De schokkende waarheid over het leven van een varken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:11

_Tara_ schreef:
Daar kan ik me echt niet in vinden, in dat soort argumenten. Wilde dieren kunnen wegrennen als ze in een situatie zitten die ze niet bevalt, zo'n varken kan geen kant op.

Dat degene die dit filmpje gemaakt hebben niet slim bezig zijn, ben ik met je eens. Het lijkt me echter sterk dat dit in zo'n grote mate voorkomt dat dat de rede is voor antibiotica gebruik.

Ik kom even om de hoek als leek zijnde, maar heb ik niet begrepen dat dit vaak in voer zit maar dat dit al gedaan wordt bij de voerleverancier? Even een vraag van uit nieuwsgierigheid.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:12

_Tara_ schreef:
Daar kan ik me echt niet in vinden, in dat soort argumenten. Wilde dieren kunnen wegrennen als ze in een situatie zitten die ze niet bevalt, zo'n varken kan geen kant op.
Load of crap and you know it. Als dat dier kon wegrennen in een situatie die het niet beviel lag dat dier niet op jouw bord en zou je niet weten hoe vlees smaakt.

Wat ik probeer te zeggen (en ik ga het nog maar een keer doen...): We zijn met z'n allen verantwoordelijk voor wat dieren aangedaan wordt, het feit dat ik geen vlees meer eet onttrekt me aan geen enkele verantwoordelijkheid. Ik zeg dus niet dat er niks moet veranderen, want ik vind ook dat het beter kan (en heb bij het eerder genoemde varkensproefbedrijf gezien dat men druk bezig is met innovatie op dat gebied).
Het verschil met mensen die zo'n filmpje maken is dat ze denken goed bezig te zijn door zichzelf en mogelijk ook anderen in gevaar te brengen. Feitelijk zijn het criminelen, want wat met dit filmpje aangetoond is is dat ze zich minimaal schuldig gemaakt hebben aan insluiping en misschien zelfs aan inbraak.

Het verbaast me dat een groot gedeelte van de mensheid minder vertrouwen heeft in een boer die op een volgens de wet acceptabele manier (laat ik het om geen zere benen te raken geen eerlijke manier noemen) probeert z'n brood te verdienen, dan men vertrouwt op om 't hardst schreeuwende criminelen die de naam en mogelijk ook de veiligheid van boer in kwestie in gevaar brengen.

Dat is niets meer of minder dan belust zijn op sensatie, in plaats van het constructief werken aan een oplossing voor mensen die niet dezelfde ideologie hebben als zij zelf.
Als we maar "ooh" of "aah" kunnen roepen is 't goed.

In mijn optiek vallen dit soort organisaties in dezelfde categorie als Peter R. de Vries en Jerry Springer: Pulp.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:14

Ik vind het filmpje ook aardig schokkend.
Ik eet ook al een tijdje geen vlees meer, maar wat is dit vreselijk. ;(
Ik weet wel dat ik er ook varkenshouders zijn waar ze wel goed worden behandeld, maar jij bepaald niet van welke stal je eet. Je koopt het in de winkel, naar aanleiding van dit filmpje maakt het niet uit of het nou door een biologische stal is of niet.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:16

[quote="_Tara[/quote]
dat vind ik wat heel anders dan dieren die opgesloten zitten, vetgemest worden, antibiotica toegediend krijgen enz enz. Dat vind ik totaal niet te vergelijken, echt niet.[/quote]

Wat het vetmesten etc betreft. Naar mijn weten maakt de consument de markt. Zo lang wij geen geld voor een stuk vlees willen betalen, is het voor de boer zaak om zijn vlees in zo'n kort mogelijke tijd, voor zoveel mogelijk geld te verkopen. het meest verdient hij dus aan een varken dat kort gestald staat en zo vet mogelijk is. De prijs gaat waarschijnlijk per kilo.

Als de consument zou zorgen dat een varken dat goed gestald is en niet vet gemest wordt, meer of het minstens het zelfde zou opbrengen komt er echt wel een verandering.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:16

Zo, ik heb een aantal ooms gehad die varkensboer waren. Ik vond het altijd heel leuk om in de stal te kijken. Ik heb zelfs een aantal keer een big kado gekregen, die we dan vetmestten en na een tijdje kwam de slager dan langs om die bij ons in de garage eerst dood te maken en na de komst van de keurmeester hem verder uit te benen.

Wij hadden dan als belangrijkste taak om balkenbrij, zult en worst te maken. De hersenen aten we overigens als eerste op, de buurvrouw had daarvoor een heel best recept. Een fantastisch proces om te zien. Het is jammer dat er veel mensen vervreemd zijn van de processen die er nodig zijn om bepaald eten op tafel te brengen. En als kind had ik er helemaal geen problemen mee om met een varken te spelen (genaamd Sjors) dat later in de diepvries kwam. Gewoon een deel van de natuur.

Overigens was dat thuisslachten wel iets anders dan in de grote abbatoirs van nu, maar het principe blijft hetzelfde.

Zieke varkens in de natuur creperen letterlijk, ik denk dat je als ziek varken beter in een grote stal zit dan in het bos.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:17

jillie1994 schreef:
Ik weet wel dat ik er ook varkenshouders zijn waar ze wel goed worden behandeld, maar jij bepaald niet van welke stal je eet. Je koopt het in de winkel, naar aanleiding van dit filmpje maakt het niet uit of het nou door een biologische stal is of niet.

Niet helemaal waar. Je kunt ook rechtstreeks bij de boer kopen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:18

@ Marcell_a: Daar durf ik niks over te zeggen. Al heb ik zoiets ook wel eens gehoord ja.
Ik ben alleen bang dat dat nooit gebeuren, dat heel de wereld meer geld wil betalen voor een stukje vlees enzo.

@ HLPhoto: Als ik het een load of crap zou vinden, zou ik het niet zeggen :P Dat dier merkt er niks van dat er op hem gejaagd wordt, merkt 'ie 't wel, rent 'ie weg en ligt er op mijn bord geen vlees.

Ik denk wel dat er inderdaad een andere manier moet worden gezocht om eventueel dierenleed aan het licht te brengen. Op deze manier roep je alleen maar negativiteit op door de manier waarop het gedaan is. Ik vertrouw de boer niet en de mensen die dit filmpje gemaakt hebben niet :P

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:19

Je hoeft toch niet geen vlees te eten, je moet wel weten wat je eet.
Bij mij in de buurt heb je een varkensstal, die heel goed met de varkens omgaat. Een kippenstal die nog een grotere uitloop hebben dan de meeste paarden. Daar kun je ook kopen. Je moet imo weten wat je eet en hoef je niet speciaal hiervoor vega te zijn.

Ik hoop alleen dat deze taferelen stoppen met rare boeren, want het kan wel goed gaan

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:19

Abiola schreef:
Niet helemaal waar. Je kunt ook rechtstreeks bij de boer kopen.
Klopt, en de slager om de hoek kan je waarschijnlijk ook perfect vertellen waar z'n vlees vandaan komt.

Die slagers hebben het echter ook erg moeilijk, want ze kunnen de concurrentie met de supermarkt bij lange na niet aan.

jillie1994

Re: De schokkende waarheid over het leven van een varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:21

@HLPhoto en Abiola: Sorry dat wist ik niet!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:24

@Tara zo lang de consument niet meer wil betalen zal het moeilijk zijn om verandering door te brengen. Er zijn goede mensen en slechte mensen, er zijn goede boeren en slecht boeren, er zijn goede werkgevers en slechte werkgevers. Niks is alleen maar goed of alleen maar slecht. Rotte appels hou je overal.

Wel vind ik dat ze bij bedrijven waar levende wezens zijn zouden moeten controleren of de regels die wettelijk vast gesteld zijn, nageleefd worden. Naar mijn idee gebeurd dit te weinig of niet op de juiste manier. Misschien dat ze ook meer over naar buiten kunnen brengen. En dan niet alleen de slechte verhalen, maar juist ook een keer de goede.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:29

eenitraM schreef:
OMGponies schreef:
Ik hoef de rest van het topic niet door te lezen, ik heb me uiteraard goed overal in verdiept voordat ik veganist ben geworden.

Zeg dame, eet jij mayonaise? Op wat voor schoenen loop jij? Jij draagt zeker geen kleding van de H&M.

Heeft jou veganisme echt een meerwaarde voor de maatschappij? :)

Kan wel wat minder hé, volgens mij heeft ze deze toon niet verdient met haar post is het wel?

Heel knap dat van haar dat ze veganiste is.
Want dat is niet bepaald makkelijk lijkt me.
Ik zou het ook wel willen, maar vindt het te lastig...
Ja ja ik ben 1 van de hypocrieten. Ik weet het en erken het.

Maar om nu mensen die Veganiste zijn en hier op zich niets verkeerds of aanvallends zeggen zo aan te spreken, vindt ik niet netjes.
Ieder zijn keuze lijkt me.

OMGponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:53

jes_sira schreef:
eenitraM schreef:

Zeg dame, eet jij mayonaise? Op wat voor schoenen loop jij? Jij draagt zeker geen kleding van de H&M.

Heeft jou veganisme echt een meerwaarde voor de maatschappij? :)

Kan wel wat minder hé, volgens mij heeft ze deze toon niet verdient met haar post is het wel?

Heel knap dat van haar dat ze veganiste is.
Want dat is niet bepaald makkelijk lijkt me.
Ik zou het ook wel willen, maar vindt het te lastig...
Ja ja ik ben 1 van de hypocrieten. Ik weet het en erken het.

Maar om nu mensen die Veganiste zijn en hier op zich niets verkeerds of aanvallends zeggen zo aan te spreken, vindt ik niet netjes.
Ieder zijn keuze lijkt me.

Buiten dat vind ik het ook een rare vraag.
Je vraagt aan een vegetarier ook niet "maar eet je wel worstebroodjes dan?".
Maar goed, ieder moet dit voor zich weten, ik red er de dieren niet mee door het zelf te mijden
maar ik voel me er een stuk prettiger bij en daarom heb ik de keuze gemaakt. :)

Wentos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:59

Marcella_e schreef:
_Tara_ schreef:

Dat degene die dit filmpje gemaakt hebben niet slim bezig zijn, ben ik met je eens. Het lijkt me echter sterk dat dit in zo'n grote mate voorkomt dat dat de rede is voor antibiotica gebruik.

Ik kom even om de hoek als leek zijnde, maar heb ik niet begrepen dat dit vaak in voer zit maar dat dit al gedaan wordt bij de voerleverancier? Even een vraag van uit nieuwsgierigheid.

Er bestaat inderdaad medicinale voeding, dan wordt het medicijn door de brokken vermengd tijdens het productie proces.
Hiervoor is echter wel een dierenarts recept nodig, dus de boer kan dit niet zomaar bestellen.

Ook kan op deze manier ontworming voor de varkens via het voer worden gegeven.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:01

Ook dat.

Iedere Veganisme is er 1.
En hoe meer mensen, hoe minder er gefokt en geslacht moeten worden. Dus dat is zeker meerwaarde voor het dierenwelzijn
Alleen niet voor hun boerenbedrijven...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:05

OMGponies schreef:
Iedereen wordt giftig wanneer een paard maar 2 uur per dag of zelfs niet buiten komt,
maar dat varkens de hele dag binnen staan hun tijd uit te zitten interesseert niemand wat.

Ik hoef de rest van het topic niet door te lezen, ik heb me uiteraard goed overal in verdiept voordat ik veganist ben geworden.

In de opfok is het heel normaal om jongspul de hele winter met wat meerdere in een grote (loop)stal te doen.

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:06

_Tara_ schreef:

Tot ze een hek tegen komen ja.... :')

OMGponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:08

Brainless schreef:
OMGponies schreef:
Iedereen wordt giftig wanneer een paard maar 2 uur per dag of zelfs niet buiten komt,
maar dat varkens de hele dag binnen staan hun tijd uit te zitten interesseert niemand wat.

In de opfok is het heel normaal om jongspul de hele winter met wat meerdere in een grote (loop)stal te doen.

Nou, prima idee.
Paarden voortaan allemaal per 2 in een stal van 3 x 3 en niet meer naar buiten.
Pensionstallingen verdienen zo meer, kost ze minder moeite en nu word een paard houden toch voor iedereen een stuk betaalbaarder. :)*

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:10

Nou.. Dit filmpje geeft wel echt een vertekend beeld naar mijn mening.
Natuurlijk zijn er bedrijven waar het niet altijd rozengeur en manenschijn is, maar dat wil toch niet zeggen dat alle bedrijven zo zijn? Met school heb ik ook al een aantal keren varkensbedrijven bezocht, wij zijn overal in de stallen geweest en hebben niks gezien wat niet kon. Hier werd met alles rekening gehouden. Er zijn dus ook gewoon bedrijven die wel hun best doen om zich aan de regels te houden en rekening houden met het welzijn van hun dieren ,want (dit klinkt misschien heel hard) wat verdien je aan een dier dat sterft of ziek wordt voordat het 'verkocht' is? In het filmpje zie je bijvoorbeeld een biggetje wat verdrukt is door de moeder, en een staartbijter.. Die verdrukking valt niet zo veel aan te doen, dat kan in de natuur ook gebeuren. Staartbijten is een teken van verveling, veel veehouders zullen dit waarschijnlijk ook wel proberen tegen te gaan, een ontstoken staart is vervelend en betekent onstekingen. Dit praat het natuurlijk niet goed, maar zo kun je bij elk bedrijf wel iets bedenken!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:10

Sorry maar ik blijf het zeggen: ik ben geen hypocriet omdat ik vlees eet. sorry jes-sira maar dit hoef je niet te zeggen over mensen die wel vlees eten. Kijk naar mij, ik weet wat ik eet! En ik blijf het eten en nee ik ben geen hypocriet.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:11

jes_sira schreef:
Ook dat.

En hoe meer mensen, hoe minder er gefokt en geslacht moeten worden. Dus dat is zeker meerwaarde voor het dierenwelzijn
Weet niet of dat heel goed is voor het dierenwelzijn (ons dierenwelzijn).

Ook al is de mens oorspronkelijk overwegend herbivoor, tegenwoordig denk ik dat we onszelf beter als omnivoor kunnen zien. Nu zou je kunnen zeggen dat het een goed idee is om terug te gaan in de tijd en weer puur over te gaan op plantaardig voedsel, maar wil jij nog ooit wat hebben aan je bijdrage voor de AOW?

Ik eet zelf dan wel geen vlees meer, maar ik ben ondernemer :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:11

@OMGponies
Je leest denk ik niet goed.

In de opfok (jonge paarden) staan de meeste in de winter, 24/7 binnen in een gezamenlijke loopstal.
Dan staan er een stuk of 6 in een stal van 6 x 9. Waardoor ze praktisch gezien meer loopruimte hebben dan alle 6 in een stal van 3x3.

OMGponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:13

Brainless schreef:
@OMGponies
Je leest denk ik niet goed.

In de opfok (jonge paarden) staan de meeste in de winter, 24/7 binnen in een gezamenlijke loopstal.
Dan staan er een stuk of 6 in een stal van 6 x 9. Waardoor ze praktisch gezien meer loopruimte hebben dan alle 6 in een stal van 3x3.

Ik las het heel goed, jij begrijpt het alleen niet.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:01

jes_sira schreef:
Ook dat.

Ik vind het leven van boerenbedrijven toch iets belangrijker dan het leven van slachtdieren.

OMGponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 20:38

eenitraM schreef:
jes_sira schreef:
Ook dat.

Ik vind het leven van boerenbedrijven toch iets belangrijker dan het leven van slachtdieren.

Waarom zijn de boerenbedrijven voor jou dan zo belangrijk?