Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
jantergouw schreef:Een conclusie van het rapport was dat streng orthodoxe moslims geen gevaar vormen voor de Nederlandse samenleving. Dat komt onder meer door de enorme sociale controle in salafistische gemeenschappen; strenggelovigen nemen elkaar steeds de maat, en bespreken voortdurend wat wel en niet mag.
Jesser schreef:Nou Alane, ik woon nu in een buitengebied, heb echter ook in een stadswijk gewoond in een flat wat zeer multicultureel was..
Als ik zou opmerken dat zo'n iemand nooit meer buiten zou komen, zou ik daar zeker melding van gaan maken..
Naar wat voor instanties ook...
We hoeven onze ogen namelijk niet te sluiten..
Jesser schreef:En als er controle gaat komen komt men in gesprek en komt men uiteindelijk ook verder..Je kunt dan niet blijven zeggen, Nee hoor, ik sla mijn vrouw niet als de halve buurt klaagt over het feit dat men hoort dat zo'n vrouw in elkaar geslagen wordt.. (dit is dan een voorbeeld.. )
Jesser schreef:Dat is niet helemaal waar Alane, je ziet je buren altijd wel eens lopen.. En als je weet dat een vrouw nooit buiten mag komen dan wil je je zelf best wel eens achter de oren krabben..
Tuurlijk zullen die vrouwen niet zomaar gelijk toegeven.. Maar geef het dan eens een voorbeeld als dit..
Wij wonen nu in een vrijstaand huis, maar heb dus vroeger in een flat gewoond..
Als ik dagelijks zou horen dat een vrouw of kinderen mishandeld zouden worden zou ik dat wel aangeven aan instanties.. Net zolang tot er wel controle gaat komen.. Je kunt dit ook anoniem doen..En als er controle gaat komen komt men in gesprek en komt men uiteindelijk ook verder..Je kunt dan niet blijven zeggen, Nee hoor, ik sla mijn vrouw niet als de halve buurt klaagt over het feit dat men hoort dat zo'n vrouw in elkaar geslagen wordt.. (dit is dan een voorbeeld.. )
Jesser schreef:En nee, ik hou mijn buren niet de hele dag in de gaten.. Maar wij hebben goede omgang met elkaar..
Jesser schreef:En dat is weer onwetendheid van dat Iranese gezin, niet wetende dat er een potje voor is op school als ene schoolreisje niet betaald kan worden. en ook dat heeft niets te maken met onderdrukking van vrouwen die een burka moeten dragen van hun man en daardoor niet meer nar buiten mogen als er een verbod op het dragen van een burka is.Ander voorbeeld.. Ook een simpelvoorbeeld maar wel wat aan gedaan.. Mijn zoon heeft een Iranees vriendje, zijn vader heeft weinig geld, en voor jaren geleden kwam mijn zoon naar me toe, en zei me.. Mam luister eens.. M. mag niet met schoolreisje mee, want zijn vader kan dat niet betalen.. Dat vond mijn zoon zo vervelend dat hij het wel zelf wilde betalen..
Door dit signaal ben ik naar de leraar gegaan en heb dit ter sprake gebracht.. Die heeft er weer het zijne mee gedaan en uiteindelijk is dat vriendje gewoon mee gegaan..
jantergouw schreef:Van mij?
Dan zou ik graag die quote zien dat ik het heb over mensen neerknuppelen, want dat heb ik nooit beweerd.
Electra63 schreef:jantergouw schreef:Van mij?
Dan zou ik graag die quote zien dat ik het heb over mensen neerknuppelen, want dat heb ik nooit beweerd.
Doe nu niet zo onschuldig.
Omdat deze berichten nu niet meer te lezen zijn, wil dat niet zeggen dat deze berichten niet geplaatst zijn. Ik ga er verder hier niet meer op in, maar ik weet genoeg.
En als je wilt weten wat je precies hebt geschreven, mag je mij PB-en, dan zal ik je de letterlijke tekst toesturen.
Jesser schreef:oals ik schreef is het een voorbeeld van je ogen en oren open houden en ze niet sluiten voor andermansprobleem.. Klopt inderdaad dat die man niet voorgelicht was.. maar als mijn zoon niet naar me toe was gekomen was dat balletje ook niet gaan rollen en bedoelde dus dat het een voorbeeld is..
Jesser schreef:Als een vrouw fysiek mishandeld wordt, dan zijn er zat mensen in de buurt/omgeving die dat echt wel opvallen.. Al was het maar aan geluidsoverlast.. Ik heb dat soort drama's echt wel gehoord in het verleden.. en ook hier meldingen van gemaakt.. (daarnaast heb ik het zelf meegemaakt en zou het fijn hebben gevonden dat ook mensen hier hun ogen niet voor hadden gesloten.)
Wat die vrouwen betreft.. zonder te bagataliseren.. Er zijn wel degelijk opvangnetwerken...waar een wil is..
Jesser schreef:Tis niet makkelijk, maar een vrouw die mishandeld wordt of gedwongen wordt om ook maar iets te doen, heeft het zowiezo niet gemakkelijk..
Jesser schreef:en hoe noem je het dan dat je ipv de onderdrukking weg te nemen, de burka verbied?Maar moeten wij dan maar onze ogen ervoor sluiten en dan zeggen.. Oh laat die vrouwen maar.. beter om mishandeld/gedwongen te worden want dan hebben ze hun familie tenminste nog... Tja daar worden ze dan ook niet veel beter van.. lijkt mij...
Dit is dan toch struisvogelpolitiek??
Jesser schreef:Ik ben geen voorbeeld in deze hoor.. maar heb zelf ook met agressie te maken gehad.. Ben ook totaal op mijzelf aangewezen geweest.. Nee geen familie.. kennisen en vrienden opgebouwd die mij hebben geholpen.. Maar ik ben er uiteindelijk wel gekomen, en heb dat geweld achter mij gelaten..
Terwijl iedereen z'n ogen ervoor sloot.. Waren er maar een paar geweest die dat niet hadden gedaan.. hadden er minder incidenten geweest waar mijn kinderen (ongevraagd) mee geconfronteerd werden..
En vanuit niets moest ik het ook maar weer gaan opbouwen, met twee kinderen.. Zeg dus niet dat het onmogelijk is..
Jesser schreef:er zijn hier in nederland ook netwerken voor vrouwen vanuit Allochtonenculturen die ook gevlucht zijn..En ik besef dat die vrouwen dan niet gemakkelijk zullen krijgen.. maar beter niet zo gemakkelijk en jezelf kunnen zijn.. als ook niet zo gemakkelijk en niet jezelf kunnen zijn...
Nicolletje schreef:Ik blijf erbij dat het ging om sterker politieoptreden, ik kan me echt niet herinneren dat iemand zei dat je zo in het wilde weg Marokkanen mag neerknuppelen.
Lijk me ook geen goede zaak, dan gaan we richting Zweden:
http://www.nu.nl/buitenland/2361026/zwe ... ingen.html
Ik denk (hoop!) dat niemand hier, dit voor ogen heeft.
Citaat:De golf van aanslagen op immigranten begon vorig jaar oktober. Een onbekende schutter opende bij een moskee het vuur op een stel in hun auto.
Alane schreef:Nicolletje schreef:Ik blijf erbij dat het ging om sterker politieoptreden, ik kan me echt niet herinneren dat iemand zei dat je zo in het wilde weg Marokkanen mag neerknuppelen.
Lijk me ook geen goede zaak, dan gaan we richting Zweden:
http://www.nu.nl/buitenland/2361026/zwe ... ingen.html
Ik denk (hoop!) dat niemand hier, dit voor ogen heeft.
zweedse immigranten. Dat kunnen ook van geboorte nederlanders zijn of duitsers...
randalinpony schreef:Ik ben het met Jesser eens dat waar een wil, een weg is.
Alleen is er voor vrouwen uit het buitenland, die onze taal niet of nauwelijks beheersen, die niet zijn opgegroeid in een maatschappij waar vrouwen geen inspraak hebben en nauwelijks als zelfstandig individu worden gezien, die gewend zijn aan vernederingen en onderdrukking, en die uit culturen komen die heel controlerend zijn wat betreft de bewegingen van zon vrouw en waar grof geweld soms niet wordt geschuwd in geval van eigen initiatief, wel een enorm sterke wil nodig.
En dan is het nog de vraag of de vrouw, als ze eenmaal die grote stap neemt, wel op de juiste plek belandt waar ze voldoende steun krijgt om haar ontsnapping succesvol te kunnen maken.
Dus de weg is ook niet zeker.