Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
eridinges schreef:Dus ook al is het in een paddock een paard hoort buiten en niet in een stal.
Dani_ schreef:Paarden zijn 's nachts minstens zo actief als overdag. Ze hebben geen dag-en nachtritme en daarom is het ook zo fijn als ze het zelf kunnen bepalen. Keuzevrijheid in wanneer ze willen rusten, liggen, spelen. Als je ze opsluit ontneem je ze de kans om natuurlijk gedrag te tonen, zelfs als het alleen maar voor de nacht is.
tinkermina schreef:Laatst liet ik de plek aan iemand zien, waar ons paard staat, kreeg ik de opmerking: goh wat armoedig, is dit nu alles?..je hebt geen rijbak, geen poetsplaats, niets..
Ik probeerde te kijken door zijn ogen, ik keek rond en zag groene uitgestrekte weides, vrolijk rennende paarden...enz...
mijn paard hinnikte en ging rollen...
eridinges schreef:in de winter heb ik toegang tot de wei. Ik zou geen paard nemen als deze niet elke dag lekker buiten komt..
Dus ook al is het in een paddock een paard hoort buiten en niet in een stal.
Huertecilla schreef:eridinges schreef:in de winter heb ik toegang tot de wei. Ik zou geen paard nemen als deze niet elke dag lekker buiten komt..
Dus ook al is het in een paddock een paard hoort buiten en niet in een stal.
Omdat ´weide´ in NL doorgaans volstrekt ongeschikt veel te voedingsrijk zacht grasland is, is onbeperkte toegang tot een ´paddock´ vaak zelfs beter en jouw conclusie over anders geen paard is
geerke schreef:volgens mij zijn de weilanden in Nederland dodelijk voor een paard...veel te rijk.
Dani_ schreef:Babootje schreef:HC; zie dat je de tijd hebt gevonden voor nog wat extra "wetenschappelijk onderzoek"![]()
![]()
Waar slaat dit op?
JoviBan schreef:Ik ben wel blij met mijn niet-zo-rijke-en-vette-weiland.
Dat is het voordeel wanneer je het weidebeleid en -beheer helemaal zelf in de hand hebt.
mika11 schreef:Het merendeel van de mensen heeft zijn paard niet aan huis staan dus moet je waarschijnlijk altijd iets aanpassen/inleveren wat je liever anders had gehad.
Huertecilla schreef:mika11 schreef:Het merendeel van de mensen heeft zijn paard niet aan huis staan dus moet je waarschijnlijk altijd iets aanpassen/inleveren wat je liever anders had gehad.
Ja.... logisch, begrijpelijk, doch de valkuil is dat niet jíj maar het páárd zich er bij moet aanpassen.
Het niet in eigen hand hebben van alle omstandigheden mag nooit ontaarden in een smoes voor suboptimaal houden.
Het is namelijk geen enkel excuus want jíj bent verantwoordelijk voor het welzijn van het dier wat jij zo nodig wil houden door jouw eigen keuze![]()
Het is echt een erg makkelijk misbruikt argument.
´In de Randstad zijn de omstandigheden nu eenmaal anders´, ´de boer wil het niet´ of ´ik mag geen schuilstal plaatsen´ zijn non-argumenten; een brevet van onvermogen. Argumenten om geen paard te kunnen houden, niet voor het suboptimaal houden.
Als je niet de mogelijkheden hebt..... zeepaardje
mika11 schreef:Het merendeel van de mensen heeft zijn paard niet aan huis staan dus moet je waarschijnlijk altijd iets aanpassen/inleveren wat je liever anders had gehad.
JoviBan schreef:mika11 schreef:Het merendeel van de mensen heeft zijn paard niet aan huis staan dus moet je waarschijnlijk altijd iets aanpassen/inleveren wat je liever anders had gehad.
Dat is zeker zo en dat is best lastig.![]()
Om hier verandering en verbetering in te brengen, zouden mensen (paarde-eigenaren) zich niet zo snel neer moeten leggen met de gewoontes en regeltjes van een pensionstal.
Huertecilla schreef:10 jaar geleden is zelfs het ministerie van landbouw gaan meeluiden.
Huertecilla schreef:Dit is niet voor 400.000 paarden op te lossen door rond te winkelen met een eisenpakket.
Er is een forse omslag in de mentaliteit van de ruiterij nodig of een draconisch ingrijpen door de overheid.
Huertecilla schreef:Huertecilla schreef:10 jaar geleden is zelfs het ministerie van landbouw gaan meeluiden.
In 2000 is op basis van een onderzoek (in opdracht van het ministerie) vanuit de faculteit diergeneeskunde van de univeristeit van Utrecht door het minsiterie een probleemstelling geformuleerd voor de sectorraad.
De 25-30% paarden met stereotype gedrag werd terecht als onacceptabel gezien evenals het ontbreken van énige invulling voor paarden van de dierenwelzijns-wetgeving.
Imiddels zijn er 100.000 paarden meer, is de spoeling een derde dunner!!!! en is er nog steeds NUL invulling van randvoorwaarden voor paardhouden.
Zoals op dit en andere topics blijkt ziet slechts een klein % van de Bok(s)ters dit als een probleem.
Zijn er echt zó weinig dierenliefhebbers in de NL ruiterij?
Door de massaal suboptimale leefomstadigheden van paarden en ´worried eyes´ Hollandse School van rijden is dat eigenlijk de enige conclusie.
JoviBan schreef:Zolang de consument niet winkelt en niet vraagt, blijft alles zoals het is.