Komt er dan nu eindelijk een verbod op onverdoofd slachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:24

Illusion schreef:
Trennie schreef:
Halal slachten wordt verboden....
Maar:
De westerse manier van het slachten van varkens mag voorlopig nog wel door gaan:
Electrokuteren waarbij niet altijd alle varkens weg zijn.
Die worden alsnog leven en in volle bewustzijn gestoken.

Dan ook gewoon consequent 1 lijn trekken he?

Waar haal je dat vandaan? heb je daar een bron van?
Overigens is een foutje waardoor een dier niet geheel verdoofd is geweest anders dan alle dieren onverdoofd slachten. zoiets kan altijd gebeuren, daar kan je geen 1 lijn in trekken.

Dat komt van iemand hier op bokt die behoorlijke ervaring heeft in de nederlandse varkensslachterij.
Zgn "foutjes" mogen mijns inziens niet gemaakt worden.
Dan ben ik van mening dat er kritisch gekeken moet worden naar de wijze waarop het dier verdoofd wordt om dergelijke "foutjes" te voorkomen.

Of maakt "maar" 1 dier niets uit?

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:39

weet je als de thora en de koran nu zouden worden geschreven dan zou er in staan dat je een dier zo snel en pijnloos mogenlijk moet doden........wacht dat staat er ook :x

alleen jammer dat er wordt vast gehouden aan de meest pijnloze en snelle manier van meer dan 2000 jaar geleden 8)7

hoe kortzichtig kan je zijn _-:( _-:(

Anoniem

Re: Komt er dan nu eindelijk een verbod op onverdoofd slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:41

Niet iedereen is zo kortzichtig. Ik voor mij ga volledig akkoord met schieten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:45

Jolliegirl schreef:
Ookal gaat het snijden snel.....toch blijf ik van mening... je snijd een dier niet levend de keel door... nóóit...
Daar raken ze niét hersendood van...niet DIRECT. Wat je bij een pin dus wél hebt.

Helemaal mee eens.
Dat is ook de reden dat ik het er gevoelsmatig niet mee eens kan zijn.
Het is mij gewoon niet snel genoeg.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:52

Yamcha schreef:

gingen de gelovigen maar met je mee.............ergens heb ik nog steeds de hoop dat moslims en joden het licht zullen zien .........helaas is dat nog niet het geval ten koste van teveel dieren.

en helaas is het ook nog steeds niet verplicht om de manier van slachten op verpakkingen te vermelden, zodat veel mensen ongemerkt toch onverdoofd geslacht vlees eten :(

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:59

Citaat:
Dat komt van iemand hier op bokt die behoorlijke ervaring heeft in de nederlandse varkensslachterij.
Zgn "foutjes" mogen mijns inziens niet gemaakt worden.
Dan ben ik van mening dat er kritisch gekeken moet worden naar de wijze waarop het dier verdoofd wordt om dergelijke "foutjes" te voorkomen.

Of maakt "maar" 1 dier niets uit?

zucht.. dat zeg ik dus niet.
het zijn 2 verschillende manieren waarbij de 1 niet verdoofd en de andere wel(waarbij volgens jou sommige varkens niet ''weg'' zijn door een ''foutje'') dat is imo iets anders dan gewoon een manier van slachten waarbij gewoon niet verdoofd word.
natuurlijk moeten ze daar ook naar kijken, want die foutjes horen niet voor te komen.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:02

Yamcha schreef:
Dat is heel liberaal, het is iig verder denken dan je neus lang is.

Overigens vind ik bij een koe bv, schieten, en dan verbloeden ook vallen onder onverdoofd, ze krijgen niet een soort roes met een gas ofzo.

het ''schieten'' van een koe, hetzelfde als bij een paard. is de verdoving.. dit maakt ze hersendood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:13

Hersendood is dood. En als ze dan gelijk gestoken en verbloed worden heb ik er geen problemen mee.

Waar ik wel een probleem mee heb, is de veroordelende houding van veel mensen. De Thorah en ook de Koran for that matter schrijft voor dat dieren op een diervriendelijke manier gehouden moeten worden, met respect voor hun leven en hun welzijn. Dat is iets wat in NL niet of zelden gebeurt. En zolang dat niet voor elkaar is, vind ik niet dat de grote monden hierover opengetrokken mogen worden. Overigens gaan veel Joden wel degelijk met hun tijd mee, iedereen die ik ken, vindt schieten gewoon prima. En varkensvlees eten wij niet, maar met name bij varkens mag er wel iets verbeteren qua dierenwelzijn.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:32

Volgens mij moet je het allemaal in de juiste volgorde zien:

Stap 1: is onverdoofd slachten dieronvriendelijk. Nee, dan hoeft het niet verboden te worden. Ja, ga naar stap 2.

Stap 2: kan het onverdoofde slachten diervriendelijk gemaakt worden. Ja, stel dan regels op en sta het volgens die regels toe. Nee, ga naar stap 3.

Stap 3: afweging tussen vrijheid van godsdienst en dierenwelzijn. Welke heeft naar onze regels de voorrang: dierenwelzijn of godsdienst. In eerste geval: hoe dan ook verbod op onverdoofd slachten. In tweede geval: ga naar stap 4.

Stap 4: vaststellen of sprake is van beperking van godsdienst. Dus: wordt dat grondrecht uberhaupt aangetast door het verbod op onverdoofd slachten? Wat is de reikwijdte van de vrijheid van godsdienst? Valt dit uberhaupt onder godsdienstvrijheid? Zo ja, dan onverdoofd slachten toestaan.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:51

als je kijkt naar de vrijheid van godsdienst wordt deze toch al beperkt door wat wij in het westen niet als normaal zien.
het besnijden van meisjes door het wegsnijden van de schaamlippen en de clitoris mag niet .....vraag het een willekeurige somalier en het hoort bij hun geloof.
het weigeren van een bloedtransfusie of aannemen van een donororgaan mag niet in het geval van een kind .....maar geen jehova getuige die het doet ..die worden allemaal uit de ouderlijkemacht ontzet als hun kind een transfusie nodig heeft.

waarom dan niet de wet door trekken naar dieren ......... als kinderen beschermd worden tegen het geloof van hun ouders waarom moeten de dieren dan wel lijden door het geloof van hun hoeders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:54

Als je nou zonder geloof de dieren heel vriendelijk zou houden, zonder dierenleed, had je recht van spreken.....

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:01

als je nou met geloof de dieren heel vriedelijk zou houden had jij recht van spreken..........zelfde vee alleen een rottere dood maak je geen ilusies

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:16

Dat gebeurt ook.....

En nogmaals, ik vind schieten prima. In de tijd.dat de Thorah geschreven werd, was de rituele manier de vriendelijkste manier, nu is dat niet meer zo. Nu is schieten het vriendelijkst. Je moet de geest van de wet ook begrijpen........ imo dan....

Hoe dan ook vind ik niet dat Nederlanders hierover te oordelen hebben. Als je het zelf nou zoveel beter deed, maar nee.....

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 22:17

Yamcha schreef:

jij was mee op excursie toch?
Jij hebt mij toen e.e.a uitgelegd toch over dat islamitische slachten enzo?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:42

Ik vind het persoonlijk al vrij maf dat je zonder geloof bestraft wordt voor iets wat met geloof wel mag.

En daarnaast is het opnemen van vrijheid van godsdienst in de Nederlandse wet een gegeven wat an sich al duidt op een uitbreiding van rechten ipv een beperking van rechten voor mensen die een godsdienst belijden. Ik vind het dus merkwaardig dat allerlei zaken in Nederland als een beperking van godsdienst worden gezien, terwijl godsdienst juist in de wet en de toepassing daarvan (in mijn ogen helaas) wordt gebruikt als een verruimende/ verzachtende of goedpratende omstandigheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:43

@ Jolliegirl: Ja, klopt. Volgens mij heb ik Jou toen uitgelegd dat wij wij geen bloed mogen eten, en dat daarom het verbloeden echt erg belangrijk is. Maar koosjer is ook dat het dier op een goede manier gehouden is, op een eerlijke en vriendelijke manier. Want een dier uit de bio-industrie, of een kistkalf of al die andere ellende, mogen we ook niet eten, ook al is het verbloeden wel op een goede manier gegaan. Dat vlees is dan ook verontreinigd.

Dieren houden en slachten volgend ons geloof houdt veel meer in dan alleen de slacht. En ik verafschuw de industrie in dieren in Nederland. Dat is niet rentmeesterschap, maar uitbuiterij. En dat kan volgens ons geloof ook niet. Daarom vu.d ik, als je de geest van de wet volgt, dat je moet zoeken naar de vriendelijkste manier van slachten. Toen was dat de rituele manier, nu is het imo schieten. Omdat hersendood imo ook dood is.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:50

Ik hoop zooooo erg dat er alsnog een verbod komt!!!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 01:06

Yamcha schreef:
Hoe dan ook vind ik niet dat Nederlanders hierover te oordelen hebben.

Even oftopic: ik heb erg veel moeite met deze zin.
Zijn we niet allemaal nederlanders? Jij ook toch?
Als we het hebben over verdraagzaamheid en elkaar respecteren op afkomst, geloof, uiterlijk en seksuele geaardheid, dan is dit niet zo handig geformuleerd eerlijk gezegd.

Overigens ben ik het helemaal eens met jou visie.

dat er in Nld verbeteringen moeten komen op het gebied van dierenwelzijn is duidelijk. Maar dan staat wat mij betreft de bio industrie op prioriteit 1.

Dan over slachten / ritueel slachten: daar kunnen ook zeker verbeteringen in komen, maar dan wel in de breedte.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 01:39

Citaat:
In de islamitische geschriften wordt veel aandacht besteed aan dieren en aan aspecten van wat wij tegenwoordig ‘dierenwelzijn’ noemen. Dieren die bestemd zijn om als voedsel te dienen moeten goed behandeld worden en een natuurlijk leven leiden. Ze moeten bovendien op respectvolle en pijnloze wijze worden geslacht. Wordt aan die eisen voldaan, dan is hun vlees halal (rein) en mogen moslims het eten.

Halal heeft in Nederland bij niet-moslims een slechte naam, omdat de term vrijwel altijd geassocieerd wordt met ritueel (onverdoofd) slachten. Onverdoofd slachten is binnen de islam echter geen harde eis, zolang de verdoving maar omkeerbaar is en de handeling het dier geen stress of pijn bezorgt. Omkeerbaarheid van verdoving is voor moslims van groot belang, aangezien het verboden is om dieren te slachten die al dood zijn. Het eten van een niet door de slacht gestorven dier is haram (onrein). Verschillende organisaties van moslims delen het standpunt dat verdoving onder bepaalde voorwaarden toelaatbaar is. Er is al halal vlees op de markt van dieren die voor de slacht bedwelmd zijn.

In dit rapport wordt ook het leven van de dieren voor de slacht belicht, een aspect waar tot nu toe in Nederland weinig tot geen aandacht aan is besteed. Zo spelen in de islam rentmeesterschap en respect voor de schepping een belangrijke rol. De mens staat weliswaar boven het dier, maar juist deze positie brengt verantwoordelijkheid met zich mee voor een zorgvuldige en fatsoenlijke behandeling van dieren, ook als het gaat om vee. De geraadpleegde islamdeskundigen betwijfelen ten zeerste of de vee-industrie met dit rentmeesterschap te rijmen valt.

Op basis van dit citaat vormde ik mijn mening dat ik direct Halal-vlees zou gaan kopen.
Schieten is ook "verdoving"

Maar hoofdzakelijk het HALAL houden van (slacht)dieren spreekt voor zich.
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:14

Trennie: klopt, was niet echt briljant geformuleerd, maar ik wist ook niet hoe het beter moest :o
Punt is dat koosjer en halal veel meer inhoudt dan alleen de slacht. Ik sta daar echt achter.
Het is gewoon te simpel en te kortzichtig om te roepen (wat veel mensen doen) dat het dierenmishandeling is, dat is het niet, juist niet. Veel van ons vinden dat er een vriendelijker manier mogelijk is dan vroeger, enfin, dat heb ik uitgelegd.

Maar ik vind het erg jammer dat het andere deel van het verhaal er niet bij verteld wordt. Daardoor krijgen mensen een heel vertekend beeld, een halve waarheid is nog steeds een leugen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:23

Jammer is dat bij Hallal vlees het dier niet Hallal gehouden is maar alleen Hallal geslacht. Het slechtste van twee werelden dus.

Ik blijf er overigens dat dier/mensen welzijn voor gaat op godsdienstvrijheid.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 14:04

Als her dier hersendood is na zo`n schot en daarna geslacht wordt is het nog steeds halal. Dat is wat ik erover gelezen heb.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 14:10

NatasjavE schreef:
Jammer is dat bij Hallal vlees het dier niet Hallal gehouden is maar alleen Hallal geslacht. Het slechtste van twee werelden dus.

Ik blijf er overigens dat dier/mensen welzijn voor gaat op godsdienstvrijheid.

Inderdaad. Dieren in NL die halal worden geslacht worden niet halal gehouden dus naar mijn gevoel dubbel mishandeld. En ik vrees dat in veel landen op deze wereld het allemaal prachtig in de bijbel of koran of torah staat, maar dat veel mensen zich daar echt niet aan houden.
Ik ben het dan ook overall niet eens met de manier waarop dieren worden gehouden voor consumptie (ik heb het nu over NL), en eet daarom geen vlees meer.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 15:55

Mixje90 schreef:
Als her dier hersendood is na zo`n schot en daarna geslacht wordt is het nog steeds halal. Dat is wat ik erover gelezen heb.

Dat lijkt mij ook.

Onbegrijpelijk dat het "keel-door-snijden" nog steeds wordt toegepast ;( terwijl het dus totaal niet nodig zou hoeven zijn, getuige de thorah? en koran.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:51

Klopt, volgens de Thorah is dat niet nodig :) het dier moet wel gestoken worden, zodat al het bloed eruit kan lopen, dat kan prima ná het schot.