Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MarcoBorsato schreef:Langcara schreef:
En als we daar dan zo rekening mee houden, dan is de kous toch af?
Nou nee, niet zo makkelijk blijkbaar, want mensen ondervinden er nog steeds hinder van.
gummie schreef:MarcoBorsato schreef:Jammer dat papa zo'n last heeft van de chemo en de bestraling. Hij is namelijk de kankerjood bij uitstek.
Ik denk dat de discussie te ver gaat hier.... Even voor de duidelijkheid: het spijt me dat dat soort opmerkingen gemaakt worden, en dat die je raken. Oprecht excuses als de ander die niet aanbiedt, al was de opmerking niet van mij afkomstig.
Colway schreef:MarcoBorsato schreef:Jammer dat papa zo'n last heeft van de chemo en de bestraling. Hij is namelijk de kankerjood bij uitstek.
Ga je nu alles persoonlijk aantrekken? Doe die lange tenen in je sok en leer eens relativeren
MarcoBorsato schreef:Oh opmerkingen over kanker op die manier kan ik heel goed hebben hoor, ik ben altijd maar blij voor de ander dat het voor die persoon niet zo'n zwaar iets is want ik gun het niemand. Het is jammer dat mijn cynisme op die manier werd opgepakt maar dat risico loop je in een discussie op internet.
MarcoBorsato schreef:Hier overigens een bron over zp, http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet zie ook het stukje van de duivel/moor. Het is zo vaag waar zp vandaan komt dat je gewoon niet kunt vaststellen of hij een slaaf was of een Italiaan.
Langcara schreef:MarcoBorsato schreef:Hier overigens een bron over zp, http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet zie ook het stukje van de duivel/moor. Het is zo vaag waar zp vandaan komt dat je gewoon niet kunt vaststellen of hij een slaaf was of een Italiaan.
Joh, het is slechts een legende die hier en daar bijgespijkerd is naar deze tijd. Want ik ken geen paard dat over daken kan lopen etc....
Citaat:Het enige punt dat ik wil maken is dat ik heb gemerkt op mijn studie én school (zowel onderwijzend personeel als leerlingen) dat zp als kwetsend kan worden ervaren en geassocieerd wordt met de slavernij. Ik heb daar tot dit jaar nooit iets van gehoord maar ik weet niet of dat komt omdat ik nu in Amsterdam werk en studeer of dat het een groeiend probleem is. Als het echt een groeiend probleem is vind ik dat er een oplossing moet komen.
gummie schreef:HolyPope schreef:Vanaf NU gaan we alle schimmels discrimineren!![]()
Of sinterklaas aanklagen wegens het in gevaar brengen van andermans welzijn, omdat we allemaal weten wat de invloed van schimmel op de gezondheid kan hebben.
OF: wegens dierenmishandeling, omdat hij het dier over het dak laat lopen.
gummie schreef:Persoonlijk ben ik meer van de praktijk. Dus niet vasthouden aan wat ooit bedoeld is met iets, hoe zaken vroeger in elkaar zaten, etc. Maar hoe het NU bedoeld is en opgevat moet worden. En zwarte Pieten in het sinterklaasfeest zoals dat nu bestaat en zoals daar nu vorm aan wordt gegeven, heeft niets te maken met slavernij. Die link wordt gelegd door mensen die nog in het verleden leven, en zelfs dan wellicht ten onrechte. Sterker nog: mensen die die link leggen, beschouwen zwarten in mijn ogen nog steeds als minderwaardig, want anders zouden ze er wel op vertrouwen dat de pieten van nu zelf in opstand zouden komen.
De rol die zwarte Piet heeft lijkt ook op geen enkele manier op die van een slaaf vroeger. Ongeacht wat de reden ooit was dat pieten zwart waren, gaat het in mijn ogen om wat NU de reden is. En die reden is te vinden in het aspect van traditie, en niet in het uitstralen van alles wat met slaven te maken heeft. De pieten zijn vrolijk en blij, maken kinderen blij, lachen veel, springen in het rond, delen cadeautjes uit, etc. Ook voor hun is het een feest. Daarom begrijp ik niet waarom er zo'n drama van gemaakt moet worden. De zwarte pieten worden niet gedwongen, de kinderen hebben geen besef van wat volwassenen in zwarte pieten zouden kunnen zien....
Als er geen probleem is, moeten we dat er ook niet van maken.
MarcoBorsato schreef:Hier overigens een bron over zp, http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet zie ook het stukje van de duivel/moor. Het is zo vaag waar zp vandaan komt dat je gewoon niet kunt vaststellen of hij een slaaf was of een Italiaan.
Colway schreef:Citaat:Het enige punt dat ik wil maken is dat ik heb gemerkt op mijn studie én school (zowel onderwijzend personeel als leerlingen) dat zp als kwetsend kan worden ervaren en geassocieerd wordt met de slavernij. Ik heb daar tot dit jaar nooit iets van gehoord maar ik weet niet of dat komt omdat ik nu in Amsterdam werk en studeer of dat het een groeiend probleem is. Als het echt een groeiend probleem is vind ik dat er een oplossing moet komen.
Problemen worden gemaakt, voorheen was zwarte piet ook geen issue, of veel minder i.i.g. en nu lopen veel donkere tieners zich te beklagen over de slavernij, ze weten niet eens wat er allemaal gebeurd is. Hoor je de oudere donkere mensen hierover? Ik heb het nooit gehoord. Het is zeiken om het zeiken, we.....(ja we) gaan vaak veel te ver met dingen omver analyseren en bekritiseren, antiracisme was een hype en wordt nu gewoon misbruikt
Citaat:Ik ben het met je eens, ik leg die link zelf ook totaal niet, als je kijkt naar mijn eerdere berichten in dit topic zie je dat ik de discussie eerder nogal onzinnig vond. Maar er zijn donkere mensen die zélf die associatie leggen. Ik weet niet hoe groot die groep is, is dat niet ergens in kaart gebracht?