Een artikel in de krant, paarden in de stal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:28

dag en nacht op de wei vind ik overdreven.
Dat hoef ik bij mijn haf niet te doen het hele jaar want dan krijgt ze mok en wordt ze heel dik.
Maar dat is weer een andere dicussie. in de winter heb ik toegang tot de wei. Ik zou geen paard nemen als deze niet elke dag lekker buiten komt..

Ik vind het echt dieptriest dat paarden in de winter vaak elke dag/hele dagen op stal staan en er soms alleen uitkomen om gereden te worden. Ik vind het jammer dat het artikel gelijk alle manegehouders hiermee te grazen neemt door te generaliseren, maar dit is grotendeels wel de realiteit. In de randstad tenminste wel.. Ik zie echter ook maneges waar het er anders aan toe gaat.

Dus ook al is het in een paddock een paard hoort buiten en niet in een stal.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 21:10

eridinges schreef:

Maar 's nachts niet?

Paarden zijn 's nachts minstens zo actief als overdag. Ze hebben geen dag-en nachtritme en daarom is het ook zo fijn als ze het zelf kunnen bepalen. Keuzevrijheid in wanneer ze willen rusten, liggen, spelen. Als je ze opsluit ontneem je ze de kans om natuurlijk gedrag te tonen, zelfs als het alleen maar voor de nacht is.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:08

Als het een paddock is wil ik ze best dag en nacht buiten hebben :)
Paarden horen nou eenmaal niet op stal, maar ik moet met mijn merrie op haar gewicht letten.

tamary

Re: Een artikel in de krant, paarden in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:24

24/7 buiten (kunnen) lopen is iets anders dan 24/7 gras vreten. Dat gaat hier ook fout, dan heb ik er 1 zowat op schoot kruipt van ellende, omdat die niet meer weet waar hij het zoeken moet van de jeuk. Nu ik alles zelf kan bepalen staan ze dus wel 24/7 buiten, maar is het gras eten zeer beperkt. Wel veel hooi, stro, twijgjes, etc. om te knabbelen.
Echte schuilstal gaat hier met beroepsklager in de buurt niet lukken en ik begin niet eens aan het aanvragen. Ik ben veel makkelijker uit met het goed opbouwen en plaatsen van mijn hooivoorraad (valt netjes binnen de regels) zodat pony's daar beschutting kunnen zoeken. Voor mij is het iets niet mogen niet meteen reden om te zeggen : "kan niet". Wel om te kijken naar wat wel mag en wat ik daar mee kan om hetzelfde resultaat te krijgen.

Voordat ik naar drenthe verhuisde stond pony net buiten Amsterdam en daar ging alles 's nachts voor de veiligheid op stal. Langs de weides liep nl een voetpad en stalling lag op route tussen dorp en zuipkeet jeugd.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:36

Cowgirl, ik had het over een weiland van meerdere hectares.

Verder sluit ik me aan bij Yamcha, gewoon lekker naar het paard kijken en ik ga er voor het gemak vanuit dat iedereen het beste voor heeft met zijn dieren. En iedereen denkt dat hij het best is voor zijn dieren, denk ik ook, want niemand kan zo goed voor mijn dieren zorgen als ik zelf.

Ik word een beetje misselijk van de opdringerige types hier, doet me een beetje denken aan Jehova's met de voet tussen de deur.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 02:18

Dani_ schreef:
Paarden zijn 's nachts minstens zo actief als overdag. Ze hebben geen dag-en nachtritme en daarom is het ook zo fijn als ze het zelf kunnen bepalen. Keuzevrijheid in wanneer ze willen rusten, liggen, spelen. Als je ze opsluit ontneem je ze de kans om natuurlijk gedrag te tonen, zelfs als het alleen maar voor de nacht is.

Dat is prima wetenschappelijk onderbouwd ja. Niet beperken ethisch logisch.
Ook hebben paarden ´s nachts minder insektendruk, maar... dat wil de modale ruiter juist helemaal niet wéten!
´s Nachts op stal is beter voor de nachtrust van de eigenaar :)*
Die wíl dus :list: niet lezen en roept liever dat wie hen op wetenschappelijk onderbouwde kennis wijst als een Jehova is. Dat is veel makkelijker dan het spiegelbeeld onder ogen komen.

´Gewoon lekker naar het paard kijken´ zonder maatlat van onderbouwde kennis is het makkelijkste argument wat er is. Is nl. altijd goed; ´ik vind dat mijn paard er gelukkig uit ziet en ik weet dat zelf het beste´ en klaar :)*

Ondertussen staat een derde zó erg te verpieteren dat ze sterotype gedrag ontwikkelen. Jaja, men ziet het helder 8)7

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 02:22

tinkermina schreef:
Laatst liet ik de plek aan iemand zien, waar ons paard staat, kreeg ik de opmerking: goh wat armoedig, is dit nu alles?..je hebt geen rijbak, geen poetsplaats, niets..
Ik probeerde te kijken door zijn ogen, ik keek rond en zag groene uitgestrekte weides, vrolijk rennende paarden...enz...
mijn paard hinnikte en ging rollen... :Y)

<3

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 02:28

eridinges schreef:
in de winter heb ik toegang tot de wei. Ik zou geen paard nemen als deze niet elke dag lekker buiten komt..

Omdat ´weide´ in NL doorgaans volstrekt ongeschikt veel te voedingsrijk zacht grasland is, is onbeperkte toegang tot een ´paddock´ vaak zelfs beter en jouw conclusie over anders geen paard is _/-\o_

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 02:32

Ik heb echt een hekel aan pensionstallingen waar paarden niet buitenkomen.. :n
Zou mn paard ook niet verkopen aan iemand waar ie niet buiten kan.

Mijn paarden staan van rond 8 tot 5 (soms later, soms vroeger als ik les heb) in de wei, en in de zomer vaak ook wel gewoon lekker 24/7. :j
Staan hier aan huis dus bepaal zelf ook beetje met tijd hoe of wat. :j

Nu met hitte gooi ik ze nog wel eens iets eerder naar binnen, dit omdat beide paarden al bij de stal staan om in de schaduw te willen :+
En kan ze wel openzetten, maar dan gaan ze steeds met zn 2en in 1 stal met als gevolg dat ze steeds erin en eruit gaan omdat 1 de baas is en de ander onderdanig. :+

Vanmiddag ook lekker met beide paarden met water gespeeld, vooral mijn pony zie je dan genieten als ik haar lekker in de wei afspuit en daarna een sprintje trekken en rollen :j
Ook mn paard, vooral spelen met de waterstraal om vervolgens ineens heel hard te rennen en zich uitleven. :j

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 10:04

Huertecilla schreef:
eridinges schreef:
in de winter heb ik toegang tot de wei. Ik zou geen paard nemen als deze niet elke dag lekker buiten komt..

Omdat ´weide´ in NL doorgaans volstrekt ongeschikt veel te voedingsrijk zacht grasland is, is onbeperkte toegang tot een ´paddock´ vaak zelfs beter en jouw conclusie over anders geen paard is _/-\o_

Met de weilanden moet je idd uitkijken. Nu de paarden sinds kort weer op de wei staan, heb ik al van een paar mensen gehoord dat hun paarden (lichte) koliek hebben gehad.
Wij hebben wel in de paddocks een autoband, lege voetbal en een jolleybal liggen. Paarden zijn nieuwsgierig en speels en het is leuk om te zien hoe ze daarmee spelen en zichzelf vermaken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 10:07

volgens mij zijn de weilanden in Nederland dodelijk voor een paard...veel te rijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 10:24

HC; zie dat je de tijd hebt gevonden voor nog wat extra "wetenschappelijk onderzoek" :+ :+ :+

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 10:30

Babootje schreef:
HC; zie dat je de tijd hebt gevonden voor nog wat extra "wetenschappelijk onderzoek" :+ :+ :+

Waar slaat dit op?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 10:33

geerke schreef:
volgens mij zijn de weilanden in Nederland dodelijk voor een paard...veel te rijk.

Het op een gedomesticeerd eiwitrijke monocultuur houden én onthouden van een groot deel van het natuurlijke gedrag (zie ethogram; 2/3 van het gedrag en de beweging ook door de merries wordt door de hengsten geïnitieerd) is niet erg gezond nee.
Dodelijk is wat zwaar maar het is wel veel te eiwitrijk en totaal eenzijdig. Voedingsdeficienties, overgewicht, koliek, insuline-resistentie en laminitis zijn typisch.
In de vrije wildbaan met gevarieerd weidegewas en natuurlijk gedrag valt de voorjaarsexplosie van de planten samen met een geboortegolf, uitbundig paargedrag met conflicten tussen de hengsten en de vrijgezellengroepen. Het gevarieerde voedsel geeft goede voeding en de energie wordt gebruikt.
Op de vlaktes tussen de breeedtegraden waar het paard geëvolueerd is, is over heel eurazië een homogeen klimaat wat na de uitbundige explosie van voorjaarsgroen en paargedrag een drietal lange en karige seizoenen ingaat.

Voor de goede orde; dat is GEEN reden voor niet 24/7 buiten.
Wél alle reden voor 24/7 buiten in een voor páárden normale groepssamenstelling op een ´karig´ stuk land met gevarieerde weidebeplanting en geen eiwitrijke monocultuur voor koeienmelk.
Wanneer de juiste omstandigheden niet geboden kunnen worden geldt de regel van de zeepaardjes :)*
Niet dat de paarden dus maar op stal moeten omdat de eigenaar tegen beter weten in een paard wil en het paard zich maar moet ´aanpassen´ aan wat kan en niet die eigenaar |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 10:44

Ik ben wel blij met mijn niet-zo-rijke-en-vette-weiland. :)
Dat is het voordeel wanneer je het weidebeleid en -beheer helemaal zelf in de hand hebt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 10:55

Dani_ schreef:
Babootje schreef:

Waar slaat dit op?

Dat is de eerste fase van nieuw inzicht (zie onderschrift) en ik ben al járen de belachelijke gek op de berg *\o/*

Vergelijk jouw profielvoorbeelden eens met

Afbeelding

Dan moét ik toch wel verkeerd bezg zijn ;)

Zijn woensdag trouwens heel líeve opnames geworden. Rijtechnisch prachtig illustratief mbt de spirale zit, maar vooral líef. Ben benieuwd wat hij er van maakt met montahe en muziek.
Ik wil het wel op mijn site zetten maar weet nog niet goed hoe. Ik ga het niet openbaar maken want het is allemaal nog steeds een brug te ver en ik heb geen behoeft aan valsewijverij door de tweede fase van nieuw inzicht. Dat is niet mijn probleem en hoeft dat dus ook niet gemaakt te worden.

p.s. ik ben alweer bijna 10 jaar intensief met verschillende hartslagfrequentie-meters bezig om op een wetenschappelijk verantwoorde manier feitelijke data over belasting, trainen, manieren van rijden en hulpsystemen te verkrijgen.
Paardlief kwam na drie uur draf/galop door de bergen met 98 bij de zadelkamer aan. Zadel eraf (geen hoofdstel of wat ook) en 60. In TWEE minuten +:)+
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 22-04-11 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:03

JoviBan schreef:
Ik ben wel blij met mijn niet-zo-rijke-en-vette-weiland. :)
Dat is het voordeel wanneer je het weidebeleid en -beheer helemaal zelf in de hand hebt.

Ja dat kan ik me voorstellen.
Als je afhankelijk bent van een beheerder/eigenaar (pensionstal) moet je je altijd aanpassen.
Het voordeel waar ik sta is dat er 'maar' acht paarden zijn en heeeeel veel ruimte.
Het nadeel is dat je niet naar eigen zin zomaar van alles kan veranderen, als dat beter zou lijken voor de paarden.
Daarbij heb je ook nog te maken met verschillende eigenaren van de paarden, ieder met z'n eigen mening.
Zelfs al zou ik ervan overtuigd zijn dat we van de stallen een inloop/schuilstal kunnen maken die aansluit op de paddocks en de weilanden (zou heel goed haalbaar zijn namelijk) zullen anderen het niet willen. Daar hebben we het wel eens over gehad.
En de boer (in ons geval) heeft sowieso het laatste woord want het is zijn erf.

Het merendeel van de mensen heeft zijn paard niet aan huis staan dus moet je waarschijnlijk altijd iets aanpassen/inleveren wat je liever anders had gehad.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:14

mika11 schreef:
Het merendeel van de mensen heeft zijn paard niet aan huis staan dus moet je waarschijnlijk altijd iets aanpassen/inleveren wat je liever anders had gehad.

Ja.... logisch, begrijpelijk, doch de valkuil is dat niet jíj maar het páárd zich er bij moet aanpassen.
Het niet in eigen hand hebben van alle omstandigheden mag nooit ontaarden in een smoes voor suboptimaal houden.
Het is namelijk geen enkel excuus want jíj bent verantwoordelijk voor het welzijn van het dier wat jij zo nodig wil houden door jouw eigen keuze :)*

Het is echt een erg makkelijk misbruikt argument.
´In de Randstad zijn de omstandigheden nu eenmaal anders´, ´de boer wil het niet´ of ´ik mag geen schuilstal plaatsen´ zijn non-argumenten; een brevet van onvermogen. Argumenten om geen paard te kunnen houden, niet voor het suboptimaal houden.
Als je niet de mogelijkheden hebt..... zeepaardje :)*

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:20

Huertecilla schreef:
mika11 schreef:

Ja.... logisch, begrijpelijk, doch de valkuil is dat niet jíj maar het páárd zich er bij moet aanpassen.
Het niet in eigen hand hebben van alle omstandigheden mag nooit ontaarden in een smoes voor suboptimaal houden.
Het is namelijk geen enkel excuus want jíj bent verantwoordelijk voor het welzijn van het dier wat jij zo nodig wil houden door jouw eigen keuze :)*

Het is echt een erg makkelijk misbruikt argument.
´In de Randstad zijn de omstandigheden nu eenmaal anders´, ´de boer wil het niet´ of ´ik mag geen schuilstal plaatsen´ zijn non-argumenten; een brevet van onvermogen. Argumenten om geen paard te kunnen houden, niet voor het suboptimaal houden.
Als je niet de mogelijkheden hebt..... zeepaardje :)*

Vind ik ook. Dat is heel vaak zeker het geval.

Er is altijd wel iets te vinden wat fijn is voor het paard. Maar ja dan heb je geen luxe voor jezelf er bij, en daar nemen veel mensen geen genoegen mee.

Ik heb mijn paarden niet aan huis, maar heb toch voor alle paarden een heerlijk plekje 24/7 buiten met kuddegenootjes. Nee, geen bak, geen stapmolen en poetsplaats. Maar wel héle gelukkige paarden. Dat is wat mij gelukkig maakt. Ik moet er niet aan denken dat mijn paarden elke nacht in een stal moeten staan, bah!

En om nog even te reageren op heel wat pagina's terug, mijn paarden staan allemaal 24/7 buiten, maar toch gaan ze gemakkelijk de trailer in en ook een langere rit gaat prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:22

mika11 schreef:

Dat is zeker zo en dat is best lastig. :j

Om hier verandering en verbetering in te brengen, zouden mensen (paarde-eigenaren) zich niet zo snel neer moeten leggen met de gewoontes en regeltjes van een pensionstal.
"Wij doen het zo."
"Oké, dan moet het maar zo, tis niet anders."

Nee, draai het om wanneer je een plek voor je paard zoekt: "Dit zijn mijn wensen/eisen, dat is wat ik voor mijn paard wil, kunnen jullie dat bieden, is dat hier mogelijk?" En zo vind je gaandeweg vast wel de beste plek voor je paard waar je paard de minste concessies hoeft te doen.

Tis een tip, en ik spreek uit ervaring. :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:40

JoviBan schreef:
mika11 schreef:

Dat is zeker zo en dat is best lastig. :j

Om hier verandering en verbetering in te brengen, zouden mensen (paarde-eigenaren) zich niet zo snel neer moeten leggen met de gewoontes en regeltjes van een pensionstal.

Er is echter wel een heel groot en onontkoombaar probleem; het enorme aantal paarden.
In 35 jaar tijd zijn er 360.000 paarden bijgekomen.
Van 40.000 naar 400.000.
35 jaar lang gemiddeld zo´n 10.000 paarden per jaar erbij 8)7
Let wel; een kwart van het totale aantal paarden in 1985 erbij per jaar, 35 jaar lang.
Dat is een enórm snelle verwatering van de spoeling en dus door de smoes van het is niet anders, de leefstandigheden van de meeste paarden.

Dat is geen enkel excuus voor suboptimaal doch wel een illustratie van de omvang van het probleem.
Dit is niet voor 400.000 paarden op te lossen door rond te winkelen met een eisenpakket.
Er is een forse omslag in de mentaliteit van de ruiterij nodig of een draconisch ingrijpen door de overheid.
Het is geen enkele argument om te roepen dat het een bestaande situatie is, want 30 jaar geleden, na 5 jaar 10.000 per jaar erbij, is er al aan de bel getrokken over de dunnere spoeling en tendens naar suboptimaal door wildgroei met éénoog koning in het land der blinden.
20 jaar gelden is de alarmbel geluid en 10 jaar geleden is zelfs het ministerie van landbouw gaan meeluiden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:57

Huertecilla schreef:
10 jaar geleden is zelfs het ministerie van landbouw gaan meeluiden.

In 2000 is op basis van een onderzoek (in opdracht van het ministerie) vanuit de faculteit diergeneeskunde van de univeristeit van Utrecht door het minsiterie een probleemstelling geformuleerd voor de sectorraad.
De 25-30% paarden met stereotype gedrag werd terecht als onacceptabel gezien evenals het ontbreken van énige invulling voor paarden van de dierenwelzijns-wetgeving.

Imiddels zijn er 100.000 paarden meer, is de spoeling een derde dunner!!!! en is er nog steeds NUL invulling van randvoorwaarden voor paardhouden.
Zoals op dit en andere topics blijkt ziet slechts een klein % van de Bok(s)ters dit als een probleem.
Zijn er echt zó weinig dierenliefhebbers in de NL ruiterij?
Door de massaal suboptimale leefomstadigheden van paarden en ´worried eyes´ Hollandse School van rijden is dat eigenlijk de enige conclusie.

Zie; [VN] Nederland op vierde plek meest dieronvriendelijke landen

(Spanje staat terecht hoog vanwege het hoog profiel gesol met stieren)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:04

Huertecilla schreef:
Dit is niet voor 400.000 paarden op te lossen door rond te winkelen met een eisenpakket.
Er is een forse omslag in de mentaliteit van de ruiterij nodig of een draconisch ingrijpen door de overheid.

Hoe meer er "rondgewinkeld" wordt, hoe meer pensionstalhouders zich realiseren dat mensen geen genoegen meer nemen met opsluiting/ophokking van hun paard of slechts een paar uurtjes per dag buiten.
Zolang de consument niet winkelt en niet vraagt, blijft alles zoals het is.
En ja, dan zal de overheid moeten ingrijpen, vind ik ook.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:11

Huertecilla schreef:
Huertecilla schreef:
10 jaar geleden is zelfs het ministerie van landbouw gaan meeluiden.

In 2000 is op basis van een onderzoek (in opdracht van het ministerie) vanuit de faculteit diergeneeskunde van de univeristeit van Utrecht door het minsiterie een probleemstelling geformuleerd voor de sectorraad.
De 25-30% paarden met stereotype gedrag werd terecht als onacceptabel gezien evenals het ontbreken van énige invulling voor paarden van de dierenwelzijns-wetgeving.

Imiddels zijn er 100.000 paarden meer, is de spoeling een derde dunner!!!! en is er nog steeds NUL invulling van randvoorwaarden voor paardhouden.
Zoals op dit en andere topics blijkt ziet slechts een klein % van de Bok(s)ters dit als een probleem.
Zijn er echt zó weinig dierenliefhebbers in de NL ruiterij?
Door de massaal suboptimale leefomstadigheden van paarden en ´worried eyes´ Hollandse School van rijden is dat eigenlijk de enige conclusie.

Zo kun je het toch niet stellen, door deze feiten, dat er dan zo weinig dierenliefhebbers zijn in de NL ruiterij?
Het beleid van hogerhand over paardenhouderij en fokbeleid heeft dan ergens iets verkeerd gedaan, dat er zoveel paarden zijn bijgekomen.
Maar daarom kun je de particulier met 1 of 2 paarden toch niet gaan aanwijzen dat hij geen dierenliefhebber is?
Ik snap ook echt wel dat als ik een plek vind voor mijn paard, en het is niet optimaal, dat mijn paard hier de dupe van is en niet ikzelf.
In de Randstad is het inderdaad nog veel moeilijker om met een flink eisenpakket voor optimale stalling een goede plek te vinden, wat ook nog te betalen is.
Hier op de Veluwe is dat gelukkig nog niet zo maar een paar dorpen verderop is ook een pensionstal met ongeveer 300 paarden.
Mensen stallen daar toch graag hun paard omdat het een geweldige accommodatie heeft.
Met mijn 'eisenpakket' ben ik vorige jaar overgestapt van een pensionstal naar een boerderij.
Misschien nog niet optimaal maar wel veel beter supoptimaal.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 12:17

JoviBan schreef:
Zolang de consument niet winkelt en niet vraagt, blijft alles zoals het is.

Sterker nog; wordt het steeds slechter en slechter.
Zie de afgelopen 10 jaar.
Het was al dramatisch zielig vóór 2000.
Sindsdien is de spoeling nóg een derde dunner geworden en dit topic illustreert dat het zelfs nú nog als een non-probleem wordt gezien door de meerderheid.
Ondertussen is al draconisch ingrijpen nodig om terug te keren naar wat 10 jaar terug al te erg was.
De sector roept al hard dat het allemaal economisch niet haalbaar is en zo zal er wel weer een poldermodel wat niets oplost uitkomen.
Stijgende internationale duk is dan het gevolg. NL naar de derde, tweede plek van dieronvriendelijke landen. In Cataluña is stierenvechten recent verboden bijvorbeeld.