Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 23:15

@Blue_Eyes; hier zijn mensen meer vasthoudend aan het Katholieke geloof, er zijn minder Protestanten hier in België denk ik.

Wat de Katholieke Kerk al geruime tijd heeft meegemaakt, dat moet nog gebeuren in de Islam denk ik.
Kleine groeperingen gingen zich onttrekken van de Katholieke Kerk en zijn nadien uitgegroeid in heuse gemeenschappen zoals jij beschreef.
Ik denk dat de Islam dit nog niet heeft en dat het daarom moeilijker is om aan dingen toe te geven.
Maar net daarom is het belangrijk dat er langs twee kanten toegevingen worden gedaan.

Bijvoorbeeld; als Turkije wil toetreden tot de Europese Unie, moeten er toegevingen gedaan worden, ook op gebied van geloof.
Er mogen in heel Europa Moskeeën gebouwd worden, dan mag er in Turkije ook gedacht worden aan Kerken.
Dat lijkt mij logisch meen ik.

Maar dat zal nog wel tijd nodig hebben.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 09:13

Shadow0 schreef:
_JL_ schreef:
waar kinderen mee mogen komen op oudercontact om alles te vertalen in het arabisch of turks voor hun ouders.
nederlands is hier voor de meeste moslims de 3e taal, wat effectief voor een verlaging van de kwaliteit van het onderwijs zorgt.

Ik moet zeggen dat ik het taalargument wel opmerkelijk vind, van iemand uit Belgie :)
Educatie is trouwens niet alleen maar taalvaardigheden, goed redeneren, onderscheid kunnen maken tussen zaken en omgaan met anderen zijn ook handige kwaliteiten.

excuseer? het taalonderwijs (en de immigranten!) zorgen hier inderdaad wel voor meer problemen,
maar wil dat zeggen dat dat dan geen geldig argument is?
goed onderwijs is nog steeds het begin van een goede samenleving, en als dit wordt verstoord door het taalprobleem is dat zéker een argument.

Sandeman

Re: Hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 09:25

Ik als ongelovige ga maar een tattoo laten zetten op een zichtbare plek.... Ik ben een ongelovige. Zou ik nog ergens worden aangenomen???

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 09:54

xmarliez schreef:
Ik zou hier wel moeite mee hebben. Ik van mening dat je als buitenlander je moet aanpassen aan de cultuur van het land waar je te gast bent. Dat houdt dus in mijn ogen in geen hoofddoekjes/burka's en vooral de taal goed leren beheersen. Ik snap dat hier jaren overheen gaat maar de TS schrijft dat ze al enige tijd in Nederland woont en als je lerares bent ben je een voorbeeld en dan vind ik de taal vooral heel belangrijk.
Als mensen zo graag hun cultuur na willen streven moeten ze dat in eigen land doen maar niet in ons land.

dit klinkt een beetje gemeen eerlijk gezegd. wat is er erg aan als iemand een hoofddoek draagt?
je kan er moeite mee hebben. maar we zijn hier wel een multiculturele samenleving. dus dat houd in dat iedereen het recht heeft om zijn/haar eigen cultuur na mag leven. het feit dat ze voor de klas staat houd in dat ze de taal goed beheerst. en om als ''buitelander'' je eigen cultuur een beetje van je af tegooien omdat je in nl gaat wonen gaat toch wel een beetje ver vind je niet. boerka's vind ik ook niet ju van het maar als het hun cultuur is moet je er niet zo gemeen er over gaan doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 09:55

_JL_ schreef:
excuseer? het taalonderwijs (en de immigranten!) zorgen hier inderdaad wel voor meer problemen,
maar wil dat zeggen dat dat dan geen geldig argument is?

Nou ja, als jullie kabinet gevallen is over de interne taalstrijd is het een beetje vreemd om naar de immigranten te wijzen dat zij het allemaal niet goed doen.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 10:02

omdat de politiek het hier zoals gewoonlijk laat afweten maakt de rest dus niet meer uit?
dat zou dan helemaal een soepje worden...

dat kabinet is nu enkele dagen geleden gevallen, dat taalprobleem is al jaren aan de orde.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 10:15

Voor degenen die tegen een hoofddoekje voor de klas zijn; als jullie les zouden krijgen van een non, zou je dan ook zeggen dat ze zich normaal moest kleden? Dus hoofddoekje af en jurk uit?

Ik weet niet zo goed wat ik ervan vind, maar wel dat je een lijn moet trekken. Dus of helemaal geen religieuze uitingen voor de klas of alles accepteren (tot op zekere hoogte). Als je zo'n lange, geruite christelijke rok accepteert (jep vooroordeel ;)), waarom dan geen hoofddoekje? Ik vind het wel belangrijk dat het gezicht vrij blijft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 10:16

_JL_ schreef:
omdat de politiek het hier zoals gewoonlijk laat afweten maakt de rest dus niet meer uit?
dat kabinet is nu enkele dagen geleden gevallen, dat taalprobleem is al jaren aan de orde.

Inderdaad, het taalprobleem is al jaren aan de orde. Belgie heeft daar zelf, intern, nog nooit een goede weg in gevonden. Dus is het een beetje vreemd om dan beschuldigend te wijzen naar degenen die er het laatste bij zijn gekomen - jullie kunnen het toch zelf ook niet oplossen? Dit klinkt vooral als afleiding. Veel aandacht schenken aan de splinter in andermans oog en vooral niets zien van de (toch niet bepaald subtiele) balk in jullie eigen gemeenschap.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 10:18

je bent helemaal niet thuis in hoe het hier nu aan toe gaat en ik stop dan ook gewoon met met jou te discussiëren shadow, het is gewoon te belachelijk voor woorden

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:33

Waar ik me aan erger (een persoonlijk verhaal) is dat mijn kind op haar christelijke school (niet bewust voor gekozen overigens, want wij doen er thuis niets aan verder, maar heb er verder ook niet heel veel problemen mee) iemand heeft rondlopen die zeurt over paashazen, broodhaantjes e.d., omdat dat 'heidens' zou zijn. Die mochten dus ook niet bij de Paasviering aanwezig zijn. Alsjeblieft, zeg.......
Dan sla je toch echt door in je christelijke geloof, vind ik.... En daar hou ik niet van!!!

Daar kan ik me drukker over maken dan over een leerkracht met een hoofddoekje, hoor.
Een burka vind ik weer een ander verhaal, maar een hoofddoekje. Mijn hemel, waar je je druk over kan maken..... :+

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:36

Ayasha schreef:
Christenen waren zeer sympathiek voor zij die niet in hun God geloofden ja... Dat moet ik ze nageven.... :=

Omdat het nazisme geen geloof is, als het geen geloof is mag je niet aan massamoord doen. :D
het Nazisma an sich zorgde niet voor massamoord, de kampen waarin de massamoord gebeurde waren oorspronkelijk nooit bedoeld voor Joden.... Dat is pas later int koppie gekomen. ;) Die waren oorspronkelijk voor deserteurs en landverraders. Daarna hebben ze er een 6tal miljoen Joden en ik geloof ook nog wat homo's bijgestoken. :)

Nee, nazisme is per defenitie gewelddadig. Zelfs als je de hele jodenvervolging even apart ziet. Nazisme krijgt zijn steun door een probleem te herkennen in de samenleving. In het geval van Nazi-Duitsland de economische achteruitgang en dan vervolgens een zondebok te creeeren. Ook steunt het op een zeer agressieve buitenlandse politiek dat sterk veroorzaakt wordt door een sterk geloof in het sociaaldarwisnisme. Het idee dus van het superieure ras. Ze geloven in het recht van de sterkste. En hoe wordt dat bepaald? Door oorlog en geweld. Zowel de interne vijand, de Joden, als de externe vijanden, de europese landen, moesten worden uitgeschakeld. Zelfs als het anti-semitisme geen rol had gespeeld bij de Nazi´s dan was er alsnog heel veel geweld gebruikt. Nazisme is een overtuiging die geweld verheerlijkt en als noodzakelijk ziet voor het ´grotere goed´. Niet zo vreemd dat zo een populistisch, discriminerend en gewelddadige overtuigingen die miljoenen en miljoenen mensen het leven heeft gekost verboden is.

En Jameyskatje. Wat bedoel je met die opmerking over Joden?? Kan het nu even niet quoten. Maar je zegt er niks over te willen zeggen? Maar dat heb je eigenlijk al gedaan:P

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:53

Ayasha schreef:
Dat is in Nederland inderdaad heel anders dan hier. :) Hier is de groep protestanten een stukje kleiner dan daar... :)
Jullie hebben geloof ik ook nog echt dorpjes waarin vrijwel alleen protestanten wonen of niet?

Dat klopt.

phaser schreef:
@Blue_Eyes; hier zijn mensen meer vasthoudend aan het Katholieke geloof, er zijn minder Protestanten hier in België denk ik.

Dat bedoel ik.

Sandeman schreef:
Ik als ongelovige ga maar een tattoo laten zetten op een zichtbare plek.... Ik ben een ongelovige. Zou ik nog ergens worden aangenomen???

Zou je met een zichtbare tattoo van een kruis of een halvemaan (of de tekst 'Ik geloof in God') wel worden aangenomen? Denk het net zo min.

@Krips: precies. Ayasha, wel fijn dat jij je berichten edit nadat ik ze gequote heb. Zo blijft de discussie lekker zuiver ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:27

Lol excuus BE :D

En volgens mij bedoelde ze dat de Joden zelf ook geen heilige boontjes waren en dat ze dacht dat ik het wel zo deed overkomen maar dan weer geen zin had om alles op te noemen. :)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:46

Vandaag 2 klassen voorgelicht, beide 3 uur lang. Ook deze kwestie besproken. Van de in totaal 58 leerlingen waren er 5 die het niet ok vonden dat een docent op een openbare school een hoofddoek zoud dragen. Waarvan er 3 uiteindelijk van mening veranderden na de discussie met de andere leerlingen: word ik zo blij van! :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:27

dan waren er dus 2 over die niet bijdraaiden.........werden die ook in hun mening gerespecteerd?

wel mooi dat er zoveel eenheid was blijkbaar en dat er ook 3 hun mening bijstelden

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:16

Ik heb gezegd dat ze dan heel erg fout bezig zijn en dat ze zich moeten schamen............

Natuurlijk niet.... Uiteraard werden die in hun mening gerespecteerd. Ik leg mijn leerlingen nooit iets op. Ik laat ze onderling discussieren en laat ze verschillende inzichten zien, en ze stel ze kritische vragen zodat ze goed kunnen nadenken over hun mening. Vaak gebeurt het dan dat als zij de situatie vanaf een andere kant bekijken of zich proberen in te leven in de ander dat ze toch van gedachte veranderen, en dat is een positief iets vind ik..
Als zij vervolgens toch bij hun mening blijven is dat hun goed recht! Ik ben niet van de gedachtepolitie hoor ;)

De meeste leerlingen reageerden ook met: De school is toch OPENBAAR? Dus toegankelijk voor iedereen?! Waarom zou dat dan een probleem zijn?

Ik heb vandaag ontzettend goede leuke oefeningen kunnen uitvoeren met allerlei discusies over dit soort onderwerpen, en was weer erg tevreden toen ik naar huis ing: een hoop leerlingen (meerderheid) met respect voor allerlei andere groepen..
Er was 1 sterke 'Wilders-aanhanger', en dit zet ik tussen aanhalingstekens omdat ik duidelijk zijn ouders hoorde praten, en niet hijzelf.. ;)
Al met al is het goed gesteld met het respect onder de jongeren voor vrijheid van geloofsuiting en voor allerlei groepen en minderheden.. Word ik nog steeds echt heel blij van..!
Morgen weer 2 groepen dus heb er weer erg veel zin in. Ook bij hen zal ik de vraag stellen over de docent met hoofddoek..

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:42

ach C'tje, zoiets heet men nu eenmaal ook sociaal wenselijk antwoorden,
het is 'not done' om eerlijk voor je mening uit te komen dat je tegen een hoofddoek voor de klas bent he...
bekijk de poll in dit topic: 57% is tegen de hoofddoek... mààr het merendeel daarvan stemt en komt er voor de rest niet eerlijk voor uit...

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:02

Nou geloof mij, de leerlingen in de leeftijden die ik voorlicht zijn zeker niet op hun mondje gevallen en durven zeker wel voor hun mening uit te komen hoor.. Ik denk dat ik dat als professional aardig kan inschatten ;) Dat haal ik sowieso wel uit hun argumenten, daar prik ik vrij snel doorheen.. Wel een heeele negatieve insteek van je om te spreken van 'sociaal wenselijk' antwoorden.. Jammer dat je zo weinig vertrouwen in de jeugd hebt...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:06

ik begrijp de gedachte wel,want bv veel mensen stemmen op wilders,maar een groot deel durft dat niet te zeggen,wat eigenlijk nogal raar is en vooral triest.

ik stem er ook niet op,maar iemand moet zich veilig voelen om zn mening te kunnen geven

de 'wilders aanhanger' in die groep,werd die nog vervelend behandeld door de anderen?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:12

Nee zeker niet.. Voordat ik met mijn voorlichting begin benadruk ik dat iedereen vrij is in zijn/haar mening en dat ik verwacht dat we met respect naar elkaar luisteren zonder meteen te oordelen, en dat we juist samen in gesprek kunnen gaan over verschillende meningen. Opvallend was bijvoorbeeld dat de docent van de klas op de vraag over het hoofddoekje in de eerste instantie 'tegen' was.. Daarna ging hij wel om, maar hij deed dit bewust om leerlingen evt makkelijker voor hun tegen-mening uit te komen. Als leerlingen elkaar respectloos behandelen vanwege hun mening vind ik dat kwalijk en ga daar dan zeker over in gesprek. Gelukkig weet ik tot nu toe altijd een zodanige sfeer neer te zetten waarbij leerlingen zich vrij voelen om zich te uiten zoals zij dat willen. En het is zeker niet dat ze allemaal 'ja amen' knikken. Om een voorbeeld te noemen: over Marokkaanse jongeren waren zij zeer zeker niet te spreken... ;) Dus als zij ook zo over het hoofddoekje hadden gedacht zouden zij dit zeker hebben uitgesproken..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:13

oke dat is wel mooi dat mensen dan gewoon hun mening kunnen geven. wat grappig dat je dit 'voorbeeld' van bokt in je lessen gebruikt

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:31

Ja ik heb hem wel vaker gebruikt hoor maar omdat ik er zelf weer zo 'in zat' dmv dit topic vond ik het wel leuk om het weer eens in de klas te gooien.. (zo kan ik het lekker afwisselen, er komen heel veel onderwerpen voorbij).

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:42

Is het ook niet zo dat Islamieten geen alcohol mogen drinken en geen sex voor het huwelijk. Nou volgens mij doen best veel islamieten dat wel. Of het mag wel volgens de Islam, dan heb ik het niet gezegd.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:45

Mag dat van het christendom?

Wat heeft dat er nou weer mee te maken? Eerst is de Islam verschrikkelijk en dan zijn islamieten ineens slecht omdat ze zich er niet aan houden.. Beetje vreemd. En veel islamieten drinken overigens geen alcohol.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:04

Krips schreef:
Mag dat van het christendom?

Wat heeft dat er nou weer mee te maken? Eerst is de Islam verschrikkelijk en dan zijn islamieten ineens slecht omdat ze zich er niet aan houden.. Beetje vreemd. En veel islamieten drinken overigens geen alcohol.

Veel wel hoor. En je wil niet weten hoevaak ik condooms en morning afterpillen verkoop aan Islamieten. Mag volgens mij toch echt niet volgens de Koran. Of ben ik nu gek.