Mensen uit de zorg verplicht inenten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mensen die in de zorg werken zouden zich verplicht moeten inenten.

Ja.
54 (24%)
Nee.
170 (75%)

Totaal aantal stemmen: 224

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 00:01

@ Tieme Helemaal mee eens

En zo verliep het inenten bij ons :
Ze hebben 2000 oproepen naar werknemers verstuurd.
200 hebben zich met de antwoord brief afgemeld. (daar was ik er 1 van)
En uiteindelijk zijn er (maar) 800 gekomen te inenten !!

Krips

Re: Mensen uit de zorg verplicht inenten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:03

Ook al gaat het om een simpele vaccinatie vind ik dat de overheid of wie dan ook zich niet mag bemoeien met de medische keuzes van werknemers.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:56

Nou ik ben "om". Mijn eerste reden om de prik niet te halen was dat ik niet met een risicogroep werk (volwassenen in de psychiatrie). Eerste ronde dus ook gemist. Vorige week een vervelend buikgriepje gehad echter en allerlei artsenvriendinnen die zich wel hebben laten vaccineren, alle bij elkaar heeft mij overtuigd. Volgende ronde (14 dec) ga ik hem halen. Puur eigen belang dus...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 10:11

De stand in Andalucia:
- slechts 15% van de risico-groep(en) laat zich enten
- van de hulpverleners hier in de regio 0%

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:11

Shadow0 schreef:
Jetta schreef:
En dat kan ook, niet ziek worden omdat je het niet van plan bent.

Dat trucje wil ik ook leren :)

Dat is geen trucje, dat is levenskracht! Goed voor jezelf zorgen, je niet vatbaar opstellen. Bij jezelf blijven! Niet meedoen aan de paniekzaaierij van de overheid. Neem je tijd en neem je rust.
Het werkt echt.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:12

Lang leve Andalucia! Gelooft men daar misschien meer in de eigen kracht dan hier?

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:13

Ik las vandaag ook in de krant dat er mutaties zijn die dus gewoon resistent zijn tegen tamiflu.
Ik ben er nog steeds geen spijt van dat ik het niet heb gedaan :)

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:14

Goh dit krijgt een hele andere wending zo. Sorry Jetta, maar dit klinkt echt belachelijk. Ik ben ook wel benieuwd naar de bron waar je dit vandaag hebt. Ga zo even zoeken op Pubmed.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:29

Tja, voor mij is het niet belachelijk. Voor mij is het een levenshouding. Mijn dochter heeft dat waarschijnlijk van mij geerfd. (Net als het paardenvirus :D ) Iedereen mag daarvan vinden wat hij/zij wil.
Net zoals iedereen zelf mag weten of hij/zij zich laat inenten.
Er zijn inderdaad al een tijdje patiënten met Mexicaanse griep bekend, die niet of nauwelijks op Tamiflu reageren. Daardoor denkt men ( de wetenschap) aan mutaties van het virus.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:35

Jetta schreef:
Dat is geen trucje, dat is levenskracht! Goed voor jezelf zorgen, je niet vatbaar opstellen. Bij jezelf blijven! Niet meedoen aan de paniekzaaierij van de overheid. Neem je tijd en neem je rust.
Het werkt echt.

Ik vind dit eigenlijk een hele vervelende, kwetsende manier van redeneren. Omdat ik nogal wat mensen ken die prima bewust en zelfbewust leven, vol levenskracht zitten, en toch de pech hebben (niet meer en minder dan dat) om ernstig ziek te zijn of te worden. Zij bewijzen (helaas) keer op keer dat het niet waar is wat je zegt... dat je dat soort dingen niet altijd kunt voorkomen.
Heb je even?
- sportieve jongen (20 ofzo?), sympathiek, sociaal, bewust levend... tot hij zich af moest melden van het werk en vrijwilligerswerk wegens kanker
- iemand die jarenlang rond heeft gelopen met coeliakie (glutenovergevoeligheid) en daardoor steeds bloedarmoede had. Een buitengewoon evenwichtig en vriendelijk persoon die zowel heel positief als bewust in het leven staat en zich zeker niet vatbaar opstelt
- gewone gezonde jonge vrouw die op een dag ineens een herseninfarct krijgt
- een van mijn ruiters die toch met longontsteking op bed ligt

Ik heb heel wat mensen met heel veel levenskracht en energie gezien, en ze zijn een groot voorbeeld voor me - en het helpt ze om iets moois van hun leven te maken, maar hun ziekte heeft het niet voorkomen.
En dan heb ik ook genoeg voorbeelden van mensen die prima gezond leven en toch weinig weerstand hebben, geen ernstige zaken maar genoeg om snel ziek te zijn - tegenover talloze anderen die de meest maffe dingen doen en nergens onder lijden. Waarbij hun geestelijke instelling niet verschillend is.

Zolang het je niet overkomt is het makkelijk om te denken dat het jou niet overkomt omdat je positief in het leven staat... en van mij mag je het voor jezelf geloven want wat iemand persoonlijk gelooft is vrije keuze.
Maar in algemene zin is het niet waar. Zeker, een positieve instelling helpt. Je weerstand is beter als je de zaken positief bekijkt dan als je jezelf de grond in praat. Bij jezelf blijven idem: als je vaak over je grenzen gaat hebben je conditie en weerstand daaronder te lijden. Het helpt wat. Maar ook niet meer dan 'wat' - zoals frisse lucht en voldoende vitaminen ook 'wat' helpen maar geen oplossing zijn voor mensen met gezondheidsproblemen.

Ik vind de stellige manier waarop je het brengt kwalijk en kwetsend, en ik zou je willen vragen daar voorzichtig mee te zijn. (Enne, aangezien ik dus ook wel wat mensen ken die ondanks hun enorme levenskracht en positieve energie toch nu niet meer hier zijn, gestorven, vind ik het ook niet een onderwerp waar de :D :D-smileys erg gepast zijn.)

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:39

Volkomen met je eens shadow. Ik had niet eens zin om er veel woorden aan te besteden. Erg kwetsend voor mensen met ziektes.

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 14:57

Ik werk zelf in de ouderezorg, en ik heb de mexicaanse griep prik gehaald.
ik vind niet dat het verplicht moet worden.
iedereen moet zelf kunnen bepalen of ze hem gaan kalen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 16:29

Jetta schreef:
Tja, voor mij is het niet belachelijk. Voor mij is het een levenshouding. Mijn dochter heeft dat waarschijnlijk van mij geerfd. (Net als het paardenvirus :D ) Iedereen mag daarvan vinden wat hij/zij wil.
Net zoals iedereen zelf mag weten of hij/zij zich laat inenten.
Er zijn inderdaad al een tijdje patiënten met Mexicaanse griep bekend, die niet of nauwelijks op Tamiflu reageren. Daardoor denkt men ( de wetenschap) aan mutaties van het virus.

De gewone griep muteert ook, dat is geen uitzondering.

Jetta, ik kan me voorstellen wat je bedoelt maar je weet zelf denk ik ook wel dat de regel niet altijd en voor iedereen opgaat dat als je goed voor jezelf zorgt je nooit iets krijgt. En levenskracht hebben wel meerdere mensen maar soms heb je er niet veel aan...
Misschien wel iets om over na te denken dat je hier mensen mee kwetst...

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 16:46

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal algemene reacties over de Mexicaanse griep verwijderd, daar is namelijk het centrale topic op MW voor bedoeld. Dit topic draait om de vraag of zorgpersoneel verplicht mag worden zich tegen ziektes te laten inenten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 16:58

Kwam hier eergister op het journaal; dat er inmiddels twee mutante versies geconstateerd zijn.
Dit maakt de motivatie om zich te laten enten nóg geringer.
Dit maakt de vraag over verplichting nóg scherper mbt het fundamentele probleem; de onschendbaarheid van het lichaam. Hier is dat niet bespreekbaar onacceptabel.

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 21:37

Shadow0 schreef:
Jetta schreef:
Het werkt echt.

Zolang het je niet overkomt is het makkelijk om te denken dat het jou niet overkomt omdat je positief in het leven staat... en van mij mag je het voor jezelf geloven want wat iemand persoonlijk gelooft is vrije keuze.
Maar in algemene zin is het niet waar. Zeker, een positieve instelling helpt. Je weerstand is beter als je de zaken positief bekijkt dan als je jezelf de grond in praat. Bij jezelf blijven idem: als je vaak over je grenzen gaat hebben je conditie en weerstand daaronder te lijden. Het helpt wat. Maar ook niet meer dan 'wat' - zoals frisse lucht en voldoende vitaminen ook 'wat' helpen maar geen oplossing zijn voor mensen met gezondheidsproblemen.

Ik vind de stellige manier waarop je het brengt kwalijk en kwetsend, en ik zou je willen vragen daar voorzichtig mee te zijn. (Enne, aangezien ik dus ook wel wat mensen ken die ondanks hun enorme levenskracht en positieve energie toch nu niet meer hier zijn, gestorven, vind ik het ook niet een onderwerp waar de :D :D-smileys erg gepast zijn.)

_/-\o_
Ik had het niet beter kunnen verwoorden, super.
Ik ben benieuwd wat je hier op te zeggen hebt, Jetta.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:08

Ik ben niet van plan om iemand te kwetsen, het is maar mijn mening. Het is geen wet of voorschrift. Ik zeg niet dat ik nooit ziek ben. Ik zeg niet dat anderen met dezelfde houding nooit ziek worden. Mijn levenshouding is een uitgangspunt voor mijn leven en mijn gezondheid vaart er tot nu toe wel bij. Daar ben ik DANKBAAR voor. Ik vat het ook zeker niet als makkelijk of licht op. Ik zeg ook niet :eigen schuld, dikke bult. Ook ik ken mensen die, ondanks hun gezonde levensstijl, heel erg ziek zijn geworden. Een aantal is (enigzins) genezen, een aantal is gestorven. En ik vind dat je zelf mag bepalen of je jezelf wel of niet laat inenten, tegen wat voor ziekte dan ook. Ik heb niets tegen mensen die dat wel doen. Maar nogmaals, het is maar mijn mening.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:12

Jetta schreef:
Ik zeg ook niet :eigen schuld, dikke bult. Ook ik ken mensen die, ondanks hun gezonde levensstijl, heel erg ziek zijn geworden.

Jij zei letterlijk dat je kon voorkomen dat je ziek wordt door niet van plan te zijn ziek te worden. In dit bericht zeg je iets heel anders. Als je het zo nuanceert als je het hier schrijft heb ik er geen bezwaar tegen, maar dat was niet hoe je het in het vorige bericht schreef en ik zou je willen vragen om je daarin zorgvuldig uit te drukken.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:13

Dat heb ik volgens mij niet zo gezegd, maar goed. Ik zal voortaan bij elke reactie duidelijk neerzetten dat het maar mijn mening is. Een positieve levenshouding en een gezonde levensstijl geven je een zeer goede kans dat je niet ziek wordt. Daar hoort voor mij nog iets bij dat je zou kunnen omschrijven als geesteskracht....moeilijk om in woorden te vatten. Het is maar mijn mening.