Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
blokje schreef:Mijn man werkt en ik ben net afgestudeerd en zou ook een baan gaan zoeken maar een klein wondertje in mijn buik heeft mij laten besluiten lekker thuis te blijven en huis mama te zijn
Mijn mening is: Ik krijg geen kinderen om ze vervolgens bij opa en oma te dumpen of in een opvang.
Toad schreef:Hmm, moeilijke discussie. Ik vind het eerlijk gezegd wel raar als een vrouw thuisblijft, de man fulltime werkt en de vrouw thuis voor het huis en de kinderen zorgt. Ik heb dan inderdaad het idee dat de vrouwen alleen nog maar over hun kinderen en het huishouden kunnen praten. Als ik een kind krijg, dan wil ik parttime gaan werken, mijn vriend blijft dan waarschijnlijk fulltime werken. Ik breng het kind dan denk ik naar opa en oma op de dagen dat ik werk(bijv. 2 dagen). Dit lijkt mij een goede regeling en dan heb ik toch mijn eigen inkomsten en werk wat ik wel zo fijn vindt. Zo heb ik ook nog tijd om ontspannen het huishouden te doen en voor het kind te zorgen...Fulltime werken zie ik niet zitten, dat zou ik nooit volhouden.
Waves schreef:Je draait mijn redenatie om. Ik zeg dat een thuiszittende partner veel bij kan dragen aan een succesvol huishouden. Ik zeg toch nergens dat twee werkende partners geen succesvol huishouden kunnen hebben? Goed lezen is een ook een kunst.
Waves schreef:Als je er samen voor kiest lijkt het me niet dat de vrouw "op de zak teert" van de man. Een thuiszittende partner draagt ontzettend veel bij aan een succesvol huishouden. Daar kom je wel achter als je zelf een drukke baan hebt en je moet nog je eten koken, boodschappen doen, schoonmaken, het huis onderhouden, inrichten, en kinderen en huisdieren moet verzorgen.
Waves schreef:Maar...... ik vind het persoonlijk geen snuggere keuze van de thuiszittende partner. Ik heb in mijn werk menig vrouw ontmoet die bovenmodaal leefde tot haar man er vandoor ging met de secretaresse. Dan zit je als vrouw in een onmogelijke positie, boven de 40, geen enkele werkervaring... dan ben je overgeleverd aan alimentatie en de bijstand. Dieptreurige situaties heb ik gezien.
blokje schreef:Mijn mening is: Ik krijg geen kinderen om ze vervolgens bij opa en oma te dumpen of in een opvang.
Toad schreef:Hmm, moeilijke discussie. Ik vind het eerlijk gezegd wel raar als een vrouw thuisblijft, de man fulltime werkt en de vrouw thuis voor het huis en de kinderen zorgt. Ik heb dan inderdaad het idee dat de vrouwen alleen nog maar over hun kinderen en het huishouden kunnen praten. Als ik een kind krijg, dan wil ik parttime gaan werken, mijn vriend blijft dan waarschijnlijk fulltime werken. Ik breng het kind dan denk ik naar opa en oma op de dagen dat ik werk(bijv. 2 dagen). Dit lijkt mij een goede regeling en dan heb ik toch mijn eigen inkomsten en werk wat ik wel zo fijn vindt. Zo heb ik ook nog tijd om ontspannen het huishouden te doen en voor het kind te zorgen...Fulltime werken zie ik niet zitten, dat zou ik nooit volhouden.
MariekeB schreef:mijn ouders en mijn schoonouders riepen dat ook heeeel hard. Maar nu kwamen ze zelf met het voorstel om wat minder kinderopvang en of ze dan misschien af en toe ... haha
mijn vader is met de VUT en die past nu 1 dag op. Mijn moeder werkt nog.
Mijn schoonouders werken allebei 4 dagen en passen om de week een dagje op.
Suuskipje schreef:Toad schreef:Hmm, moeilijke discussie. Ik vind het eerlijk gezegd wel raar als een vrouw thuisblijft, de man fulltime werkt en de vrouw thuis voor het huis en de kinderen zorgt. Ik heb dan inderdaad het idee dat de vrouwen alleen nog maar over hun kinderen en het huishouden kunnen praten. Als ik een kind krijg, dan wil ik parttime gaan werken, mijn vriend blijft dan waarschijnlijk fulltime werken. Ik breng het kind dan denk ik naar opa en oma op de dagen dat ik werk(bijv. 2 dagen). Dit lijkt mij een goede regeling en dan heb ik toch mijn eigen inkomsten en werk wat ik wel zo fijn vindt. Zo heb ik ook nog tijd om ontspannen het huishouden te doen en voor het kind te zorgen...Fulltime werken zie ik niet zitten, dat zou ik nooit volhouden.
Opa en Oma zijn het hiermee ook eens?
Dat vind ik ook altidj zoiets, breng het maar naar opa en oma want die hebben vast niets te doen
annastasia schreef:Een ieder moet natuurlijk zelf weten hoe ze de rol in het huishouden verdelen.
Ik zou er niet aan moeten denken me niet onder de mensen te begeven.
Hele dag jezelf vermaken met huishouden etc.
Zou het wel fijn vinden als je het zo kunt regelen qua werk dat er iemand thuis is als de kinderen uit school komen.
Steph86 schreef:annastasia schreef:Een ieder moet natuurlijk zelf weten hoe ze de rol in het huishouden verdelen.
Ik zou er niet aan moeten denken me niet onder de mensen te begeven.
Hele dag jezelf vermaken met huishouden etc.
Zou het wel fijn vinden als je het zo kunt regelen qua werk dat er iemand thuis is als de kinderen uit school komen.
Ik vraag me af hoe jij er bij komt dat huismoeders zich niet meer onder de mensen begeven.
Ik begeef me dagelijks onder de mensen, zowel andere ouders als mijn vrienden.
Waves schreef:Ik vraag me trouwens af in hoeverre dit niet een puur theoretische discussie is. We hebben het wel over kiezen maar hoeveel mensen kúnnen kiezen?
Een huis op 1 inkomen tegenwoordig,dan moet je toch behoorlijk verdienen. (En de mannen in mijn omgeving die behoorlijk verdienen zouden trouwens nooit een vrouw willen die niet werkt, daar moet je ook maar samen uit kunnen komen)
En kunnen blíjven kiezen? Als de werkende partner zijn baan verliest of ziek wordt dan zal die ander toch echt aan de bak moeten.
De meeste mensen doen het gewoon op de manier waarop het moet of kan, en niet voor een extra vakantie of 2e auto maar gewoon om normaal te kunnen leven. Niks geen keuze.
Om dan te oordelen over "zielige kindjes op de BSO" of gestresste thuissituaties vind ik dan ook erg vooringenomen en heel onrealistisch.
Jesser schreef:Er wordt een belangrijk ding vergeten.. in deze hele kwestie..
Zolang kinderen nog klein zijn en nog niet zoveel besef hebben zal het meevallen om ze uit te besteden... echter wat ik hier alleen maar lees is kinderen Onder de twaalf..(alhoewel er ook geconstateerd wordt dat kinderen die alle dagen naar de bso gaan over het algemeen veel agressiever in omgang zijn dan die af en toe of een/twee dagen er zijn.. )
Die hebben recht op buitenschoolse opvang..
Maar die kinderen die 12 en ouder zijn, die zijn de dupe (in mijn ogen) want ook al gaan ze naar het voortgezet.. tis toch altijd fijn om thuis te komen als er Iemand is.. en je niet in een kil/koud huis komt en de eerste uur er niemand is, je jezelf maar moet vermaken en er niemand voor je klaar staat..
Dat is het lot van het oudere kind, als paps en mams werken..Ben er zelf zo een en heb toen ik alleenstaand het meegemaakt met mijn oudste..
Nu werk ik op de tijden dat mijn kids naar school zijn, dus niemand last ervan.. en ook al studeert er een, en de ander net naar middelbare school, je merkt altijd dat ze het fijn vinden dat er gewoon Iemand voor ze is als ze thuis komen..
Daarnaast, het feit dat iemand niet werkt wil niet zeggen dat hij/zij geen baan of verantwoordelijkheden heeft in het huishouden.. Wordt zo opgeblazen dat vrouwen werken.. puur image buiding.. oftewel keurig omzeilen dat tegenwoordig financiel het haast niet meer mogenlijk is om met een salaris rond te komen..(onder het mom van emancipatie..of jezelf nu al veilig stellen voor het feit dat je toekomstige ex vreemd zou kunnen gaan.. een drogreden in mijn ogen.. dan mankeert er nu al wat aan de relatie...)
Je bent in mijn ogen niets meer of minder als je wel of niet werkt, of wel of niet voor een huishouding en Opvoeding kiest.. degene die niet wil werken en lekker een uitkering trekt dat is meer schande..! Daar betalen wij allemaal voor..
nienke1208 schreef:Als je het hebt over een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch, dan ben ik het daar helemaal mee eens!
Ik vind het anders als je een bewuste keus maakt om huisvrouw te zijn en thuis te blijven voor de kinderen, maar als die keus gebaseerd is op 'geen zin' dan vind ik dat belachelijk.
Ik wil, ook met kinderen, blijven werken. Ik vind mijn werk veel te leuk om te stoppen! Minder werken zal ik zeker wel gaan doen, maar ik wil eigenlijk wel 24 uur blijven werken. 3 dagen in de week vind ik mooi!