'Tiet zat', kleuters aan de borstvoeding... raar of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 09:21

Borstvoeding is nu eenmaal het beste, daar kan geen fv tegenop. Al laten de fabrikanten ons graag anders geloven. Zelf heb ik 15 maanden en 11 maanden bv gegeven, bij de laatste moest ik stoppen voor mijn eigen gezondheid. Ik was wel rond de twee jaar gestopt, gewoon omdat ze dan genoeg bescherming hebben en kolven ook niet alles is.

Als je geen bv kunt geven, is er niks met fv. Ik vind de reacties over voeden in het openbaar aanstootgevend. Dat de hele maatschappij om sex draait heeft duidelijk invloed. Wat is er ranzig aan een baby dat bij de moeder drinkt? Ik geloof dat in mijn tienerjaren de wereld er toch ruimdenkender en toleranter uitzag.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:05

@Brainless:
Dat is mijn mening dat BV bij het moederschap hoort. Maar mijn mening hoeft andere vrouwen er toch niet van te weerhouden of KV te geven.
Ik val niemand aan, geef alleen mijn mening ;)

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:54

ik vind het nogal onnodig eigenlijk. En ik vind het ook een beetje raar eruit zien, een babytje oké maar een kindje van vijf := .

Cyntje

Re: 'Tiet zat', kleuters aan de borstvoeding... raar of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 00:47

Ik heb ruim 1,5 jaar borstvoeding gegeven en bij een eventuele 2de is dat ook zeker mijn streven!
And I'm damn proud of it, je hebt die dingen niet voor niks zeg ik altijd maar :D

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 00:55

wendyP schreef:
ik vind het nogal onnodig eigenlijk. En ik vind het ook een beetje raar eruit zien, een babytje oké maar een kindje van vijf := .

Tja zo dacht ik er ook altijd over
Maarja als moeders zich er goed bij voelt als haar 5 jarige nog borstvoeding krijgt....

Maar het is maar net hoe het allemaal uit komt
moeders die gewoon de kost moeten verdienen en naast moeder nog een carriere hebben hebben vaak geen tijd om zolang borstvoeding te geven.

Denk dat het bij de meeste moeders de keuze voor de flesvoeding echt is omdat ze bv geen thuis moeder zijn en ivm hun baan dus niet de tijs kunnen vinden om goed te kunnen borstvoeden . Denk zeker niet dat het is omdat ze er geen zin in hebben..

Als is flesvoeding tegenwoordig wel iets wat word gepromoot via reclames

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 21:34

Zelf ben ik begonnen met kolven (dochtertje is in het Sophia Kinderziekenhuis gepland geboren en zodra de navelstreng door was geknipt direct 'gestabiliseerd' en naar de IC gebracht dus ik kon haar niet zelf voeden), dit ging gelukkig erg goed. Misschien wel doordat zij er zelf niet ook nog aan lag, want toen ik het kolven mocht gaan combineren met zelf drinken liep de hoeveelheid die er bij het kolven uit kwam direct terug... ik denk dat mijn lijf toen onbewust reageerde op het feit dat er op dat moment een machine aangesloten zat ipv mijn dochtertje??

Met het kolven alleen ging het echt super... zo lang ik in het ziekenhuis lag en goed verzorgd werd, goed at en dronk en me lekker rustig hield met zelfs een middagslaapje tussendoor... dit heeft welgeteld 5 dagen geduurd, toen moest ik eruit (en begrijpelijk, het is geen hotel tenslotte).

Toen moest ik thuis gaan kolven -let wel, ik woon 3 uur rijden van het ziekenhuis vandaan, 1,5uur en 1,5uur terug- en dat heeft me toch wel heel wat gekost.

Normaal als je bevallen bent heb je natuurlijk lekker je kraamtijd met alle rust maar ik moest iedere dag op en neer naar Rotterdam om daar met alle artsen en verpleegkundigen te praten, te overleggen, tussendoor ook leren hoe ik met mijn kindje moest omgaan -ik mocht haar pas na 5 dagen voor het eerst vasthouden en op de IC kan/mag je nog zo weinig met je kindje doen ivm alle apparatuur- en ohja, ook moest ik nog zo'n 6 x per dag kolven.

Mijn dochtertje kreeg sondevoeding (mijn afgekolfde melk door een sonde direct in haar darmen, later werd dit gecombineerd naar ook de maag) en ze kreeg mijn melk in een fles en ook na een dag of 11 was ze sterk genoeg om te kijken of ze ook nog gewoon zou kunnen gaan drinken. Verder zit je de hele daga maar op de IC op zo'n stoeltje een een beetje te zitten wantja, meer kun je ook niet doen, maar rusten ook niet.

Iedere dag van 08.30 tot 22.00 daar zitten trok ik gewoon niet, zo kort na de bevalling nog maar dus ik ging de ene dag om 08.00 er naartoe en dan kwam vriendlief uit zijn werk 'smiddag met de kraamvisite mee en bleven we samen tot een uur of half 9, en de andere dag sliep ik uit, deed wat in huis en ging om een uur of 3 met vriendlief samen er naartoe.

Op dagen dat er operaties/artsenbezoeken/onderzoeken/whatever gepland stonden was ik er natuurlijk wel een hele dag.

Om een uur of 5 kwam mijn vriend dan uit z'n werk naar het ziekenhuis en dan gingen we rond 8 uur, half 9 naar huis, dus 22.00u thuis, nog een keer kolven en dan naar bed.

Volgende dag weer eerst thuis even kolven, op naar het ziekenhuis, daar kolven en zelf proberen te voeden enz.

Maarja, thuis moet er ook wat aan het huishouden gedaan worden, ook moest ik wel eens naar de stad om bijv. bh's voor ik naar het ziekenhuis ging dus ik heb ik alleen de eerste 5 dagen kunnen rusten.

Daarna was ik hele dagen in de weer, niet meer rusten en ook niet meer zo geweldig eten en drinken dus na een week of 3 liep de productie toch steeds meer terug. Mijn dochtertje was nog te zwak om alle melk zo te drinken dus er moest nog wel gekolfd worden maar op den duur moest ze zo'n 80cc per voeding hebben maar deed ik er soms wel 3 x over om genoeg te kolven voor 1 voeding.

Ook heb ik nog een borstonsteking tussendoor gehad (pijn!!! ziek!!!). :x

Na uiteindelijk ruim 4 weken ben ik tot mijn spijt -op aandringen van mijn vriend- overgegaan op flesvoeding, ik had veel liever langer willen voeden, zeker omdat mijn kindje al zo ziek was maar ik kreeg er niks meer uit, ik had ook helemaal niet de tijd om te herstellen van de bevalling en alles wat erna kwam kijken.

Gelukkig ben ik nooit aangesproken/gekeken op het feit dat ik flesvoeding gaf, maar ik moet zeggen, in de stad/verjaardag/visite/dagjeweg had het echt makkelijk geweest, de BV.

Iedere keer dat gemieter met ergens iets zoeken waar ze een magnetron hebben (die allemaal andere standen hebben), in een wc je fles moeten aanmaken, het personeel de fles laten opwarmen (wat nooit goed gebeurde) waarna je 'm of nog 2 x terug moet sturen omdat 'ie te koud is, of weer naar de wc om 'm onder de koude kraan te houden omdat 'ie veel te heet is en dan een eeuwigheid moet wachten tot dat ding afgekoeld was... -O- nee dan was BV toch een stuk makkelijker.

En inderdaad, ik vond het eerst nogal bedenkelijk en voelde me ook heus niet gelijk op m'n gemak met het voeden maar ik vond dat dat dat het minste was wat ik voor mijn kindje kon doen en ik had haar graag nog langer willen voeden.

Maar ondertussen is ze 3,5 en is ze zo groot en wijs dat ik er toch niet aan moet denken om haar nog steeds aan de borst te hebben :n ik denk dat 2 jaar een mooie leeftijd was geweest, als ik er niet al eerder mee was gestopt.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 23:27

Ashely petje af voor jou dat ondanks dat je kraamtijd een keizware tijd was je toch bent blijven kolven.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 07:59

Inderdaad zeg. Diep respect. Overigens gebruik ik trouwens nooit een magnetron voor het bereiden van de flessen. gewoon x aantal cc kokend water (in kleine thermosfles mee, en de rest met koud water (spaflesje ofzo) en hij is direct goed. Thuis een keer proberen hoe de verhouding moet en je fles is in 10 sec klaar. Snap wel dat het aan personeel vragen niet echt werkt, moet er niet aan denken, zie al hoe ze het soms voor elkaar krijgen met alleen een simpele bak water voor de hond, laat staan met een fles babyvoeding :P

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 19:33

Dat had inderdaad ook nog wel een handige oplossing geweest Yuri ;) alleen jammer dat 't vrouwtje nu inmiddels al 3,5 is haha!
Ja pfff een ander je fles laten opwarmen... zucht :roll:

En respect, nouja bedankt :o
Ik wilde het gewoon heel graag omdat ze al zo ziek was, wilde ik haar zoveel mogelijk anti-stoffen e.d. meegeven als ik kon.
En trouwens, ik had het al besloten toen ik er achter kwam dat ik zwanger was, dat ik BV ging geven, maar doordat ze zo ziek was was het voor mij juist een extra stimulans om tòch te proberen om door te zetten. Zelfs toen het helaas niet meer ging en ik toch over moest op flesvoeding :\

Niet dat ze daar niet groot van is geworden hoor, heeft ze ook niks aan over gehouden ;) alleen was het wel zoeken omdat het te dun en waterig was voor haar, maar gelukkig heeft johannesbroodpitmeel dat op kunnen lossen.

Ik heb dus ervaring met zowel BV als flesvoeding en ze heeft het op allebei goed gedaan maar ik ben toch blij dat ik haar zeker op het begin mijn eigen melk heb kunnen geven, voor mijn gevoel is flesvoeding gewoon niet zo compleet als moedermelk.

Maar ik moet er niet aan denken om haar nu nog aan de borst te hebben hoor met d'r 3,5 en hele gesprekken en 'grote meiden gedrag'... en dan ondertussen nog steeds als een baby aan de borst komen, kom op zeg.
Ze drinkt toch ook geen flesvoeding-flesjes meer? Waarom zou ze dan nog als een baby aan de borst moeten. En ze heeft trouwens ook al een hele poos geen speen meer, drinkt als sinds een maand op 10 uit een gewone beker, dus zonder tuit en duimt ook niet. Als ze getroost moet worden kan ze een knuffel en een kus krijgen :+:

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:20

Ik zie een kind op de basisschool in de pauze al zitten , 'waar blijft mijn borst nou?'

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 11:59

Ja haha precies... nou dat wil je toch niet?!

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:04

wauw, heel bizar, jus me mammie is er nog niet met me drinkie. . . . . heb jij misschien wat voor mij?????

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:40

Nou ben ik niet van zolang borstvoeding geven hoor, maar het feit dat die kinderen op die leeftijd nog de borst krijgen betekent niet dat ze achterlijk zijn hoor, die kinderen weten heus wel dat dat alleen bij mama is en niet zo maar overal kan.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:45

En dat ze vast ook wel gewoon een beker (halfvolle) melk meekrijgen naar school en vast ook wel limonade lusten,...

Djiesus :')

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 17:26

:=
Idd raar dat mensen dat denken ja....

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 23:42

Maar als je kind met 4 jaar nog aan de borst gaat, wanneer stop je er dan mee?
En wat als je kind ermee 'gepest' wordt, en voor baby enzo wordt uitgemaakt?

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:34

Zo, wat een klus om dit helemaal bij te lezen!! Goede, over het algemeen respectvolle discussie overigens, toppie!! Dat kan ook heel anders af en toe...

Mijn dochtertje is nu 14 maanden en ik wil het geven van BV nog 1 maand volhouden. Dan heeft ze 2 jaar "van mij gegeten" (9 maanden buik, 15 maanden borst) en vind ik het wel eens welletjes, al is het sinds haar 1ste verjaardag nog maar 1 voeding op een dag die ze krijgt: voor het ontbijt gezellig in bed de dag opstarten. Hmm, legitiem nog een kwartiertje langer liggen, wat wil je nog meer ;-).
Als het een drama wordt, dan ga ik alsnog langer door, want ik ervaar het voeden als gezellig en totaal niet belastend, behalve soms onhandig met medicatie (dan heb je een keer een stomme kriebelhoest of keelpijn en dan mag je allerlei simpele drogistmiddeltjes niet eens nemen, al vraag ik me wel af 1. of dat voor een wat ouder kind ook nog geldt en 2. of het slecht is voor het kind of slecht voor de melkproductie, zal per middel verschillen, maar zou wel de keuze kunnen beinvloeden).

Maar ik hoop dat ze in ieder geval wel "klaar" is tegen de tijd dat ze 4 is, madam is me nu al vaak veel te wijs :D Dat voelt op een gegeven moment denk ik niet goed meer. Mentaal dan, fysiek maakt het niet uit (nee, ook die tandjes niet!)

Alle andere voedingen zijn min of meer op eigen verzoek van mijn kleine meid gestopt, dan werd ze lastig en druk en dronk hooguit 3 minuten. Voeding maar eens weggelaten en dat bleek dan geen probleem voor bijvoorbeeld de slaapperiode die op die voeding moest volgen.

Wat ik superstoer vind: ik las pas ergens op internet een artikel van een onderneemster (brengt draagdoeken aan de man), komt op me over als een leuk, pittig mens. Heeft 3 of 4 kids en in totaal 9 jaar onafgebroken BV gegeven. Tot kleuterleeftijd kregen de kinderen BV en zo voedde ze dus ook als ze zwanger was en inmiddels weer bevallen, dus meer dan 1 kind tegelijk. En dat met zo'n klein lijfje! Want het is nou niet bepaald een struise dame. Voldoet dus in geen enkel opzicht aan het afgezaagde standaard-beeld van de langvoedende moeder (hoe druk denk je dat een ondernemer het heeft, werknemers hebben kolfrecht maar die rechten gelden niet voor "de baas", ook niet als dat een vrouw is). Daar kan ik echt bewondering voor hebben. *\o/*

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:38

ashley1 schreef:
Maar als je kind met 4 jaar nog aan de borst gaat, wanneer stop je er dan mee?
En wat als je kind ermee 'gepest' wordt, en voor baby enzo wordt uitgemaakt?

Ja daar zit ik ook aan te denken
wat als andere kindjes je kind gaan pesten

ik vind dat je met 4 jaar er een dikke streep eronder moet zetten dat zou ik zelf doen :j

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:39

Maar waarom zouden andere kids weten dat dat kind van 4 nog soms uit de borst drinkt bij mama?

Mijn dochter is nu 18 maanden maar 9 vd 10 mensen die ik ken heeft er geen idee van dat ze nog borstvoeding krijgt.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:40

Dat zegt een kind in zijn eigen onschuld wel hoor. Die zij zo open als een boek. En als je het geheim gaat houden dan vind ik dat geen gezonde situatie voor een kind, die horen dat op die leeftijd niet te hoeven.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:07

Als een kind niet doorheeft dat iets niet standaard is, zullen ze er ook niet zo gauw spontaan over beginnen. Als iedere avond of ochtend even bij mama drinken voor een kind de normaalste zaak van de wereld is, gooit het echt niet zo in de groep: 'Ik mag nog bij mama drinken!' Dan moet het echt in de spraak te pas komen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:57

En dan maar hopen dat moeders niet al te fanatiek ermee gaat rondstrooien :D Zoals meewerken aan een docu... kon mij niet voorstellen dat het zo gunstig was voor die 10 jarige in kwestie dat de hele wereld kon zien dat ie nog aan de borst zat :=
Of op de voorpagina krant of in het nieuws...
Beetje discretie kan geen kwaad denk ik als je echt oudere kids nog steeds bv geeft.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:00

Blue_Eyes schreef:
Als een kind niet doorheeft dat iets niet standaard is, zullen ze er ook niet zo gauw spontaan over beginnen. Als iedere avond of ochtend even bij mama drinken voor een kind de normaalste zaak van de wereld is, gooit het echt niet zo in de groep: 'Ik mag nog bij mama drinken!' Dan moet het echt in de spraak te pas komen.

Inderdaad.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:36

Compliment voor jou hoor nathalie!!Dat je nog steeds BV geeft!!

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:47

Blue_Eyes schreef:

Dat hoeft niet.
Zo behandel je ook bij de kleuters regelmatig in de kring (tenminste ik wel) wat een kindje die ochtend bijvoorbeeld gegeten en gedronken heeft.

edit, zie net dat je dat ook aangeeft. Maar dat komt dus wel voor.

Ik zou mijn kind er iig nooit aan blootstellen.
Mezelf ook niet trouwens :+