Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:41

Hmm, moeilijke discussie. Ik vind het eerlijk gezegd wel raar als een vrouw thuisblijft, de man fulltime werkt en de vrouw thuis voor het huis en de kinderen zorgt. Ik heb dan inderdaad het idee dat de vrouwen alleen nog maar over hun kinderen en het huishouden kunnen praten. Als ik een kind krijg, dan wil ik parttime gaan werken, mijn vriend blijft dan waarschijnlijk fulltime werken. Ik breng het kind dan denk ik naar opa en oma op de dagen dat ik werk(bijv. 2 dagen). Dit lijkt mij een goede regeling en dan heb ik toch mijn eigen inkomsten en werk wat ik wel zo fijn vindt. Zo heb ik ook nog tijd om ontspannen het huishouden te doen en voor het kind te zorgen...Fulltime werken zie ik niet zitten, dat zou ik nooit volhouden.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:42

blokje schreef:
Mijn man werkt en ik ben net afgestudeerd en zou ook een baan gaan zoeken maar een klein wondertje in mijn buik heeft mij laten besluiten lekker thuis te blijven en huis mama te zijn :D

Mijn mening is: Ik krijg geen kinderen om ze vervolgens bij opa en oma te dumpen of in een opvang.

Nee, niemand krijgt kinderen om ze daarna te "dumpen" (erg denigrerend) maar je hebt niet altijd die kueze hè. Ik hoop voor jou dat je altijd in deze situatie zal blijven met een goed verdienende partner en dat niemand je gaat beschuldigen van "kinderen dumpen" als je situatie onverhoopt toch mocht veranderen.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:52

Toad schreef:
Hmm, moeilijke discussie. Ik vind het eerlijk gezegd wel raar als een vrouw thuisblijft, de man fulltime werkt en de vrouw thuis voor het huis en de kinderen zorgt. Ik heb dan inderdaad het idee dat de vrouwen alleen nog maar over hun kinderen en het huishouden kunnen praten. Als ik een kind krijg, dan wil ik parttime gaan werken, mijn vriend blijft dan waarschijnlijk fulltime werken. Ik breng het kind dan denk ik naar opa en oma op de dagen dat ik werk(bijv. 2 dagen). Dit lijkt mij een goede regeling en dan heb ik toch mijn eigen inkomsten en werk wat ik wel zo fijn vindt. Zo heb ik ook nog tijd om ontspannen het huishouden te doen en voor het kind te zorgen...Fulltime werken zie ik niet zitten, dat zou ik nooit volhouden.

Denk maar niet dat ik alleen over mijn kinderen en het huishouden kan praten.
Buiten het leven naast moeder en huisvrouw heb ik ook nog mijn eigen leven en ben ik gewoon Stephanie die anderen echt niet gaat vervelen met welke was er nog gedraaid moet worden of dat mijn dochter weet ik niet hoevaak een poepbroek heeft gehad.

Ik krijg het idee dat sommigen denken dat het leven van huismoeders stopt zodra ze thuis blijven om voor de kinderen en het huishouden te zorgen.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:57

Waves schreef:
Je draait mijn redenatie om. Ik zeg dat een thuiszittende partner veel bij kan dragen aan een succesvol huishouden. Ik zeg toch nergens dat twee werkende partners geen succesvol huishouden kunnen hebben? Goed lezen is een ook een kunst.

Waves schreef:
Als je er samen voor kiest lijkt het me niet dat de vrouw "op de zak teert" van de man. Een thuiszittende partner draagt ontzettend veel bij aan een succesvol huishouden. Daar kom je wel achter als je zelf een drukke baan hebt en je moet nog je eten koken, boodschappen doen, schoonmaken, het huis onderhouden, inrichten, en kinderen en huisdieren moet verzorgen.

Goed onthouden wat je getypt hebt is ook een kunst. Ik zie geen kan in je vorige bericht ;)

Verder ben ik het wel met je eens hoor. Zeker over dit stuk.
Waves schreef:
Maar...... ik vind het persoonlijk geen snuggere keuze van de thuiszittende partner. Ik heb in mijn werk menig vrouw ontmoet die bovenmodaal leefde tot haar man er vandoor ging met de secretaresse. Dan zit je als vrouw in een onmogelijke positie, boven de 40, geen enkele werkervaring... dan ben je overgeleverd aan alimentatie en de bijstand. Dieptreurige situaties heb ik gezien.

En dat hoeft het niet eens te zijn dat de partner een ander heeft. Relatie kan ook juist stuklopen omdat beide een totaal ander leven hebben en er wrijving komt. (bv: man vind dat vrouw alles thuis moet doen omdat hij werkt en dus thuis niets hoeft te doen en vrouw snapt niet dat man na een dag hard werken geen zin heeft in bv bezoek of het gras maaien)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:21

blokje schreef:
Mijn mening is: Ik krijg geen kinderen om ze vervolgens bij opa en oma te dumpen of in een opvang.

Ik vind dit nogal respectloos en getuigen van weinig kennis voor wat betreft de kinderopvang. Mijn man en ik hebben weloverwogen het besluit genomen ons kind naar de kinderopvang te brengen. Net zo goed als jij weloverwogen hebt besloten niet te gaan werken.
Er zijn dingen die je kunt denken, maar niet zo hoeft te zeggen. Dat kan ook op een andere manier namelijk.
Misschien iets om eens over na te denken?

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 14:02

Toad schreef:

Opa en Oma zijn het hiermee ook eens?
Dat vind ik ook altidj zoiets, breng het maar naar opa en oma want die hebben vast niets te doen :\

Alet74

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 14:08

Als ik mijn collega's hoor die zo nu en dan 'mogen' oppassen... zij springen geen gat in de lucht. En denk er maar eens over na; heb je jaren gezorgd, is het nest leeg en mag je weer komen opdraven. Gelukkig kunnen grootouders ook 'nee' zeggen!
Dan denk ik: lang leve de kinderopvang. Dat heeft als bijkomend voordeel dat de grootouders niet mee hoeven opvoeden en dat je daar ook geen toestanden over kunt krijgen.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 14:44

Mijn moeder riep vroeger altijd:"Als je maar niet denkt dat ik straks oppas-oma wordt. Ik vind 2 kinderen opvoeden genoeg. Ik wil gewoon oma zijn".
Nu wil ze heel graag oma worden (want haar jongere zus wordt al voor de 2e keer oma en ze baalt dat ze zelf nog geen oma is) maar ik (32) wil geen kinderen en mijn broer (30) geniet teveel van het vrijgezellenleven na 2 langere relaties, dus de kans is groot dat ze geen oma wordt.
Als ze er weer over begint zeg ik altijd: "Tja, jij wou geen oppas-oma worden en ik wil niet stoppen met werken, dus dat heb je aan jezelf te danken ;) (uiteraard met een lach en niet zo kwaad bedoelt zoals sommige zullen denken, want ze weet goed dat de keuze voor kinderloos blijven absoluut niet ligt aan het feit of zij wel of niet op zou passen)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 14:55

Mijn moeder wilde dat ook niet, natuurlijk sprong ze in noodgevallen in bij de kinderen van mijn zus (wij hebben geen kinderen), maar ze zei altijd; als je kinderen wilt moet je er ook zelf voor zorgen, iets wat ik eigenlijk ook heel normaal vind.

Over het niet buitenshuis werken van vrouwen, er zijn ook veel mannen die het prima vinden dat de vrouw thuisblijft en de zorg voor de kinderen en het hele huishouden op zich te neemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:26

mijn ouders en mijn schoonouders riepen dat ook heeeel hard. Maar nu kwamen ze zelf met het voorstel om wat minder kinderopvang en of ze dan misschien af en toe ... haha

mijn vader is met de VUT en die past nu 1 dag op. Mijn moeder werkt nog.
Mijn schoonouders werken allebei 4 dagen en passen om de week een dagje op.

Alet74 : volledig eens

Net of ik niet van mijn kinderen houd omdat ze naar het KDV gaan,
Het zijn mijn wondertjes, en ik geniet elke dag van ze (14 en 3 zijn ze). en ik doe mijn best om ze zich te laten ontwikkelen sociale, verantwoordelijke, gelukkige mensen.
Maar mijn dochter ging 5 dagen per week naar een gastouder ( ik was alleenstaand toen) en mijn zoon gaat 3,5 dag naar opvang.

Als je graag thuis wil zijn moet je dat zeker doen, tenminste als je partner dat ook een goed idee vind. Maar wij doen het samen en daar zijn we erg gelukkig mee

Ik denk trouwens dat mijn man bij me weg zou gaan als ik niet zou werken, en hij dus fulltime zou moeten werken. ( hij werkt 28 uur ik 5 dagen maar vrij flexibel dus kan ze geregeld wegbrengen, ophalen etc)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:32

Een ieder moet natuurlijk zelf weten hoe ze de rol in het huishouden verdelen.
Ik zou er niet aan moeten denken me niet onder de mensen te begeven.
Hele dag jezelf vermaken met huishouden etc.

Zou het wel fijn vinden als je het zo kunt regelen qua werk dat er iemand thuis is als de kinderen uit school komen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:06

MariekeB schreef:
mijn ouders en mijn schoonouders riepen dat ook heeeel hard. Maar nu kwamen ze zelf met het voorstel om wat minder kinderopvang en of ze dan misschien af en toe ... haha

mijn vader is met de VUT en die past nu 1 dag op. Mijn moeder werkt nog.
Mijn schoonouders werken allebei 4 dagen en passen om de week een dagje op.

Tja, mijn moeder heeft altijd geroepen dat ze dat niet zou doen endat houdt ze vol, en mijn schoonouders wonen nou eenmaal aan de andere kant van het land... ;)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:10

Suuskipje schreef:
Toad schreef:

Opa en Oma zijn het hiermee ook eens?
Dat vind ik ook altidj zoiets, breng het maar naar opa en oma want die hebben vast niets te doen :\

haha, opa en oma kunnen niet wachten totdat er kleinkinderen komen ;) van beide kant!

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:19

annastasia schreef:

Zou het wel fijn vinden als je het zo kunt regelen qua werk dat er iemand thuis is als de kinderen uit school komen.

Ik vraag me af hoe jij er bij komt dat huismoeders zich niet meer onder de mensen begeven.
Ik begeef me dagelijks onder de mensen, zowel andere ouders als mijn vrienden.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:24

Ik heb met mijn eerste drie kinderen gewerkt en ik kan je nu zeggen dat je
heel wat belangrijker werk laat liggen thuis als je verplicht bent om buitenshuis te
werken, wat is er nl belangrijker dan je kinderen begeleiden naar een fijn volwassen
leven???
Nu ik een nakomertje heb, ben ik thuis en ben niet van plan daar verandering in
te brengen op korte termijn.
Dus nee, een vrouw die niet buitenshuis werkt hoeft niet per definitie lui te zijn.
Afgezien van de hoogopgeleide vrouwen die inderdaad een droombaan hebben
weten te bereiken wordt het gros van de vrouwen uitgebuit doordat ze en een gezin
en een huishouden moeten runnen en voor de baas moeten werken, kijk maar naar
de ziektewet, een heleboel jonge moeders belanden daarin omdat ze gedwongen worden
zichzelf in tweeen te delen.
Ik zou zeggen, doe waar je zin in hebt en in mijn geval is dat zorgen voor mijn drie oudste
kinderen en mijn kleine baby.

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:28

Als je het hebt over een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch, dan ben ik het daar helemaal mee eens!
Ik vind het anders als je een bewuste keus maakt om huisvrouw te zijn en thuis te blijven voor de kinderen, maar als die keus gebaseerd is op 'geen zin' dan vind ik dat belachelijk.

Ik wil, ook met kinderen, blijven werken. Ik vind mijn werk veel te leuk om te stoppen! Minder werken zal ik zeker wel gaan doen, maar ik wil eigenlijk wel 24 uur blijven werken. 3 dagen in de week vind ik mooi!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:49

Steph86 schreef:
annastasia schreef:

Ik vraag me af hoe jij er bij komt dat huismoeders zich niet meer onder de mensen begeven.
Ik begeef me dagelijks onder de mensen, zowel andere ouders als mijn vrienden.

Misschien verkeerd uitgedrukt.
Tuurlijk kom je onder de mensen. Maar toch is het anders.
Kom niet helemaal op het woord.
Het is toch anders dan dat je het over het werk hebt etc.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:46

Toad schreef:

Er zijn ook huisvrouwen die vrijwilligerswerk doen of een studie, een druk sociaal leven hebben etc.
Of een leuke hobby (paarden bijv. ;) ) hebben, dus die kunnen ook over andere dingen praten als kinderen/huishouden.
Ik praat ook niet heel de dag over mijn werk.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:56

Er wordt een belangrijk ding vergeten.. in deze hele kwestie..

Zolang kinderen nog klein zijn en nog niet zoveel besef hebben zal het meevallen om ze uit te besteden... echter wat ik hier alleen maar lees is kinderen Onder de twaalf..(alhoewel er ook geconstateerd wordt dat kinderen die alle dagen naar de bso gaan over het algemeen veel agressiever in omgang zijn dan die af en toe of een/twee dagen er zijn.. )
Die hebben recht op buitenschoolse opvang..

Maar die kinderen die 12 en ouder zijn, die zijn de dupe (in mijn ogen) want ook al gaan ze naar het voortgezet.. tis toch altijd fijn om thuis te komen als er Iemand is.. en je niet in een kil/koud huis komt en de eerste uur er niemand is, je jezelf maar moet vermaken en er niemand voor je klaar staat..

Dat is het lot van het oudere kind, als paps en mams werken..Ben er zelf zo een en heb toen ik alleenstaand het meegemaakt met mijn oudste..

Nu werk ik op de tijden dat mijn kids naar school zijn, dus niemand last ervan.. en ook al studeert er een, en de ander net naar middelbare school, je merkt altijd dat ze het fijn vinden dat er gewoon Iemand voor ze is als ze thuis komen..

Daarnaast, het feit dat iemand niet werkt wil niet zeggen dat hij/zij geen baan of verantwoordelijkheden heeft in het huishouden.. Wordt zo opgeblazen dat vrouwen werken.. puur image buiding.. oftewel keurig omzeilen dat tegenwoordig financiel het haast niet meer mogenlijk is om met een salaris rond te komen..(onder het mom van emancipatie..of jezelf nu al veilig stellen voor het feit dat je toekomstige ex vreemd zou kunnen gaan.. een drogreden in mijn ogen.. dan mankeert er nu al wat aan de relatie...)

Je bent in mijn ogen niets meer of minder als je wel of niet werkt, of wel of niet voor een huishouding en Opvoeding kiest.. degene die niet wil werken en lekker een uitkering trekt dat is meer schande..! Daar betalen wij allemaal voor..

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:10

@jesser: er zullen niet veel kinderen zijn die vijf dagen per week naar de bso gaan. Drie dagen lijkt me gemiddeld. Die van ons gaat twee dagen. Ze is alleen, dan is het ook leuk om op die dagen verzekerd te zijn van vrienden en vriendinnetjes, en heerlijk buiten te spelen (zo mooi als het buitenspelen bij onze bso is, zal het niet op alle plaatsen zijn).

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:26

Er is bij mij nooit iemand thuis geweest als ik uit school kwam (ja, mn oma maar dat was tot mn 8e, daarna maar af en toe) en heb t nooit ervaren als een kil huis hoor.. Ben niet anders gewend en daarbij belde ik vroeger altijd mn moeder als ik uit school kwam om toch eea te kunnen vertellen.. Hoeft echt niet negatief te zijn iig! Ben er juist heel zelfstandig door geworden hoewel het er ook toe heeft geleid dat ik erg gesteld ben op mn rust. Had het overigens wel gezelliger gevonden als er iemand thuis was geweest, maar dat ging gewoon niet. Maar kil en 'jezelf maar zien te vermaken'? Nee, ik vond het heerlijk, die rust.. Dus is ook weer zoiets wat per mens verschilt :) Hoewel het natuurlijk anders zal liggen als een kind gewend is een ouder thuis te hebben en vanaf bijvoorbeeld de middelbare opeens alleen thuis is..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:02

Waves schreef:
Ik vraag me trouwens af in hoeverre dit niet een puur theoretische discussie is. We hebben het wel over kiezen maar hoeveel mensen kúnnen kiezen?
Een huis op 1 inkomen tegenwoordig,dan moet je toch behoorlijk verdienen. (En de mannen in mijn omgeving die behoorlijk verdienen zouden trouwens nooit een vrouw willen die niet werkt, daar moet je ook maar samen uit kunnen komen)

En kunnen blíjven kiezen? Als de werkende partner zijn baan verliest of ziek wordt dan zal die ander toch echt aan de bak moeten.

De meeste mensen doen het gewoon op de manier waarop het moet of kan, en niet voor een extra vakantie of 2e auto maar gewoon om normaal te kunnen leven. Niks geen keuze.

Om dan te oordelen over "zielige kindjes op de BSO" of gestresste thuissituaties vind ik dan ook erg vooringenomen en heel onrealistisch.

Klopt hoor.
Als ik zou kunnen kiezen dan bleef ik thuis. Maar ik zal toch parttime (gelukkig) moeten werken zodat de boel financieel overeind blijft. Mede vanwege mijn eigen dure hobby. Maar wij hebben het zo kunnen regelen dat de kinderen alleen op maandag een uurtje naar de BSO hoeven. Ze blijven wel ma-di-do tussen de middag over maar met uitzondering van de maandag sta ik de rest van de week aan de schoolpoort te wachten als ze klaar zijn.
Deze situatie is pas sinds een half jaar mogelijk maar ik vind het heeeerlijk. En ik kom nog tijd tekort om alles tip top te doen. Dus wanneer het er ooit in zou zitten financieel, dan stop ik a-la-minute met werken :))

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:05

Jesser schreef:
Er wordt een belangrijk ding vergeten.. in deze hele kwestie..

Zolang kinderen nog klein zijn en nog niet zoveel besef hebben zal het meevallen om ze uit te besteden... echter wat ik hier alleen maar lees is kinderen Onder de twaalf..(alhoewel er ook geconstateerd wordt dat kinderen die alle dagen naar de bso gaan over het algemeen veel agressiever in omgang zijn dan die af en toe of een/twee dagen er zijn.. )
Die hebben recht op buitenschoolse opvang..

Maar die kinderen die 12 en ouder zijn, die zijn de dupe (in mijn ogen) want ook al gaan ze naar het voortgezet.. tis toch altijd fijn om thuis te komen als er Iemand is.. en je niet in een kil/koud huis komt en de eerste uur er niemand is, je jezelf maar moet vermaken en er niemand voor je klaar staat..

Dat is het lot van het oudere kind, als paps en mams werken..Ben er zelf zo een en heb toen ik alleenstaand het meegemaakt met mijn oudste..

Nu werk ik op de tijden dat mijn kids naar school zijn, dus niemand last ervan.. en ook al studeert er een, en de ander net naar middelbare school, je merkt altijd dat ze het fijn vinden dat er gewoon Iemand voor ze is als ze thuis komen..

Daarnaast, het feit dat iemand niet werkt wil niet zeggen dat hij/zij geen baan of verantwoordelijkheden heeft in het huishouden.. Wordt zo opgeblazen dat vrouwen werken.. puur image buiding.. oftewel keurig omzeilen dat tegenwoordig financiel het haast niet meer mogenlijk is om met een salaris rond te komen..(onder het mom van emancipatie..of jezelf nu al veilig stellen voor het feit dat je toekomstige ex vreemd zou kunnen gaan.. een drogreden in mijn ogen.. dan mankeert er nu al wat aan de relatie...)

Je bent in mijn ogen niets meer of minder als je wel of niet werkt, of wel of niet voor een huishouding en Opvoeding kiest.. degene die niet wil werken en lekker een uitkering trekt dat is meer schande..! Daar betalen wij allemaal voor..

Ook hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Juist als ze op de leeftijd van 12+ komen kunnen ze wel wat extra sturing en aandacht gebruiken. Al was het alleen maar om het feit dat er vanalles in hun lijf en hoofd aan het veranderen is.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:50

nienke1208 schreef:
Als je het hebt over een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch, dan ben ik het daar helemaal mee eens!
Ik vind het anders als je een bewuste keus maakt om huisvrouw te zijn en thuis te blijven voor de kinderen, maar als die keus gebaseerd is op 'geen zin' dan vind ik dat belachelijk.

Ik wil, ook met kinderen, blijven werken. Ik vind mijn werk veel te leuk om te stoppen! Minder werken zal ik zeker wel gaan doen, maar ik wil eigenlijk wel 24 uur blijven werken. 3 dagen in de week vind ik mooi!

Mijn keus is gebaseerd op "geen zin", waarom is dat belachelijk? Is toch mijn goed recht om niet te willen werken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:07

Als je dan ook geen uitkering nodig hebt, lijkt me dat idd waar.

Als je niet wilt werken (dus niet wilt he, ik heb het niet over kunnen) maar je trekt wel een uitkering, heb ik daar wat meer moeite mee.