan. Niet voor de ouders, niet voor de kinderen. En zíj zijn degenen waar het naar mijn mening om draait.

Je kan het hebben over de rechten en de o-zo-zielige omstandigheden van Robert M., maar wat van die van de jonge slachtoffertjes?? Robert had een keuze, heet zeer bewust tientallen malen gekozen gruwelijk in de fout te gaan, en zelfs anderen geholpen hoe ze dezelfde gruwelijke daden konden doen zonder gepakt te worden.
De slachtoffers hadden geen keuze, geen stem, ze waren compleet machteloos. Naar mijn mening zijn zij dan ook degenen die beschermd moeten worden, in plaats van de dader.

Tegenvraag voordat ik antwoord geef: Stel dat die kindertjes van nu straks door een trauma ook een kind verkrachten. Geldt het feit wat Robert M gedaan heeft dan als verzachtende omstandigheid of niet?

Doorgaans zullen kinderen die zelf misbruikt zijn een ander dit leed niet willen aandoen. Laat slachtoffers maar eens aan het woord (nog niet zo lang geleden waren oudere mannen op het nieuws om hun verhaal te doen over hun misbruik door de kerk in hun jonge jaren) en je zult zien dat 99,99% dit een ander nooit zou willen aandoen. Die ene honderdste procent die dat wel doet, is gewoon geschift in zijn/haar hoofd en weet dondersgoed wat voor gevolgen dit handelen heeft.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:56

Vjestagirl schreef:

Of van iemand die uitzonderlijk intelligent is en heel goed weet hoe hij mensen naar zijn hand kan praten...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:02

maura schreef:
Esplendido schreef:
Ze herinneren het inderdaad niet als gebeurtenis, maar ze kunnen al wel verbanden leggen. Als het misbruik altijd in een bepaalde situatie plaatsvond, zal die situatie stress en amgst oproepen. veel professionals zeggen dat de kinderen er wel last van gaan ondervinden. Ze kunnen ondermeer hechtingsstoornissen ontwikkelen wat weer allerlei andere gedragsstoornissen tot gevolg kan hebben. Ook kunnen ze last hebben/krijgen PTTS. En waarschijnlijk nog meer andere dingen. Het heeft dus ondanks dat ze het zich niet echt herinneren veel gevolgen voor de rest van hun leven.

Ik ken een aantal mensen die in hun vroege jeugd misbruikt zijn en daar nu - tientallen jaren later - nog steeds last van ondervinden. Jarenlang therapie, etc. lijkt niet te mogen helpen. De conclusie die ik daaruit trek is dat slachtoffers letterlijk levenslang hebben. :n

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 20:07

Shenavallie schreef:
Ik ken een aantal mensen die in hun vroege jeugd misbruikt zijn en daar nu - tientallen jaren later - nog steeds last van ondervinden. Jarenlang therapie, etc. lijkt niet te mogen helpen. De conclusie die ik daaruit trek is dat slachtoffers letterlijk levenslang hebben. :n

Om nog maar niet te spreken over hun ouders die zich schuldig voelen om zij hen aan dit monster hebben overgeleverd.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:08

Dat was ook wat gisteren in P&W naar voren kwam. Dat juist bij kinderen onder de 5 het trauma groter bleek dan bij kindjes boven de 5.
Juist omdat ze werden verkracht en vervolgens getroost door dezelfde persoon geeft veel te veel verwarring voor de kinderen in deze leeftijdscategorie. Echt wel goed om P&W even terug te zien.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:10

sarabande schreef:
Shenavallie schreef:

Om nog maar niet te spreken over hun ouders die zich schuldig voelen om zij hen aan dit monster hebben overgeleverd.

Inderdaad, de ouders van deze mensen hebben zich jarenlang schuldig gevoeld (en nog). Het is soms hartverscheurend om te zien hoe moeilijk ze het er (nog steeds) mee hebben. ;(