Wie doneert er aan giro555?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 02:15

superrizzo schreef:
Mijn punt is dat ze niets anders aan willen nemen dan geld.....
Er zijn ook andere dingen nodig maar die worden geweigerd.
dat snap ik niet !

Het is blijkbaar moeilijk om je in de situatie te verplaatsen...op dit moment is vooral voedsel en water nodig. Dat voedsel gaat per vliegtuig daar naar toe. Als je andere dingen (die nu nog niet het belangrijkste zijn, zoals bv kleding of knuffels voor de kinderen) daar naar toe brengt, is er minder ruimte in de vliegtuigen voor voedsel. Later zijn andere dingen nodig. Maar alles op z'n tijd. Het inzamelen, sorteren, vervoeren en distribueren van tweedehandsspullen uit bv Europa is trouwens enorm tijdrovend, dus vaak niet de meest efficiente manier van hulp verlenen.

Daphna

Re: Wie doneert er aan giro555?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 03:39

Van mij ook geen geld. Corruptie sponsor ik niet. Had ik de mogelijkheid direct aan mensen te geven had ik het wel gedaan.. Voedsel en water inderdaad, maar ik las al dat de mensen die het het meeste nodig hebben het niet krijgen omdat het te gevaarlijk is aan hen te geven, ze vertrappen elkaar dan... hoe moeilijk kan het zijn, om gecoördineerd veiligheid, voedsel en water te brengen. Nederland heeft een leger, laten we die eens nuttig maken in plaats van Afghanistan... Aan miljoenen hebben ze niets, wel aan water, brood, veiligheid en medische zorg.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 09:15

Daphna schreef:
Van mij ook geen geld. Corruptie sponsor ik niet. Had ik de mogelijkheid direct aan mensen te geven had ik het wel gedaan.. Voedsel en water inderdaad, maar ik las al dat de mensen die het het meeste nodig hebben het niet krijgen omdat het te gevaarlijk is aan hen te geven, ze vertrappen elkaar dan... hoe moeilijk kan het zijn, om gecoördineerd veiligheid, voedsel en water te brengen. Nederland heeft een leger, laten we die eens nuttig maken in plaats van Afghanistan... Aan miljoenen hebben ze niets, wel aan water, brood, veiligheid en medische zorg.

Idd daarom heb ik ook niets geven.Ipv geld kunnen ze beter vanuit de overheid hulp sturen voor de wederopbouw.DIe miljoenen gaan nu igg niet ter begunstiging van de bevolking komen.
En weet je wat we ook erg stoort,Het is hier crisis,bedrijven gaan falliet,er wordt door het kabinet overal op bezuinigd,maar er kan wel zomaar even een dikke 40 miljoen aan een corrupt land geschonken worden. Belachelijk. Dat geld hadden ze in mijn ogen beter kunnen besteden voor eigen land |o

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 09:21

YankeeBoy schreef:
Ik vind het argument dat hier al een paar x langs is gekomen dat er genoeg geld nodig is in Nederland nogal zwak.
Hoe kan je dat nou zeggen?
Hier in nl heeft iedereen een dak boven zn hoofd, voedsel, schoon water, medische zorg en onderwijs.
Daar staan mensen op straat, er moet geplunderd worden om aan eten te komen.
Dat is toch een situatie die niet te vergelijken is met de minima in Nederland?

Zet die roze bril eens af ;)

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:08

Dat mag jij een roze bril noemen, maar de situatie in Nederland is echt niet te vergelijken met de situatie daar.
Hier zijn ongetwijfeld mensen die het slechter hebben dan ik, maar in Nederland hoef je echt niet dood te gaan van de honger of door uitdroging.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:11

Ik ben het met Maverick eens. Ons land verkeert in diepe crisis, mensen moeten van een klein beetje geld rondkomen, pakweg gewoon omdat de regering alles duurder maakt en dan toch nog even 40 miljoen bijstorten? Ik had het een mooier gebaar gevonden als de politici extra geld had gegeven uit hun eigen zak. Want daar hoor je niks van! De staatsschuld loopt alleen maar hoger op en wij kunnen het betalen. Leuk hoor al die acties :(

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:26

YankeeBoy schreef:
Dat mag jij een roze bril noemen, maar de situatie in Nederland is echt niet te vergelijken met de situatie daar.
Hier zijn ongetwijfeld mensen die het slechter hebben dan ik, maar in Nederland hoef je echt niet dood te gaan van de honger of door uitdroging.

Nee,maar wel mensen die op straat komen te staan door de crisis. Onze oudere die de heledag verpicht binnen moeten zitten,omdat de overheid bezuinigd. De oudere die na de oorlog Nederland weer hebben opgebouwd.Dat ze daar maar geld naartoe doen.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:28

purny schreef:
Ik ben het met Maverick eens. Ons land verkeert in diepe crisis, mensen moeten van een klein beetje geld rondkomen, pakweg gewoon omdat de regering alles duurder maakt en dan toch nog even 40 miljoen bijstorten? Ik had het een mooier gebaar gevonden als de politici extra geld had gegeven uit hun eigen zak. Want daar hoor je niks van! De staatsschuld loopt alleen maar hoger op en wij kunnen het betalen. Leuk hoor al die acties :(

Idd en strax is er weer een miljoenen te kort,dus wordt er weer bezuinigd. De 40 miljoen die door de Nederlanders zelf gestord is,had van mij echt niet verdubbeld hoeven worden.met regeeringsgeld :(

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:50

maverick schreef:
YankeeBoy schreef:

Nee,maar wel mensen die op straat komen te staan door de crisis. Onze oudere die de heledag verpicht binnen moeten zitten,omdat de overheid bezuinigd. De oudere die na de oorlog Nederland weer hebben opgebouwd.Dat ze daar maar geld naartoe doen.

Ik zat gisteren te luisteren naar de Radio en daar was een oude man die na de oorlog had geholpen Nederland weer op te bouwen. Weet je wat die man zei? Toen wij het buitenland om het hardste nodig hadden, waren ze er voor ons en hebben ze ons bevrijd van de Nazi's. Wij hebben diei hulp al eens een keer mogen ervaren, is het dan zo moeilijk om nu mensen die het minder als ons hebben te helpen?

Let wel, dit is wat hij zei he ;) Niet mijn mening, maar er zit wel een kern van waarheid in :j

Ik moet eerlijk bekennen dat ikook niet heb gestort. Toen in Koenders hoorde zeggen dat het bedrag verdubbeld zou worden en dat we daar met z'n allen aan mee betalen omdat het geld van de belastingbetaler is, vond ik dat ik mijn steentje wel genoeg bijgedragen had :o

*edit* ik heb trouwens wel gedoneerd maar niet aan Giro555, maar aan een kleine stichting die daar projecten opzet voor schoolkinderen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:59

maverick schreef:
purny schreef:

Idd en strax is er weer een miljoenen te kort,dus wordt er weer bezuinigd. De 40 miljoen die door de Nederlanders zelf gestord is,had van mij echt niet verdubbeld hoeven worden.met regeeringsgeld :(

Ja dit idee heb ik dus ook...

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:07

Citaat:
Citaat:

Ja dit idee heb ik dus ook...

Ja en? Dan wordt er bezuinigd. Dan krijgen we allemaal 50 cent minder studiefinanciering per maand, of dan wordt de kinderbijslag misschien een euro minder. Ja, dan kan ik een biertje minder per maand kopen. Of misschien een luxe broodje minder per maand. Maar waar GAAT DAT OVER? Die mensen in Haïti hebben helemaal niks! Zij gaan dood als ze die hulp niet krijgen, wij leven misschien 1% minder comfortabel als we iets niet krijgen. Nederland is echt luilekkerland als je 't vergelijkt met Haïti. Hier heeft iedereen recht op basisvoorzieningen.
Daarnaast is het onder andere Nederlands schuld dat Haïti is zoals het daar nu is. En tevens, wij profiteren toch ook van goedkope kleding en elektronica uit derde wereldlanden? Waarom niet eens iets terug doen? Waarom altijd alleen maar aan jezelf denken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:11

@ Fitch, ten allereerste heb ik het geld momenteel zelf hard nodig, niet omdat ik dood ga van de honger, maar wel een normaal leven wil (en kan) leiden. Ten tweede, ik vertrouw gewoon niet waar dat geld heen gaan. Vorige keer met de tsunami was dat ook allemaal zo vaag.
Het is mij gewoon niet zichtbaar genoeg wat er mee gebeurd! Hoor jij nu nog wel eens iets over de hulp bij de tsunami? Wat er met dat geld gebeurd?

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:12

@ Joolien op de site van giro 555 staat wat info over dat geld van de tsunami, mocht je het willen lezen

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:15

@Joolien: Iedereen in Nederland kan 3 euro wel missen.

Als je niets geeft help je zeker niet, geef je wel is de kans groot dat je wel wat helpt en je steentje bijdraagt. Dat geeft me gewoon een goed gevoel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:17

Nessah schreef:

Als je niets geeft help je zeker niet, geef je wel is de kans groot dat je wel wat helpt en je steentje bijdraagt. Dat geeft me gewoon een goed gevoel :)

Ok, ik beken dat ik 3 x een smsje heb gestuurd dusdat is €4,50 maar dat was alleen omdat ik dat smsen zo leuk vond...

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:20

Ook ik ga zo nog een sms-je versturen maar door het verdubbel betaald iedereen al een bijdrage mee.
Het geld wat van de tsunami is overgebleven gaat nu ook naar Haiti

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:21

Joolien schreef:
@ Fitch, ten allereerste heb ik het geld momenteel zelf hard nodig, niet omdat ik dood ga van de honger, maar wel een normaal leven wil (en kan) leiden. Ten tweede, ik vertrouw gewoon niet waar dat geld heen gaan. Vorige keer met de tsunami was dat ook allemaal zo vaag.
Het is mij gewoon niet zichtbaar genoeg wat er mee gebeurd! Hoor jij nu nog wel eens iets over de hulp bij de tsunami? Wat er met dat geld gebeurd?

Ik snap dat je zelf geld nodig hebt, ik ook. Maar ik ga uit, hou van nieuwe kleren kopen etc. Ik heb 't idee dat ik zoiets wel één keer kan missen om wat mensen in Haïti wat te eten kan geven. Maar misschien dat jij denkt dat je absoluut geen normaal leven meer kan leiden als je een tientje weggeeft. Daar kan ik natuurlijk niet over oordelen, van achter de computer. Dus oké, daar zal ik me niet meer over uitlaten.

Verder vind ik het om eerlijk te zijn een walgelijk excuus dat je mensen geen beter leven gunt omdat je niet 'weet wat er met je geld gebeurt'. Er zijn genoeg kleinere doelen die meer inzicht geven in hun bestedingspatroon. En ook al komt de helft van wat je geeft maar aan bij de mensen zelf, so what? Dan heb je die helft wel mooi gegeven! (Tsja, er zijn ook transportkosten aan verbonden. In dergelijke landen moet er altijd smeergeld betaald worden om iets te bereiken. En de mensen die 't in Nederland coördineren moeten ook eten, en een passende beloning krijgen voor hun inspanningen. Daar ontkom je bij geen enkel doel aan!) Daarnaast zit er nu zoveel media aandacht op 555, dat het bijna niet mis kan gaan met de verantwoording, etc. :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:27

Oke blijkbaar heb ik dus nu sterk het idee dat degene die niet door de roze bril kijken maar naar de realiteit voor egocentrische personen worden uitgemaakt. Ik kijk naar mevr. Jansen die van 50 euro per week een gezin met 3 kinderen moet onderhouden aangezien de regering alles de hoogte in gooit. Mensen die voor de trein springen omdat ze geldproblemen hebben. van mij krijgt Haïti geen moer, ik kan me geld wel beter gebruiken. Als ik moet kiezen tussen eten en Haïti kies ik gewoon voor mijn eten hoor

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:28

Nessah schreef:

Kan jij in iedereen zijn portemonee kijken?? Knap hoor.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:35

Nessah schreef:

JUIST!! Omdat het JOU een goed gevoel geeft geef je geld!

Maar ik wéét hoe het geld wordt gebruikt (ook de kleinere doelen) en geloof me als je dat weet geef je niet meer.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:37

@ peanutbutter, daar ben ik dan benieuwd naar, vertel eens?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:40

Ik heb gisteren begrepen dat de Rekenkamer zich gaat bemoeien met het geld dat gedoneerd is en dat geeft me toch wel een iets beter gevoel.
Ze worden nu veel strenger gecontroleerd dan ten tijde van de Tsunami.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:41

peanutbutter schreef:
Nessah schreef:

JUIST!! Omdat het JOU een goed gevoel geeft geef je geld!

Maar ik wéét hoe het geld wordt gebruikt (ook de kleinere doelen) en geloof me als je dat weet geef je niet meer.

Dan ben ik daar ook benieuwd naar ja. Een toelichting op deze bewering zou fijn zijn. Onderbouwen van argumenten..

mausjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:50

ook wij hebben geld gedoneerd aan giro 555. ook zal ik nog wat geld overmaken naar andere projecten t.b.v haiti
wij hebben het goed en ik vind dat het mijn plicht is om deze mensen te helpen! zij hebben hier niet voor gekozen
en ik probeer me ook te verplaatsen als het ons hier was overkomen! het lijkt me vreselijk dus dit is in mijn
ogen het minste wat we kunnen doen!

BabsieJana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:58

maverick schreef:
Daphna schreef:

Idd daarom heb ik ook niets geven.Ipv geld kunnen ze beter vanuit de overheid hulp sturen voor de wederopbouw.DIe miljoenen gaan nu igg niet ter begunstiging van de bevolking komen.
En weet je wat we ook erg stoort,Het is hier crisis,bedrijven gaan falliet,er wordt door het kabinet overal op bezuinigd,maar er kan wel zomaar even een dikke 40 miljoen aan een corrupt land geschonken worden. Belachelijk. Dat geld hadden ze in mijn ogen beter kunnen besteden voor eigen land |o

Hier in Nederland hebben wij het zoveel beter dan daar. Het is gewoon niet met elkaar te vergelijken, hier hebben we het goed en daarom denk ik dat de overheid eerst het geld daar heen doet dan het hier nog beterder te maken.