Moslimpartij mikt op verkiezingen 2010

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nobel1

Re: Moslimpartij mikt op verkiezingen 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:20

Hier in Frankrijk hebben ze het, vind ik persoonlijk, een stuk beter geregelt.
90% van de scholen hier is openbaar en dus gesubsidieert.
Op al die scholen is het dragen van kruisjes,hoofddoeken, keppeltjes en welke andere uiting van geloof streng verboden.
Er wordt dan ook geen godsdienstles gegeven.
Persoonlijk vind ik dus een goede oplossing, thuis doe en geloof je waar je zin in hebt en op school ben je om te leren en niet om je geloof uit te dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:28

Precies, school draait om onderwijs en geloof is een prive zaak.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:01

@ Faye, waarom is geloof een privé zaak? Geloof is wat normen en waarden gebracht heeft, wetenschap gebracht heeft en ook de basis is van de moderne wereld. Daarbij is geloof cultuur. Als je al deze zaken net als de uiterlijke vertoning van school af haalt blijft er weinig over.

Citaat:
Medieval Muslims made stunning math breakthrough
Thu Feb 22, 2007 By Will Dunham

WASHINGTON (Reuters) - Magnificently sophisticated geometric patterns in medieval Islamic architecture indicate their designers achieved a mathematical breakthrough 500 years earlier than Western scholars, scientists said on Thursday.

By the 15th century, decorative tile patterns on these masterpieces of Islamic architecture reached such complexity that a small number boasted what seem to be "quasicrystalline" designs, Harvard University's Peter Lu and Princeton University's Paul Steinhardt wrote in the journal Science.

Only in the 1970s did British mathematician and cosmologist Roger Penrose become the first to describe these geometric designs in the West. Quasicrystalline patterns comprise a set of interlocking units whose pattern never repeats, even when extended infinitely in all directions, and possess a special form of symmetry.

"Oh, it's absolutely stunning," Lu said in an interview. "They made tilings that reflect mathematics that were so sophisticated that we didn't figure it out until the last 20 or 30 years."

Lu and Steinhardt in particular cite designs on the Darb-i Imam shrine in Isfahan, Iran, built in 1453.

Islamic tradition has frowned upon pictorial representations in artwork. Mosques and other grand buildings erected by Islamic architects throughout the Middle East, Central Asia and elsewhere often are wrapped in rich, intricate tile designs setting out elaborate geometric patterns.

The walls of many medieval Islamic structures display sumptuous geometric star-and-polygon patterns. The research indicated that by 1200 an important breakthrough had occurred in Islamic mathematics and design, as illustrated by these geometric designs.

"You can go through and see the evolution of increasing geometric sophistication. So they start out with simple patterns, and they get more complex" over time, Lu added.

ISLAMIC ACHIEVEMENTS

While Europe was mired in the Dark Ages, Islamic culture flourished beginning in the 7th century, with achievements over numerous centuries in mathematics, medicine, engineering, ceramics, art, textiles, architecture and other areas.

Edit: quote ingekort

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:11

Daphna schreef:
@ Faye, waarom is geloof een privé zaak? Geloof is wat normen en waarden gebracht heeft, wetenschap gebracht heeft en ook de basis is van de moderne wereld.

Nou, daar ben ik het niet direct mee eens. De basis van de moderne wereld zou ik voor een heel groot gedeelte bij de Grieken en Romeinen leggen, een heel belangrijke basis voor wetenschap, filosofie, maar ook rechtspraak, discussie over ethiek etc. En allemaal zonder dat het gebaseerd was op een religie (want ook de religie van dat moment speelde daar niet een doorslaggevende rol in.) De Romeinen hebben vervolgens wel het Christendom verspreid, maar de oorsprong van die dingen lag echt voor de opkomst van het Christendom.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:53

Inderdaad voor de opkomst van het christendom, dat is het jodendom. Het romeinse rijk is tijden lang in harmonieus samen geweest met het joodse volk. Joden lagen toentertijd al ver voor in de wetenschap en filosofie.

De romeinen waren hadden overigens erg vreemde normen en waarden.. pedofilie was normaal. Gladiatoren gevechten als entertainment... ethiek he? Romeinen hadden misschien geen religie, maar hen succes was wel afhankelijk van een valse religie, welke ze van het jodendom overgenomen hebben en constantijn omgevormd heeft tot het christendom. Daarvoor was het romeinse rijk niet veel beter dan de egyptenaren of maya's.

Voor de Romeinen in het oude Mesapotamie Babilonie was men al beschaaft. Men kon schrijven en het land werd geregeerd op een moderne manier. Ook dit volk was religieus, en wel op een monotheïstische manier, waar ook delen van de bijbel vandaan komen. Grieken hebben astronomie van dit volk over genomen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:08

Daphna schreef:
Inderdaad voor de opkomst van het christendom, dat is het jodendom.

Het jodendom bestond toen wel maar dat was zeker niet de basis van wetenschap, rechtspraak of filosofie in het oude Griekenland hoor.

Citaat:
De romeinen waren hadden overigens erg vreemde normen en waarden.. pedofilie was normaal. Gladiatoren gevechten als entertainment... ethiek he?

Dat jij het er niet mee eens bent, dat mag natuurlijk. En daar valt ook genoeg voor te zeggen. Maar dat hun normen en waarden anders zijn dan die van jou betekent niet dat ze er niet waren. Met name de Griekse filosofen (Socrates, Plato, Aristoteles) hebben dat onderwerp behoorlijk uitgebreid behandeld, en er was ook een behoorlijk duidelijk omschreven systeem van die normen en waarden. (En ach... als je echt wat wilt vinden lukt dat altijd - in het Oude Testament staat ook wel het een en ander... Maar dat is niet de hoofdzaak.)

Citaat:
Romeinen hadden misschien geen religie, maar hen succes was wel afhankelijk van een valse religie, welke ze van het jodendom overgenomen hebben en constantijn omgevormd heeft tot het christendom. Daarvoor was het romeinse rijk niet veel beter dan de egyptenaren of maya's.

'Niet veel beter dan' - ik vind de beschavingen van de Egyptenaren en de Maya's ook behoorlijk indrukwekkend :j Maar in welk opzicht bedoel je dit? Want het neigt erg naar een waardeoordeel over welke beschaving 'goed' was of niet. En dat is niet het soort discussie dat ik erg interessant vind. Een open zoektocht naar wat waar vandaan komt - prima. Maar een heel veroordelend onderscheid tussen 'valse' en 'echte' religies doet dit onderwerp geen recht.

Het is in elk geval zeker niet juist als je alles aan een soort oer-christendom probeert toe te schrijven. Er is heel veel ontwikkeling geweest die niets met de joods-christelijk-islamitische traditie te maken heeft gehad. (En daarmee wil ik zeker niet ontkennen dat het christendom van GIGANTISCH belang is geweest voor onze samenleving, maar het is heel nadrukkelijk niet de enige oorsprong.)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:17

Speciaal voor HC zal ik mezelf nog maar even quoten dan.

Blue_Eyes schreef:
Kuggur schreef:

Oh ja? Is niet zó lang geleden dat Nederlands "gekerstend" is, onze wortels zijn eerder "heidens", geloof in de Æsir, je weet wel odin, Thor en zo. Islamieten zijn ook enhousiaste evangelisten dus wie weet?

De tijd dat Nederland gekerstend is is ca. 1200 - 1500 jaar geleden. De cultuur zoals wij die nu kennen heeft behoorlijk christelijke wortels. Denk alleen al maar aan onze tijdstelling. We leven in het jaar 2009 na Christus, we houden een zevendaagse week aan, noem het maar op. Er zijn nog veel meer dingen te noemen.

Plus - de vroege middeleeuwen waren qua het veranderen van overtuigingen van mensen wel een totaal andere tijd dan nu. Ik denk echt niet dat je er bang voor hoeft te zijn dat binnen een paar generaties hier iedereen moslim is.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 20:07

nobel1 schreef:
Hier in Frankrijk hebben ze het, vind ik persoonlijk, een stuk beter geregelt.
90% van de scholen hier is openbaar en dus gesubsidieert.
Op al die scholen is het dragen van kruisjes,hoofddoeken, keppeltjes en welke andere uiting van geloof streng verboden.
Er wordt dan ook geen godsdienstles gegeven.
Persoonlijk vind ik dus een goede oplossing, thuis doe en geloof je waar je zin in hebt en op school ben je om te leren en niet om je geloof uit te dragen.

Ik vraag me af wat er verkeerd is aan het geven van godsdienstles? In mijn beleving kunnen zulke lessen - mits goed ingevuld - juist heel veel bijdragen aan meer begrip tussen verschillende geloven, meer kennis van de geschiedenis van bepaalde culturen en zo dus op den duur meer verdraagzaamheid. Dat heeft niets met het uiten van geloof te maken volgens mij.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 20:16

mee eens; ik heb op een christelijke middelbare school gezeten. In tegenstelling tot het bijbelonderwijs op de basisschool, was dit relatief neutrale kennisoverdracht over de grote wereldgodsdiensten. Daardoor weet ik nu tenminste iets over het hindoeisme en de islam, wat nu wel prettig is in bijv. de omgang met collega's die die godsdiensten aanhangen.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 20:33

hmmm... nou snap ik waarom heel veel marrokaanse mensen in Schalkwijk zeggen dat zij over een paar jaar het hier voor het zeggen hebben... dat willen ze met deze partij doen!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:37

Kan ik me niet voorstellen dat dat het doel van deze partij is, daarnaast is het ook niet haalbaar - zoveel moslims wonen er niet in Nederland.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:40

Dat noem ik grootspraak - dat red je echt niet met een enkel politiek partijtje ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:53

sunny_l0ve schreef:
hmmm... nou snap ik waarom heel veel marrokaanse mensen in Schalkwijk zeggen dat zij over een paar jaar het hier voor het zeggen hebben... dat willen ze met deze partij doen!

Tuurlijk, net zo als die andere politieke partijen in Nederland die het in hun eentje voor het zeggen hebben in Nederland 8)7

Heb je je ook maar enigsinds verdiept in het Nederlandse politieke stelsel? Denk het niet, als je zulke uitspraken doet.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:19

Haai,
ik kom hier even binnen vallen.. maar ik vind het wel logisch, net als bv de christen unie alleen ik vind het toch anders want het christendom bv is een geloof dat hier van af oorsprong is, en de islam is hier zo ingerold en ik vind dat veel mensen die pas hier zijn toch eerst aan nederland moeten wennen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:21

@IsabelvS: Je hebt ook mensen die hun hele leven al in Nederland wonen en dan Moslim worden.
Ik begrijp niet helemaal of je het nu wel of niet logisch vindt dat er een Moslimpartij is. Mensen die een politieke partij oprichten zijn hoogstwaarschijnlijk prima op de hoogte van hoe het hier reilt en zijlt.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:43

Moslims hun eigen partij? PARDON?

Sorry, maar ten eerste, zijn het geen Nederlanders, het zijn allochtonen.
Ten tweede, krijgen we zometeen ook een Belgische partij? En een Duitse??

Sorry, maar totdat die mensen echt ingeburgerd zijn, 100% nederlands praten en geen extremistische moslimideeen hebben, vind ik niet dat zomaar iedere religie hier een partij mag starten.

We zijn multicultureel, en ik mag misschien racistisch overkomen, maar Nederland is Nederland met kaas en klompen, en hoeft geen Nederland met burka's te worden!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:00

Citaat:

Anders ga je even lezen.... de mensen die deze partij willen oprichten zijn mensen met een Nederlands paspoort en de Nederlandse nationaliteit. Het zijn DUS Nederlanders. Die dus net zoveel rechten hebben hier als jij en ik.

Belgisch en Duits zijn nationaliteiten, de Islam is een religie. Nuanceverschil, nietwaar? ;)

Echt ingeburgerd, 100% Nederlands praten.... ik ken maar weinig autochtonen die daaraan voldoen....

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:04

Blue_Eyes schreef:
Citaat:

Anders ga je even lezen.... de mensen die deze partij willen oprichten zijn mensen met een Nederlands paspoort en de Nederlandse nationaliteit. Het zijn DUS Nederlanders. Die dus net zoveel rechten hebben hier als jij en ik.

Belgisch en Duits zijn nationaliteiten, de Islam is een religie. Nuanceverschil, nietwaar? ;)

Echt ingeburgerd, 100% Nederlands praten.... ik ken maar weinig autochtonen die daaraan voldoen....

Nederlanders die hier zijn gekomen, gevlucht, hun familie/voorouders hebben wij opgevangen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:05

En hoe denk jij dat 90% van het Nederlandse volk hier is gekomen? Mijn voorouders zijn in de 18e eeuw uit Frankrijk gekomen, die van mijn man zijn Joods, die van mijn buurvrouw komen uit Duitsland... Als je het zo gaat bekijken zijn er weinig echte autochtonen meer hoor.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:09

dat is zeker waar, maar dan heb je het over mensen die hier al generaties zijn. Deze zijn de laatste eeuw binnen komen druppelen, omdat wij veel te lief zijn. Vrouwen zitten thuis en kunnen geen woord NL.

Ik ben gewoon erg bang dat Nederland langzaamaan moslimland wordt. En dat wil ik niet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:12

Nee, meisje, omdat wij ze uitgenodigd hebben. Wij hadden die mensen nodig (dat heet gastarbeiders), en ze zijn blijven plakken... en heus niet al die vrouwen zitten thuis en spreken geen woord Nederlands. Er zijn er zeker - en die vallen op. Al die goed geintegreerde dames zonder hoofddoek die netjes Nederlands sprekend een baan hebben, die vallen niet op.

Nederland dat langzaamaan moslimland wordt? Er staan een paar statistieken in dit topic. Iets van nog geen 4% moslims tegenover 60% christelijk en 30% niks... Mwah. Moeten ze nog even hun best doen.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:22

Nou ik ben het wel een beetje eens met marjoow want als je aan een persoon met bv marokaanse afkomst vraagt voel je meer nederlands of marokaans zeggen ze marokaans, omdat ze thuis vaak hun eigen taal praten (vaak omdat hun of 1 ouder niet anders kan) en ik vind idd ook dat ze eerst nederlands moeten leren etcetera. Dat bedoelde ik met wennen ;)

Bijvoorbeeld: Ik sta bij het zebra pad. 3 keer rijd er iemand gewoon voorbij. Niet banketstaaf bedoeld maar alledrie waren het niet-nederlanders.

Ik weet wel dat ze ingeburgerd zijn, maar ik vind dat je eigenlijk pas nederlands ben als je het gewoon spreekt en je zo voelt. Vaak als er een misdrijf is zeggen ze van noord afrikaanse afkomst.. ik vind dat er eigenlijk een soort regeling moet komen dat als je binnen een paar jaar een misdrijf pleegt je terug moet.

Ik ben totaal niet racistisch hoor ookal klinkt dat miss nu wel zo :P.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:23

Isabel, ik zou zeggen: lees de rest van het topic even door. Alles wat je zegt is al besproken....

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:51

sorry :)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:52

Moslim is geen nationaliteit en dus totaal niet te vergelijken met duitsers etc. Daarnaast zijn moslims echt niet per definitie allochtoon. Meneer de lijsttrekker is bijv een echte gewone hollandse kaaskop, dus waar gaat het eigenlijk over? :+