Citaat:
In de islamitische geschriften wordt veel aandacht besteed aan dieren en aan aspecten van wat wij tegenwoordig ‘dierenwelzijn’ noemen. Dieren die bestemd zijn om als voedsel te dienen moeten goed behandeld worden en een natuurlijk leven leiden. Ze moeten bovendien op respectvolle en pijnloze wijze worden geslacht. Wordt aan die eisen voldaan, dan is hun vlees halal (rein) en mogen moslims het eten.
Halal heeft in Nederland bij niet-moslims een slechte naam, omdat de term vrijwel altijd geassocieerd wordt met ritueel (onverdoofd) slachten. Onverdoofd slachten is binnen de islam echter geen harde eis, zolang de verdoving maar omkeerbaar is en de handeling het dier geen stress of pijn bezorgt. Omkeerbaarheid van verdoving is voor moslims van groot belang, aangezien het verboden is om dieren te slachten die al dood zijn. Het eten van een niet door de slacht gestorven dier is haram (onrein). Verschillende organisaties van moslims delen het standpunt dat verdoving onder bepaalde voorwaarden toelaatbaar is. Er is al halal vlees op de markt van dieren die voor de slacht bedwelmd zijn.
In dit rapport wordt ook het leven van de dieren voor de slacht belicht, een aspect waar tot nu toe in Nederland weinig tot geen aandacht aan is besteed. Zo spelen in de islam rentmeesterschap en respect voor de schepping een belangrijke rol. De mens staat weliswaar boven het dier, maar juist deze positie brengt verantwoordelijkheid met zich mee voor een zorgvuldige en fatsoenlijke behandeling van dieren, ook als het gaat om vee. De geraadpleegde islamdeskundigen betwijfelen ten zeerste of de vee-industrie met dit rentmeesterschap te rijmen valt.
Op basis van dit citaat vormde ik mijn mening dat ik direct Halal-vlees zou gaan kopen.
Schieten is ook "verdoving"
Maar hoofdzakelijk het HALAL houden van (slacht)dieren spreekt voor zich.
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn.