Kabinet overweegt studiefinanciering te schrappen, nu echt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Re: Kabinet overweegt studiefinanciering te schrappen, nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 02:31

Maar lees nou wat Sheran zegt... De meesten kunnen van het geld wat ze krijgen mog niet eens een stal huren..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 02:39

De stufi krijg je, je leengeld leen je. Al het geld dat je krijgt van de overheid wordt dus ook gestoken in een studie. Het feit dat je een porsche kunt hebben betekent dus dat je daarnaast eigenlijk nog geld genoeg hebt of hele aardige ouders hebt.

Basisbeurs is 266 per maand voor uitwonenden. Daarvan moet je je studiegeld betalen a 146 per maand, je boeken, je kamer... dat lukt nooit.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 08:46

Sheran schreef:
De stufi krijg je, je leengeld leen je. Al het geld dat je krijgt van de overheid wordt dus ook gestoken in een studie. Het feit dat je een porsche kunt hebben betekent dus dat je daarnaast eigenlijk nog geld genoeg hebt of hele aardige ouders hebt.

Basisbeurs is 266 per maand voor uitwonenden. Daarvan moet je je studiegeld betalen a 146 per maand, je boeken, je kamer... dat lukt nooit.

Dit is denk ik wat bedoeld wordt: als je genoeg geld hebt, waarom moet de overheid dan bijdragen. Indirect betaalt de maatschappij bij aan het kunnen onderhouden van een paard. Dit komt een beetje overeen met de regels van bijstand: zolang je nog eigen geld hebt, kom je hiervoor niet in aanmerking. Het is niet zo dat je de bijstand krijgt om je huis te betalen en eten, en dat het eigen geld gebruikt kan worden om leuke dingen te doen. Al het geld gaat op een hoop en zolang je zelf genoeg hebt om van te kunnen overleven krijg je niks.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:41

Als studenten geen stufi zouden krijgen, zou het gros niet studeren óf zich diep in de schulden moeten steken. Daar wordt de economie niet beter van hoor...

Hetzelfde voor mij, als ik geen stufi zou krijgen, zou ik dus niet kunnen studeren. :) Als je een ietwat dure studie hebt (bijv geneeskunde), dan kosten je boeken het eerste jaar 5000 euro geloof ik. :) plus 1700 euro collegegeld en dan heb je dus nog geen hap gegeten. :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:38

Inderdaad Joyrider, maar de mensen die geld over hebben zijn ver in de minderheid (denk ik). Iedereen krijgt dus gewoon stufi, en terecht vind ik, bovendien zou niemand gaan zeggen dat ze geen studeergeld willen. Bovendien, als je veel geld over hebt door werken, dan heb je een heel druk leven.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:34

Sheran schreef:

Maar stufi is toch niet voor je woonruimte? Jij kiest ervoor omdat jij niet zolang wil reizen met je gratis OV...
Ik snap best dat inwonend minder stufi is, maar dan ben je er al snel kom je misschien 100-150 tekort? dat valt best bij elkaar te werken...

We moeten nu eenmaal snijden, en hard ook en zo te lezen kunnen er nog best wat meer mensen een bijbaan nemen ...

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 13:44

Babsiej, dat heen en weer reizen is dus voor veel studenten helemaal niet mogelijk, de dichtsbijzijnde universiteit is vanaf mij al 1,5 uur enkele reis, laat staan als ik naar amsterdam of delft zou moeten reizen, dan blijft er dus geen tijd om te werken of misschien zelfs tijd om te studeren. Geen werk = geen geld, geen geld = geen studie. Het zou misschien voor sommigen een oplossing kunnen zijn maar ik geloof dat dat er heel weinig zullen zijn.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:45

Als ik thuis zou blijven wonen kom ik tijd tekort om voor school te werken. :)
Dus ik kan wel ruim 4 uur per dag met het OV reizen, maar als je om half 9 's avonds thuiskomt heb je ook niet veel zin meer om tot halve nachten aan school te werken omdat je de volgende ochtend om kwart voor 7 alweer weg moet van huis. :)

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 13:48

En dan is kwart voor 7 nog heilig, stel ik zou om 9 uur college hebben in delft, dan zou ik de avond van tevoren om kwart over 11 weg moeten omdat ik er anders pas om half 11 kan zijn :+

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:50

:') Dat werkt niet nee. Kun je maar beter een kamer huren, tenzij je elke avond ergens in een kartonnen doos onder een brug wil gaan slapen.. :Y)

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 13:53

Alles om de arme belastingbetaler te ontzien he :(:) :') Of wacht, dan krijg je natuurlijk klachten van alle studenten die noodgedwongen onder een brug slapen, dat is natuurlijk onveilig :j

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:56

Welkom in de echte wereld ... Baan is ook niet voor iedereen naast de deur...

En je kan ook zaterdag/zondag werken ipv na school ?

En kamer huren ook prima maar dan niet zeggen ja daar is mn stufi voor,...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:58

Nee, maar een baan kun je ook deels kiezen op de ligging.. :)
Ik werk zaterdag en zondag al na school, maar dat neemt niet weg dat het niet te doen is om te forenzen tussen school en thuis voor mij. :)

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 14:01

Babsiej schreef:

Jij gaat mij écht niet vertellen dat het heel gewoon is om 3/4 uur te reizen naar je werk :+
En wat upendo zegt, werk kan je kiezen op ligging en bepaalde studies bieden ze nou eenmaal niet bij elke universiteit aan.

En wat dacht je van schoolwerk wat je moet doen in je weekend? Moet dat allemaal maar opgeofferd worden zodat je kan werken?
Het is gewoon niet realistisch om van studenten te verwachten dat ze al hun vrije tijd in werk steken zodat ze niet hoeven te lenen en geen stufi nodig hebben, doen ze dit wel dan staat de overheid met een langstudeerboete te zwaaien en zijn ze alsnog de sjaak..

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:04

1,5 uur enkele reis?

Ja dat is vrij normaal .... Zeker als je in de randstad werkt.. Jij hoort toch ook weleens filenieuws smorgens?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:05

CoronaLime schreef:
Babsiej schreef:

Jij gaat mij écht niet vertellen dat het heel gewoon is om 3/4 uur te reizen naar je werk :+
En wat upendo zegt, werk kan je kiezen op ligging en bepaalde studies bieden ze nou eenmaal niet bij elke universiteit aan.

En wat dacht je van schoolwerk wat je moet doen in je weekend? Moet dat allemaal maar opgeofferd worden zodat je kan werken?
Het is gewoon niet realistisch om van studenten te verwachten dat ze al hun vrije tijd in werk steken zodat ze niet hoeven te lenen en geen stufi nodig hebben, doen ze dit wel dan staat de overheid met een langstudeerboete te zwaaien en zijn ze alsnog de sjaak..

MIjn vriend volgt op dit moment ook een HBO studie naast 40!! uur werk en 2 uur reistijd per dag ... Het kan best maar idd tijd voor hobby's is er nu bijna niet..

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 14:39

Babsiej schreef:
1,5 uur enkele reis?

Ja dat is vrij normaal .... Zeker als je in de randstad werkt.. Jij hoort toch ook weleens filenieuws smorgens?

Ik heb het over 3/4 uur, 1,5 uur dat vind ik namelijk best overkomelijk, maar een universiteit aan de andere kant van het land doe ik een heeel stuk langer over met 't ov :')

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:41

4 uur lijkt me onwaarschijnlijk .... En anders inderdaad of dichterbij of op kamers.. Maar nogmaals dat laatste hoeft toch niet gefinancieerd te worden ? Dat zijn namelijk eigen keuzes...

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 14:46

Dus moet je maar een studie gaan doen die je eigenlijk niet leuk vind, waarbij je meer kans hebt om uit te vallen wegens geen motivatie, omdat je geen kamer zou moeten kunnen betalen van je stufi?

En die 3/4 uur is niet eens overdreven, van hier naar delft is zo'n beetje 3 uur, laat staan naar maastricht of als je nog verder noordelijk woont als ik :+

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:51

Babsiej schreef:
4 uur lijkt me onwaarschijnlijk .... En anders inderdaad of dichterbij of op kamers.. Maar nogmaals dat laatste hoeft toch niet gefinancieerd te worden ? Dat zijn namelijk eigen keuzes...

Onwaarschijnlijk? De studie die ik wilde volgen ligt op 2,5 uur afstand (enkele reis). Dus per dag zou ik 5 uur aan het reizen zijn, dus ik vind het niet gek dat ik op kamers wil. Dat ik daar mijn stufi voor gebruik is toch logisch? En daarnaast werk ik nog 25 uur, om daar dan mijn studie van te betalen.. Natuurlijk is het een eigen keuze om een studie te kiezen die zo ver weg ligt, maar die verantwoordelijkheid neem ik toch ook door zelf te gaan werken? Met heel veel moeite kom ik zo net (en soms ook niet) rond..

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:55

2,5 is nog steeds geen 4 uur... scheelt 3 uur per dag ...

Als je werkelijk schooldagen hebt van 8 uur 5x per week is het misschien veel en dan snap ik nogmaals dat je er voor kiest op kamers te gaan maar ook nogmaals, waarom zou je dan vinden dat dat gesubsidieerd moet worden ?

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 14:57

Waarom?? Omdat als jij studeert en de mogelijkheid krijgt zoveel mogelijk tijd in je studie kan steken, de maatschappij straks baat heeft bij jouw hoge(re) opleidingsniveau. Daarom zou een kamer ook gefinancierd moeten worden.
Je doet wel alsof de stufi een vetpot is maar dat is het echt bij lange na niet. Van je stufi red je je boeken & collegegeld niet eens, dus die kamer word ook helemaal niet door de overheid/maatschappij gefinancierd. Zelfde met de biertjes die een student drinkt tijdens het uitgaan, reken maar dat het geld van de stufi allang op is aan collegegeld/boeken/kamer/boodschappen etc.

En als je steeds maar, waarom zouden we dat financieren denkt, waarom zouden we de AOW voor ouderen betalen? Zij hadden toch best wat meer kunnen sparen tijdens hun leven? En mensen in de bijstand, als die nét ietsjes harder hun best gedaan hadden op hun werk, of nog meer hun best doen om te solliciteren hadden ze dat ook héus niet nodig gehad. Dat is toch hartstikke hypocriet om zo te denken? :+

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:17

Nee hoor iedereen moet gewoon eigen woonruimte betalen dus waarom studenten niet , waarvan de studie al grotendeels gesubsidieerd wordt van de staat ?

Als je kijkt hoeveel mensen ziek worden, of op kosten van de baas alsnog een andere opleiding gaan doen omdat opleiding niet is wat ervan gedacht werd, vrouwen slechts parttime gaan werken of stoppen met kindertjes...

En ik ben met je eens hoor in de bijstand mag ook flink gesneden worden, aow wordt ook flink in gesneden door pas vanaf 67 aow te gaan krijgen ? Dus ja iedereen moet inleveren..

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:19

Dan kan de huursubsidie in dat kader ook wel afgeschaft worden.

OH! En de zorgbijslag ook!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:36

Ik studeer zelf in Wageningen en mijn ouders wonen in Hellevoetsluis. Dat is 3½ uur reizen enkele reis. Dat betekend dat ik op een studiedag 7 uur zou moeten reizen en dan moet ik niet voor 9 uur moeten beginnen want dan kan ik het gewoon niet halen. Ik heb enige tijd stage gelopen in Hellevoetsluis en daardoor heb ik het één dag in de week heen en weer gereisd (de andere 2 dagen lagen aangesloten en kon ik dus één dag heen, andere dag terug). Op een dag dat ik heen en terug moest stond ik om 5 uur naast mijn bed om rond 7 uur 's avonds weer terug te zijn. Daarnaast moest ik dan ook nog gewoon uren aan mijn schoolwerk zitten. Het was het absoluut waard voor een half jaar, maar zou ik mijn gehele studie zo moeten doen weet ik dat ik het niet vol zou houden. Het was namelijk wel op het randje. En nee, dan wordt er niet gefeest, ik heb dat half jaar zelfs vrijwel geen vrienden gezien want ik was altijd, 7 dagen in de week, met school bezig.

En qua bijdrage van de studiekosten, voor een thuiswonende is de vergoeding zo'n 100€, voor een uitwonende 265€. Je krijgt dus 165€ voor een kamer en vergoeding aan eigen boodschappen etc. Bij ons beginnen de kamers bij 200€ en zitten de meeste rond de 300€, en dan is Wageningen nog niet eens duur qua kamers.

Qua woonruimte is het ook zo dat heel veel studentenkamers niet in aanmerking komen voor huursubsidie. Dit terwijl ze over het algemeen wel qua inkomsten in die schaal vallen. Dit i.v.m. het delen van een voordeur en keuken of badkamer.