Waarom is iedereen tegen vloeken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:20

Ayasha schreef:
nynke55 schreef:
Je bedoelt of ik pearcings en tatouages heb? Nee, heb ik geen behoefte aan. Ik ben sowieso niet iemand die veel om zijn uiterlijk geeft, loop hele dagen in spijkerbroek en t-shirt. Maar ik heb vrienden die daar veel meer aan doen.

Eigenlijk klopt de stelling ook niet helemaal, want dit zijn keuzes die je maakt, terwijl vloeken vaak een onbewuste uiting is. Natuurlijk kun je er voor kiezen om niet te vloeken, maar op het moment dat je je teen stoot, ga je niet denken: zal ik nu eens gaan vloeken, ja of nee.

Dtat dacht ik al. :D Neem met een gerust hart van me aan dat er meer mensen rottig op reageren dan iedereen denkt. :D

Tja, als je opvalt, krijg je reacties. Maar vaak is dat niet alleen je uiterlijk, maar ook de manier waarop je je gedraagt. De eerste paarse hanekam kreeg hier in het dorp ook veel al dan niet negatieve aandacht, meestal werd er dan wel achteraan gezegd: maar het is een hele lieve jongen. :D

Het valt me ook op dat je alleen reageert op mijn "nee". De rest van het verhaal is niet de moeite waard om op te reageren?

Magrathea

Re: Waarom is iedereen tegen vloeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 11:00

jullie bevestigen mijn punt. Niemand scheldt met griep, en waarom niet? Omdat het geen negatieve lading heeft. Dan komen we weer bij de uitkomst die al eerder werd genoemd: het bied geen verlichting om te schelden met iets vrolijks te schelden zegmaar.

Net zo goed als dat ik vind dat je paardenvlees niet moet laten staan alleen omdat je het zo'n lief dier vindt, maar wel gewoon koe en varken eet. Wil je vloeken met ziekten? Mij maakt het niet uit, maar maak geen uitzondering voor bepaalde ziektes 'omdat je daar gewoon niet mee scheldt' of omdat de ene ziekte erger is dan de ander.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:18

Even ter info: 'paasei' is een ander woord voor tubercolose (of tbc). Dat komt sporadisch nog in Nederland voor en wordt dan meestal meegebracht uit het buitenland. TBC is geen fijne ziekte, maar je kunt er - zeker als het tijdig wordt ontdekt - gewoon van genezen.

Voor de geïnteresseerden nog een tip waar ik dank zij Google over struikelde: er bestaat zoiets als het groot scheldwoordenboek en daarin staan niet alleen heeeeel veel scheldwoorden met herkomst, maar ook geinige feitjes. Zoals bijvoorbeeld dat er in de Randstad veel vaker wordt gescholden met ziektes dan op het platteland. Dat zou dan te maken hebben met het gegeven dat uitbraken van besmettelijke ziekets in de stad veel meer slachtoffers veroorzaakten, omdat er veel meer mensen bij elkaar leefden. En daarmee kreeg schelden met een ziekte in stedelijk gebied vanzelf veel meer lading dan daarbuiten en werd het dus een krachtiger scheldwoord.

Los daarvan moet een scheldwoord natuurlijk ook gewoon lekker bekken. Tyfus, pest en pokken doen het wat dat betreft gewoon beter dan mazelen, miltvuur en hondsdolheid, ook als zijn die laatste toch ook echt serieus heel slecht voor je gezondheid.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:46

Ik betrap mezelf er ook weleens op,dat ik scheld zonder erbij stil te staan. Dat zijn dan meestal dingen als: paasei(als ik mn teen stoot ofzo,haha) of als ik me zit te ergeren tijdens het autorijden. appelflap heb me zelf wel afgeleerd. Heel soms floept er nog weleens een 'verdomme' uit.

Ik probeer erop te letten,maar ik ben ook maar een mens. Ik heb verder niks met gods naam oid,maar iemand die dat wel heeft zal ook weleens een fout maken of iets zeggen wat een ander misschien kwetst.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:12

Magrathea schreef:
jullie bevestigen mijn punt. Niemand scheldt met griep, en waarom niet? Omdat het geen negatieve lading heeft. Dan komen we weer bij de uitkomst die al eerder werd genoemd: het bied geen verlichting om te schelden met iets vrolijks te schelden zegmaar.

Net zo goed als dat ik vind dat je paardenvlees niet moet laten staan alleen omdat je het zo'n lief dier vindt, maar wel gewoon koe en varken eet. Wil je vloeken met ziekten? Mij maakt het niet uit, maar maak geen uitzondering voor bepaalde ziektes 'omdat je daar gewoon niet mee scheldt' of omdat de ene ziekte erger is dan de ander.

Ziektes zijn gewoon niet gelijk. Net zo goed als dat dieren dat niet zijn voor mensen. Ik begrijp niet waarom je dat zo'n heikel punt vindt.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:38

Magrathea schreef:
Begrijp me niet verkeerd, ik wil alleen maar zegen dat de ene ziekte waarmee je scheldt niet erger is dan de andere. Ik bedo maar: wie scheldt er nu weer met griep? :') stomme griepfiets, met je zwemmersexceemremmen! :')

Misschien moeten we griep invoeren, ik vind hem wel leuk namelijk :') Zwemmersexceemremmen _O-

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:28

Ik zeg altijd 'kak' als me iets tegenzit. Gvd ind ik minder erg maar kan voor sommige mensen wel als pijnlijk ervaren worden, ik vind het namelijk verschrikkelijk als iemand met kanker scheld, bij mij op school zit een jongen die alles in verband brengt met kanker, kankerdit, kankerleuk, kankerdat noem maar op, maar ieder meisje is ook een prutsmuts, hij wilde mijn rekenmachine lenen: 'He prutsmuts, mag ik je rekenmachine.'

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 09:58

@brownie, ik mag hopen dat je daar niet eens op gereageerd hebt? Wat een l*l zeg :')

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:15

Ik zat net 1 week in de brugklas en had nooit eerder echt contact gehad met die jongen....
Dus ik had echt zoiets van (met zo'n brugmugstem in mijn hoofd) hoort dit bij de middelbare dat je klasgenoot je zomaar uitscheld?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:03

voeken an sich vind ik niet zo problematisch, er wil bij mij ook wel eens een gvd oid uitschieten...
een gesprek met iemand doorspekt is met gescheld en gevloek ben ik het snel beu...
ik zeg meestal kak of küt als er iets mis gaat, frick, wil ook nog wel eens voorbij komen en bugger
maar een godsamme is mij ook niet vreemd...

zolang het incidentele dingen zijn zal het me echt niet kunnen boeien

bepaalde ziektes voor achter en tussen ieder woord frommelen, dat irriteert me dan wel mateloos

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:14

Vloeken kan bij mij wel eens opluchten, maar ik gebruik nooit ziektes (dat vind ik gewoon naar klinken). Wel regelmatig "vleeswaren" :+ , maar verder hangt het er maar net vanaf hoe de situatie is. Meestal vloek ik als ik alleen ben, want ik wil wel graag rekening houden met anderen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:21

Browniee schreef:
Ik zeg altijd 'kak' als me iets tegenzit. .'

hahah doe me denken aan een invalkracht op mijn werk. Studente, begin 20 en continu zei ze 'kak' viel zo erg op.
Nou dat was nu in bij het dispuut zei ze _O-

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:53

Ik scheld ook met alles wat los en vast zit
In het openbaar niet als het niet hoeft. :o

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 09:43

ik vloek aardig, ook onze lieve heer en zijn zoon zijn niet veilig voor mij.
Het lucht bij mij vooral op, als een paard weer eens op je voet staat bijvoorbeeld of als je bezig bent met een enorm priegelwerkje en het lukt niet ;).
Het is niet mijn specifieke bedoeling mensen te kwetsen, maar zoals ik al schreef; het lucht op.

Die posters ergeren mij behoorlijk.
Er zijn zo enorm veel dingen waar je je druk om kan maken; dier/kinder-mishandeling, gat in de ozonlaag etcetc en dan val je over vloeken.
Op een poster stond vroeger altijd "vloeken is aangeleerd" , nou volgens mij is praten ook aangeleerd.
kom op zeg, als je er niet tegen kan dan zeg je er wat van.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 13:17

IngridM schreef:
Browniee schreef:
Ik zeg altijd 'kak' als me iets tegenzit. .'

hahah doe me denken aan een invalkracht op mijn werk. Studente, begin 20 en continu zei ze 'kak' viel zo erg op.
Nou dat was nu in bij het dispuut zei ze _O-

Haha :+ Bij mij ook een beetje zo. Op mijn vereniging zegt iedereen ook kak, dan ga je vanzelf meedoen :+ Het bekt wel lekker

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:22

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 13:32

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:39

nynke55 schreef:
Tja, als je opvalt, krijg je reacties. Maar vaak is dat niet alleen je uiterlijk, maar ook de manier waarop je je gedraagt. De eerste paarse hanekam kreeg hier in het dorp ook veel al dan niet negatieve aandacht, meestal werd er dan wel achteraan gezegd: maar het is een hele lieve jongen. :D

Het valt me ook op dat je alleen reageert op mijn "nee". De rest van het verhaal is niet de moeite waard om op te reageren?

Nee eigenlijk niet want het boeit me niet waarom iemand vloekt. :) Toen mijn misschien-nieuwe-baas me wilde introduceren bij zijn baas had ie gemeld dat ik "een beetje buiten de standaard viel" maar zeker geschikt was en dat ie eerst met me moest praten en dan pas oordelen _O- Dus ik weet dat heel veel gaat om hoe je je gedraagt maar die eerste indruk kom je niet vanaf wanneer er geen gesprek volgt. ;) Gezien ik ook regelmatig maar kort met mensen te doen heb, weet ik dus dat het lang niet zo geaccepteerd is tenzij ze je leren kennen. Dan kijken ze er voorbij. Dus vandaar dat ik zeg: als je alles moet laten wat niet geaccepteerd is..

Vloeken en schelden is net zo'n keuze als piercings. Ik weet echt wel wat ik zeg en gezien ik het ook kan laten/inslikken, ook als ik mijn teen stoot, is het een keuze.

nynke1122

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:01

nobel1 schreef:
ik vloek aardig, ook onze lieve heer en zijn zoon zijn niet veilig voor mij.Het lucht bij mij vooral op, als een paard weer eens op je voet staat bijvoorbeeld of als je bezig bent met een enorm priegelwerkje en het lukt niet ;).
Het is niet mijn specifieke bedoeling mensen te kwetsen, maar zoals ik al schreef; het lucht op.

Er zijn zo enorm veel dingen waar je je druk om kan maken; dier/kinder-mishandeling, gat in de ozonlaag etcetc en dan val je over vloeken.
Op een poster stond vroeger altijd "vloeken is aangeleerd" , nou volgens mij is praten ook aangeleerd.

_O-

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:27

nobel1 schreef:
ik vloek aardig, ook onze lieve heer en zijn zoon zijn niet veilig voor mij.
Het lucht bij mij vooral op, als een paard weer eens op je voet staat bijvoorbeeld of als je bezig bent met een enorm priegelwerkje en het lukt niet ;).

AMEN! :-)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:37

Ik vraag me altijd af wat mensen zeggen die niet schelden als ze hun teen stoten aan t randje van de tafel.
Bij mij komt er dan een hele grote gvd uit :o
Ik moet trouwens eerlijk zeggen dat ik niet eens weet wanneer ik voor het laatst heb gescholden. Vroeger was het heel stoer.... Nu probeer ik er ook echt op te letten maar bij m'n teen stoten kan ik het toch niet tegenhouden ..

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:41

Ik vloek echt heel veel. Zeker met vrienden of familie kunnen er zo een hoop in één zin zitten. Mijn ouders kunnen er ook wat van. Ik moet er ook heel hard op lachen vaak, zoals bij de film Alles is liefde.
Sinterklaas: ''Godver godver poedersuiker!'' _O-

Maar ik pas wel op waar, niet op mijn werk, mijn buurkindjes of formele gelegenheden. :D

Heb laatst mijn tante geadviseerd gewoon even héél hard te schelden als ze haar teen stoot.Die vertelde dat ze zich helemaal in gaat zitten houden. Even een schreeuw en de pijn is een stuk minder :))

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:55

Ik vind even een uiting van frustratie of pijn niet storend.
Dat kan gebeuren en de een is nou eenmaal expressiever dan de ander.
Ik stoor me wel vreselijk aan mensen die in hun gewone taalgebruik overal scheldwoorden integreren.
Ik vind dat ontzettend goedkoop en onopgevoed klinken. Kan zulke mensen echt niet serieus nemen :n

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:14

PaysBas schreef:
AMEN! :-)

Dit topic kwam uit 2012 ;)

Ik vind vloeken als gvd of kanker e.d. een gebrek aan woorden. Woorden als k*t of jezus bij een verbazing/schrikreactie oid zie ik dan eigenlijk weer net iets anders, maar zouden ook niet in het normale dagelijkse leven nodig hoeven zijn.

Ik snap dan ook niet dat mensen trots kunnen zijn op hun gevloek en/of dat ze het lachwekkend vinden van zichzelf of van anderen.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 20:52

quera schreef:
Ik vraag me altijd af wat mensen zeggen die niet schelden als ze hun teen stoten aan t randje van de tafel.
Bij mij komt er dan een hele grote gvd uit :o
Ik moet trouwens eerlijk zeggen dat ik niet eens weet wanneer ik voor het laatst heb gescholden. Vroeger was het heel stoer.... Nu probeer ik er ook echt op te letten maar bij m'n teen stoten kan ik het toch niet tegenhouden ..

Nou de zeer gelovige baas van mijn vriend, kreeg ooit een stake buis van een behoorlijke hoogte recht op z'n bakkes. Als mij zoiets zou overkomen, zou ik het hele terrein bij elkaar vloeken.

Deze beste man zei alleen.. Potverdikkies dat doet zeer..

Goede zelfbeheersing heeft ie wel, dat wel :+