Zorgpremie naar 1222 euro + steeds meer "wanbetalers"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:52

ranna schreef:
Het gaat me niet om pharmaceuten in het bijzonder, het gaat er om dat dit systeem, dit HELE systeem maar om 1 ding draait en dat niet de mens centraal staat maar het materieel. Bedrijven moeten aandeelhouders tevreden houden, verkopen moeten altijd maar omhoog en ja, pharmaceuten zijn nu eenmaal bedrijven die niet vrijwillig werken.

Zolang er nog altijd heilig verkondigd wordt dat als een economie niet groeit dat 'slecht' is en dat we op moeten boxen tegen China e.d. zal er niets veranderen.
Eerst moet de mens centraal komen te staan. Het welzijn, de ontwikkeling van de geestelijke en gevoelskant. Zolang cijfertjes de boventoon voeren kun je het vergeten dat er ook maar íets verandert.
Er moet nodig een drastische verschuiving in bewustzijn komen. Die is wel al aan de gang zie ik duidelijk om me heen, maar gaat maar langzaam.

Dat tweede ben ik inderdaad roerend met je eens.
En ja farma bedrijven moeten wel geld verdienen. Das waar. Anders zijn ze ook geen lag leven beschoren.

Arabesk

Re: Zorgpremie naar 1222 euro + steeds meer "wanbetalers"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:54

Misschien moeten we onderzoek naar medicijnen gewoon niet via bedrijven doen, maar aan universiteiten. Dan heb je geen winstbelangen etc.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:56

Roselie schreef:
Een bokt demonstratie!!!!

ik ben voor hoor, hahahaaaa
maar met alleen bokkers komen we er niet ben ik bang..... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:57

Quellian schreef:
Buiten dat... er zijn meer dan genoeg mensen die nooit toe komen aan hun eigen bijdrage en 440 euro per jaar overhouden is ook leuk! Dat zit er al niet in voor chronisch zieken. Hoe dan ook word je gepakt.

misschien ga ik nu iets doms zeggen.. maar als je dat bedrag niet opmaakt, krijg je dat toch niet meer terug?

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:00

Nee je krijgt het niet terug, zou wel leuk zijn als je dat terug zou krijgen!!!*goed idee!*

Edit; verkeerd begrepen!
Laatst bijgewerkt door Roselie op 21-09-11 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:01

Suze, het is een eigen bijdrage. Dus als je medicijnen hebt, meer dan 10 behandelingen bij de fysio, iets bij de tandarts wat niet onder de basis valt, etc., dan moet je je eigen bijdrage gaan betalen.
Chronisch zieken zijn vaak dus (o.a. door medicijngebruik) snel door hun eigen bijdrage heen, wat nu dus wordt verhoogd naar 220 euro (en dit jaar was het 170 euro, ik kon het half januari al op tafel leggen).
Als je niet ziek bent en geen gekke dingen hebt, dan hoef je niet je eigen bijdrage te betalen en hou je die 220 euro lekker in eigen zak.
Vriendlief en ik hebben beide onze eigen bijdrage al ruim betaald en het zal volgend jaar niet beter worden.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:01

Babsiej schreef:
PriscaZ schreef:
Hoop toch dat die 450 euro die ik eerder in dit topic zag staan niet echt ingaat per januari 2013... Die kan ik dan in januari al betalen... Baal dus ook al van de 220 euro die ik komende januari over mag maken. + dan nog de duurste aanvullende pakketten die er zijn. Chronisch ziek zijn is inderdaad niet goedkoop... :(

Sterker nog, je bent hardstikke duur voor de samenleving, wees maar blij dat het hierbij blijft ;)
Mijn schoonvader is ook chronisch ziek en op 1 januari is hij alweer door zn eigen risico heen, of dat nu 100,200, of 600 is het is op.
Maar mijn schoonvader is ook blij met zijn verzekering omdat het daar dus inderdaad ook bij blijft.

En mijn schoonouders zijn ook tegen de 70 en hebben ook slechts een aowtje ...

Het kan allemaal wel, kwestie van keuzes maken en prioriteiten stellen.

Ook als ik andere keuzes had gemaakt of andere prioriteiten had gesteld, had ik toch reuma gekregen. Er zijn namelijk geen triggers voor... Leef gezond, drink nooit, nooit gerookt, sportte veel (nu door reuma drastisch minder)

We wonen nu eenmaal in een verzorgingsstaat. (waar ik ook erg blij mee ben) Daar hebben we met het hele land voor gekozen. Feit blijft wel, dat er steeds minder over blijft voor de mensen die het nodig hebben. Ik betaal natuurlijk ook wel een stuk meer voor mijn verzekeringen iedere maand. Heb de meest aanvullende pakketten, krijg minder geld binnen per maand, moet extra uitgaven doen om dingen hier in huis aan te passen, waarvoor ik overal buiten de subsidies val en ook daar klaag ik niet over. Betaal zelf mijn huishoudelijke hulp, waar ik niet zonder kan, maar dus ook geen vergoeding voor krijg. Als je chronisch ziek bent, betaal je niet alleen je eigen risico hè, je betaald voor heel veel dingen meer, zonder dat je daar een keuze in hebt en nogmaals, daar klaag ik niet over, dat is gewoon zo.

Ik heb ook nergens gezegd dat ik nu niet meer rond kan komen, of dat ik niet blij ben dat ik verzekerd ben. ;)
Laatst bijgewerkt door KozieZ op 21-09-11 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:02

suze_ schreef:
Quellian schreef:
Buiten dat... er zijn meer dan genoeg mensen die nooit toe komen aan hun eigen bijdrage en 440 euro per jaar overhouden is ook leuk! Dat zit er al niet in voor chronisch zieken. Hoe dan ook word je gepakt.

misschien ga ik nu iets doms zeggen.. maar als je dat bedrag niet opmaakt, krijg je dat toch niet meer terug?

No-claimregeling is in 2008 afgeschaft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:02

nee die 220 hou je dan toch niet in eigen zak?
ik heb al een tijd een verhoogde eigen bijdrage omdat daarmee de premie lager is. ik maak dat nooit op, maar ik krijg dat geld niet terug :n vroeger wel.
of bedoel je het anders?

edit: wat anne-gti zegt :j

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:05

Je krijgt het niet terug nee, maar je hoeft het toch ook niet te betalen? Je betaald je eigen risico pas, als je het opmaakt. Maak je het niet op, betaal je het ook niet. Je zou bijvoorbeeld op 1 januari 220 euro in een potje kunnen doen. Heb je je eigen risico niet nodig in 2012, dan zit die 220 euro er op 31 december nog steeds in :D Snap je?

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:05

Suus, alsje niks opmaakt qua medicijnen, dan houd je het toch in eigen zak.

Bijv; ik had na mijn zwangerschap een blaasonsteking, dat was 16 euro nog wat. Kreeg van de week een brief van de verzekering binnen dat het 170 euro - 16 euro is, dus heb nog 154 euro aan eigen risico over wat ik dus zelf moet gaan betalen(als ik bijv medicijnen haal)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:06

Suze, ja vroegâh was alles betâh :D :D
Verhoogde eigen bijdrage betaat toch niet voor ziektekostenverzekering? Wel voor je paard ja, maar volgens mij is het een vast bedrag, voor iedereen gelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:08

owja zo in eigen zak.. ik snap hem :D

ik zit bij Anderzorg, daar kan je je eigen risico/bijdrage verhogen en dan gaat je premie omlaag..
daarnaast heb ik er geen tandartsverzekering bij en enkel basis.. begon met 79 per maand en nu 84..

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:09

Quellian schreef:
Verhoogde eigen bijdrage betaat toch niet voor ziektekostenverzekering? Wel voor je paard ja, maar volgens mij is het een vast bedrag, voor iedereen gelijk.

Verhogen kan wel bij veel verzekeringen. Je kan alleen geen lager eigen risico hebben, dan dat wat landelijk afgesproken is.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:10

Oh dat wist ik niet! :D
Suze, jij betaalt nu voor je complete verzekering 84 euro per maand? En wat is je eigen bijdrage?
Wij betalen nl. 235 euro met het gezin (alleen voor vriendlief en mij, want de kleine is nog gratis).

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:11

Quellian schreef:

Naast het verplicht eigen risico kan je kiezen voor een vrijwillig eigen risico. Daardoor wordt de premie maandelijks lager.
Als je twee jaar geen kosten maakt ben je goedkoper uit. Voor chronisch zieken geen optie maar voor volledig gezonde mensen die wel de draagkracht hebben om ineens toch een hoog bedrag extra te kunnen betalen als er wel wat gebeurt wel een manier om de maandelijkse/jaarlijkse kosten te drukken. Vaak in combinatie met jaarbetaling waar je ook korting voor krijgt. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:11

Quellian schreef:
Oh dat wist ik niet! :D
[***], jij betaalt nu voor je complete verzekering 84 euro per maand? En wat is je eigen bijdrage?

ik geloof.. (erg he weet t niet eens zeker :') ) 250 euro?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:13

Over mensen die niet uit Nederland komen en wel zorg hier afnemen zover als ik weet zijn ze óf in Nederland wel verzekerd óf moeten ze de zorg gewoon betalen, bij een ziekenhuis opname krijgen deze toch gewoon achteraf de rekening gepresenteerd (die dan in sommige gevallen door de buitenlandse verzekeraar betaald wordt).

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:21

als hier een turk of marokaan net in nederland is gekomen en geen baan heeft, in het ziekenhuis beland door weet ik het wat, wordt hij gewoon geholpen, en de rekening wordt misschien wel ergens gedeponeerd, maar geloof nooit dat die betaald gaat worden.......... ja door ons.........
van een kale kip valt niet te plukken duidt het spreekwoord he........
dat is hetgeen waar ik zo van baal en me echt kwaad over kan maken.......

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:23

KellyG schreef:
als hier een turk of marokaan net in nederland is gekomen en geen baan heeft, in het ziekenhuis beland door weet ik het wat, wordt hij gewoon geholpen, en de rekening wordt misschien wel ergens gedeponeerd, maar geloof nooit dat die betaald gaat worden.......... ja door ons.........
van een kale kip valt niet te plukken duidt het spreekwoord he........
dat is hetgeen waar ik zo van baal en me echt kwaad over kan maken.......

Waarom omdat het een Turk of Marokkaan is?? Overigens komen die tegenwoordig zelden meer zo maar Nederland binnen, dus als ik jou was zou ik die energie die je nu in je misplaatste boosheid steekt voor mooiere dingen gebruiken

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:26

een pool, surinamer, griek, afrikaan, wat jij wilt.............
komen dagelijks nog genoeg mensen binnen hoor

laat ze het hier net als in bijvoorbeeld zwitserland of australie doen, eerst een bekkie geld neerleggen, dan pas mag je binnen
Laatst bijgewerkt door KellyG op 21-09-11 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:26

Ok we sluiten de grenzen voor alles 'van buiten'. Dus we gaan zelf weer asperges steken? Wc's schoonmaken?

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:27

Arabesk schreef:
Ok we sluiten de grenzen voor alles 'van buiten'. Dus we gaan zelf weer asperges steken? Wc's schoonmaken?

is er wel weer werkgelegenheid :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:27

KellyG schreef:
Arabesk schreef:

is er wel weer werkgelegenheid :+

Daar krijgen die nederlandse tutjes vieze nagels van dus dat gaan ze niet doen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:28

ja waar mensen niks mee doen omdat ze er te weinig mee verdienen en dan liever die uitkering pakken :+