Stelling: Je moet rekening houden met de Ramadan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Stelling: Je moet rekening houden met de Ramadan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:21

nou ik vind gewoon dat iedereen die in een ander land gaat wonen zich behoort aan te passen aan dat land.

oke dat sommige Nederlanders zich niet goed aanpassen in Spanje is absoluut niet normaal.
maar als wij dan zeggen dat bepaalde bevolkingsgroepen hier zich te weinig aanpassen,dan krijgen we een golf van commentaar???

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:23

Schimpje schreef:
ROFL ROFL ROFL Wat een bulls*it..!! In een kantine hoor je te eten hoor, als hun zonodig Ramadan moeten volgen, moeten ze maar een eindje gaan wandelen ofzo in de pauze...

Helemaal mee eens!

Hoe durft ze dat tegen je te zeggen!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:23

Snoevie schreef:
nou ik vind gewoon dat iedereen die in een ander land gaat wonen zich behoort aan te passen aan dat land.

oke dat sommige Nederlanders zich niet goed aanpassen in Spanje is absoluut niet normaal.
maar als wij dan zeggen dat bepaalde bevolkingsgroepen hier zich te weinig aanpassen,dan krijgen we een golf van commentaar???

Er zijn ook genoeg nederlandse moslims die mee doen aan de ramadan enz. moeten die dan ook maar naar een islamitisch land verhuizen? Dit gaat puur om de geloofsovertuiging en nederland is een land met vrijheid voor verschillende geloofsovertuigingen.
Dat ze toevalig moslim zijn wil nog niet zeggen dat ze zich niet aanpassen, en aanpassen heeft hier in die context ook helemaal niks mee te maken..

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:24

Wat ik mij wel eens afvraag.. Stel wij zouden ons aanpassen hé.. De Nederlanders zouden rekening houden met de moslims en zouden gaan vasten.. Zouden ze dat ook omgekeerd doen denk je? Ik ben er namelijk heilig van overtuigd dat de moslims dat niet zouden doen.. En wij onze nationaliteit daardoor verliezen en hun als het waren ons land over zouden gaan nemen?

Sara_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:26

Als je aan de ramadan doet en het vervelend vindt om naar mensen kijken die wel eten moet je vooral in de kantine gaan zitten, uhum.
In een kantine hoor je toch te eten?!
Ga dan ergens anders zitten!
Bovendien is het onmogelijk om met iedereen rekening te houden.
En het is voor iemand die aan de ramadan doet is het onmogelijk om iedereen die eet te ontlopen.
Dat is gewoon een onderdeel van de ramadan toch?
En als je er niet tegen kunt moet je er niet aan mee doen.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:32

Melanie_B schreef:
Wat ik mij wel eens afvraag.. Stel wij zouden ons aanpassen hé.. De Nederlanders zouden rekening houden met de moslims en zouden gaan vasten.. Zouden ze dat ook omgekeerd doen denk je? Ik ben er namelijk heilig van overtuigd dat de moslims dat niet zouden doen.. En wij onze nationaliteit daardoor verliezen en hun als het waren ons land over zouden gaan nemen?

Je hoeft je helemaal niet aan te passen door te gaan vasten. Rekening houden is iets heel anders. In een kantine is het natuurlijk belachelijk om dan niet te gaan eten als er toevallig iemand naast je zit die mee doet aan de ramadan maar je kan er bijvoorbeeld wel rekening mee houden door op andere plekken waar normaal gesproken niet gegeten word, niet te eten of het van te voren aan te kondigen zodat de gene die vast weg kan lopen als hij/zij dat wil.

Je geloofsovertuiging heeft NIKS te maken met je nationaliteit dus ik snap echt niet waarom mensen dat er steeds als voorbeeld bij halen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:35

feliciaa schreef:
Melanie_B schreef:

Je hoeft je helemaal niet aan te passen door te gaan vasten. Rekening houden is iets heel anders. In een kantine is het natuurlijk belachelijk om dan niet te gaan eten als er toevallig iemand naast je zit die mee doet aan de ramadan maar je kan er bijvoorbeeld wel rekening mee houden door op andere plekken waar normaal gesproken niet gegeten word, niet te eten of het van te voren aan te kondigen zodat de gene die vast weg kan lopen als hij/zij dat wil.

Je geloofsovertuiging heeft NIKS te maken met je nationaliteit dus ik snap echt niet waarom mensen dat er steeds als voorbeeld bij halen.

Er staat Stel

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:36

Bedankt Mystica. Knipoog

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:45

Ik snap die vraag niet helemaal want het komt zo een beetje over alsof moslims zich dus helemaal niet aanpassen, en dat is dus niet het geval. Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar jullie moeten niet altijd maar die negatieve kant blijven benadrukken. En nee je verliest dan niet je nationaliteit want waarom zouden moslims ons land over willen nemen zodra de niet moslims mee gaan doen met de ramadan? Ja, je maakt ze heel blij omdat ze het goed vinden van je en ze zullen het misschien met je over de islam gaan hebben maar dat is net als een ongelovige die een keer naar de kerk gaat. Ze zullen je echt niet dwingen hoor.
En wie zegt trouwens dat moslims de intensie hebben om ons land over te nemen, daar heeft 99,9% helemaal geen behoefte aan.
Ik ben ook moslim en nederlands, ben ik nu ook mijn nationaliteit verloren? volgens mijn identiteitskaart niet..

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:03

Nee, je moet vooral doen alsof die negatieve kanten niet bestaan Rolleyes

Dit soort dingen gebeuren nu eenmaal. Feit is dat geloof voor een groot deel wel vasthangt aan nationailiteiten en dat er te veel verschillen zitten in normen en waarden. Dit botst dus soms.

Feit is dat Nederland zich te veel heeft aangepast en wie nu eindelijk eens wat grenzen stelt al gauw wordt uitgemaakt voor iets viezigs. Alsof je iets strafbaars doet.

Ik pas er voor om me in mijn eigen land aan te passen aan de ramadan. Als anderen dat wel doen, prima. Maar ikke niet. Nooit.

Als je in een land als Turkije komt dan verklaren ze Nederland voor gek. Wat wij de mensen hier toestaan is gewoon absurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:09

Melanie, ik snap je vergelijk niet helemaal?
Stel wij zouden ons aanpassen en gaan vasten? Daar ben je vrij in hoor, genoeg health freaks die zich 1 of 2x per jaar aan een vastenkuurtje onderwerpen Clown

En waarom zou je je nationaliteit verliezen als je Moslim wordt?
Als je je bekeerd tot het Boeddhisme of Hindoeïsme, wordt je toch niet ineens Nepalees of Indiër? Haha!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:16

Je hoeft je dus ook niet aan te passen en dat hoeft van de meeste moslims ook niet. Ik zeg niet dat je de negatieve kant maar moet negeren, maar het gaat hier altijd alleen maar om de negatieve kant, en het is ook wel eens goed om de goede kanten eens te bekijken. En ja, geloof hangt ook wel een beetje samen met nationaliteiten maar de botsingen worden niet veroorzaakt door het geloof maar door de cultuur van het landen waar de meeste moslims vandaan komen. Als het door het geloof zou komen zou het namelijk dus ook betekenen dat de nederlandse moslims botsen met de nederlanders die niet moslim zijn.

Het zal best wel eens voorkomen dat er mensen zijn die het niet accepteren dat je grenzen stelt omdat zij het daar niet mee eens bent en die mensen gaan bij bepaalde dingen dan ook echt te ver, maar dit is wel weer de kleine groep die het voor de rest verziekt..
Het hangt er ook maar net van af wat voor grenzen je stelt. Ik vind bijvoorbeeld een verbod op hoofddoekjes niet kunnen want dan kan je nederland ook geen land meer noemen met vrijheid voor geloofsovertuiging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:22

Esperanza, volgens mij is er hier niemand die de negatieve kanten niet wil zien...
Maar de negatieve kanten zitten i.m.o. in het extremisme, wat je binnen iedere stroming wel hebt. Christendom, Jodendom, Islam, Hindoeïsme....
Maar dat extremisme moet toch geen aanleiding zijn om meteen hele groepen te veroordelen en bij ieder klein dingetje dat anders is te roepen 'ja euh... je bent in Nederland hoor, dat doe je hier niet!'

Maar wat mij vooral steekt is dat de angst voor het onbekende vaak resulteert in kortzichtigheid en het bekende 'vingertje'.
Overal zitten rotte appels tussen, maar dat betekend niet dat een hele groep daardoor slecht is.
Maar vooral media weten heerlijk op deze angst in te spelen, 'verdeel en heers' was het toch?

En de mensen volgen voor het gemak de massa maar, omdat ze zelf te lui zijn om verder te kijken dan hun neus lang is.
Waar zouden we meer mee bereiken, open staan voor elkaar en luisteren naar elkaar, of maar blijven wijzen met het vingertje?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:02

ik ben het eigenlijk met esperanza eens,sorry.
en waarom het nu weer angst voor het onbekende is,dat begrijp ik niet.
voor veel mensen is het niet onbekend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 23:07

Hoef je je niet voor te excuseren hoor Lachen

Nou ja, ik vraag me gewoon af op welk vlak 'we' dan teveel toegestaan hebben t.o.v. moslims...( want daar draaien toch 9 van de 10 keer alle discussies om ) In welk opzicht is Nederland te tolerant geweest tegen juist die doelgroep?

En ja angst voor het onbekende, dat is wat ik heel veel merk. Mensen blazen hoog van de toren 'ja nou, dat zullen 'ze' nooit doen, dat moet je in 'hun' land niet proberen, dat mogen 'ze' toch niet' etc. etc.
Maar als je dan doorvraagt en mensen vraagt hun uitspraken te beargumenteren, kunnen ze dat veelal niet.
Het is vaak van horen zeggen, of 'je ziet het toch op het nieuws' en dat wordt dan maar aangenomen als waarheid. Maar zich er zelf in verdiepen, openstellen zullen ze niet doen....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:14

nee dat begrijp ik.
maar veel mensen willen zich er ook niet voor openstellen idd en dat snap ik aan een kant wel.

mijn vriendin is in turkije op vakantie geweest,en daar mogen ze bijvoorbeeld op school geen hoofddoek dragen.
hier moeten veel van de meiden perse een hoofddoek op.
dat begrijp ik niet.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:37

Als ze nu 1 vakantiedag ergens afhalen en iedereen een vrij op te nemen dag aanbieden, ben je van alle gezeik af.
Dit hadden wij ook op de middelbare school, een zogeheten BAALdag. Je kon ook baalmiddag en baalochtend opnemen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:57

Ik kan het prima beargumententeren hoor, ik neem niet zomaar alles aan wat ik in de krant of op tv zie hoor. Ik heb een commerciele functie, dus ik weet als geen ander hoe makkelijk er fouten in de betrichtgeving kunnen sluipen. Ik heb het dan ook vooral over mijn eigen ervaringen. En ik vind sommige dingen daarvan heel eng. Vooral de respectloze houding tegenover vrouwen.

En ik weet ook dondersgoed dat er altijd een paar rotte appers het verzieken voor de rest. Dat ervaar je toch al in je jeugd? Dat je over 1 kam geschoren met de rest, ookal ben jij als individu anders.... Ik ging vroeger veel naar houseparty´s, dus dan zal ik ook wel....? Kaalgeschoren geweest zijn? Drugs gebruikt hebben? In een Aus rondgelopen hebben? Het schetst een beeld van iemand, dat ik nu eenmaal zo. Ook al wil je het niet, ook jullie hebben vooroordelen. Dat is normaal, want daarmee overleef je. Daarmee maak je de inschatting of een situatie veilig is of niet....

De ervaringen die ik heb (kom uit een gemeente met veeeeeel verschillende nationaliteiten) zijn zoals ze zijn.

En het is idd een feit dat ze in Turkije op school geen hoofddoek op mogen of in bepaalde functies absoluut niet met hoofddoek moegenn verschijnen. En dan wordt er hier in Nederland een rel getrapt als je in een representatieve functie geen hoofddoek op mag. Dat is toch raar? In die zelfde representatieve functie kom je ook niet met piercings ed.

Wij mochten vroeger op school geen petjes op of andere grote geloofsuitingen dragen. (grote kruizen ofzo) Maar een hoofdoek mag wel?

Veel mannen in moslimlanden hebben weinig respect voor vrouwen. Maar owee als je aan hun vrouw komt! Daar worden vrouwen soms gestenigd of gemarteld omdat ze verkracht zijn! Iets waar ze niet om gevraagd hebben! Zo lang dat soort dingen nog gebeuren in die geitenlanden ga ik geen respect opbrengen voor het achterlijke geloof waaruit ze dat soort acties goed praten.

Natuurlijk is niet iedere gelovige zo, en in de basis is het geloof goed bedoeld, maar er wordt zo veel misbruik gemaakt van die geloven! Dit geld ook voor het christelijke geloof hoor, vroeger (en nog) gebeuren er verschrikkelijke dingen uit naam van het geloof. Maar zeg eens eerlijk, wil jij 100 jaar terug in de tijd? Ik niet. Ik wil niet als betastbaar worden aangemerkt omdat ik in een korte broek loop. Daarmee lok ik niets uit.

Ik had meerdere moslims in de klas en we hebben veel gepraat over het geloof. En de randverschijnselen...

Is het normaal dat de man alles mag naaien wat er op zijn pad komt en dan vlak voor zijn trouwen even spijt betuigen tegen alla, en hop, alles is vergeven. Maar oh wee als zijn zus dat zou doen! Dan wordt ze uitgestoten uit de familie, als ze mazzel heeft.

Een ruzie tussen 2 klasgenoten: Dik meisje tegen turkse jongen. Beide gebruikten ze krachttermen. Hij: vet varken. Zij: vieze turk.
Wie werd er op het matje geroepen? Precies, zij. Ze mocht niet discrimineren Boos! En hij mag haar wel voor vet varken uitmaken? Lijkt mij dat ze beide even fout zitten toch? Ik naar het schoolhoofd gestapt en hem even met zijn neus op de feiten gedrukt. Ook dikke mensen kun je beledigen, niet alleen turken. Uiteindelijk moesten ze beiden op het matje. Zo, das beter!

Ik wees eens een turkse man op het feit dat hij voordrong (op het gemeentehuis). De dame achter de balie flipte! Ik mocht niet discrimineren! Sorry? Ik zei dat hij gewoon op zijn beurt moest wachten? Verder niets... Nee, ik mocht niet discrimineren... Daar zakt mijn broek vanaf, echt.

En zo kan ik hier wel een verhaal van 2 meter schrijven, vol met verschillen in normen en waarden. Verschillen die te groot zijn om samen te kunnen passen in zo´n klein landje als dat wij zijn. De pest is dat we hiereen beetje zijn doorgeslagen in onze gastvrijheid. We zijn te bang geworden om te discrimineren, zodat we nu niet eens normale grenzen aan durven geven.

Maar geeft dit antwoord op je vraag, Kanelly? Snap je een beetje wat ik bedoel? Ik vind, gelijke monniken gelijke kappen. En er zijn gewoon te rare dingen gebeurt in dat opzicht. Ze plaatsten asielzoekers in ons dorp. Huis wordt volledig nieuw geverfd en ingericht met de nieuwste spullen en daar worden ze in gepoot. Kan dat? Doen we dat ook met onze jeugd? Doen we dat ook voor onze bijstandstrekkers? Onze WAOers?

De regering heeft het met zulke acties gewoon verpest voor een hoop wel willende mensen. En dat is jammer.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:59

Kanelly schreef:

Nou ja, ik vraag me gewoon af op welk vlak 'we' dan teveel toegestaan hebben t.o.v. moslims...( want daar draaien toch 9 van de 10 keer alle discussies om ) In welk opzicht is Nederland te tolerant geweest tegen juist die doelgroep?

En ja angst voor het onbekende, dat is wat ik heel veel merk. Mensen blazen hoog van de toren 'ja nou, dat zullen 'ze' nooit doen, dat moet je in 'hun' land niet proberen, dat mogen 'ze' toch niet' etc. etc.
Maar als je dan doorvraagt en mensen vraagt hun uitspraken te beargumenteren, kunnen ze dat veelal niet.
Het is vaak van horen zeggen, of 'je ziet het toch op het nieuws' en dat wordt dan maar aangenomen als waarheid. Maar zich er zelf in verdiepen, openstellen zullen ze niet doen....

Het lijkt me stug dat mensen geen ervaring opdoen in hun omgeving.
Maar wat ik me ook afvraag als ze in Turkije geen hoofddoekjes mogen dragen waarom worden ze hier dan wel verplicht?

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:01

Zo.. Mooi stukje geschreven zeg! Ja

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:02

Kanelly schreef:

whahahahahahaha er zijn er zó weinig dat niemand ervaring met 'ze' heeft ROFL

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:03

Ik zou me niet aanpassen aan het feit dat zij vasten...
Toen ik op de middelbare school zat en het was slecht weer, dan moesten de moslims ook bij ons in de eetzaal zitten. (of toch in de buurt ervan)
Zij hebben nooit gezegd dat wij niet mogen eten Rolleyes maar er waren er wel enkele met een goed initiatief!
Zij zijn gaan voorstellen aan de directeur of ze een appart lokaal konden krijgen over de middag zodat ze toch niet zo in contact kwamen met de geur van eten...
Daar heb ik natuurlijk geen problemen mee.. Maar als iemand in een kantine gaat gaan zitten dan vind ik het echt niet normaal dat die persoon verondersteld dat anderen beter niet eten Rolleyes

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:07

Shanna_W schreef:
Toen ik op de middelbare school zat en het was slecht weer, dan moesten de moslims ook bij ons in de eetzaal zitten. (of toch in de buurt ervan)
Zij hebben nooit gezegd dat wij niet mogen eten Rolleyes maar er waren er wel enkele met een goed initiatief!
Zij zijn gaan voorstellen aan de directeur of ze een appart lokaal konden krijgen over de middag zodat ze toch niet zo in contact kwamen met de geur van eten...
Daar heb ik natuurlijk geen problemen mee.. Maar als iemand in een kantine gaat gaan zitten dan vind ik het echt niet normaal dat die persoon verondersteld dat anderen beter niet eten Rolleyes

Vind ik eigenlijk ook maar onzin om eerlijk te zijn Bloos zij eten in de nachtelijke uren toch?

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:08

Shanna_W schreef:

Dan houden we toch weer rekening met de moslims..
Geeft mij een beetje een tegenstrijdig gevoel eerlijk gezegt. Bloos

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:09

MISTRAL94 schreef:
Vind ik eigenlijk ook maar onzin om eerlijk te zijn Bloos zij eten in de nachtelijke uren toch?

Ja ze eten in de nachtelijke uren, maar door de geur van het eten kregen ze wel enorm veel honger! Clown
En daar kan ik nu wel inkomen...
Als ik veel honger heb, heb ik zo'n "flauwval-gevoel" moest ik een hele dag niet mogen eten, zou ik toch ook liever weg zitten uit de geur van lekker eten Clown