Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:08

lifaya schreef:
nu sinds 2 weken ofzo is de prijs iets wat gedaald, het was eerst rond de 1 euro voor 10 credits d8 ik, zullen ook wel hoger zijn geweest

Dat was een actie die van 1 t/m 7 september (1 week dus) geldig was ;)

Rennie89

Re: Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:09

oooo oke :P dat wist ik niet :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:10

Nee hoor, ze zijn gewoon 90 cent per 10. Maar die aanbieding was dat je er dan 20% extra kreeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:11

@Rebecca: ja, als je de goedkoopste optie pakt (bellen vanuit NL)
Maar gemiddeld genomen over de verschillende betaal methodes komen ze ruim op 1,- euro per 10 ;)

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:12

Focussed schreef:
..................
Maar aangezien het beheer van HT de kop in het zand steekt, en al z'n handen van het probleem aftrekt... Tja daar kan ik weinig respect voor opbrengen.

Dat doen ze niet, er is toch een klachtenformulier, invullen en dan wordt de foto verwijderd.
Aangezien niemand daar de moeite voor wil nemen, maar wel hier en op ht hele lappen tekst kan typen zie ik het probleem niet zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:18

@Nikolletje: het is heel leuk dat er zo'n formulier is. Maar het beheer weet dondersgoed dat vrijwel álle foto's op de site illegaal verkegen zijn.
Ze doen er zélf op eigen initatief niets aan om dit te voorkomen óf aan te pakken.

Pas als ze inderdaad een boze brief van een fotograaf krijgen, dan verwijderen ze 1 foto.
Maar als je ze vraagt om álle foto's te verwijderen waar die exact zelfde afbeelding op staat (want ze weten dan dat die betreffende foto een schending is van 't auteursrecht van de fotograaf), dan gebeurd dat niet. En dat zijn ze wettelijk gezien wél verplicht.

Het is niet de taak van de fotograaf om die foto's op te speuren. Het is de verantwoordelijkheid van het beheer van zo'n site dat er geen illegaal materiaal op staat, dus het initiatief zou vanuit het beheer moeten komen.

Het is toch te gek voor woorden dat de fotograaf keer op keer op keer weer geschonden wordt in z'n rechten, en óók nog zélf tijd en moeite moet doen om te zorgen dat het niet wéér gebeurd met exact dezelfde foto?

Als bekend is dat een afbeelding gebruikt is zonder toestemming, dan moeten ze álle gebruikte foto's met die afbeelding verwijderen. Niet alleen de foto met het linkje dat de fotograaf stuurt.

Dat ze het zelf zodanig jarenlang uit de hand hebben laten lopen zonder dat ze er iets mee gedaan hebben, waardoor het nu bijna onbegonnen werk is om het op te sporen; dat is hun probleem en hun verantwoordelijkheid.

Ik (en de wet) vind niet dat de fotograaf voor díe fout moet opdraaien. De fotograaf heeft al genoeg schade. Laat het beheer maar 's wat moeite doen om HUN probleem op te lossen.

Bijna al het materiaal op de site is illegaal verkegen, en het beheer doet er vrolijk aan mee om dit gewoon in stand te houden.
En niet gek ook... want ze verdienen er lekker wat geld aan.

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:23

Hypofocus, klaag ze dan aan, zet hier niet hele lappen tekst neer maar onderneem dan ook wat.
Ik lees overal gedreig van je, maar waarmaken ho maar.

Snap dat je gefrustreerd bent, maar doe er dan wat mee ipv overal te zeuren dat het zo erg is blablabla maar verder niets te ondernemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:25

Zoals ik al eerder schreef (en als je de moeite genomen had om dit topic te lezen, ipv alleen loos commentaar te plaatsen, dan had je het al lang gelezen..), er zijn al stappen ondernomen om het één en ander in gang te zetten.

Maar ondertussen is het héél goed om een discussie over dit onderwerp te starten, zodat het bij zoveel mogelijk mensen bekend wordt, en ook als voorlichting kan dienen, want heel veel mensen weten niet dat het niet toegestaan is om andermans foto's te gebruiken zonder toestemming.

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:28

Ik denk dat ondertussen heel HT het wel weet, maar zoals je daar ook hebt gelezen hebben heel veel spelers er gewoon schijt aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:29

En je punt is? ....
Heb je ook nog wat nuttige info in te brengen, of kom je alleen hier om rel te schoppen in dit topic?

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:30

dat je het formulier in moet vullen zodat je fotos verwijderd worden.

En relschoppen doe ik niet. Lijkt me eerder dat jij dat doet.
Begrijpelijk, maar volgens mij voldoet HT aan de regels door dat formulier te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:34

En zoals al eerder in dit topic is uitgelegd... (tip: lees het even door, dan vallen we niet in herhaling en weet je tenminste waar je 't over hebt)

HT voldoet daarmee níet voldoende aan de wet ;)

En wat heb ik er aan dat een klein deel van de inmiddels opgespeurde foto's verwijderd worden?
Ze zijn commercieel gebruikt, dus ik heb recht op een vergoeding voor de gebruikte foto's waar het beheer aan verdient heeft.

Al mijn andere klanten betalen ook gewoon netjes als ze een foto nodig hebben.
Waarom zouden mensen die ze illegaal gebruiken er maar gewoon gratis mee weg moeten komen door ze alleen te verwijderen?

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:52

Zoals gisteren iemand op Geenstijl riep bij het volgende artikel:

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... jarig.html

'Copyright bestaat niet meer in de hoofden van de gemiddelde 15 jarige'.

Is wat kort door de bocht maar geeft wel aardig weer wat hier speelt. Feit is dat de copyright wetgeving behoorlijk achterhaald is en dat door internet een hoop businessmodellen flink op de schop zullen moeten. Je ziet dat de platenmaatschappijen jarenlang zichzelf hebben vastgeklampt aan de oude modellen, je ziet nu (eindelijk) dat ze zich beginnen te realiseren dat ze dit 'gevecht' niet gaan winnen en dat ze op zoek moeten gaan naar een nieuwe manier van werken.

Zelfde verhaal met de wetgeving mbt auteursrecht. Dat is allemaal gebaseerd op de tijd dat er nog geen internet bestond. Zie je ook bij b.v. de rechtzaken die 'fotografen' aanspannen tegen bloggers, er worden dan soms 'schadevergoedingen' toegewezen die totaal krankzinnig zijn. Die wetgeving en jurisprudentie zijn nog ingesteld op inbreuk door uitgevers zoals b.v. in een dagblad of tijdschrift. Tegenwoordig is iedereen en de buurman 'uitgever', iedereen heeft zijn/haar eigen blog, hyve, etc. In die context wordt het echt tijd voor nieuwe regels.

Natuurlijk zijn de kids op HorseTycoon niet goed bezig en natuurlijk moeten ze (voor een deel) opgevoed worden wat betreft het gebruik van media, maar het moet allemaal wel in perspectief blijven. Van fotografen die mensen met een klein blogje aanklagen voor duizenden euro's "omdat het kan" krijg ik iig geen warm & fuzzy gevoel van binnen :+ Verder wordt er hier weinig tot geen schade geleden, natuurlijk zou HT alerter kunnen reageren en kunnen ze beter hun best doen om dit probleem te beperken maar eerst een (gezamelijke?) poging doen om dit 'in den minne' op te lossen lijkt me wel zo handig eigenlijk. Daarnaast is HT wettelijk niet verplicht om zelf op zoek te gaan naar inbreukmakende foto's en hoeven ze gebruikers ook niet te waarschuwen, juridisch is de zaak (IMO maar IANAL :D) dus niet zo sterk als men het in dit topic doet voorkomen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:55

IK denk dat het woord schade in dit geval wat lastig is; feit is wel dat HT verdient aan het plaatsen van foto's, en weet dat die foto's vaak het copyright schenden. Het zou HT sieren als ze op zijn minst probeerden een regeling te treffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:10

@BartVB: tja...maar Blogs, forums en andere non-commerciële websites zijn toch wat anders dan een "bedrijf" dat een paardenspel in het leven roept en daarmee gewoon winst genereerd via illegaal verkegen foto's ;)

Er is enkele maanden geleden al eens met het beheer gesproken over mogelijke oplossingen.
Maar zelfs voordat er ook maar een tarief genoemd werd, werd dit door het beheer direct en zonder pardon van tafel geschoven.

Kortom; ze willen geen kant op. ;)

En het mogelijk maken van herhaaldelijk plegen van inbreuk op andermans rechten is óók niet toegestaan.
Net zoals het handelen in illegaal verkregen materiaal, wat veelvuldig gebeurd op de forums van Horse Tycoon.

Als ik verzoek 1 afbeelding te verwijderen, en die zelfde foto wordt vervolgens nog door 10 andere mensen weer opnieuw geplaatst, dan zijn ze toch echt verplicht om er zélf op eigen initiatief iets aan te doen. Er is dan namelijk sprake van "kennis". Ze weten dus dat er op die betreffende foto inbreuk gemaakt is.
Als het beheer "kennis" heeft van wat er gaande is, dan geldt de hele bescherming voor User Generated Content websites niet meer.

Die bescherming is ooit in de wet opgenomen om ervoor te zorgen dat User Generated Content sites zoals Youtube en imageshack (en forums), die in het leven geroepen zijn om users hun éigen materiaal te kunnen hosten, te beschermen voor de claims die auteurs zouden kunnen leggen op het materiaal dat af en toe geplaatst wordt waarmee iemand's rechten geschonden worden.
De wet is er duidelijk over dat als een site voor het overgrote deel bestaat uit illegaal materiaal (of een verwijzing daar naar), zoals bijv. de zogenaamde torrents, deze bescherming niet meer van toepassing is.
Het beheer heeft dan namelijk "kennis" en had kunnen weten dat het om illegaal materiaal gaat. En is dan gewoon verantwoordelijk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-09-09 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Michel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:16

Wat ik niet snap Hypofocus; nu heb je het weer over dat wij commercieel zijn en dat we ermee verdienen. Terwijl een paar posts hiervoor zeg je dat het niet uitmaakt of het dat is of niet.

En het is onzin dat wij er niks aan doen, ook dat is al wel vaker gezegd.
Op dit moment zijn wij ook aan het kijken of er nog een andere manier is om het te voorkomen.

Maar ik weet zeker als wij onze spelers bestraffen voor een illegale foto dat jij niet tevreden zal zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:19

Inderdaad Michel...

Voor de wet maakt het niet uit. Het blijft schending van auteursrecht.
Dus het blijft wettelijk gezien verboden.

Voor de fotograaf maakt het wel uit.
Want dat weerspeigelt zichzelf namelijk in de claim die een fotograaf zal opleggen.
Immers, voor commercieel gebruik zullen de tarieven altijd hoger zijn.
Niet commercieel gebruik (dus als er door niemand direct of indirect aan verdient wordt) is goedkoper dan commercieel gebruik.
Dus daarbij speelt het wél een rol ;)

Michel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:22

Nja dat maakt in principe niks uit.

Ookal waren de paardenfoto's gratis was het alsnog een probleem.
Ookal waren er geen paardenfoto's op profielen was het alsnog een probleem.

Kortom onze site mag alleen maar uit zelfgeschreven tekst bestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:26

Nee dat is echt onzin, wat je nu schrijft...

Maar het lijkt me niet meer dan normaal, dat als er professionele paardenfoto's gebruikt worden, waar je als beheer aan verdient zodra de gebruiker deze foto's wil gebruiken, dat je de betreffende fotografen toch op één of andere manier een compensatie geeft voor hun werk.

ZIJ zijn degene die gewerkt hebben om die foto te maken, en er geld in steken om dat mogelijk te maken.

En op dit moment verdient het beheer dus geld aan óns werk.
Dát zit me dwars.
Ik werk hard voor mijn foto's, en ik verwacht dat als mensen mijn foto's gebruiken, dat ze daar (zoals wettelijk verplicht is) gewoon toestemming om vragen.
En dat als iemand geld verdient met één van mijn foto's, dat die persoon dat ook netjes even komt melden en mij het deel geeft waar ik recht op heb.

Al mijn klanten betalen me netjes voor mijn werk.
Snap je dat ik het niet alleen voor mezelf, maar ook tegenover mijn betalende klanten, het gewoon niet kan maken om mensen die de foto's illegaal verkrijgen er gratis mee we te laten komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:30

Metafoor:
Horse Tycoon heeft een marktkraampje...
Kinderen stelen croissantjes bij de bakker.
Die croissantjes worden naar het marktkraampje gebracht, en de eigenaar van de marktkraam verdient geld met die croissantjes.
De eigenaar wéét dat de jonge kinderen de croissantjes níet zelf gemaakt hebben (want ze zien er té mooi uit) of gekocht hebben (want het zijn er zó veel dat dat niet mogelijk is), maar toch doen ze er niets aan om de kinderen te stoppen om gestolen croissantjes te brengen. Want het zijn er zóoooo veel... Dat het in hun ogen onmogelijk is.

Dit is in feite precies hetzelfde.
Maar nu gaat het niet om gestolen croissantjes, maar om digitaal fotomateriaal.
Maar net als de bakker hebben fotografen er wél tijd, moeite én geld in gestoken om de foto's te maken.
Dus fotografen hebben er net zoveel schade van als de bakker.

Dus Michel... Leg jij mij maar eens uit waarom de fotografen in joúw ogen géén recht hebben om betaald te worden.

Michel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:33

Hypofocus schreef:
Maar het lijkt me niet meer dan normaal, dat als er professionele paardenfoto's gebruikt worden, waar je als beheer aan verdient zodra de gebruiker deze foto's wil gebruiken, dat je de betreffende fotografen toch op één of andere manier een compensatie geeft voor hun werk.

Ben ik het niet mee eens, aangezien die foto al niet op onze site hoort te staan. Daarom worden ze ook verwijderd volgens ons Notice and takedown policy.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:39

En toch blijft de foto een commercieel product, ondanks het feit dat de foto verwijderd wordt.
De betaling is immers door de gebruiker al voldaan en het beheer heeft dan al de centen in z'n zak gestoken voor de betreffende foto.

Daarnaast; een fotograaf zal in bijna alle gevallen een foto verkopen per plaatsing.
En niet per uur dat de foto geplaatst is.
Dus vanaf de plaatsing is een bedrag verschuldigd. De foto is gebruikt, dat kan niet ongedaan gemaakt worden.

Want dan zou het wel heel gemakkelijk zijn. Iedereen jat erop los, en als ze betrapt worden verwijderen ze de foto gewoon.
Leuk, maar de schade is al geleden. Er is al verdient aan de foto, en de fotograaf is hiervoor niet gecompenseerd.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:52

Eehmm, de schade is geleden omdat de foto's gepubliceerd zijn zonder toestemming, het is niet zo dat er schade is geleden doordat er iemand geld heeft verdiend aan de foto.

Maar goed. In iedergeval erg prettig om iemand van het beheer van HT in dit topic te zien :)

Hoe klinkt dit als oplossing?

- Notice and Takedown procedure wordt een stuk eenvoudiger gemaakt, het formulier bestaat nu voor een groot deel uit overbodige blabla. Desnoods komen er twee formulieren, de huidige en een korte/eenvoudige versie voor mensen die al bewezen hebben dat ze daadwerkelijk rechthebbende zijn in een zaak. Sowieso kunnen de vragen om persoonsgegevens uit het formulier.
- HT verwijdert de foto's die aangegeven worden op alle locaties (zelfde checksum b.v.?)
- HT zorgt dat deze foto niet meer kan worden geupload
- De plaatser van een foto krijgt een waarschuwing als een foto wordt verwijderd
- HT plaatst een heel duidelijke melding bij de upload formulieren dat mensen heel goed uit moeten kijken met copyrighted werk.

Op die manier kunnen fotografen makkelijker inbreuk melden, gebruikers leren snel (waarschuwing + credit kwijt) dat ze voorzichtig moeten zijn met foto's van internet.

Michel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:55

Ja maar dat is geen vergelijking he. In dit geval jatten wij namelijk niks maar doen onze gebruikers dat.
Als wij foto's hadden gejat van jou dan was het toch heel anders.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:58

Zie daarom de vergelijking van Hypofocus met het marktkraampje. Zij stelen ook niets, maar verdienen wel aan gestolen materiaal.