Vlees noch vis.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vlees noch vis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:42

Wij eten vanavond biologisch vlees maar man wat is dat duur!! 2 biefstukjes voor €11.- !!!! Ok het is dan wel een angus stuk, maar toch. Ik vind het duuurr!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:47

Hahaha, lichamen die om vlees smeken???? Tjongejonge, vraag me af wat er die dagen op jullie borden gelegen had dan, want ik eet al meer dan 20 jaar vegetarisch en ik heb echt nergens last van, hoor. :D
Ben blij dat ik die dode kadavers niet meer eet, bleeeeeh.... ;)
Met wat creativiteit kun je de lekkerste maaltijden maken. Maar goed, veel mensen hebben die creativiteit niet en hebben sowieso de klemtoon op het vlees in hun maaltijden. Tja, dan wordt het lastig. :+

Ik voel me fysiek veel lichter en gezonder dan toen ik dat nog wel at (en ik heb het nooit erg veel gegeten eigenlijk in mijn jeugd. Mijn moeder maakte toen al een paar keer per week heerlijke vegetarische maaltijden, dus de klemtoon lag ook niet op het vlees). Maar goed, ik eet in het algemeen ook redelijk gezond. Ik hou veel meer van groenten en fruit en van echt puur eten zonder chemische toevoegingen, zonder zwaar vet en troep.
Je ziet bij zoveel mensen enorme stukken vlees er door gaan. Is echt niet gezond, die hoeveelheden, dat is inmiddels een feit. Met mate vlees eten kan ik nog inkomen, maar kies dan voor bewust vlees en niet voor vlees uit de bio industrie e.d. Want daar is wat mij betreft geen enkel excuus voor! :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:56

Twiggy2008 schreef:
Hahaha, lichamen die om vlees smeken???? Tjongejonge, vraag me af wat er die dagen op jullie borden gelegen had dan, want ik eet al meer dan 20 jaar vegetarisch en ik heb echt nergens last van, hoor. :D
Ben blij dat ik die dode kadavers niet meer eet, bleeeeeh.... ;)
Met wat creativiteit kun je de lekkerste maaltijden maken. Maar goed, veel mensen hebben die creativiteit niet en hebben sowieso de klemtoon op het vlees in hun maaltijden. Tja, dan wordt het lastig. :+

Ik voel me fysiek veel lichter en gezonder dan toen ik dat nog wel at (en ik heb het nooit erg veel gegeten eigenlijk in mijn jeugd. Mijn moeder maakte toen al een paar keer per week heerlijke vegetarische maaltijden, dus de klemtoon lag ook niet op het vlees). Maar goed, ik eet in het algemeen ook redelijk gezond. Ik hou veel meer van groenten en fruit en van echt puur eten zonder chemische toevoegingen, zonder zwaar vet en troep.
Je ziet bij zoveel mensen enorme stukken vlees er door gaan. Is echt niet gezond, die hoeveelheden, dat is inmiddels een feit. Met mate vlees eten kan ik nog inkomen, maar kies dan voor bewust vlees en niet voor vlees uit de bio industrie e.d. Want daar is wat mij betreft geen enkel excuus voor! :n

Mijn excuus is dus dat ik het te duur vind...

Maar ik denk dat het veel uitmaakt of je opgevoed bent met veel of weinig of geen vlees. Wij aten thuis altijd vlees en ik denk dat ik heel anders zal reageren op geen vlees dan bijvoorbeeld jij die al nooit zoveel vlees at.
Bijv. Ik heb het al met zout, mijn ouders deden altijd wat zout over het eten, mijn schoonmoeder niet, wat resulteerd in dat ik haar maaltijden vaak niet lekker vind omdat ik zout mis.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:01

Twiggy2008 schreef:

Daar kan ik me ook over verbazen. Wij eten 75gram pp (kip, rund) of zelden 50gr varken.
Op brood hou ik er niet van.
Creativiteit is idd een moeilijk punt bij de meesten, terwijl je met bonen en noten zoveel lekkers kan maken.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:10

Brainless schreef:
Gearl schreef:
De oermens at geen vlees.
Bovendien zijn wij intelligente wezens die keuzes kunnen maken en een rationeel denkwezen hebben ipv slechts een instinct - de vergelijking mens vs dier mag je imo dan ook niet maken. De noodzaak van het vlees eten is verdwenen, we zijn wijs genoeg om onze eigen keuzes te maken en er is een enorm scala aan voedingsmiddelen die dezelfde dan wel betere voedingsstoffen verschaffen dan vlees of vis. Een ecosysteem op basis van planteneters had nooit gewerkt, want dan was de aarde binnen no-time leeggevreten. En als iedereen op deze manier vlees blijft consumeren, wordt de aarde binnen no-time leeggevreten. (zie de docu, die voorspelt dat de natuurlijke visvoorraad tegen 2050/2070 OP zal zijn. WEG. uitgeroeid!)
Wat mij betreft zijn de argumenten die je aandraagt niet geldig. :)

De oermens was een jager en verzamelaar en at wel vlees.
Hij at geen zuivel en granen.
Citaat:
Deze verre voorouders waren jagers en verzamelaars, die leefden van wat ze in de natuur konden vinden. Dat was in die tijd best veel: wild, vis, groenten, fruit, eieren, zeewier, insecten en noten. De oermens at verrassend gezond, zo bleek uit een literatuurstudie van het InnovatieNetwerk. Uit opgravingen blijkt bijvoorbeeld dat oermensen niet klein of ondervoed waren. Er zijn zelfs vrouwelijke skeletten van ruim 1,80 meter aangetroffen!

Onze huidige voeding is compleet anders dan die van de oermens. De oermens dronk geen zuivel (wilde koeien lieten zich niet melken), at geen granen (de landbouw was nog niet uitgevonden) en al helemaal geen industrieel bereide producten als gedroogde soep, drop, chips of diepvriesmaaltijden.

de oermens at noten, vis en vruchten ... dus geen vlees, het vangen en handtam maken van dieren kwam later pas

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:15

Ja de veehouderij kwam dus later. Maar de oermens was wel een jager en doodde en at wilde dieren.

shadowflower schreef:
de oermens at noten, vis en vruchten ... dus geen vlees, het vangen en handtam maken van dieren kwam later pas

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:29

wij eten elke dag vlees bijna.
Maar ik kan helaas het filmpje niet zien

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:32

F_Orumster schreef:
Geheel suikerloos eten is niet goed, idd.
Ik bedoelde ermee te zeggen dat je jezelf ook een verslaving kan aanleren, zoals men tegenwoordig veelal verslaafd is aan suiker.

Jawel hoor, ik leef nu al een paar maanden zonder suiker. En ik krijg alleen suikers binnen door fruit, vers fruit. Voor de rest krijg ik geen enkele suikers binnen uit voedsel of drinken. Ik heb er ook niet aan hoeven wennen dat ik geen suikers meer binnen kreeg. Ik voel me juist veel prettiger :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:48

AppelQueen schreef:
Ja de veehouderij kwam dus later. Maar de oermens was wel een jager en doodde en at wilde dieren.

shadowflower schreef:

Precies :j
http://gezondheid.plusonline.nl/voeding ... de-oermens
http://atastyworld.blogspot.com/2006/03 ... rmens.html
http://www.mareonline.nl/artikel/0809/26/0701/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Neanderthaler#Voedsel
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mens#Voedsel

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:10

Ik geloof helemaal niet in een 'oermens'.
Een soort opvolger van een aap?
Als je geen vlees eet, moet je wel veel beter opletten dat je lichaam alle voedingsstoffen binnenkrijgt.
Vlees en vis met mate is in ieder geval niet ongezond!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:14

mika11 schreef:
Ik geloof helemaal niet in een 'oermens'.
Een soort opvolger van een aap?
Als je geen vlees eet, moet je wel veel beter opletten dat je lichaam alle voedingsstoffen binnenkrijgt.
Vlees en vis met mate is in ieder geval niet ongezond!

Geloof jij niet in onderstaand plaatje?

Afbeelding

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:29

Suikerloos (bewerkte suikers) eten is juist heel goed. Bewerkte suikers zijn gewoon puur gif voor een mensenlichaam. Als je genoeg fruit eet bv, krijg je al genoeg natuurlijke suikers binnen, daar heb je geen bewerkte suikers voor nodig. Tegenwoordig zit bijna overal toegevoegde suiker in. GEK word ik ervan, want ik wil dat zo min mogelijk eten. Maar je ontkomt er niet aan. Net als voor kinderen; ga maar op zoek naar producten zonder bewerkte suikers. Bijna niet te vinden........ :\

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:31

Joolien:
Nee, daar geloof ik echt niet in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:33

mika11 schreef:
Joolien:
Nee, daar geloof ik echt niet in!

Ok hoe is de mens dan ontstaan volgens jou?

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:35

hahahaha ja vooral die laatste fase.
Maar nu even snel een vraagje tussendoor vooral voor twiggy2008:

Als er mensen zo fel zijn tegen de veehouderij, wat moeten de boeren volgens jullie dan doen?

Ik ga (zoals de plannen nu liggen) samen met mijn vriend het melkveebedrijf overnemen.
Deze groeit in onze fase van 100 koeien naar 120 koeien (ivm. als er robots komen moeten er 60 op een robot om hem vol te krijgen) maar ik wil gewoon heel graag weten wat jullie dan graag zouden zien.

Dus hoe kan ik mijn bedrijf zo maken dat het jullie goedkeuring kan dragen, het financieel haalbaar is en ethisch verantwoord?

Moet ik hier een apart topic voor maken?

Edit: wat er allemaal slecht is weten we allemaal maar kijk nu eens naar de toekomst en verbetering?

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:36

sMieke van mij krijg nu al goed keuring!

God heeft de mens gemaakt, wist je dat niet Joolien :j

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:36

Geschapen?
Maar dat weet ik natuurlijk ook niet zeker.
Lijkt me in ieder geval nog aannemelijker dan uit een aap ontstaan te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:38

mika11 schreef:
Geschapen?
Maar dat weet ik natuurlijk ook niet zeker.
Lijkt me in ieder geval nog aannemelijker dan uit een aap ontstaan te zijn.

Ik geloof niet in God maar in de evolutietheorie :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:41

Wat ik in elk geval belangrijk vind, sMieke, is dat dieren een echt oprecht dierwaardig leven hebben. Dus vrij buiten rond kunnen lopen met z'n allen, dus niet hutjemutje zonder daglicht op stal. Niets leukers dan koeien die buiten genieten in het zonnetje en lekker hun grasjes kunnen herkauwen. Natuurlijk voer krijgen, ook dat vind ik belangrijk. Dat je ze dan uiteindelijk slacht voor het vlees, a la, maar dan hebben ze tenminste een dierwaardig bestaan gehad. Ik koop het alleen niet, want ik ben vegetarisch en dat blijf ik de rest van mijn leven. :Y)

Wij hebben lammetjes op het land, die over een paar maanden ook opgehaald worden. Ik heb daar, als vegetarisch, dierenliefhebbend mens, moeite mee. Maar ik weet wel dat ze een heerlijk vrij leven hebben gehad buiten bij hun mama en hun vriendjes. Dat vind ik dan een stuk minder erg dan die dieren in de bio industrie, die geen daglicht zien en hutjemutje bij elkaar staan en te snel vet gemest en groot gebracht worden. ;(

Edit: Overigens heb ik ook eisen bij het slachten, want bv koosjer slachten e.d. daar ben ik fel tegenstander van.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:34

LuvdaTossa schreef:
F_Orumster schreef:
Geheel suikerloos eten is niet goed, idd.
Ik bedoelde ermee te zeggen dat je jezelf ook een verslaving kan aanleren, zoals men tegenwoordig veelal verslaafd is aan suiker.

Jawel hoor, ik leef nu al een paar maanden zonder suiker. En ik krijg alleen suikers binnen door fruit, vers fruit. Voor de rest krijg ik geen enkele suikers binnen uit voedsel of drinken. Ik heb er ook niet aan hoeven wennen dat ik geen suikers meer binnen kreeg. Ik voel me juist veel prettiger :D

Je eet wel suikers, uit natuurlijke voeding. De rest is niet goed, en in mijn 2e regel geeft ik juist aan dat men verslaafd is aan suikers.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:43

zijn er hier mensen die behoefte dan aan een ''toer de boer'' in brabant?
Want ik zou jullie graag een paar moderne bedrijven laten zien?

Het beeld wat ik hier dan ook hoor van geen daglicht ga je vast veranderen na deze ''toer de boer''

Een soort Bokker meet boer? :P

Edit: niet om aan te vallen maar gewoon ter informatie als je dan nog steeds hetzelfde standpunt hebt is het je goed recht.
jullie hebben me trouwen gigantische inspiratie gegeven voor mijn vervangend project op school :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:49

Oh, maar ik weet dat er gelukkig ook betere boerenbedrijven zijn, hoor. :)
Zou best een dagje willen komen kijken, maar kan dat helaas niet echt doen wegens praktische redenen (ben alleenstaande mama, dus kind en werk en paard e.d.). ;)

Maar er zijn helaas ook een hoop minder fijne. Ik ben bv niet erg enthousiast over hoe bv veel varkens gehouden worden in NL. En kippen die met zijn tig duizenden in hun eigen herrie in een joekel van een schuur onder lampen zitten en nooit buiten komen. Ik word daar toch echt niet vrolijk van. :n

Wat krijgen jouw koeien te eten, als ik vragen mag? En wat doen jullie met de kalfjes?

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:57

bij mijn vriend staan de koeien op stal omdat ze te weinig kavel hebben. De jonge dieren (pinken) en pas afgekalfde/bevallen koeien mogen lekker naar buiten. De kalfjes komen eerst in aparte strohokjes voor de steun en ontwikkeling van de voetjes (meer steun) dan komen ze op roostervloertjes, ze kunnen elkaar dan aanraken als ze dan echt goed op de benen staan komen ze in de groepshuisvesting met leeftijdsgenoten. en later dus de wei op om een goede basis op te bouwen. Mijn vriend leeft echt voor de koeien, dat is zijn alles. Ze krijgen mais en kuilvoer met goede mineralen en preparaten.

Als hij het bedrijf overneemt gaat hij het anders doen. Wij zijn beide voor betere kalfhuisvesting. en de stal word verlengt met meer lichtplaten en misschien open front. Ikzelf zou het niet erg vinden om te verhuizen naar een plaats waar alles mooi naar buiten kan.

EDIT:
Ik ben trouwens werkzaam bij een varkensbedrijf. Ik doe daar de kraamstallen/bevallingen. De varkens hebben beweegbare vloeren, vloerverwarming, luchtcirculatie, luchtwassers, verstelbare hokken en elk biggetje weeg ik individueel. ook hebben we daar een zeugengroep daar staan 3 voerstations wat inhoud dat de varkens kunnen gaan liggen waar ze willen, bij wie en wanneer. Ze kunnen dan ook eten als ze zin hebben. dus echt hun eigen gang gaan. Een varken kan niet buiten omdat zij niet tegen de zon kan. Ze zou levend verbranden,omdat ze geen zweetklieren heeft ;)
Laatst bijgewerkt door sMieke op 01-06-11 17:00, in het totaal 2 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:58

Ik denk sowieso dat de koeien het beter hebben dan de varkens.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:01

sMieke, ben blij te horen dat jullie er zo bewust en goed mee omgaan! +:)+
Zo kan het dus ook.....

Maar je kunt niet ontkennen dat de gemiddelde varken en kip het hier meestal niet best hebben.
Om over vleeskonijnen e.d. maar niet te spreken (in te kleine hokjes heel snel vet gemest worden).
Ik vind dat walgelijk en besteed dus ook uit principe geen cent aan hun trieste dood. :(