Alweer een glazenhuis op 3FM....zucht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Alweer een glazenhuis op 3FM....zucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 13:12

Ik heb hier ook toestanden in casussen voorbij zien komen van 1 kamer een alleeenstaande vrouw en drie kinderen. Geen electriciteit, geen water, amper eten. Dan schrik je toch hoor en die mensen vragen degelijk hulp, het is maar dat kinderbescherming ertussen komt in zo een zaken of ze leven nog zo.

Ik hou niet van erg erger, ik vind alle toestanden waar mensen geen volwaardig leven kunnen leiden erg.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 13:18

Er wordt hier gepraat alsof Nederlanders in nood niet OOK geholpen worden. Ik denk dat dat nog best meevalt Knipoog . Zoveel regelingen zijn hier mogelijk, als je in de oliebol zit........ En voor Nederlandse goede doelen worden net zo goed acties gevoerd en je kunt altijd doneren bij Nederlandse goede doelen, als je dat per se wilt.... Vraag me eigenlijk een beetje af wie van degenen die zo tegen de acties voor het buitenland zijn, dit ook daadwerkelijk doen. Vork

Ik blijf er zelfs bij dat de problemen hier niet geheel vergelijkbaar zijn bij de problematiek van de wereldse vluchtelingen. Maar da's mijn mening, he. Lachen

Ben hoe dan ook heel erg trots op wat 3FM en al die goedgevige mensen en bedrijven weer bijeen gehaald hebben dit jaar. Dat ze er maar veel mensen mee kunnen helpen!!! Merry Christmas!!!! Lachen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 14:45

ayo schreef:
Ja hier kun je schulden hebben, dan heb je altijd nog de schuldsanering. Nee, dat is niet gemakkelijk, dat is allesbehalve een luxe leven, maar levensbedreigend is het niet. Als je geen geld voor eten hebt, is hier een voedselbank. Nee dat is niet altijd lekker, maar je gaat er niet dood aan. Op sommige plekken in de wereld pakken ze je dochter af en gooien haar de prostitutie in als je schulden hebt. En als je geen geld voor eten hebt, dan verhonger je maar.

Begrijp het niet verkeerd, ook in Nederland kun je in een kl ote situatie zitten. Maar als je aan de grond zit, dan ben je 1000x liever hier dan in Afrika.

Je hebt wel gelijk maar ik ben benieuwd of je het nog steeds zou zeggen als jij in deze situatie zat. Het is tenslotte erg makkelijk om een oordeel te hebben als je er zelf niet in zit. Ik weet hoe het is als je financieel erg krap zit en de bijbehorende problemen die je daardoor krijgt. In zo'n land als nederland aangewezen bent op een voedselbank, bijstand enz is ook allemaal niet zo vanzelfsprekend. Ik blijf er bij dat ik het schandalig vind dat in een land als nederland dit nog voor komt!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:20

blue_eyes ik vind het juist goed dat er ook geld naar afrika gaat hoor.

ik vind dat iedereen geld moet geven aan een doel wat diegene aanspreekt.

ik hoop nooit in de bijstand terecht te komen en een beroep te moeten doen op de voedselbank,ik moet er niet aan denken.
zo gemakkelijk krijg je die hulp niet,ook terecht trouwens.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:25

MISTRAL94 schreef:
Lobke_ is een kwestie van het nieuws volgen. Overigens lekker makkelijk om te zeggen de media maakt van een mug een olifant dat is lekker je kop in het zand steken...

Ivm dat ik nou al weer ruim 3 weken 24 uur thuis zit en dat de komende 4 weken ook nog wel zit.
De tv merendeels aanstaat en ik hierop 2x per dag ongeveer het nieuws kijk, en de telegraaf lees vind ik dat ik echt niet me kop in het zand steek.
En aangezien op het werk ook altijd het nieuws aanstaat vind ik dit wel een rare beschuldiging eigenlijk Lips are sealed

Ik vind het verschrikkelijk om tehoren hoe mensen elkaar afslachten alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Mensen in kelders, kinderen die verkracht worden door eigen familie leden, een stel pubers die het leuk vind om huizen in de fik te steken.

En ja ik vind dat de media van bepaalde dingen een mug een olifant maken, en ik vind het belachelijk dat ze aan bepaalde dingen zelfs helemaal geen aandacht schenken.
Laatst bijgewerkt door Daantje op 25-12-08 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:31

take_one schreef:
Maar dan nog snap ik het niet.. waarom helpen ze Nederland en die andere landen dan niet tegelijk?

Ik zou mijn eigen land eigenlijk wel iets belangrijker vinden als ik aan de macht stond hoor. Scheve mond

Omdat dit keer de actie voor het rode kruis dat vluchtelingen helpt, zodat hun een schoon drinkwater, eten en nog wat van dit soort basis dingen kunnen krijgen.
En omdat hun toevallig in dat land geboren zijn, maar de regering daar er niets aan doet vind ik het wel zo netjes om hun een handje tehelpen.
Hier in nederland zijn genoeg instanties waar je hier naartoe kan gaan voor hulp, daar hebben ze helemaal niemand.

En mocht je zo over de mensen in nederland inzitten, er zijn dus genoeg instanties aan wie je geld kan doneren dus ga je gang zou ik zeggen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:33

Erge beschuldiging vind ik wel een heeeeeeeel erg groot woord Knipoog

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:43

MISTRAL94 schreef:
Erge beschuldiging vind ik wel een heeeeeeeel erg groot woord Knipoog

Nou in mijn ogen komt het net zo over alsof ik een of ander klein kind ben dat alleen maar aan zichzelf denkt en zich nooit bezig houd met wat zich in de wereld afspeelt.
En dus in mijn ogen vind ik het wel een erge beschuldiging.
Maar goed ik zal het even veranderen als je dat liever hebt Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:46

Waar staat dat allemaal? Over beschuldigen gesproken Clown

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:46

MISTRAL94 schreef:
Waar staat dat allemaal? Over beschuldigen gesproken Clown

over wat? nou volg ik je even niet Sigaar

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:47

Dat het overkomt dat jij een klein kind bent niet nergens mee bezig kan zijn? Je haalt er nu dingen bij dat ik me afvraag waarom je dat doet?

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:52

MISTRAL94 schreef:
Dat het overkomt dat jij een klein kind bent niet nergens mee bezig kan zijn? Je haalt er nu dingen bij dat ik me afvraag waarom je dat doet?

Nee je hebt dat nergens gezegd, maar zo komt het wel over, op mij in elk geval Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:55

Nou ja het zal wel Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 18:02

weet je wat ik soms het gevoel hebt,dat als je liever doneert aan een nederlands doel dat je daar net zo op aangekeken word als de mensen die liever aan afrika doneren omdat het daar slechter is als hier

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 18:19

Ik snap je niet helemaal.
Ik vind dat het geen bal uit maakt aan wel doel je doneert. Ik doneer bijvoorbeeld alleen aan de kankerbestrijding, de andere collectanten krijgen wat klein geld voor de moeite. Hier komen overigens nauwelijks collectanten aan de deur.
Of je nou doneert aan een goed doel voor het buitenland of voor een nederlands goed doel, het is en blijft een goede zet. Maar dan nog ben je niets verplicht. Er zijn mensen die niet doneren, dat is ook niet verkeerd als je er een goede reden voor hebt. Je kunt mensen er niet tot verplichten.

Wat ik wel jammer vindt is de titel van dit topic en wat er achter zat, want een goed doel is er niet voor niets. Ik heb echt respect voor de DJ's van 3fm. Ik vind het een klein beetje overdreven en overbodig dat een goed doel naar beneden wordt gehaald. Als je er echt niet van houdt, dan kijk/luister je maar niet. Het heeft met instelling te maken vindt ik. Maar goed, deze discussie is nu lang genoeg denk ik.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 18:21

ik bedoel,de mensen die doneren aan afrika hebben het gevoel dat ze dat niet zouden 'mogen' van mensen die vinden dat het eigen land 'voor' gaat.
maar als iemand zegt liever aan een nederlands doel te doneren,dan krijg je opmerkingen over hoeveel slechter het in afrika is(uiteraard dat is ook zo)

ik bedoelde er niets slechts mee,ik vind ook dat iedereen zelf moet weten waaraan hij/zij doneert

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 18:31

ik vind dat geld geven niet altyd de oplossing is
ik ken iemand met veel geld.
die terug gegaan is naar africa om de mensen te helpen aan een baan .
heeft een fabriek opgezet en ze een baan gegeven.
Maar weet je wat het probleem is.
Die mensen werken een maandje tot ze hun geld binnen hebben en dan zijn ze nergens meer te bekennen.
Pas als ze weer geld nodig hebben komen ze weer een keer aankakken.
zo zal het niet bij iedereen gaan maar wel veel.
en geld geven iedere keer gaat het wel op en als ze nik svoor hoeven te doen zullen ze dat ook nooit doen.
als ze het krijgen en het valt iedere keer in herhaling.
En ja ik vind het heel erg maar iedere keer geld te geven het raakt op en dan moet weeer geld gegeven worden

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 18:35

Ik vind het ook eigen keuze. Ik vind doneren heel erg gul, maakt niet uit aan welk doel. Vooral voor ons zuinige nederlanders en in deze maand.

Ik ben in dit topic vooral ingegaan op de vergelijkingen die gemaakt werden, die vond ik nergens op slaan. Afrika heeft het idd heel veel slechter. Ik vind niet dat nederland voor gaat, dat we eerst voor ons eigen land moeten zorgen en dan pas voor anderen. Als iedereen zo'n instelling zou hebben komt de wereld niet ver.
Wat ik wel vind is dat het eigen mening is. Als mensen er voor kiezen niet te doneren kun je ze dat niet kwalijk nemen, je kunt het er niet mee eens zijn maar je kunt er toch niets aan veranderen. Eigen keuze, iedereen heeft een andere kijk op dingen.

Ik denk dat wat jij zegt eerder anders om is. De mensen die voor een nederlands doel doneren zouden eerder het gevoel krijgen dat ze juist voor afrika moeten doneren en later pas voor nederland. Dat hoeft helemaal niet.

Ik blijf van mening dat wij allemaal eens heel goed (vooral in deze tijden) moeten waarderen wat we hier hebben, en aan alle mensen op de hele wereld bol (want nergens is het perfect) moeten denken die het minder getroffen hebben. Daar zijn de kerstdagen perfect voor. Want ookal is het hier niet perfect, er zijn genoeg bevolkingsgroepen hier in nederland die ook moeten vechten voor dingen, niet iedereen heeft het hier zo gemakkelijk, maar wij zijn zo anders gewend. Iedereen maakt het anders mee. Wij hebben wel allemaal een dak boven ons hoofd en eten op ons bord, de primaire levensbehoeften die ze in afrika niet eens hebben. Wij hebben geluk dat we hier zijn geboren en opgegroeid. Eigenlijk waarderen we deze primaire behoeften niet eens meer, het ligt hier zo voor de hand.

babbi_lief: Ik denk dat het een verschil van levensstijl is. Ze zijn het zo anders gewend. Ik denk ook dat we van afrika geen nederland moeten maken maar juist afrika helpen met hun gewoonten. Je kunt niet verwachten dat ze ineens veranderen, ze zijn niet anders gewend. Wel een goed initiatief trouwens!

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 18:57

Pel dat doe ik ook niet ik bedoel alleen maar dat geld geven niet altyd de oplossing is
dat ze mischien ook op een andere manier kunnen helpen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 00:15

babbii_lief schreef:
Pel dat doe ik ook niet ik bedoel alleen maar dat geld geven niet altyd de oplossing is
dat ze mischien ook op een andere manier kunnen helpen

Maar je zult die mensen die ze daar op een andere manier moeten gaan helpen, toch ook moeten betalen!

Ik ken ook iemand die heel veel geld verdient. Die was in Burkina Faso geweest (geloof ik, hoewel, kan ook Sri Lanka geweest zijn - maakt niet uit). Daar was hij bij een hulpverleningsinstantie, bij een EHBO-post. Hij zag al die kinderen, het raakte hem echt en hij wilde blijven om te helpen. Zegt die zuster tegen hem: 'Kun je een noodverband aanleggen?' Nee dus. 'Kun je een injectie geven?' Nee... 'Dan ga maar naar huis en doe waar je goed in bent - namelijk geld inzamelen zodat wij het kunnen doen.'
Was voor mij een heel wijze les...

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 16:26

Zucht......ben ik in NL op vakantie, is net het gezeur van het Rode Kruis afgelopen komt er zoiets als kindsterretjes dansen op het ijs.........jeetje man, wat een bedelprogramma, alweer voor 1 of ander goed doel "voor maar 5 euro per maand......" Boos! Ik heb het afgezet! Wat is dat toch in NL al dat gebedel?? In Belgie doen ze dat niet zo veel (net zoals die kei-irritante leen spotjes) Misschien omdat Belgie falliet is?? Tong uitsteken
Sorry hoor, maar worden jullie daar niet zelf ziek van? Nederland is niet meer tolerant, moeten ze daarom zoveel bedelprogramma's maken??

Bye the way.....ik heb serieusrequest gesteund, een sms-je met fijne feestdagen voor iedereen Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:01

Zoezi schreef:
Zucht......ben ik in NL op vakantie, is net het gezeur van het Rode Kruis afgelopen komt er zoiets als kindsterretjes dansen op het ijs.........jeetje man, wat een bedelprogramma, alweer voor 1 of ander goed doel "voor maar 5 euro per maand......" Boos! Ik heb het afgezet! Wat is dat toch in NL al dat gebedel?? In Belgie doen ze dat niet zo veel (net zoals die kei-irritante leen spotjes) Misschien omdat Belgie falliet is?? Tong uitsteken
Sorry hoor, maar worden jullie daar niet zelf ziek van? Nederland is niet meer tolerant, moeten ze daarom zoveel bedelprogramma's maken??

Bye the way.....ik heb serieusrequest gesteund, een sms-je met fijne feestdagen voor iedereen Knipoog

Ik ben er juist trots op dat NL zoveel acties op touw zet en mensen blijkbaar elke keer gul geven, of ze nou zelf in een kredietcrisis zitten of niet. Sigaar
Bedelprogramma? Ik volg ook niet elk 'goede doelprogramma', ken dit programma zelfs nog niet eens Clown , maar ik vind de term 'bedelen' wel een beetje verkeerd gebruikt in deze. Knipoog

Nederland is in vele opzichten gelukkig nog wel tolerant (maar wat 'tolerant zijn' nou precies met goede doelen te maken heeft, ik zie het verband niet direct) en in elk geval heel vrijgevig als er mensen en/of dieren in nood zijn.
Lijkt mij helemaal niets mis mee. Lachen
Ben op zulke momenten juist trots op ons, Nederlanders. Ja

Ga anders lekker ergens anders op vakantie, als je ons land af zit te z..ken. Doei!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:10

tja ik heb zoiets; als je iets niet wil zien zet je het toch af?
(ohoh en als je over een andere groep mensen zegt dat als ze NL afzeiken ze maar ergens anders heengaan,dan mag dat wel,maar een Belg mag dat niet over ons Nederlanders zeggen?)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:14

Snoevie schreef:
tja ik heb zoiets; als je iets niet wil zien zet je het toch af?
(ohoh en als je over een andere groep mensen zegt dat als ze NL afzeiken ze maar ergens anders heengaan,dan mag dat wel,maar een Belg mag dat niet over ons Nederlanders zeggen?)

Zeg ik dat dan, Snoevie? Verward
Ik kan me juist heel goed voorstellen dat Belgen dat over ons Nederlanders zouden zeggen, als wij als NLers lopen te zeuren.
Andersom krijg je dat dus ook. Knipoog

Gelukkig heb ik het altijd prima naar mijn zin in Belgie. Haha!
Net als in mijn eigen Nederland. Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:18

sorry ik volg je niet helemaal?
je schreef toch dat als ze NL af zeiken ze ergens anders op vakantie moeten gaan?

ik heb je berichtje niet helemaal begrepen,maar zo kwam t op me over