terugkeer van gulden, wat vind jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:53

Hermelientje schreef:
Wat vinden jullie trouwens van de bewering van de alom gerespecteerde Steven Pinker. Hij vindt dat het overdreven is bankiers en beurshandelaren als vijand van de mensheid aan te duiden. Niet dat ze helemaal geen schade berokkenen maar hij beschouwt ze als tamelijk ongevaarlijk vergeleken bij idealisten en wereldverbeteraars. Juist mensen met een boodschap zijn verantwoordelijk geweest voor het over de kling jagen van vele miljoenen medemensen, en daar moet je dus veel banger voor zijn volgens hem.

Práchtige ombuiging van een vijandbeeld :j

Hij heeft gedeeltelijk gelijk en dat maakt het een potentieel succesvol betoog.
Een ideaal kan extreem worden en tot vele doden leiden.
Kleptocratie is veel gematigder omdat de massa nodig is om uit te buiten.
Per saldo is er heel moeilijk een kwaadste aan te wijzen op basis van cumulatief leed.

Onder de streep is de moraal dat de burger diens stemrecht veel en VEEL meer moet waarderen.
Veel en VEEL meer moeite moet doen om diens stem met een onderbouwde mening gefundeerd uit te brenegen.
Veel en VEEL meer moeite moet doen voor vrijheid van informatie.
Maar ja, moete doen. Daar wringt de schoen. Geef het volk brood en spelen en het is tevreden. Geef het daarbij een vijandbeeld en hoppa... je kan het alles verkopen.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:56

sarabande schreef:
Dat vind ik wat kort door de bocht om idealisten en wereldverbeteraars aan te merken als oorlogszuchtig
Dat moet toch even genuanceerd worden.
Bij idealisten en wereldverbeteraars zie ik eerder die mensen in die tentjes op het Beursplein voor me dan een stel moordzuchtige lieden.

Ik vatte het natuurlijk ook wat kort samen, hij zei dat er ook hele aardige bankiers waren net als hele aardige wereldverbeteraars. Maar waar het hem om ging is dat een bankier gewoon geld wil verdienen dat is voor iedereen duidelijk. En als hij macht heeft wil hij nog steeds geld verdienen. Bij mensen met een boodschap in machtige positie's dacht hij natuurlijk meer aan Mao, Stalin maar misschien zelfs ook wel aan bv Tony Blair, die willen dan ook andere mensen hun ideeën opdringen.

annebe

Re: terugkeer van gulden, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:57

Ik ben helemaal voor naar terug naar onze eigen munteenheid!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:04

annebe schreef:

De :$ is onze eigen, vertrouwde munteenheid, bedankt *\o/*

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:14

annebe schreef:

En tot die conclusie ben je gekomen na zorgvuldige bestudering van alle voors en tegens zoals in de vorige 17 pagina's van dit topic beschreven????

purkie

Re: terugkeer van gulden, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:18

ach ...

laten we de gulden-middenweg eens opzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:21

Laat mij die euro's maar houden, heeft veel geld gekost het omeuro-en.

En als er nu ineens 7 gulden voor een brood gevraagd wordt, worden we naar...en zo met alles en die mooie auto reklames....al voor 7000 euro een leuk klein autootje..maar in guldens is hij ineens niet meer zo aantrekkelijk :D :D :D :+ en dat is met zoveel, dan voelt de recessie wel heel erg naar aan ineens.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:23

annebe schreef:

Ik voor meer ruilhandel en locaal direct van de producent kopen met wat voor ´munt´ ook :D

Gewoon tegen vrije markt waarde en dat houdt dan in dat de locale economie VEEL meer marge behoudt; ´loon´voor werken krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:25

Dan heb ik mest in de ruilhandel... :+

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:26

Huertecilla schreef:
annebe schreef:

Ik voor meer ruilhandel en locaal direct van de producent kopen met wat voor ´munt´ ook :D

Gewoon tegen vrije markt waarde en dat houdt dan in dat de locale economie VEEL meer marge behoudt; ´loon´voor werken krijgt.

oh Zo!
ik ga altijd voor gezond boerenverstand!! :D
Laatst bijgewerkt door purkie op 16-11-11 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:27

russel schreef:

En als er nu ineens 7 gulden voor een brood gevraagd wordt, worden we naar...en zo met alles en die mooie auto reklames....al voor 7000 euro een leuk klein autootje..maar in guldens is hij ineens niet meer zo aantrekkelijk :D :D :D :+ en dat is met zoveel, dan voelt de recessie wel heel erg naar aan ineens.

Heh, verdorie. Dat had je nu níet moeten doen ;)

Ik vond de net betaalde 4100 voor een leuke grote heel +:)+ maar meer dan 9000 gulden !!! eigenlijk best veel :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:28

Ja, dat klinkt anders he? Doet zeer he?? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:39

Hermelientje schreef:
Wat vinden jullie trouwens van de bewering van de alom gerespecteerde Steven Pinker. Hij vindt dat het overdreven is bankiers en beurshandelaren als vijand van de mensheid aan te duiden. Niet dat ze helemaal geen schade berokkenen maar hij beschouwt ze als tamelijk ongevaarlijk vergeleken bij idealisten en wereldverbeteraars. Juist mensen met een boodschap zijn verantwoordelijk geweest voor het over de kling jagen van vele miljoenen medemensen, en daar moet je dus veel banger voor zijn volgens hem.

Wat als een gecontroleerde collapse had moeten beginnen (en eindigen) om de amerikaanse economie een reality check te geven is uitgelopen op een totaal uit de hand gelopen sneeuwbal van onvoorziene effecten. Dat had nooit mogen gebeuren, maar 'men' heeft zo het een en andere over het hoofd gezien. Daar konden de financials in het middenkader niks aan doen trouwens.
Misschien ga ik hier nog wel een boek over schrijven ofzo.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:42

russel schreef:

Geen :+ voor nodig.
Hier is de economie een tíkje kritischer dan in Nederland.
Veel mensen hier zijn begonnen met een moestuintje.
We hadden vorige week nog iemand op het erf om gewilde paardenmest.
We hebben zelf de mest nodig voor de moestuin, anders hadden we een ruildeal voor stookhout gemaakt.
Stookhout is door de crisis (geen geld wel dure olie/gasflessen) namelijk ook een stúk schaarser ondanks dat we rondom olijfboomgaarden hebben.
Vorig najaar jaar hebben we een varken voor stookhout geruild.

Hier in Spanje is van terug naar de peseta met geen wóórd sprake ondanks dat hier de 21ste verkiezingen zijn. Nostalgie is één; gezond verstand heel wat anders.
Wel van banen creëren, overheidsinstellingen ratioaliseren, de banken dwingen bedrijven werkkredieten te geven, de banken dwingen het reddingsgeld aan de samenleving ten goede te laten komen zoals was afgesproken.
Dat de troepen uit Afghanistan weggaan was al besloten en is geen énkel punt op welke politieke agenda ook; daar trapt geen burger meer in, in het nut van geld en jonge mensen daarheen sturen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:45

russel schreef:
Ja, dat klinkt anders he? Doet zeer he?? :D

Dat niet alleen, maar je moet eens twee staatjes maken van afschrijvingen van autos van 1999 t/m zeg 2006 of zo. In guldens en in euros. Zowel de nieuwprijzen als de huidige marktwaardes.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:46

Huertecilla schreef:
russel schreef:

Geen :+ voor nodig.
Hier is de economie een tíkje kritischer dan in Nederland.
Veel mensen hier zijn begonnen met een moestuintje.
We hadden vorige week nog iemand op het erf om gewilde paardenmest.
We hebben zelf de mest nodig voor de moestuin, anders hadden we een ruildeal voor stookhout gemaakt.
Stookhout is door de crisis (geen geld wel dure olie/gasflessen) namelijk ook een stúk schaarser ondanks dat we rondom olijfboomgaarden hebben.

En natuurlijk belasting over afgedragen?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:47

heeft iemand al eens nagedacht hoeveel alles kost in Belgische Franken of Spaanse Peseta's?

overigens moet het voor de Belgen redelijk stuitend zijn dat de Grieken en de Italianen zo snel weer een regering hebben.

Als de gulden terugkomt, rekent het grootste deel van het volk alles weer terug naar Euros voor de komende 10 jaar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:51

Lovely schreef:
Daar konden de financials in het middenkader niks aan doen trouwens.

Groot Corporate zeer zeker wel, doch die zijn er héél wel bij gevaren.

Ik weet niet hoe het in NL is, maar hier in heel Spanje is er dit jaar een forse prijsinflatie. Hogere aanslagen door de locale overheden, 30% gestegen kosten voor fossiele brandstof en minder omzet zijn de drie meest zichtbare oorzaken.
Dat geeft de kafka-achtige situatie dat in een economische neergang de burger met behoorlijke prijsstijgingen te maken heeft.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:28

Abiola schreef:
Huertecilla schreef:

En natuurlijk belasting over afgedragen?

Daar had ik eigenlijk BTW over kunnen terúgvragen omdat er op varken minder btw zit dan op olijfhout.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:29

Maar dat heb je dus niet gedaan, en je zal over de verkoopinkomsten ook geen inkomstenbelasting hebben afgedragen gok ik dan zomaar. Beetje de staat naaien, goed idee in deze tijd *\o/*

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:31

joostvangestel schreef:
Als de gulden terugkomt, rekent het grootste deel van het volk alles weer terug naar Euros voor de komende 10 jaar.

_/-\o_

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:37

Huertecilla schreef:
......Hier in Spanje is van terug naar de peseta met geen wóórd sprake.......

In Espana hebben ze geen Don Geraldo Wilders ! _O-

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:40

Huertecilla schreef:
russel schreef:

Heh, verdorie. Dat had je nu níet moeten doen ;)

Ik vond de net betaalde 4100 voor een leuke grote heel +:)+ maar meer dan 9000 gulden !!! eigenlijk best veel :x

Helaas genoeg heben ze van de gulden ook euro's gemaakt destijds, dus een brood wat 2 gulden was werd 2 euro, omgerekens dus 4 gulden nog wat.
Dus willen ze de euro of duitse mark gaan invoeren dan moeten ze van de euro's weer guldens/mark maken, dan blijft het eigenlijk het zelfde maar haalte de regering wel hun belasting voordelen op bij wisseling naar EU landen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:41

joostvangestel schreef:

Het grootste deel van Bokt heeft in diens bewuste leven niet anders gekend dan de Euro en oorlog in Iraq/Afghanistan.

Het wordt nóg |( als je bedenkt dat het in het meest positieve scenario minimaal tien jaar gaat duren voor Europa weer op het niveau is van voor het barsten van de leningbubbel.
Hier in Spanje is het dal nog niet bereikt. Laat staan dat er van herstel sprake is.
Over Griekenland en de drachme .... poeh. Tien jaar voor het weer beter gaat?
Vandaar dat de tien jaar voor Europa enigzins optistisch zijn.
Dat geeft trieste toekomstverwachtingen voor de modale scholier en onvermijdelijke mobiliteitsspanning op de arbeidsmarkt.
Een Griek, Spanjaard of Portugees uit de schoolbanken heeft namelijk vrij verkeer binnen de EG en kan zó bij de duitse of franse automobielindustrie aankloppen voor een salaris waar de franse en duitse arbeider niet voor wil, kan werken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:42

Op Bokt schijnt iedereen alleen brood te eten :D :D