De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:17

Arabesk schreef:
Je kiest op een gegeven moment gewoon een beroep er moet toch brood op de plank. En die ideale bevlogen leraar vind ik echt onzin, je doet gewoon je werk klaar.

Al die bevlogen enthousiastelingen fikken meestal binnen vijf jaar af :+

Hier zit er één en na al die jaren komt ze pas goed op stoom, in plaats van verkoold te zijn :D

Ik hoor zeker bij de overgrote meerderheid docenten in het VO die geen fiducie hebben in onze minister (dat buitenstaanders weinig weet hebben van de zaak, begrijp ik overigens best - al zegt dat veel over de beeldvorming). Je kunt, mijns inziens, nu eenmaal níet analytisch en kritisch geschoold zijn, je goed informeren EN het daarna eens zijn met de huidige plannen inzake het VO. Om die reden maak ik dankbaar gebruik van mijn stakingsrecht (al had tante Marja even gemist dat er überhaupt zoiets als stakingsrecht bestaat :)) ).

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:18

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 01:20

Electra63 schreef:
DejaVu,
Ik werk niet in het onderwijs, al heb ik wel veel te maken (gehad) met leerlingen en stagiaires toen ik stagecoördinator was (tot 8 jaar geleden ongeveer). Verder heb ik natuurlijk zelf op school gezeten :D

Ik snap je beredenering, maar feit blijft dat je zelf niet voor de klas hebt gestaan. Je hebt er veel aan geroken, dat misschien, maar ervaring heb je niet.
Even algemeen:
Het punt is, in deze maatschappij, dat iedereen die ook maar de basisschool heeft afgemaakt, wel denkt te weten hoe het onderwijs in elkaar zit en wat er beter kan. Ik word er weleens moe van dat mensen denken dat hun mening voorbij mag gaan aan iemand die zich suf heeft zitten leren op didactiek, pedagogiek en vakinhoud. Een bouwvakker, ambtenaar, bankier of poetsvrouw verzandt, denk ik, zelden in discussies met mensen die hun vak niet beoefenen, maar wel denken te weten hoe je het vorm kan geven. :D Docenten lijken wel een maatschappelijk bezit die iedereen wil kneden. Zoiets. :Y)
Citaat:
..heb ik kinderen en heb ik nog een aantal jaren in de ouderraad van een middelbare scholengemeenschap gezeten. Maar ik ben geen onderwijzer of leraar. Dat is IMO echter geen reden waarom ik geen mening zou mogen/kunnen hebben over jullie beroep. Met mijn norrmale gezonde verstand en HRM-ervaring in verschillende organisaties kan ik redelijk beoordelen of een beroep "zwaar" is.
Een mening hebben is goed, echt heel goed. Je uiteenzetting ook, maar écht beoordelen kan je alleen als je echt docent bent geweest.

Citaat:
Ik heb nergens beweerd dat jullie beroep een "makkie" is, maar er zijn beroepen die lichamelijk en/of geestelijk zwaarder zijn.

Die zijn er vast, ja. Ik geloof het zo. Feit blijft dat het aantal burn-outs in het onderwijs het hoogst is. Dat vind ik een teken aan de wand.

Citaat:
Als ik dan de salarissen, de verlofuren en nog wat secundaire arbeidsvoorwaarden (bijdrage wg aan de zkv) vergelijk, dan kan ik mij voorstellen dat anderen het "geklaag" niet helemaal begrijpen.

Salaris :o? Ik verdien voor 32 uur niet eens 1400 netto. Mijn collega van mijn leeftijd heeft bedrijfskunde gestudeerd. Ook hij zit daar niet aan, terwijl hem banen zijn aangeboden waarbij hij het dubbele zou verdienen. De verlofuren zijn natuurlijk anders geregeld, aangezien je meer werkt door het jaar heen. Je werkt als docent op papier niet minder uur per jaar dan iemand met 25 vakantiedagen.

Citaat:
Ik ben altijd geïnteresseerd in dit soort onderwerpen, maar van sommige studenten in dit topic vraag ik mij echt af, of zij een juiste beroepskeuze hebben gemaakt. Je hoeft geen leraar te worden vanuit je ideaal, maar om het 40 jaar vol te houden, lijkt het mij wel nodig dat je met plezier naar je werk gaat. Opmerkingen als: status, de leraar heeft altijd gelijk gaan niet werken. Dat was vroeger misschien zo, maar respect moet je verdienen, ook als leraar.
Dat je respect moet verdienen als docent, blijkt wel weer uit dit topic. :) Het is echt heerlijk werken, hoor. Leerlingen zijn echt heel leuk en als ze iets moois weten te maken en te schrijven, ben ik ernstig ontroerd. :j
Soms zijn ze even stout en dan moet ik ~~}> }:) , maar het fijne van leerlingen is dan weer: Complimenteer daarna uitvoering als je positief gedrag ziet en alles is vergeven en vergeten. Leerlingen kunnen ook gezellig plakken. De bel gaat, de klas vertrekt, jouw pauze begint, maar de leerlingen hadden een onderzoekje gedaan bij scheikunde en toen had Jonas per ongeluk de erlenmeyer laten vallen en toen was Brigitte in het glas gaan staan en toen... en toen... :') :') Geweldig.

En dáár moet je het van hebben als docent, want je weet dat je een beroep uitoefent dat een groot algemeen belang van de maatschappij behartigt, maar de erkenning is daar niet altijd voor. Niet altijd van de leerlingen, niet van sommige ouders, niet van je bestuur en al helemaal niet van de rest van de maatschappij, want die zien je ook niet altijd staan. Dat is weleens jammer, want zo weet ik van mezelf, dat ik een fijne docent ben. (Is dit arrogant?) En ik zou weleens willen dat er wat meer oog is voor de mensen die de kar trekken in het voortgezet onderwijs, i.p.v. het plaatsen in het verdommenis hoekje en ze ter verantwoording roepen. :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:33

Jij hebt gelijk, dat ik het niet echt kan beoordelen, maar dat geldt dan natuurlijk voor alle beroepen. Een leraar kan dan de zwaarte van een beroep als stratenmaker, psychiatrisch verpleegkundige, postbezorger, havenarbeider enz. ook niet beoordelen. Ik vind dat ook niet de juiste manier. Het wekt irritatie op, bij die stratenmaker die ziek thuis zit met zijn versleten knieën, de psychiatrische verpleegkundige die in elkaar is geslagen en de postbezorger die weggepest is.
Dat burn-out het meest voorkomen bij jullie beroepsgroep, is ook discutabel. Mijn buurvrouw was ooit ziek thuis met een burn-out, maar zij had een arbeidsconflict en dit was voor haar de manier om het te spelen.
In feite moet je kijken, naar ziekteverzuimpercentages in het algemeen per beroepsgroep. Die heb ik gezien, de percentages zijn hoog in het onderwijs, maar in zorg-en welzijninstellingen hoger, maar ook dat kan je niet echt vergelijken en dat moet je ook niet willen. Of je thuis bent met een burnout, versleten rug, griep, enz. maakt niet uit, de de werknemer is ziek en indien het werkgerelateerd is, moet daar iets aan gedaan worden.
Netto-salarissen zijn altijd moeilijk te vergelijken. Misschien ben je jong en net 1 jaar leraar en zit je nog onder aan je schaal. Misschien ben je al ouder en betaal je via je salaris wel zorgverzekeringpremies voor jezelf, je partner en 2 kinderen boven de 18 jaar. :D Ik noem maar wat. Salarissen vergelijken, moet je altijd bruto doen.
En dan nog de opleiding: ja natuurlijk heb jij je suf zitten leren op verschillende vakken, dat is meestal bij iedere MBO/HBO-opleiding. Denk je, dat een verpleegkundige geen verschillende vakken krijgt of een operator in de chemie?

Zo, ik heb mij weer genoeg verdedigd (om mijn mening). Ik snap dit nog steeds niet. Ik heb totaal geen kritiek op jullie beroep, alleen sommige opmerkingen door sommigen (vooral studenten) stuiten mij tegen de borst. Omdat je op Bokt niet persoonlijk mag worden, is het wat moeilijk discussiëren. Maar de opmerking in het begin van dit topic, dat leidinggeven aan 46 mensen niets is vergeleken met voor de klas staan, vind ik dus zo'n voorbeeld. Ook die leidinggevende kan stress hebben, doordat hij misschien wel heel vervelende maatregelen moet nemen. Hij heeft misschien geen tijd om te lunchen door werkdruk en zit 'savonds ook nog thuis te werken. Wie is dan die student in dit topic om te oordelen of het werk van die leidinggevende een peuleschilletje is? Waardering en respect moet er zijn voor iedere beroepsgroep. Zonder een leraar kan men niet, maar ook niet zonder een verpleegkundige/arts, bakker of vuilnisman, enz.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:50

Precies :j Ik vind het onzin dat je de zwaarte van beroepen zou moeten vergelijken, het is geen spelletje om wat 't zwaarst is. Zo zou elk beroep z'n respect moeten krijgen, of het nou om docent gaat of om iemand die in de zorg of de bouw werkt.
Ik snap best dat mensen tegen onzinnige uitspraken ingaan, maar dingen zoals "een docent heeft altijd gelijk" en het voorbeeld wat jij al noemt Electra63, dat is gewoon niet nodig. Zet je jezelf ook meteen een beetje mee voor schut als (aankomend) docent zijnde.
Mijn ouders zijn/waren leerkracht, en ja ik zie dat het zwaar is. Ik heb dan ook zeker respect voor leerkrachten en ik vind het ook jammer dat dat bij veel mensen mist, maar sommige dingen moet je niet vergelijken simpelweg omdat ze niet te vergelijken zijn. Dingen kunnen op een andere manier zwaar zijn dan voor een klas vol drukke pubers staan.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:16

Citaat:
Ik heb nergens beweerd dat jullie beroep een "makkie" is, maar er zijn beroepen die lichamelijk en/of geestelijk zwaarder zijn. Als dat wordt afgedaan als onzin, door iemand die als woonbegeleider (zie profiel) heeft gewerkt, vind ik dat kortzichtig. Woonbegeleider is IMO een heel leuk beroep, dus absoluut geen diskwalificatie, maar IMO niet het meest zware beroep in de zorg, dus de gemaakte vergelijking dat de baan in het onderwijs zwaarder is dan de baan in de zorg, lijkt mij niet helemaal juist. Ik ga geen waarde plakken op de zwaarte van beroepen, maar iedereen die even nadenkt, weet dat er zwaardere beroepen zijn in de zorg, maar ook in andere beroepsgroepen. Als ik dan de salarissen, de verlofuren en nog wat secundaire arbeidsvoorwaarden (bijdrage wg aan de zkv) vergelijk, dan kan ik mij voorstellen dat anderen het "geklaag" niet helemaal begrijpen.

Reageer hier nog één keer op ;) Helaas kom je zelf ook niet uit de zorgsector ik heb vele mensen in mijn netwerk uit de zorgsector en je wilt niet weten hoeveel respect je krijgt als woonbegeleider :o en even voor het beeld dat ik littekens op mijn armen heb staan en collegas heb gehad met gebroken neuzen etc. En nee kan niet oordelen over andere beroepen in de zorg maar weet wel hoe de andere beroepen in de zorg tegenover mijn functie staan ;) Maar heb er nu genoeg over gezegd.

Citaat:
Ik ben altijd geïnteresseerd in dit soort onderwerpen, maar van sommige studenten in dit topic vraag ik mij echt af, of zij een juiste beroepskeuze hebben gemaakt. Je hoeft geen leraar te worden vanuit je ideaal, maar om het 40 jaar vol te houden, lijkt het mij wel nodig dat je met plezier naar je werk gaat. Opmerkingen als: status, de leraar heeft altijd gelijk gaan niet werken. Dat was vroeger misschien zo, maar respect moet je verdienen, ook als leraar.

Ben ik met je eens! Vind persoonlijk de opmerking van docent heeft altijd gelijk ook niet kunnen. Maar de studenten zelf weten wel waarom ze voor het vak hebben gekozen. En tegenwoordig hoef je geen beroep meer te kiezen om 40 jaar in te werken, het de tijd van switchen en uittesten wat bij je past. Ik weet wel dat ik niet zozeer passie heb voor het onderwijs maar wel de jongeren waarmee ik werk, en ik word blij als we leerling die beschadigd is weer op het rechte pad hebben gekregen en we later de succes verhalen terughoren.

Citaat:
En dáár moet je het van hebben als docent, want je weet dat je een beroep uitoefent dat een groot algemeen belang van de maatschappij behartigt, maar de erkenning is daar niet altijd voor. Niet altijd van de leerlingen, niet van sommige ouders, niet van je bestuur en al helemaal niet van de rest van de maatschappij, want die zien je ook niet altijd staan. Dat is weleens jammer, want zo weet ik van mezelf, dat ik een fijne docent ben. (Is dit arrogant?) En ik zou weleens willen dat er wat meer oog is voor de mensen die de kar trekken in het voortgezet onderwijs, i.p.v. het plaatsen in het verdommenis hoekje en ze ter verantwoording roepen.

Ben het helemaal met je eens! :j Ik mag dan ook in mijn handjes knijpen dat ik een fijn bestuur achter me heb staan en onze wensen worden gewardeerd volgens mijn hoofd is het toch het belangrijkste om plezier in je werk te houden.

mayniac_val

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:33

Fijn dat mijn opmerking weer lekker uit zijn verband wordt gerukt :D Als een docent iemand uit de klas heeft gemieterd, vind ik toevallig dat de docent altijd in zijn recht staat ja en dat ouders zich daar niet mee hebben te bemoeien. Ik schilderde ook altijd mooie plaatjes voor mijn ouders hoor maar een lieve leerling was ik bepaald niet met al mijn gespijbel :n
Maar verder: docenten zijn net mensen en die maken ook wel eens een foutje :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:35

Dan nog vind ik je opmerking onterecht. Iedereen maakt fouten, dus als jij het verkeerde kind de klas uit gemieterd hebt kan je dat niks schelen :? ik vind best dat de ouders daar over in gesprek mogen gaan met de docent en een goede docent doet dat imo dan ook.
Je zegt het zelf al: docenten maken ook wel eens fouten, oftewel docenten hebben niét altijd gelijk ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:03

Nee, ik denk dat Mayniac_val het weliswaar wat ongelukkig heeft uitgedrukt, maar dat ik wel snap wat ze bedoelt.
Als een leraar tegen je zegt dat je de klas uit moet, dan moet je gaan. Je kunt daar dan later over discussiëren met de leraar of een gesprek aangaan hierover met je mentor of (con)rector, maar in mijn ogen is het ook zo: zet ik je eruit, dan ga je en dan zet je dus niet de tent op stelten.
Nou zet ik eigenlijk niet zo snel iemand de klas uit, ik ben meer van het waarschuwen en de lichaamstaal (nee, ik sla niemand voor zijn harses ;)). Maar als ik zeg dat je kunt vertrekken, dan kun je vertrekken. Onterecht? Dan hebben we het daar ná de les over en niet tijdens de les, want daar zitten nóg 30 mensen op onderwijs te wachten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:06

Dan is het wel heel ongelukkig uitgedrukt want dat vind ik toch echt wat anders := natuurlijk moet je de klas uit als dat gezegd wordt.
Ik heb het idee dat mayniac_val iets heel anders bedoelt, want die zegt dat ouders zich er niet mee mogen bemoeien... wat ik dus onzinnig vind. Want als bijv het verkeerde kind eruit wordt gezet, dat is gewoon onredelijk (maar kan gebeuren!) vind ik best dat die daar zelf of met de ouders over in gesprek kan gaan met de leerkracht en dan hoeft de leerkracht dus niet altijd gelijk te hebben en dat moet je ook gewoon toe kunnen geven.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:06

Wouterpaard,
Ik werk wel in de zorg, in de psychiatrie (en in de forensische psychiatrie in het verleden) :D . Jij was diegene die zei, dat jouw baan in het onderwijs zwaarder is dan jouw beroep in de zorg. Volgens jouw profiel ben je woonbegeleider (gehandicaptenzorg). Woonbegeleider kan inderdaad heel zwaar zijn, afhankelijk van de cliëntengroep, daar is heel veel verschil in en ik heb veel respect voor woonbegeleiders, lijkt me een heel leuk beroep. Ik trok (uit jouw bericht) de (voorbarige) conclusie dat jij waarschijnlijk niet op een hele zware cliëntengroep stond, als jouw baan in het onderwijs zwaarder voelt. Of jij bent niet op je plaats in het onderwijs, als je dit beroep zwaarder vindt. Je moet gewoon niet vergelijken, maar noem andere banen geen peulenschilletje of iets dergelijks, zeker geen banen in de zorg. Als je 36 uur per week onregelmatig werkt, verdien je sowieso respect. Ik gaf al eerder aan, dat uit onderzoek is gebleken, dat onregelmatig werken slecht is voor de gezondheid. Bijv. borstkanker komt vaker voor bij vrouwen die onregelmatig werken. Over het algemeen worden banen in de zorg slechter betaald dan in het onderwijs, minder verlof, maar verdienen deze beroepen net zoveel respect als banen in het onderwijs. Maar ook de vuilnisman of postbezorger die nu buiten loopt met deze kou, verdient IMO onze respect.

Mayniac_val,
Jij bent o.a. diegene die een leidinggevende functie over 46 mensen een peulenschilletje noemde. Wat betreft het onterecht uit de klas mieteren (rare woordkeuze voor een docent), je zou aan mij dan wel een verkeerde ouder hebben, als je met mij daarover niet in gesprek zou willlen gaan. Als je een maatregel neemt, dan moet je die wel kunnen onderbouwen en verdedigen, maar dat geldt voor ieder beroep. Ik vind jouw berichten in dit hele topic vrij onvolwassen en ik vraag mij dus echt af, of je met jouw houding het gaat redden in het onderwijs. Maar gelukkig is dat niet mijn zorg.

Ik ben het wel met je eens, dat natuurlijk iedereen fouten maakt, dus ook docenten.

Wat wel een groot (financieel) voordeel is, is dat jullie veel minder gebruik hoeven te maken van kinderopvang, maar dat gun ik jullie van harte. :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:07

Laten we maar even afwachten of Mayniac_val het zelf kan verduidelijken, want ik kom niet zoveel verder met alleen aannames doen die zometeen niet blijken te kloppen :)

Electra; mijn kinderopvang is gewoon slim geregeld, gelukkig :D Heb ik 0 kosten aan :))

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:08

Prima, maar dit is wat ik eruit opmaak ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:10

Blue_Eyes schreef:
Laten we maar even afwachten of Mayniac_val het zelf kan verduidelijken, want ik kom niet zoveel verder met alleen aannames doen die zometeen niet blijken te kloppen :)

Electra; mijn kinderopvang is gewoon slim geregeld, gelukkig :D Heb ik 0 kosten aan :))

Haha, Blue_Eyes, dat weet ik :D

Maar jij snapt wel, hoe ik het bedoel :D , ik ben niet zo van hele lange lappen tekst typen. Je hebt goede en slechte docenten, zoals bij ieder beroep.
Maar misschien moet Maynica_val haar berichten eens terug lezen, als ze tijd heeft.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:19

Ik snap het wel :j

Edit: wat Electra zegt, bedoel ik :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:30

Fiffill schreef:
Dingen kunnen op een andere manier zwaar zijn dan voor een klas vol drukke pubers staan.

Ik ben het met je post eens maar op dit stukje wilde ik graag even reageren.
Het beeld bestaat nl. dat het zware deel is dat je pubers in het gareel moet houden. Voor mij persoonlijk is dat niet het zware deel van docent zijn. Ik vind het jammer als iemand niet wil werken, het nut van school niet inziet en natuurlijk doe ik mijn best om de lessen zo op te bouwen en regels zo te hanteren dat er een werksfeer ontstaat maar... wat ik persoonlijk zwaar vind aan het beroep is dat je zoveel uren onder vuur ligt. Je uiterlijke verschijning, je kleding, je make up, je schoenen, je sieraden, je stemgeluid, je dialect, je uitspraken, de informatie die je geeft, de manier waarop je schrijft, ALLES wordt gezien, besproken, bekritiseerd, doorverteld, belachelijk gemaakt, verdraaid en evt. weer gebruikt om je onderuit te halen. 9 vande 10 keer niet eens persoonlijk bedoeld, gewoon puberaal afzetten, maar door de manier waarop komt het vaak wel persoonlijk aan. Je relativeert het, lacht ermee, kaatst het terug,.. en toch zijn er nog best veel momenten dat dingen hard aankomen of dat je je eerste reactie terug moet slikken omdat je professioneel moet blijven. De leerlingen waar je verwachtingen het hoogst van zijn en de band het sterkste mee is zijn de leerlingen die je ook het hardst gaan teleurstellen. En dat blijft lastig want hoe vervelend je klas zich ook gedraagt, het is wel je klas, je voelt je verantwoordelijk, je wilt het beste voor ze en de leerlingen zien niet altijd dat jij zo voelt. Dat stukje 'idealisme', ik noem het gevoel voor je leerlingen, is hetgeen wat maakt dat de baan leuk is, maar is tegelijk ook je grootste handicap, want het maakt je kwetsbaarder. Toch vind ik dat beter dan de onverschilligheid die sommige oude rotten in het vak ondertussen hebben gekregen.

EDIT: Bij mij is ook het beeld dat ik heb van het beeld dat de leerlingen van mij hebben vaak zwarter dan het is. Pasgeleden nog een klas, ik kon daar destijds niet mee overweg, zij vonden mij maar niks, gingen zeuren bij de mentor dat ik hun niet moest en dat de lessen niet leuk waren en blablabla, ik vond hun gedrag in toenemende mate storend en hun houding naar mij toe irritant worden naarmate het jaar vorderde. We zijn nu een tijd later, werd ik pasgeleden besproken: O mevrouw XXX, die was zooo leuk en die gaf zulke leuke lessen! Juist ja, dat vonden jullie toen niet hoor :+
Laatst bijgewerkt door Urielle op 03-02-12 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:33

Urielle, dat weet ik, mijn ouders zijn beide leerkracht (geweest, in mijn vaders geval). :) Dit ging erom omdat zo'n soortgelijke zin eerder werd aangehaald in deze vergelijking :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:37

Fiffill schreef:
Urielle, dat weet ik, mijn ouders zijn beide leerkracht (geweest, in mijn vaders geval). :) Dit ging erom omdat zo'n soortgelijke zin eerder werd aangehaald :)

Ik begrijp dat jij het begrijpt :D \Maar ik wilde er toch graag even op ingaan, omdat het bij het docentschap al snel over orde houden gaat en het is ook de eerste reactie die je krijgt van buitenstaanders: nou, de hele dag 30 van die pubers laten luisteren, zou niks voor mij zijn. Maar voor mij is dat iig niet hetgeen docentschap vooral over gaat. Ik denk wel veel na over orde houden, ik moet nog veel leren, het gaat niet altijd goed, maar ik denk net zozeer na over didactiek, onderwijsontwikkeling, samenhang krijgen tussen de vakken, het doel overbrengen naar de leerlingen,.. voor mij is die orde maar een puntje van de taart.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:38

En niet alle leerkrachten geven les aan pubers natuurlijk, dat wil ook niet direct zeggen dat hun werk appeltje-eitje is :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:46

Urielle schreef:
Fiffill schreef:
Urielle, dat weet ik, mijn ouders zijn beide leerkracht (geweest, in mijn vaders geval). :) Dit ging erom omdat zo'n soortgelijke zin eerder werd aangehaald :)

Ik begrijp dat jij het begrijpt :D \Maar ik wilde er toch graag even op ingaan, omdat het bij het docentschap al snel over orde houden gaat en het is ook de eerste reactie die je krijgt van buitenstaanders: nou, de hele dag 30 van die pubers laten luisteren, zou niks voor mij zijn. Maar voor mij is dat iig niet hetgeen docentschap vooral over gaat. Ik denk wel veel na over orde houden, ik moet nog veel leren, het gaat niet altijd goed, maar ik denk net zozeer na over didactiek, onderwijsontwikkeling, samenhang krijgen tussen de vakken, het doel overbrengen naar de leerlingen,.. voor mij is die orde maar een puntje van de taart.

Maar als het doel gelukt is, geef je dat wel een goed gevoel en voldoening, lijkt mij?

Ik ken iemand die is leraar Engels op een VMBO school. Hij mag ook les geven op Havo/VWO, maar hij vindt het een grotere uitdaging om VMBO-leerlingen de taal bij te brengen, te interesseren en uiteindelijk te laten slagen voor hun schooldiploma. Hij is dan ook een fantastische leraar, die door zijn uitstraling en manier van lesgeven dan ook geen problemen heeft met orde houden e.d. IMO zouden er meer leerkrachten zoals hij moeten zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:52

Mijn voorkeur ligt idd ook bij VMBO, hoe lager het niveau hoe liever.
Ik begin volgende week met mijn lessen aan derde klassen VMBO basis en kader, beiden met leerwegondersteuning, in de richting Techniek. Allemaal stoere jongens :D Persoonlijk heb ik meer met die leerlingen dan met het gymnasium. Heb ik ook gedaan, maar daar mis ik persoonlijk contact en binding, ik voelde me daar veel meer lesboer. En idd, als je zo'n groep meekrijgt en ze gaan het goed doen, dan ben ik een hele blije en trotse juf :))

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:58

Urielle schreef:
Mijn voorkeur ligt idd ook bij VMBO, hoe lager het niveau hoe liever.
Ik begin volgende week met mijn lessen aan derde klassen VMBO basis en kader, beiden met leerwegondersteuning, in de richting Techniek. Allemaal stoere jongens :D Persoonlijk heb ik meer met die leerlingen dan met het gymnasium. Heb ik ook gedaan, maar daar mis ik persoonlijk contact en binding, ik voelde me daar veel meer lesboer. En idd, als je zo'n groep meekrijgt en ze gaan het goed doen, dan ben ik een hele blije en trotse juf :))

Ik wens je veel succes, maar ik geloof echt, dat dit helemaal ligt aan je instelling, houding e.d. Dat lijkt mij wel goed zitten, als ik jouw berichten zo lees in dit topic.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:23

volgens mij heb ik zojuist adhv dit topic besloten dat ik geen docent meer wil zijn _O-

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:24

Ja vind mijn zorg lichter dan docent mede doordat ik nog maar een jaar in dit onderwijs zit. Maar ik zit niet in gewoon onderwijs he maar speciaal waar jongeren met ots zitten lvg met gedragsproblemen en zware trauma's. Heb ook vaak wisseling van leerlingen en hier hangt de zwaarte ook vanaf. Ja ik vind het zwaar maar wel super leuk. Dus dat ik het zwaar vind ga ik niet voor stoppen! Snap ook niet waarom we niet mogen zeggen dat we het zwaar vinden en dan maar moeten stoppen....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:30

Electra63 schreef:
Ik wens je veel succes, maar ik geloof echt, dat dit helemaal ligt aan je instelling, houding e.d. Dat lijkt mij wel goed zitten, als ik jouw berichten zo lees in dit topic.

Dank je, ik hoop ook dat het goed gaat lukken, ook voor de jongens!