Bestaat het nog? na het huwelijk...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:24

Blue_Eyes schreef:
Dat maakt op zich de bijbel niet tot een achterhaald boek. Dat er mensen zijn die alleen nog maar aardappels, groente en vlees eten, terwijl macaroni ook allang bestaat, maakt dat de kookboeken over groenten achterhaald? ;)

Bij je eetvoorbeeld komen andere etenswaren erbij. In de bijbel staan verhalen, die eigenlijk niet helemaal meer van deze tijd zijn (al hoewel er ook verhalen in staan, die prima bij deze tijd passen). Bijv. de vrouwonvriendelijke verhalen mogen wat mij betreft aangepast worden. Ik hoef mijn man niet te gehoorzamen bijvoorbeeld. Ik hoef helemaal niets, ik maak zelf keuzes. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:25

Twiggy2008 schreef:
verootjoo schreef:
dat moeten die mensen dan toch zelf weten ;) Je hebt altijd orthodoxere en vrijzinnigere gelovigen. En wat kan jou het dan schelen dat mensen geen seks voor het huwelijk willen. Dat is nog altijd je eigen keuze.

Dat moet men ook zelf weten, maar ik heb een hekel aan mannen die vrouwen minder vinden. Ik hoef ze niet in mijn omgeving te hebben, laten we het daar op houden dan. ;)

daar heb ik ook een hekel aan, en hé, ik ben gelovig.
Dat heeft toch helemaal niks met de bijbel te maken :roll:

Ik heb ook een hekel aan mensen die omwille van de bijbel/ koran een oorlog beginnen. Maar dat maakt de bijbel toch ook geen achterhaald/slecht boek.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:26

Hmm. Mensen kunnen nogal verschillen in seksuele behoeften en voorkeuren, daar kan je niet altijd een compromis voor vinden. Erg rot als je daar pas na het huwelijk achter komt.

Ze zeggen wel eens: als de seks goed is bepaalt het voor 10% je relatie, als de seks slecht is voor 70%.

verootjoo

Twiggy2008 schreef:
Blue_Eyes schreef:
Dat maakt op zich de bijbel niet tot een achterhaald boek. Dat er mensen zijn die alleen nog maar aardappels, groente en vlees eten, terwijl macaroni ook allang bestaat, maakt dat de kookboeken over groenten achterhaald? ;)

Bij je eetvoorbeeld komen andere etenswaren erbij. In de bijbel staan verhalen, die eigenlijk niet helemaal meer van deze tijd zijn (al hoewel er ook verhalen in staan, die prima bij deze tijd passen). Bijv. de vrouwonvriendelijke verhalen mogen wat mij betreft aangepast worden. Ik hoef mijn man niet te gehoorzamen bijvoorbeeld. Ik hoef helemaal niets, ik maak zelf keuzes. :)

LEES jij eigenlijk wel wat we steeds schrijven :? Heb je je uberhaupt wel eens verdiept in de bijbel voor je zulke uitspraken doet.
Ik wil met alle liefde dingen uitleggen. Maar als het na verschillende uitleggen van verschillende mensen nóg niet is doorgedrongen, weet ik het ook niet meer hoor :\

Blue_Eyes

Citaat:
Dat moet men ook zelf weten, maar ik heb een hekel aan mannen die vrouwen minder vinden.

Ik ook *schudt hand van Twiggy* ;)

Het is ook totaal niet bijbels om dat te vinden. De bijbel gaat ervanuit dat mannen en vrouwen niet gelijk (duh) maar wel gelijkwaardig zijn.

Zoals gezegd: verdiep je in de cultuur die erachter zit, lees het en plaats het in die cultuur. Een beetje zelf nadenken en de basisboodschap eruit halen. Dat kan echt, zonder alles precies letterlijk te nemen. Er zijn maar weinig teksten uit de bijbel die je echt letterlijk hoeft te nemen, behalve: 'Dit is het belangrijkste gebod: heb God lief boven alles. Het tweede, daaraan gelijk, is: heb uw naaste lief als uzelf.'

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:27

verootjoo schreef:
daar heb ik ook een hekel aan, en hé, ik ben gelovig.
Dat heeft toch helemaal niks met de bijbel te maken :roll:

Ik heb ook een hekel aan mensen die omwille van de bijbel/ koran een oorlog beginnen. Maar dat maakt de bijbel toch ook geen achterhaald/slecht boek.

Eeeeh...... jij voegt nu het woord 'slecht' toe. Dat heb ik helemaal niet gezegd, he. ;)
Maar achterhaald, ja, dat is het zeker in een aantal opzichten (vind ik).

(Voor alle duidelijkheid; ik kom zelf uit een behoorlijk christelijke familie, al hoewel het verschillende stromingen waren. Waarvan er een aantal waren, waar ik echt heel veel moeite mee had.)
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 13-11-09 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:27

Anyway. Ik ga als een rechtgeaarde huismoeder mijn kindertjes van school halen :wave: ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:29

Blue_Eyes schreef:
Anyway. Ik ga als een rechtgeaarde huismoeder mijn kindertjes van school halen :wave: ;)

De mijne is nog lekker vrij op vrijdagmiddag. ;)
Geniet van je weekend!!! :)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:30

oh sorry, is het een discussie over de bijbel? Ik dacht dat het over seks en relaties ging. :+

marrlinde

Re: Bestaat het nog? na het huwelijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:36

ja, het gaat over seks (en daarbij dus ook relaties).
maar, aangezien wij seks voor na het huwelijk vinden en wij daar ook een bijbelse overtuigen uit hebben, gaat het ook over de bijbel...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:38

Blue_Eyes schreef:
Ik ook *schudt hand van Twiggy* ;)

Het is ook totaal niet bijbels om dat te vinden. De bijbel gaat ervanuit dat mannen en vrouwen niet gelijk (duh) maar wel gelijkwaardig zijn.

Zoals gezegd: verdiep je in de cultuur die erachter zit, lees het en plaats het in die cultuur. Een beetje zelf nadenken en de basisboodschap eruit halen. Dat kan echt, zonder alles precies letterlijk te nemen. Er zijn maar weinig teksten uit de bijbel die je echt letterlijk hoeft te nemen, behalve: 'Dit is het belangrijkste gebod: heb God lief boven alles. Het tweede, daaraan gelijk, is: heb uw naaste lief als uzelf.'

Maar hoe denk jij dan over die geloofgemeenschappen die hel en verdoemenis prediken? Ik heb dus een lieve vriendin, een geweldig sterke meid, die hiermee opgevoed is. En owee als je binnen die gemeenschap vragen ging stellen of een andere levenswijze koos (of seks voor het huwelijk had :+ ). Ze is jarenlang gehersenspoeld met dat ze naar de hel zou gaan. Ondanks dat ze gelukkig nu al jaren los is hiervan, haar eigen gezin heeft (ongetrouwd ;) ) weet ik van haar dat ze nog wel eens twijfelt en bang is dat de hel toch bestaat. Dat ze de verkeerde keuze dan gemaakt heeft..... Intriest vind ik dat, dat je zo bang kunt zijn. Dankzij de zwarte kousenkerk waar haar hele familie in zit.......

Dus ik vind het prachtig als je de bijbel in de juiste context kunt plaatsen. Ben ik helemaal voor, als je de bijbel dan toch leest en na wilt leven. Maar helaas zijn er zoveel stromingen (net als bv in de islam), waarbij er ook hele negatieve of extremistische kanten zijn. Hoe kijken de gelovigen hier dan tegen aan?

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:53

@ Twiggy2008

In de Bijbel staat dat seks iets is voor na het huwelijk, omdat je dan pas één met je man mag worden. Aan de ene kant kun je denken: tja, misschien is het dan wel heeeel spannend als je bijv. 4 jaar op een droogje zit en er gaat een totaal nieuwe wereld voor je open, aan de andere kant kun je denken: na het huwelijk?! Dan mag ik mijn knietjes wel stijf tegen elkaar aan knijpen.

Het is eigenlijk best wel een moeilijk iets, iedereen doet het, dus waarom jij als gelovige niet?

Stel je voor:

je krijgt een hele grote lekkere taart voor je. Maar je moeder zegt: je mag er pas van eten als ik het zeg! En ze loopt daarna naar de keuken toe. Geheid dat je een hapje neemt!

Maar als je dan de hele taart op hebt gegeten heb je niks meer, met andere woorden, je hebt alles al uitgeprobeerd voor je huwelijk, en je gaat dan trouwen.. Tja, waarom zou je dan trouwen? :+ dan is de lol er toch al af..

Ik laat iedereen maar gewoon in zijn waarde, iedereen heeft andere meningen en hoe hij/zij erover denkt dus ik veroordeel niemand k sleep alleen argumenten aan waarom wel/niet!

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:55

Twiggy2008 schreef:
Maar hoe denk jij dan over die geloofgemeenschappen die hel en verdoemenis prediken? Ik heb dus een lieve vriendin, een geweldig sterke meid, die hiermee opgevoed is. En owee als je binnen die gemeenschap vragen ging stellen of een andere levenswijze koos (of seks voor het huwelijk had :+ ). Ze is jarenlang gehersenspoeld met dat ze naar de hel zou gaan. Ondanks dat ze gelukkig nu al jaren los is hiervan, haar eigen gezin heeft (ongetrouwd ;) ) weet ik van haar dat ze nog wel eens twijfelt en bang is dat de hel toch bestaat. Dat ze de verkeerde keuze dan gemaakt heeft..... Intriest vind ik dat, dat je zo bang kunt zijn. Dankzij de zwarte kousenkerk waar haar hele familie in zit.......

Dus ik vind het prachtig als je de bijbel in de juiste context kunt plaatsen. Ben ik helemaal voor, als je de bijbel dan toch leest en na wilt leven. Maar helaas zijn er zoveel stromingen (net als bv in de islam), waarbij er ook hele negatieve of extremistische kanten zijn. Hoe kijken de gelovigen hier dan tegen aan?

Hier herken ik mijzelf in, mijn ouders zitten in de Gereformeerde Gemeente. Dat is 1 van de zwaarste kerken (dus niet de Gereformeerde Kerk, dat is weer anders). En ik mag van huis uit geen broek dragen, geen oorbellen en make-up, niet uitgaan, niet naar de bios, geen popmuziek luisteren, moet zaterdagavond voor 12 uur thuis zijn, moet zondag 2 keer naar de kerk, mag niet op dansen, we hebben geen TV, uhmm geen seks dus.... Daar heb ik het heel moeilijk mee, het beperkt me in het 'mezelf zijn'. Want ik voel me in die kerk niet thuis, als je daar in een te korte rok binnen kom wordt je met afschuw aangekeken. Ik draag gewoon make-up, heb stiekem oorbellen (die ik thuis niet in heb), heb als ik naar vrienden ga soms gewoon een broek aan (omkleden in de auto), luister gewoon alle muziek die ik mooi vind, ga regelmatig naar de bios... ik moet dit allemaal verborgen houden voor mijn ouders want als ze erachter komen worden ze echt boos. En bij mij thuis is het niet zo heel erg. Maar bij mn vriend heeft zijn moeder het altijd over God en dat we bekeerd moeten worden, en als we naar de kerk zijn geweest moet ze bijna huilen omdat het zo'n ernstige preek was zegt ze dan. Ze heeft het er alleen maar over, ik zie haar ook eigenlijk nooit lachen, ze leest altijd. Ik weet gewoon dat ik dit later niet zo wil. Het is omdat ik nog thuis woon dat ik me probeer aan de regeltjes te houden. Maar prettig voel ik me er niet bij... ik wil ook gewoon lol kunnen hebben en doen waar ik zin in heb! Ik heb vooral 'ongelovige' vrienden en vriendinnen en daar kan ik heel goed mee praten. Maar mijn ouders zorgen er op deze manier wel voor dat je juist afkeer krijgt van het geloof. Ik geloof in God dat wel, maar doe dat op mijn eigen manier! Ik vind het best moeilijk om het hier neer te zetten omdat het elke dag van mijn leven speelt... ;(

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:00

Tozalin: wat jij verteld herken in heel erg van vrienden van mij. ik zit in CGK (christelijk gereformeerde kerk) en vrienden die zelf in net zo'n gemeente als jij zitten voelen zich bij ons helemaal thuis en op hun gemak, omdat het niet zo streng is en bij jullie, vinden ze, wordt je niet geaccepteerd zoals je bent maar moet je je helemaal in een hokje wringen om goed over te komen..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:02

@tozalin: Als je je niet thuis voelt in je eigen kerk, zou ik eens gaan kijken bij een andere kerk. De keuze voor een kerk is ook persoonlijk. Ikzelf zit bij een redelijk vrijzinnige PKN kerk. Misschien dat dat je wel veel beter ligt :) Het is zonde als je geloof in God hierdoor zo verpest zou worden ;)

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:06

@ Tozalin:

wow, dat er nog lotgenootjes van mij bestaan op Bokt! Mijn ouders zijn christelijk gereformeerd en ben dus precies net zo opgevoed als jou!

Ik mag wel oorbellen & make-up, maar moet ook 2x naar de kerk, uitgaan mag niet, niet naar de bios etc. noem maar op.

Ik heb wel van mezelf geleerd om het gewoon te doen, ben dan 3 jaar jonger dan jij maar ik heb op een gegeven moment de knoop doorgehakt en uitgaan deed ik ook, alles wat niet mocht eigenlijk.

Daardoor is mijn relatie waar ik 3 jaar mee heb gehad ook uitgegaan. Mede omdat hij net zoals mijn ouders dacht.
k vindt ook: waarom mag je niet zelf bepalen wat je wilt en zijn er altijd maar regeltjes en wetjes waar je je aan houden moet? Iedereen heeft toch zijn eigen referentiekaden en dingen hoe hij/zij er over denkt?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:07

Jeetje dat is ook wel erg heftig Tozalin :\ :(:)
Ik ben dan zelf niet gelovig, kon ik maar geloven :=
Maar ik denk wel dat geloven niet iets is van regeltjes, moeten en zullen. Geloven is iets wat uit je zelf komt, van jezelf is en je geloof zoals jij wilt (en kunt!!) geloven. Een kerkelijke gemeenschap die met vingers zwaaien en volgens strenge regels leven.. is dat geloof? Ik vind zelf van niet. Maar ik vind ook niet dat je Bijbelkennis moet hebben om te geloven, of elke week in de kerk moet zitten om te kunnen geloven. Net wat ik zeg, geloof komt volgens mij uit jezelf :)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:08

Tozalin: Ben je wel van harte christen dan? Het klinkt alsof dat ook 'moet'. Het is voor jou sneu, en ook jammer dat er op deze manier mensen gaan denken dat alles in het christendom 'moeten' en 'niet mogen' is.

Zo ervaar ik het dus helemaal niet.

Ik ben ongeveer even zoals jou opgevoed, heb alleen niet zoveel moeite om me aan de 'regeltjes' te houden. Ik ervaar ze niet als regels en doe het met plezier.

Ben niet zo strak als mijn ouders meer, maak mijn eigen keuzen, en kan daar goed met ze over praten.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:10

Ja dat heb ik ook :j omdat ik in die kerk zit wordt je meteen in een hokje geplaatst door anderen. Op de fiets naar school werd ik vroeger altijd uitgescholden omdat ik een rok aan had, dan dacht ik: 'ik ben niet zo, ik wil niet zo zijn, ik snapte ook niet dat ze dat deden, uiterlijk zag ik er misschien 'refo' uit maar van binnen ben ik dat niet! Ik voel me inderdaad veel meer thuis bij mensen die PKN/hervormd oid zijn! Maar ik heb het er dus heel moeilijk mee, want ik wil eigenlijk wel samenwonen met mijn vriend. Maar hij wil wachten want hij wil eerst trouwen omdat hij anders bang is dat zijn ouders hem in de steek laten en het hele dorp slecht over hem spreekt en denkt. (Elspeet, is extreem gereformeerd en iedereen weet alles van elkaar :?) Ik ben al naar verschillende kerken geweest, PKN, Hersteld Hervormd, Gereformeerde Kerk, de Doorbrekers (http://www.doorbrekers.nl, evangelisch) Die laatste vond ik te ver gaan, daar staan ze te dansen in de kerk, staat een band op het podium en discolichten, en tussendoor is er dan een preek. Maar bij mijn oom en tante in de PKN voel ik me wel fijn. Maarja mijn vriend maakt er dan ook een probleem van, want hij is zo van: laten we ons maar aan de regels houden anders krijgen we gezeik... ik ben wat 'rebelser' als je dat zo kan zeggen. En dat terwijl we wel hetzelfde denken erover, we zijn lotgenoten :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:11

Tozalin schreef:
Hier herken ik mijzelf in, mijn ouders zitten in de Gereformeerde Gemeente. Dat is 1 van de zwaarste kerken (dus niet de Gereformeerde Kerk, dat is weer anders). En ik mag van huis uit geen broek dragen, geen oorbellen en make-up, niet uitgaan, niet naar de bios, geen popmuziek luisteren, moet zaterdagavond voor 12 uur thuis zijn, moet zondag 2 keer naar de kerk, mag niet op dansen, we hebben geen TV, uhmm geen seks dus.... Daar heb ik het heel moeilijk mee, het beperkt me in het 'mezelf zijn'. Want ik voel me in die kerk niet thuis, als je daar in een te korte rok binnen kom wordt je met afschuw aangekeken. Ik draag gewoon make-up, heb stiekem oorbellen (die ik thuis niet in heb), heb als ik naar vrienden ga soms gewoon een broek aan (omkleden in de auto), luister gewoon alle muziek die ik mooi vind, ga regelmatig naar de bios... ik moet dit allemaal verborgen houden voor mijn ouders want als ze erachter komen worden ze echt boos. En bij mij thuis is het niet zo heel erg. Maar bij mn vriend heeft zijn moeder het altijd over God en dat we bekeerd moeten worden, en als we naar de kerk zijn geweest moet ze bijna huilen omdat het zo'n ernstige preek was zegt ze dan. Ze heeft het er alleen maar over, ik zie haar ook eigenlijk nooit lachen, ze leest altijd. Ik weet gewoon dat ik dit later niet zo wil. Het is omdat ik nog thuis woon dat ik me probeer aan de regeltjes te houden. Maar prettig voel ik me er niet bij... ik wil ook gewoon lol kunnen hebben en doen waar ik zin in heb! Ik heb vooral 'ongelovige' vrienden en vriendinnen en daar kan ik heel goed mee praten. Maar mijn ouders zorgen er op deze manier wel voor dat je juist afkeer krijgt van het geloof. Ik geloof in God dat wel, maar doe dat op mijn eigen manier! Ik vind het best moeilijk om het hier neer te zetten omdat het elke dag van mijn leven speelt... ;(

Lieve Tozalin, ik herken in jouw verhaal helemaal het verhaal van mijn vriendin, wat ik ook van dichtbij heb meegemaakt destijds. Zij heeft zich los gemaakt en met wat voor strijd, dat wil je niet weten. Echt afschuwelijk!!! Maar nu is ze in principe wel gelukkig en vooral, vrij. Met haar vriend, hun 3 kinderen en hun eigen gekozen leven. Ik ken het gezin waar ze uit komt ook en ga er maar geen woorden aan vuil maken. Ben vooral blij voor haar dat ze er uit is. Maar ik weet dat ze momenten heeft, waarbij de angst weer een grote rol gaat spelen. Verstandelijk weet ze hoe het zit, maar als je zo geindoctrineerd bent, jaar in jaar uit, dan is het een wat gecompliceerder verhaal.

Voor jou; hou je vast aan jezelf, aan je eigen gevoel. Zit je tijd uit en op een dag maak je je vrij, hopelijk samen met je vriend. Want dit kan toch echt de bedoeling niet zijn van een geloof, toch? Ik wens je heel, heel veel sterkte en kracht toe!!! :(:)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:11

DinoBanani schreef:
Ik vindt ook: waarom mag je niet zelf bepalen wat je wilt en zijn er altijd maar regeltjes en wetjes waar je je aan houden moet? Iedereen heeft toch zijn eigen referentiekaden en dingen hoe hij/zij er over denkt?

Dat heet ook pubertijd. Ook niet gelovige mensen hebben regels voor hun kinderen en dat loopt vaak niet synchroon met wat de kinderen zelf willen. Ik ken meer mensen waarvan hun kinderen heel lang niet uit mogen gaan.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:16

Blue_Eyes schreef:

Dat is trouwens ook een hele leuke discussie!! Zijn mannen en vrouwen gelijk? Moet je als vrouw alles willen kunnen wat mannen doen en visa versa? Heeft de evolutie/god het niet zo geregeld dat vrouwen gewoon beter zijn in zorgen en koken etc, en dat mannen voor het geld/vlees etc. moeten zorgen? :+

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:19

@ Brainles

Ja tuurlijk, neem aan dat je op mijn profiel hebt gekeken naar mijn leeftijd, maar als oudste van 7 kinderen, en dus een aardig zelfstandige meid van 16 jaar neem ik aan dat het dan wel eens tijd word om uit te mogen gaan.

Je ouders voeden je op zoals zij dat willen, dus die hebben ook het zeggen over je ben ik helemaal mee eens. Maar hoe vaak zie je niet, dat juist de kinderen die heel streng worden opgevoed, juist los slaan als ze de wereld in mogen?

Ik woon in Urk, en net wat Tozalin al zei over Elspeet is dat hier net zo: altijd maar met de vinger naar elkaar wijzen en meteen een woordje over anderen klaar.

Maar wat ik dus op Urk zie, is dat veel jongeren die streng gelovig opgevoed zijn, de ergste van allemaal zijn!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:21

odetteke schreef:
Dat is trouwens ook een hele leuke discussie!! Zijn mannen en vrouwen gelijk? Moet je als vrouw alles willen kunnen wat mannen doen en visa versa? Heeft de evolutie/god het niet zo geregeld dat vrouwen gewoon beter zijn in zorgen en koken etc, en dat mannen voor het geld/vlees etc. moeten zorgen? :+

Wij zijn gelijk, maar wel verschillend, fysiek en mentaal. :)
Maar waarom zou een man niet heerlijk kunnen koken (ik ken mannen die heel wat beter kunnen koken dan ik :+ ) en een vrouw niet voor het geld kunnen zorgen? :+
Ik hoef trouwens echt niet alles te kunnen wat een man kan, hoor (kan ik ook niet :D ), maar ik zie de een man/vrouw als individu. Ieder heeft zijn talenten en zwaktes, maar of dat per se te maken heeft met al dan niet man of vrouw zijn. Nee, dat denk ik niet.
Er zijn vrouwen die niet kunnen koken of ergens goed voor kunnen zorgen en er zijn mannen die niet kunnen klussen, het bestaat allemaal. En vlees, hmmmm, ik ben hartstikke vegetarisch. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:21

DinoBanani schreef:
Ik woon in Urk, en net wat Tozalin al zei over Elspeet is dat hier net zo: altijd maar met de vinger naar elkaar wijzen en meteen een woordje over anderen klaar.

Maar wat ik dus op Urk zie, is dat veel jongeren die streng gelovig opgevoed zijn, de ergste van allemaal zijn!

Ik vrees dat je helemaal gelijk hebt. :j