PGB is door de 2e kamer onderuit gehaald.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:07

Nee het gaat tegenwoordig niet meer over mensen,maar over nummers lijkt het wel.
Ik hoorde vaag bij gesprekken in de kamer dat ze bij demente bejaarden en andere patiënten ook euthanasie willen toestaan.Ze willen het soepeler maken zeg maar.In ieder geval iets in die richting,ze zeiden het natuurlijk niet letterlijk.
Nu mag het alleen als je terminaal bent en er geen enkele kans is op genezing en als het leven geen waarde meer heeft.
Maar ach,laat ze toch inslapen als ze er om vragen,scheelt ze veel geld,personeel heeft minder patiënten[dus minder werk aan] en er is meer plaats in de tehuizen.
Dat zijn 3 opgeloste problemen die er nu zijn.Het is ongelooflijk hoe er met de ouderen,gehandicapte en zieken word omgegaan en hoe er over gepraat word.

Ik sta er echt niet van te kijken als dit mogelijk word gemaakt door de regering.

gohya

Re: PGB is door de 2e kamer onderuit gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:09

Wil je zien hoe er Fraude word gepleegd met de PGB?moet je nú naar ned. 2 kijken,bij Nieuwsuur.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:25

MamboBeach schreef:
Ik vind ziek zo'n naar woord...

Wat zouden mensen met een PGB moeten kunnen doen en moeten laten? Bijvoorbeeld dat mensen (ouders) het zien als loon, dat heb ik voorbij zien komen, is dat correct of niet? Puur een vraag, ik ben benieuwd hoe een ieder dat ziet. En ook hoe ieder het PGB ziet.

Een PGB is een (arbeids)overeenkomst tussen zorgvrager en zorgverlener.
Dus als ouders een PGB voor een kind krijgen, hoort daar ook een arbeidsovereenkomst bij.
Met een uurloon, werktijden etc

Dat is wat een PGB is.
Een bedrag om ZORG in te kopen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:30

gohya schreef:
Nee het gaat tegenwoordig niet meer over mensen,maar over nummers lijkt het wel.
Ik hoorde vaag bij gesprekken in de kamer dat ze bij demente bejaarden en andere patiënten ook euthanasie willen toestaan.Ze willen het soepeler maken zeg maar.In ieder geval iets in die richting,ze zeiden het natuurlijk niet letterlijk.
Nu mag het alleen als je terminaal bent en er geen enkele kans is op genezing en als het leven geen waarde meer heeft.
Maar ach,laat ze toch inslapen als ze er om vragen,scheelt ze veel geld,personeel heeft minder patiënten[dus minder werk aan] en er is meer plaats in de tehuizen.
Dat zijn 3 opgeloste problemen die er nu zijn.Het is ongelooflijk hoe er met de ouderen,gehandicapte en zieken word omgegaan en hoe er over gepraat word.

Ik sta er echt niet van te kijken als dit mogelijk word gemaakt door de regering.

Dit is natuurlijk heel kort door de bocht.

Maar om even heel kort in te gaan op euthanasie voor "dementerende" ouderen.
In de Nederlandse wet staat dat iemand bij zijn volle verstand moet zijn om ergens over te kunnen beslissen.
En dat is een "dement" persoon niet meer.

Weet jij hoelang "demente" mensen soms liggen te wachten op de dood?
Niets meer kunnen, nergens meer op kunnen reageren, gewoon een soort "coma-patiënt" zijn?

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:01

joenohoe schreef:
Jessicajoann, jouw broertje is niet ziek, die is autistisch (als ik het goed onthouden heb), dat is heel wat anders.

Ja en nog een paar dingen erbij, heel leuk enzo.
Onder ziek word alleen ziekte verstaan dan?
Of ook zwaar meervoudig complex gehandicapt zoals mijn zus? Dat is ook niet makkelijk.
Ziek stond ook tussen aanhalingstekens.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:05

gohya schreef:
Wil je zien hoe er Fraude word gepleegd met de PGB?moet je nú naar ned. 2 kijken,bij Nieuwsuur.

Ik heb het gezien, dat is echt heftig.... zo veel geld per jaar. Jammer dat ook hier de goeden onder de kwaden (en dat zijn er nogal wat...) moeten lijden.

Ben benieuwd of ze die bedragen nu ook terug moeten betalen...

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 01:10

MamboBeach schreef:
Wat zouden mensen met een PGB moeten kunnen doen en moeten laten? Bijvoorbeeld dat mensen (ouders) het zien als loon, dat heb ik voorbij zien komen, is dat correct of niet? Puur een vraag, ik ben benieuwd hoe een ieder dat ziet. En ook hoe ieder het PGB ziet.

PGB is om de ouders te ondersteunen. Met PGB kopen ze zorg in, zoals hierboven al genoemd. Zorg van jezelf inkopen lijkt mij nogal vreemd, niemand krijgt financieel betaald dat hij zijn eigen kinderen opvoed.
Wel als een ander die taak deels van je wil overnemen.

Stel je voor. Je hebt een autistische zoon die flink probleemgedrag gaat vertonen als het niet volgens planning loopt. Dat probleemgedrag moet je heel consequent straffen volgens het systeem dat je daarvoor hebt (lees: belonen als het goed gaat). Als je een keer een steek laat vallen heb je de poppen aan het dansen, want hij heeft een groot rechtvaardigheidsgevoel. Ook als het over plannen gaat, beloofd is beloofd.
Als ouder moet je dus steeds voor de feiten uit lopen, alles op een rijtje hebben, iedere minuut plannen, en iedere verandering tijdig aankondigen. Doe je dat niet, dan ontstaat er een probleemsituatie. Helaas ben je niet altijd alert, en dan gaat het dus mis. Of misschien ging het thuis wel goed, maar op school niet. Je hebt de probleemsituatie net opgelost, je loopt er zelf nog mee in je hoofd, en het volgende dient zich al weer aan. En dat 24/7.
Wil je dit volhouden, dan moet je echt rustmomenten hebben. En die rustmomenten koop je van je PGB.

Ik werk op een zorgboerderij, en ook bij een andere organisatie waar ik kinderen met oa autisme begeleid. Na een dag gaan de kinderen weg, we bespreken alles na, ik denk er thuis nog over na, en daarna ben ik weer opgeladen voor een volgende sessie. Hoe leuk ik het werk ook vind, ik moet er niet aan denken dat 24/7 te doen. En ik kan me dus heel goed voorstellen dat het PGB ontzettend belangrijk is voor die ouders.

En dan heb ik in dit hele verhaal nog niet genoemd dat de zorg die gekocht wordt, ook bijdraagt aan het werken aan zorgdoelen, waar het kind van vooruitgaat in het sociale functioneren, in het structureren van zichzelf, in het uitvoeren van alledaagse handelingen..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 08:05

Jessicajoann schreef:
Voor iedereen die nog steeds denkt dat leven met een 'ziek'(ja lekker tussenaanhalingstekens dan lijkt het wel nep?) kind makkelijk is omdat je pgb krijgt en je mensen in kan huren mag hier wel een weekje of twee komen en de taken van mijn moeder overnemen.
Dan piep je wel anders.
De reden dat je een pgb nodig hebt alleen al is alles behalve leuk.

Bij bijv. mijn zusje denk ik inderdaad dat het met het ziek zijn wel meevalt, vandaar de aanhalingstekens. En ik denk dat er nog veel meer zijn die een 'ziek' kind hebben, wat eigenlijk helemaal zo ziek niet is en op die manier misbruik van het PGB maken.
Daarmee bedoel ik niet dat jouw moeder niet ziek is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 08:39

Diablo schreef:
Jessicajoann schreef:
Voor iedereen die nog steeds denkt dat leven met een 'ziek'(ja lekker tussenaanhalingstekens dan lijkt het wel nep?) kind makkelijk is omdat je pgb krijgt en je mensen in kan huren mag hier wel een weekje of twee komen en de taken van mijn moeder overnemen.
Dan piep je wel anders.
De reden dat je een pgb nodig hebt alleen al is alles behalve leuk.

Bij bijv. mijn zusje denk ik inderdaad dat het met het ziek zijn wel meevalt, vandaar de aanhalingstekens. En ik denk dat er nog veel meer zijn die een 'ziek' kind hebben, wat eigenlijk helemaal zo ziek niet is en op die manier misbruik van het PGB maken.
Daarmee bedoel ik niet dat jouw moeder niet ziek is.

Volgens mij is niet haar moeder ziek hoor,maar zorgt haar moeder voor een ziek kind.
En jij denkt! dat het ziek zijn van de kinderen van je zusje wel meevalt.
Je weet er dus niet het fijne van en weet dus ook niet wát ze nou mankeren dan.
Weet je ook hoe ze thuis zijn?[heel de dag door].

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 08:45

cherie78 schreef:
MamboBeach schreef:
Ik vind ziek zo'n naar woord...

Een PGB is een (arbeids)overeenkomst tussen zorgvrager en zorgverlener.
Dus als ouders een PGB voor een kind krijgen, hoort daar ook een arbeidsovereenkomst bij.
Met een uurloon, werktijden etc

Dat is wat een PGB is.
Een bedrag om ZORG in te kopen.

Ouders zijn GEEN zorgverleners dat zijn ouders en die hoeven geen salaris, andere ouders krijgen ook geen salaris om voor hun kind te zorgen, is echt zwaar belachelijk dat dit kan. Ouders MOETEN voor hun kind zorgen want het zijn ouders, daar hoeven ze niet voor betaald te worden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 08:53

gohya schreef:
Volgens mij is niet haar moeder ziek hoor,maar zorgt haar moeder voor een ziek kind.

Ok, dat heb ik dan verkeerd begrepen, dan zeg ik dus niet dat haar zusje niet ziek is.

Nee, ik ben niet de hele dag bij mijn zusje thuis. Maar ik ken mijn zusje wél en haar kinderen ook. Bovendien, als ze zichzelf in gaan huren en vervolgens gewoon fulltime werken, vind ik er al iets niets kloppen, jij wel?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:23

Diablo schreef:
gohya schreef:

Ok, dat heb ik dan verkeerd begrepen, dan zeg ik dus niet dat haar zusje niet ziek is.

Nee, ik ben niet de hele dag bij mijn zusje thuis. Maar ik ken mijn zusje wél en haar kinderen ook. Bovendien, als ze zichzelf in gaan huren en vervolgens gewoon fulltime werken, vind ik er al iets niets kloppen, jij wel?

Miss. moeten ze wel beide Fulltime werken?om rond te kunnen komen?
Ik begrijp wel wat je bedoelt,er zijn idd. genoeg gevallen die profiteren van de PGB hoor,die eigenlijk helemaal geen PGB nodig hebben.
Maar ja als het geld je in de schoot geworpen word,dan zegt men geen Nee ertegen.[op uitzonderingen na dan].
Ze hadden dit veel anders moeten regelen,ze gaven jan en alleman maar een PGB,zonder eerst goed te controleren óf ze het wel nodig hadden.
Door een fout van de regering zijn nu de echte hulp behoevende mensen de dupe.

Heb je gisteravond Nieuwsuur gezien?die fraude van minimaal 48 miljoen per jaar door die turkse psychiaters?En zo zijn er veel meer van dit soort praktijken.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:46

Waar het mij om gaat is dat ze geen zorg inkopen maar dat de ouders het zelf ontvangen, dat vind ik iets wat vreemd...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:51

joenohoe schreef:
Ouders zijn GEEN zorgverleners dat zijn ouders en die hoeven geen salaris, andere ouders krijgen ook geen salaris om voor hun kind te zorgen, is echt zwaar belachelijk dat dit kan. Ouders MOETEN voor hun kind zorgen want het zijn ouders, daar hoeven ze niet voor betaald te worden.

Ga eens een maandje 24 op 24 uur bij een kind wonen dat zorg behoeft. Je hebt geen idee wat zon kind aan aandacht en zorg vergt dag en nacht en dan zal er ook nog geld verdient moeten worden.
Dat brengt niemand op, daar is de PGD voor bedoelt om zulke ouders te ontlasten op een betaalbare wijze
Nu moeten die kinderen naar een inrichting, buiten dat dat niet bevorderlijk is voor hun toestand is daar ook geen plaats

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:01

Tja, als het zo makkelijk gaat wil iedereen natuurlijk PGB, lijkt me logisch... En dan wordt er veel misbruik van gemaakt, dan vraag je erom...

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:04

joenohoe schreef:

Ouders nemen de specifieke zorg over van een zorgverlener bijv.
Dat betekend dat zij niet meer kunnen werken, het gaat niet om niet willen.
Terwijl alle andere uitgaven gewoon doorgaan en meestal ook duurder worden omdat je meer zorgkosten moet maken.

Zonder dat pgb inkomen, waar jij als ouder jouw salaris van betaald, kan je dus simpelweg niet rondkomen, geen huis, boodschappen betalen.

En wat zou jij dan zeggen als medewerker welzijn bij de gemeente (als ik dat goed begrepen heb).

Nou mevrouwtje er is genoeg ruimte onder die grote brug daar, jahoor u kan ook de voedingspomp voor de sondevoeding ook kwijt, ruimte genoeg.
Owjah wat ik wel voor u kan regelen is een medicijnkastje en een dikke winterjas voor u dochtertje.

Beetje flauw dit, maar ik mag wel zeggen dat jouw inlevingsvermogen in andere mensen 0 comma nul is.

Het is jouw al gelukt om diverse mensen goed te kwetsen in dit topic.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:59

Diablo schreef:
gohya schreef:

Ehm ja m'n zus is dood en m'n zusje is gezond. Het is m'n broertje :o

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:21

gohya schreef:
Miss. moeten ze wel beide Fulltime werken?om rond te kunnen komen?
Ik begrijp wel wat je bedoelt,er zijn idd. genoeg gevallen die profiteren van de PGB hoor,die eigenlijk helemaal geen PGB nodig hebben.
Maar ja als het geld je in de schoot geworpen word,dan zegt men geen Nee ertegen.[op uitzonderingen na dan].
Ze hadden dit veel anders moeten regelen,ze gaven jan en alleman maar een PGB,zonder eerst goed te controleren óf ze het wel nodig hadden.
Door een fout van de regering zijn nu de echte hulp behoevende mensen de dupe.

Heb je gisteravond Nieuwsuur gezien?die fraude van minimaal 48 miljoen per jaar door die turkse psychiaters?En zo zijn er veel meer van dit soort praktijken.

Ze moeten gewoon werken zoals iedereen dat moet. Ze hebben geen wereldinkomen, gewoon normaal. Daarbovenop komt nog eens de PGB. Maar je hebt gelijk, als je het zo makkelijk kunt krijgen, moet je het doen, ik zou het ook doen.

Toverbal schreef:
Dat betekend dat zij niet meer kunnen werken, het gaat niet om niet willen.
Terwijl alle andere uitgaven gewoon doorgaan en meestal ook duurder worden omdat je meer zorgkosten moet maken.

Zonder dat pgb inkomen, waar jij als ouder jouw salaris van betaald, kan je dus simpelweg niet rondkomen, geen huis, boodschappen betalen.

Mwah, er zijn er zat die gewoon werken hoor en daarbij nog eens salaris van het PGB ontvangen.

Jessicajoann schreef:
Ehm ja m'n zus is dood en m'n zusje is gezond. Het is m'n broertje :o

Ik wou je niet kwetsen, ik heb niet goed gelezen, sorry.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:20

Citaat:
Diablo,
Mwah, er zijn er zat die gewoon werken hoor en daarbij nog eens salaris van het PGB ontvangen

Ja en dat is dus niet de bedoeling, het bedoeld voor als mensen niet meer kunnen werken, of niet meer volledig, dan zou je het pgb kunnen gebruiken voor aanvulling van je salaris.

Als mensen zoveel pgb krijgen dat zij maar van alles extra (luxe) kunnen doen, is er iets duidelijk mis gegaan met de indicatie.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:39

Ik val na 18 pagina's even binnen hoor, heb alleen de OP gelezen en deze laatste pagina ( :o )

Maar de vraag die bij mij opkomt is waarom het zo heel erg zou zijn om het pgb in te ruilen voor zorg in natura? Met het pgb koop je in principe dezelfde zorg in als wanneer je het in natura ontvangt.

De kwesties die hier aangehaald worden zoals het pgb als extra salaris voor ouders kan ik dan op zich nog wel begrijpen, maar een ouder is in principe toch een mantelzorger en moet dus ook op die basis beoordeeld worden. Een pgb is daar inderdaad niet voor bedoeld. Ik snap het wel hoor, maar ondanks dat ouders hun kind natuurlijk het beste kennen hebben ze niet geleerd om deze manier van zorgen uit te voeren. Een thuiszorg zou dat dus een stuk beter kunnen imo.

Ik wil hiermee niemand voor het zere been stoten hoor, ik vind het gewoon interessant om me in dit verhaal te verdiepen. Zelf heb ik niet direct te maken met mensen die zorg nodig hebben of geven, ik werk bij het CAK dus zit helemaal aan de andere kant. Vind het gewoon interessant om hier meer over te weten ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:45

duChambre schreef:
Ik val na 18 pagina's even binnen hoor, heb alleen de OP gelezen en deze laatste pagina ( :o )

Maar de vraag die bij mij opkomt is waarom het zo heel erg zou zijn om het pgb in te ruilen voor zorg in natura? Met het pgb koop je in principe dezelfde zorg in als wanneer je het in natura ontvangt.

ZIN gaat via instantie/bedrijf en die hebben vaak niet de kunde, flexibiliteit en genoeg personeel in huis die via een groep particulieren wel te vinden is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:49

Omdat er ook een groot tekort is aan personeel in de gezondheidszorg was dit ook een oplossing.Nu kunnen mensen uit eigen omgeving/familie/vriendenkring ook de verzorging doen tot een bepaalde hoogte.
Was er voorheen [b.v.] 100 man personeel in de zorg,nu is dat het 3 dubbele aan "personeel" meer.
Ook kunnen veel mensen nu in hun eigen huis blijven omdat ze zorg krijgen die ze [soms op bepaalde tijden] nodig hebben.Ze kunnen zeg maar zelfstandig thuis wonen maar toch ook weer niet.Met hulp erbij kunnen ze gewoon thuis blijven wonen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:50

tamary schreef:
duChambre schreef:

ZIN gaat via instantie/bedrijf en die hebben vaak niet de kunde, flexibiliteit en genoeg personeel in huis die via een groep particulieren wel te vinden is.

Neem me niet kwalijk, dat ik het zo zeg :o

Maar het vet-gedrukte is echt grote onzin!

Ik heb het natuurlijk wel even over de "normale" instellingen.
En niet over die bureau's die als paddestoelen uit de grond vlogen om van het PGB-gebeuren een graan(tje) mee te pikken.

Een (thuis)zorginstelling is veel kundiger (gediplomeerde mensen in dienst), genoeg flexibiliteit en ook genoeg personeel. (zolang de bezuinigingen geen roet in het eten gooien)
Dus als het PGB wordt gebruikt waar het voor bedoeld was, komt daar ook "geld" van binnen.
Dat is dan dus Zorg In Natura

Nog even een aanvulling: die groep "particulieren" zijn dat ook gediplomeerde mensen dan??

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:56

@cherie78
Het grootste deel zijn géén gediplomeerde mensen.
Maar voor heel veel hulp behoevende mensen is een diploma ook niet nodig.Dat is wat anders als je ook moet prikken,wonden moet verzorgen,enz.Dat kan je iemand die geen diploma heeft niet laten doen.
Prikjes geven voor trombose kan wel iedereen doen,net als insuline spuiten.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:58

Dat is dus hoe ik het ook zie cherie. Dat een instelling geen kunde heeft is natuurlijk onzin. Dan zouden die mensen daar niet moeten mogen werken. Het is juist precies andersom.
Een ouder heeft vaak kennis van zijn eigen kind, maar dat is alleen gebaseerd op ervaring, niet op kunde. En wanneer met een pgb thuiszorg wordt ingehuurd krijg je precies hetzelfde als vanuit een zorginstelling. Mensen met een pgb zijn gewoon tevredener als ze verzorgt worden door iemand die ze kennen en vertrouwen dan door iemand uit 'de massa' om het maar even zo te noemen.

En ja ik weet dat half nederland niet tevreden is met de zorg die geleverd wordt door verzorgenden, maar dat is niet iets wat je met een pgb kan oplossen. Het geld wat nu aan al die pgb's uitgegeven wordt kan beter in de kwaliteit van ZIN gestopt worden. Of niet dan?