femiaans schreef:Ik denk dat een paardensporter er alles voor over heeft om zijn paarden gezond te houden, al is het alleen uit financieel oogpunt, Dat de één het anders doet dan de ander heeft te maken dat het de cultuur van de paardenhouderij is. Die ene denkt namelijk dat hij er alles van weet, en het probleem is dat de ander dat nu ook juist denkt.
Ik maak me eerder druk om de onbenullige mensen die ergens goedkoop een paard op de kop tikken, en hem het onderhoud geeft dat ze net niet dood gaan of weg staan te kwijnen in de bagger. Hoefsmid? Hoefverzorging? Is dat nodig dan? Hij is een beetje niet lekker, veearts bellen? Nee, wacht even op Bokt zetten, daar heeft iedereen verstand van paarden! Lekker goedkoop! We hebben toch een weitje, dan hebben ze toch verder niets nodig, ja, ach, dat ze alleen graswortels te eten hebben, so what! Ik denk dat je op een verkeerde manier je pijlen aan het richten bent HC, Sportpaarden worden met zorg en liefde behandeld,(doen ze dat niet, krijg je gewoon niet het gewenste resultaat) en misschien niet op de manier die jij wilt, maar ik denk dat sportmensen gruwelen op de manier waarop jij je paarden houdt. Neemt niet weg dat er altijd randverschijnselen zijn en mensen die het wel over een grens trekken, maar dat is voor zowel de sportmensen als de hobby bob ( en alles wat daar tussen zit) hetzelfde verhaal.
Díe discussie kan aan de hand van de ethologie van het paard en de vijf universele vrijheden van het dier prima gevoerd worden. Dat is echter een ander topic.
Dít topic betreft de kern van ruítersport.
Het bestaansrecht van het door een ruiter sporten met een paard is het waarborgen van het welzijnsrecht van dat paard bovenal.
´Wageningen´ geeft als toelichting bij het voorstel voor het verbod van nertsenfok voor bond dat dat het op stal houden van paarden voor sport ethisch net zo onacceptabel is.
Oh, verder is het op Bokt wellicht gebruikelijk geworden om persoonlijke aanvallen als ´argument´ te gebruiken, het blijft niet coorect.
hc