Ouders boos om halalvlees op crèche

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:29

Tallie1979 schreef:
Biologisch of niet, halal of niet, het gaat voornamelijk om het niet overleggen de pro moslim/halal/koosjer mensen in dit topic willen zich er maar op blindstaren dat het aan het geloof ligt wat er achter schuilt.. Onder het mom van: Jaja, jullie haten moslims dus daarom vinden jullie het belachelijk.

Zoals je hebt kunnen lezen eerder in het topic, at ik dus regelmatig een lamsribbetje bij Ali op de hoek vandaan, nou ik de filmpjes heb gezien, heb ik gegeten en gedronken en zal Ali mij helaas niet meer zien voor halalvlees.. :)

Inderdaad, ouders zijn hier terecht zeer gevoelig aan. Ze willen gewoon vat hebben op het leven van hun kind, en één van de rechten van een ouder is beslissen over elementaire levensbehoefte.. Dus wat ze eten, hoe ze zijn gekleed.
En als hun keuze industrievlees is, hebben ze daar het recht op zonder verdere reden achter

Vind ook spijtig dat er soms zo naar discriminatie word gezocht
Laatst bijgewerkt door lesilla op 27-05-10 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:34

Tallie1979 schreef:
Biologisch of niet, halal of niet, het gaat voornamelijk om het niet overleggen de pro moslim/halal/koosjer mensen in dit topic willen zich er maar op blindstaren dat het aan het geloof ligt wat er achter schuilt.. Onder het mom van: Jaja, jullie haten moslims dus daarom vinden jullie het belachelijk.

Nee, IK vind het belachelijk omdat ouders niet worden betrokken in een beslissing.. Het is verdorie je kind waar zomaar "even" iets voor beslist word!

Als een KDV zou beslissen om biologisch vlees/halal vlees te gaan geven, of alleen vis, of wat mij betreft alleen paaseieren, dan moet dit vooraf overlegd worden met een ouder.. :)

Ik geloof dat iedereen het daar over eens is. Sommige mensen zitten er niet mee, kinderen krijgen gewoon vlees, vol met antibiotica en andere troep. Bespoten ongewassen fruit. Ik zag laatst zelfs een kleuter die met papa in de tram zat. Kind legt z'n broodje op de stoel van de metro, en eet het gewoon verder op. Papa zag het, maar ik moest me inhouden om te zeggen tegen het kind, niet eten, het is vies, er zitten hele vieze mensen op die stoelen.. maar goed de papa vond het prima. Als mijn kind op een KDG zou zitten, wil ik precies weten wat mijn kind eet, en wanneer er iets uitzonderlijks komt, graag van te voren. Ik denk dat ik nog veel kritischer dan de meeste mensen hier. Dat ik voor halal slachten ben heeft niet veel te maken met deze discussie. Mijn kind zal, buitenshuis helemaal geen vlees mogen eten, simpelweg omdat ik het niet vertrouw.

Desondanks, als het zo zou zijn, dat dit toch zou gebeuren, bijvoorbeeld op het KDV krijgt mijn kind suiker snoepjes, wat ik dus echt niet vind kunnen. 17% van de kinderen eten gewoon haribo, en omdat ze het zielig vinden voor mijn kind om smakeloze druivensuiker snoepjes te geven, dus het kind deze ook maar geven. Ik zou dus echt nooit de media erbij betrekken!! Suiker is echt niet gezond voor een kind, mocht ik dit systematisch gebeuren, dan zou ik een klacht indienen bij een of ander controle bureau voor KDV, ik zou hoogstens een frustratie topic op bokt zetten. Als het dan nog door zou gaan, zou ik mijn kind simpelweg van dat dagverblijf halen.

Mijn cultuur thuis is, alles zo eerlijk naar de natuur toe te doen als het mogelijk is. Ik ben opgegroeid met biologisch eten, bewust eten, bewust omgaan met dieren en de natuur. Vriendelijk zijn tegen andere mensen, en vooral mensen in hun waarde laten. Als anderen hun cultuur, fastfood, snoep, frisdranken en ander goedkoop eten dit mijn kind opdringen, ga ik daar niet heel moeilijk over doen, zo is het leven. Is het de moeite waard om mij daarover op te winden? Nee, ik vertel wel wat ik ervan vind en dat ik het liever niet vaker zie gebeuren. We leven in een mozaïek van culturen, leef en laat leven, en waar mogelijk leer er iets van, het kan heel leuk zijn, ik ga graag eten bij de thai, turk of indonees, geweldig vind ik dat.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:40

Ik haat moslims overigens niet, maar ik vind het geloof wat zij naleven en de wijze waarop zo nu en dan gevaarlijk te noemen, sta er dus wel huiverig tegenover :)

Ik begrijp zeker waar jij naartoe wilt Daphna, ik vind het streven wat jij hebt ook heel mooi! :) Ik deel niet alles in je mening/streven, maar daar zijn we mensen voor, nietwaar? :D

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:44

Tallie1979 schreef:
Ik haat moslims overigens niet, maar ik vind het geloof wat zij naleven en de wijze waarop zo nu en dan gevaarlijk te noemen, sta er dus wel huiverig tegenover :)

Ik begrijp zeker waar jij naartoe wilt Daphna, ik vind het streven wat jij hebt ook heel mooi! :) Ik deel niet alles in je mening/streven, maar daar zijn we mensen voor, nietwaar? :D

Thnx, nee hoor ik ben voor diversiteit, ik ben blij dat je kritisch kan denken, zouden meer mensen moeten doen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:58

Daphna schreef:
Tallie1979 schreef:

Thnx, nee hoor ik ben voor diversiteit, ik ben blij dat je kritisch kan denken, zouden meer mensen moeten doen.

Ik ben ook zeker voor diversiteit. Zo lang men elkaar maar respecteert. Kijk, dat ik sommige moslim groeperingen gevaarlijk vind, houd niet in dat ik iedere moslim gevaarlijk vind. Ik heb met niemand problemen, zo lang men mij maar met rust laat.

Als ik over straat loop en ik word door een paar marokkaanse jongens lastig gevallen, ben ik niet blij.. Ze hebben mij maar met rust te laten, ik val hen immers ook niet lastig.. ( werd overigens een paar maanden terug in mijn kont geknepen door 1 en heb in een reflex hem tegen de grond geleld met mijn vlakke hand, dat doet hij niet meer denk ik O:) )

Maar wat ik wil zeggen, ik word helaas maar door 1 bevolkingsgroep in deze stad lastig gevallen, terwijl ik in een wijk woon waar heel veel verschillende bevolkingsgroepen wonen. Dus ja, het valt me wel op dat de marokkanen er met kop en schouders bovenuit steken. Turken/Chinezen/Surinamers/Antillianen heb ik eigenlijk geen last van :P Het enige wat er in het begin gebeurde hier, was dat er een paar Antillianen met een kous op hun hoofd in het portiek stonden te blowen, maar ook dat komt niet meer voor. :D

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:12

Tallie1979 schreef:

dat ben ik helemaal met je eens, ik heb zelf al een paar keer gezegd dat het kdv daar in de fout gegaan is.
het had moeten overleggen, of op zijn minst de ouders op voorhand informeren.
alleen zijn er maar weinig mensen in dit topic die dat punt aanhalen ;)
de meesten zijn verontwaardigd omdat 83% zich moet aanpassen, of omdat halal slachten zo slecht is.

Daphna schreef:
Ik zag laatst zelfs een kleuter die met papa in de tram zat. Kind legt z'n broodje op de stoel van de metro, en eet het gewoon verder op. Papa zag het, maar ik moest me inhouden om te zeggen tegen het kind, niet eten, het is vies, er zitten hele vieze mensen op die stoelen.. maar goed de papa vond het prima.

als kinderen nooit aan 'vieze dingen' blootgesteld worden, kweken ze helemaal geen weerstand, dus zooo erg is dit echt niet ;)
veel wetenschappers wijten het steeds hogere aantal allergieën aan overdreven hygiëne.
het lichaam leert niet om zich op een normale manier te verdedigen en gaat bij het minste in overdrive.
ik geef mijn kinderen voldoende kans om hun natuurlijke weerstand op te bouwen (en dan heb ik het niet over actimel of yakult voederen :+ ) en ze zijn bijna nooit ziek.

Daphna schreef:
Desondanks, als het zo zou zijn, dat dit toch zou gebeuren, bijvoorbeeld op het KDV krijgt mijn kind suiker snoepjes, wat ik dus echt niet vind kunnen. 17% van de kinderen eten gewoon haribo, en omdat ze het zielig vinden voor mijn kind om smakeloze druivensuiker snoepjes te geven, dus het kind deze ook maar geven. Ik zou dus echt nooit de media erbij betrekken!! Suiker is echt niet gezond voor een kind, mocht ik dit systematisch gebeuren, dan zou ik een klacht indienen bij een of ander controle bureau voor KDV, ik zou hoogstens een frustratie topic op bokt zetten. Als het dan nog door zou gaan, zou ik mijn kind simpelweg van dat dagverblijf halen.

ik ben het helemaal met je eens.
alleen is dit in de praktijk echt niet simpel.
je moet je maar eens aan je principes proberen te houden als de rest van de familie daar het nut niet van inziet.
om het leefbaar te houden en de spanningen (zowel met de kinderen als met de familie) niet ten top te drijven, heb ik mijn houding wat moeten bijstellen.
suiker kan af en toe, op een feestje oid, maar ik geef hen wel heel duidelijk mee dat suiker niet gezond is.
ik probeer hen zo bewust mogelijk te maken van alles wat ze eten.
als ze vlees eten weten ze ook donders goed dat dit een stuk van een dier is, en niet gewoon 'iets uit de supermarkt'.

Daphna schreef:
Mijn cultuur thuis is, alles zo eerlijk naar de natuur toe te doen als het mogelijk is. Ik ben opgegroeid met biologisch eten, bewust eten, bewust omgaan met dieren en de natuur. Vriendelijk zijn tegen andere mensen, en vooral mensen in hun waarde laten. Als anderen hun cultuur, fastfood, snoep, frisdranken en ander goedkoop eten dit mijn kind opdringen, ga ik daar niet heel moeilijk over doen, zo is het leven. Is het de moeite waard om mij daarover op te winden? Nee, ik vertel wel wat ik ervan vind en dat ik het liever niet vaker zie gebeuren. We leven in een mozaïek van culturen, leef en laat leven, en waar mogelijk leer er iets van, het kan heel leuk zijn, ik ga graag eten bij de thai, turk of indonees, geweldig vind ik dat.

ik vind dit een hele mooie instelling :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:57

ik zou er als ouder om twee redenen pissig om zjn, ik ben zwaar anti halal slachten en dat heeft geen reet te maken met moslim of wat dan ook maar puur met de methode die gebruikt word bij het dier afmaken

en het feit dat er niet overlegt is , of dit nu om koosjer, halal, bio industrie, biologisch of bio dynamisch dierenlijk gaat
ik vind dat je als ouder het recht hebt te weten wat er op het KDV aan je kind gevoerd word
en dat de keuzes voor bepaalde voedingstoffen en beslissingen daarover bij de ouders liggen ...

en even over een opmerking op 1 van de eerste pagina's, dat vegetarisch niet gezond is voor kinderen ?? stierenpoep, kinderen kunnen blakend van gezondheid vegetarish groot groeien , geen enkel probleem,
je moet als ouder alleen even de moeite nemen om je te verdiepen in evenwichtige gezonde voeding
en geloof me, zoveel werk is dat niet

christel1857

Re: Ouders boos om halalvlees op crèche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:15

Toch vind ik dat je een kind moet leren zoveel mogelijk verschillende dingen te eten. zodat ze later zelf kunnen kiezen om vegetarisch te worden. Jammer wanneer ouders hun kinderen die keuze ontnemen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:23

Mijn kinderen krijgen bij mij echt geen pindakaas (daar gruwel ikzelf van)..... dus die keuze ontneem ik hun..;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:25

Vinden ze hier juist wel lekker. :) Bij mij eten ze alles en moeten ze proeven. Niet lusten kent mama niet. ~~}>

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:40

christel1857 schreef:
Toch vind ik dat je een kind moet leren zoveel mogelijk verschillende dingen te eten. zodat ze later zelf kunnen kiezen om vegetarisch te worden. Jammer wanneer ouders hun kinderen die keuze ontnemen.

dit vind ik wat kort door de bocht.
ook als ze vegetarisch opgevoed zijn, kunnen ze later kiezen voor vlees eten.
als je je kind christelijk opvoedt, kan het toch ook van dat geloof afstappen?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:42

fojoe schreef:
Tallie1979 schreef:

dat ben ik helemaal met je eens, ik heb zelf al een paar keer gezegd dat het kdv daar in de fout gegaan is.
het had moeten overleggen, of op zijn minst de ouders op voorhand informeren.
alleen zijn er maar weinig mensen in dit topic die dat punt aanhalen ;)
de meesten zijn verontwaardigd omdat 83% zich moet aanpassen, of omdat halal slachten zo slecht is.

Toch normaal, over dat het niet overleggen is weinig discussie over. Dat is gezegd en iedereen is er mee eens, dus waarom constant herhalen.. er is hier imo niemand die zegt ze mogen veranderen wat ze willen. Slachtwijzen daarentegen is gewoon en zal altijd een discussiepunt blijven.
En dat betekent dat er verder gediscussieerd over word

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:52

lesilla schreef:
Toch normaal, over dat het niet overleggen is weinig discussie over. Dat is gezegd en iedereen is er mee eens, dus waarom constant herhalen.. er is hier imo niemand die zegt ze mogen veranderen wat ze willen. Slachtwijzen daarentegen is gewoon en zal altijd een discussiepunt blijven.

bij mijn weten is beslist een kdv nog altijd zelf over wat er op tafel komt ;) , mits het volgens de regels van kind & gezin is (ik veronderstel dat het in NL niet veel anders is).
de ouders zijn klanten, die beslissen of hun spruit wel of niet naar het kdv komt.
maar ze moeten wel geïnformeerd worden over dergelijke veranderingen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:54

fojoe schreef:
lesilla schreef:

bij mijn weten is beslist een kdv nog altijd zelf over wat er op tafel komt ;) , mits het volgens de regels van kind & gezin is (ik veronderstel dat het in NL niet veel anders is).
de ouders zijn klanten, die beslissen of hun spruit wel of niet naar het kdv komt.
maar ze moeten wel geïnformeerd worden over dergelijke veranderingen.

Lijkt me duidelijk dat het gaat om veranderingen zonder voorgaande informatie

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:26

jóu wel, jij hebt goed gelezen :D
de meesten hier reageren op het halalvlees of op de 83% ;)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:00

MamboBeach schreef:
jameyskatje schreef:

helemaaal waar!

jammer dat mensen dit aannemen als ' halal slachten' enkel omdat het zo wordt genoemd betekent niet dat het ook zo is!
\
als het niet aan de voorwaarden voldoet, is het niet halal te noemen.

en waar mensen zijn zijn oplichters.. of het nu moslims zijn of niet. overal heb je harteloze mensen met oog voor het maken van winst. al moeten zehiervoor over lijken gaan en wetten overschrijden.

Maar jij eet dit vlees wel want het gaat wel voor halal op. :j

[/quote]

hoe weet jij wat ik eet :D??

nee hoor, ik ben me erg bewust van wat ik koop. ben ook een voorstander van zoveel mogelijk biologische en eerlijke producten. koop mijn vlees alleen bij slagers welke ik ken en vertrouw. wanneer ik bij andere moslims eet vertrouw ik hen erop goed eten te krijgen

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:28

fojoe schreef:
even er tussendoor, just for the sake of argument, een hypothetische versie van de openingspost.

Het kinderdagverblijf Wieltjeshove in het Belgische Menen is gestopt met het serveren van biologisch vlees aan alle kinderen die de crèche bezoeken. De crèche had deze maatregel ingevoerd omdat het dagverblijf ook wordt bezocht door tegenstanders van de bio-industrie. Daarom vond de leiding het makkelijker om alle kinderen biologisch vlees voor te schotelen.

Daar waren niet alle ouders blij mee. Na protesten is besloten om de maatregel te schrappen. Van de kinderen die Wieltjeshove bezoeken is 17% tegen de bio-industrie. Directrice Kathleen Bogaert: "Als er vlees op het menu stond, mochten we die kinderen er geen geven. Uit bezorgdheid voor een gezonde voeding, besloten we over te schakelen naar biologisch vlees en dat aan al onze kindjes voor te zetten." Bogaert vindt het nu fout dat de crèche tot deze maatregel had besloten zonder de ouders in te lichten.

maakt iedereen hier nu nog zo'n bezwaar tegen de aanpassing omwille van die 17%

Sorry maar dat vind ik geen vergelijking. Ik ken heel veel mensen die de methode halal slachten gewoon niet humaan vinden. Ik ken niemand die tegen biologisch vlees is!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:30

liedje89 schreef:
Sorry maar dat vind ik geen vergelijking. Ik ken heel veel mensen die de methode halal slachten gewoon niet humaan vinden. Ik ken niemand die tegen biologisch vlees is!

halal slachten is niet humaan, maar de bio-industrie wel?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:40

fojoe schreef:
liedje89 schreef:

halal slachten is niet humaan, maar de bio-industrie wel?

Nee, de bioindustrie is ook niet humaan. Dat vlees eet ik ook liever niet helaas is vlees dat als halal word verkocht vaak nog lekker dubbelop ook!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:46

Het ging ook niet over de bio-industrie,maar over biologisch vlees.
Dat vind ik wel een klein verschilletje qua leven van het beest.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 09:48

dat biologisch vlees is maar een hypothetisch voorbeeld van mij ;)
het was er mij vooral om te doen of het dan nog zo'n probleem zou zijn dat 83% zich moet aanpassen aan 17%

liedje89 schreef:
Nee, de bioindustrie is ook niet humaan. Dat vlees eet ik ook liever niet helaas is vlees dat als halal word verkocht vaak nog lekker dubbelop ook!

als het dier al een heel rotleven achter de rug heeft in de bio-industrie, wat maken die paar seconden van zijn dood dan nog uit?
bij reguliere slachting loopt er ook vaak wat fout, hoor!
denk maar aan die filmpjes een tijdje geleden van paarden in slachthuizen in Canada, niet bepaald een ontwikkelingsland.
stieren moeten vaak meerdere keren geschoten worden door hun dikke schedel (bron: http://www.zuiveloffline.nl/brochure.php#Trans)
als het goed uitgevoerd wordt, denk ik niet dat halal slachten slechter of beter is dan regulier slachten.
wantoestanden heb je jammer genoeg overal...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:04

Het gaat mij erom dat een geloofsovertuiging zonder overleg, zonder dat je het weet, doorgevoerd wordt door zo'n KDV.
Je zet (neem ik aan, ik heb geen kinderen) je kind op zo'n KDV, krijgt informatie, dat en dat en dat doen wij, zo en zo laat eten wij en ze eten dat dat en dat.

Je gaat ervan uit dat dan ook gebeurt en niet ineens verandert.
Ze hadden met die 17% om de tafel moeten gaan zitten, goed, jullie hebben afwijkende wensen wat kunnen we daaraan doen?

Vind ik.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:25

Nicolletje schreef:
Het gaat mij erom dat een geloofsovertuiging zonder overleg, zonder dat je het weet, doorgevoerd wordt door zo'n KDV.
Je zet (neem ik aan, ik heb geen kinderen) je kind op zo'n KDV, krijgt informatie, dat en dat en dat doen wij, zo en zo laat eten wij en ze eten dat dat en dat.

Je gaat ervan uit dat dan ook gebeurt en niet ineens verandert.
Ze hadden met die 17% om de tafel moeten gaan zitten, goed, jullie hebben afwijkende wensen wat kunnen we daaraan doen?

Vind ik.

Heulemaal mee eens! :D

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:27

Helemaal mee eens Nicolletje! :j

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:46

fojoe schreef:
christel1857 schreef:

dit vind ik wat kort door de bocht.
ook als ze vegetarisch opgevoed zijn, kunnen ze later kiezen voor vlees eten.
als je je kind christelijk opvoedt, kan het toch ook van dat geloof afstappen?

Oneens, vele studies hebben aangetoond dat het voor streng gelovige kinderen op latere leeftijd ook zeer moeilijk is dat idee los te laten.
Daarnaast, wanneer je nog nooit vlees hebt gegeten, dan is het veel moeilijker om het later te proberen. Wat je lekker vind wordt voor grote delen bepaald tijdens je jeugd. Dus ja, je ontneemt je kinderen wel iets. Dat je dat zelf rechvaardig vind is weer een ander verhaal. Maar ontnemen van keuze, dat staat vast.