Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 11:53

Rond Schiphol ligt ook Natura 2000 gebieden en uiteraard wordt er sowieso over de Veluwe gevlogen.

In mijn regio zou wat minder vliegverkeer wel prettig zijn.

Libra76

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 12:17

Ik dacht dat ze luchthaven Lelystad pas open kunnen doen als de natuur wetgeving rond is , de vergunningen bedoel ik.
Het kan nog weleens lang duren

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 12:39

karuna schreef:
Ik vind na een dag erover denken het nog steeds een bizar iets wat ze met trots aankondigen. Als je niet gezond, fit, jong, "nuttig" voor de maatschappij of rijk bent ben je nogal de pineut. En een ding verbaasd me ze trekken ik weet niet hoeveel geld uit voor stikstof en boeren die moeten minderen. Autorijden op fossiele brandstoffen ontmoedigen Maar wel vliegveld Lelystad willen openen voor vakantievluchten waarvan de aanvliegroute over de veluwe (natura 2000 gebied) gaat. Dat is echt zo dubbel en raar. :? Meer stikstof, meer kerosine dumps. Meer vervoer van en naar Lelystad en meer overlast van vliegtuigen voor heel veel mensen.

Nou dat valt reuze mee je dan de pineut bent. Ik ben wel jong maar niet gezond en fit. En chronisch zieken met een laag inkomen krijgen gewoon compensatie.

Die 75 euro dat ik per jaar meer betalen moet betaal ik met liefde... de zorg in Nederland is van hele hoge kwaliteit en moet toegankelijk blijven voor iedereen. Ik zal dus ook zeker geen aanspraak maken op compensatie voor chronische zieken want ik kan het zelf dragen. En daar zijn gelukkig ook gemoeg mensen van. Zo houden we het betaalbaar voor iedereen. En nee ik ben ook echt niet rijk.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 12:48

Daarnaast moeten ze er eerst nog maar eens een meerderheid voor vinden. Ik heb het idee dat ze hoog hebben ingezet om nog wat ruimte te hebben voor onderhandelen. Zodat een partij die steun verleent ook kan zeggen: kijk dit hebben wij voor elkaar gekregen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 13:23

SansaS,
Precies!
Ik heb ook een hele geschiedenis van ziektes en hele dure operaties. Nooit zou ik zelf zoiets hebben kunnen betalen. En natuurlijk baal ik, als de rekening voor ER komt, maar goed, dat kun je bij veel verzekeringen ook spreiden, indien nodig.
De lagere inkomens worden in ieder geval gedeeltelijk gecompenseerd door zorgtoeslag.
Ik heb nog nooit enige tegemoetkoming of toeslag ontvangen, behalve ooit kinderbijslag.

Ik weet nog niet wat ik van dit akkoord moet vinden. Ik vind het wel een behoorlijk VVD-stempel hebben.
Als GL/PvdA in deze coalitie erbij had gezeten, was het wellicht wat socialer geweest.

Ik ben ook erg benieuwd naar de verdeling van de ministersposten en hoe de verdeling is.
Ik gok Heijnen sowieso op Financiën.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 13:34

Ja dat ja. VVD heeft er voor m’n gevoel het meeste uitgehaald.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 13:34

germie schreef:
xSagan schreef:
Met je laatste alinea germie, zeker eens.
Laatst naar dat programma gekeken van Rutger en de uitkeringstrekkers gekeken en kwam echt wel een paar voorbeelden langs waarvan ik ook even nadacht van: volgens mij hoor je hier niet, maar dat laat ik verder wel aan de artsen over.

En natuurlijk vind ik ook dat mensen die dan afgekeurd zijn, maar vervolgens wel een schutting plaatsen of een compleet kippenhok bouwen en op het dak klimmen gewoon weer aan het werk kunnen. Want die mensen ken ik ook.

En je vergeet ook even voor je eigen gemak dat deze mensen dan bijvoorbeeld 3 dagen verrot zijn en niets meer waard zijn?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 13:36

Ik vind het een mooi akkoord. Past prima bij de partijen die erbij betrokken waren. Nu hopelijk goede ministers en hopen dat ze makkelijk meerderheden kunnen vinden om iets te bewerkstelligen maar m'n gevoel is daarin wel positief.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 13:39

Wat mij betreft mogen en kunnen ze best wel bezuinigen op sociale zekerheid, maar laat ze dan ook faciliteren dat mensen kunnen werken naar draagkracht, en indien nodig worden aangevuld tot (voldoende) minimum.
Er is imo zoveel kapitaal aan werkpotentie dat nu niet benut wordt, omdat iemand niet in een hokje past, er teveel mitsen en maren zijn, iemands potentie niet wordt gezien.
Met andere woorden, denk eens out of the box. Iemand die in de participatiewet zit maar een heel verbindende rol heeft in de stad omdat die altijd wat omscharrelt, en oog heeft voor de details zoals losse stoeptegels, ontbrekende putdeksels you name it. Waarom kan zo iemand niet in dienst zijn van de gemeente als - ja ik weet niet precies als wat, maar met omdenken is daar toch vast een functie voor te verzinnen, medewerker algemeen belang bijvoorbeeld, moedig diegene aan, faciliteer in bijv een goede app om meldingen in vast te leggen.
En geef diegene het bedrag van de uitkering voortaan als loon.
Dan heb je dienst waarde ook gewaarborgd voor het algemeen belang van de stad. En gelijk die mensen ook in beeld. Daar kan dan gaandeweg een functie uitrollen buiten de gemeente/overheid.
Iedereen kan uiteindelijk wel iets betekenen voor de samenleving maar niet iedereen past 1 op 1 in de huidige maatschappelijke werkkaders.

Verder denk ik.. we hebben echt geen tijd om weer opnieuw minutieus tot op de details overal over eens te worden, het is denk ik echt van belang de grote lijnen die zijn uitgezet door te voeren en eenheid uit te stralen de komende jaren, als ik zo lees dat Duitsland al rekening houdt met een hybride oorlog met mogelijk wel 1000 gewonden per dag, al over enkele jaren, en dat samen met al die gekke omstandigheden rondom ons.. world is closing in around us en daar maak ik me steeds meer zorgen om.
Tegelijkertijd vind ik het vreselijk, ik zou alles en iedereen (vooral de dieren de natuur en kinderen) wel willen beschermen en voel onmacht tegenover al het kwaad en onheil.

Wat ze bedoelen met bezuinigingen op de ouderenzorg is mij een raadsel. Ik mag hopen dat dat om de top en midden lagen gaat. Maar kan me ook voorstellen dat de max leeftijd of conditie score voor operaties scherper wordt gesteld. Het duiveltje op mijn schouder zegt, misschien wordt er wel meer op euthanasie gestuurd op termijn.. ik hoop van harte dat we met respect blijven omgaan met onze ouderen.

In de gehandicaptenzorg.. naast dat er denk ik gaandeweg minder aanvragen zijn omdat er meer vooraf zichtbaar is tijdens de zwangerschap en een deel dan kiest voor beëindigen van die zwangerschap, denk ik dat daar ook voornamelijk in het management bezuinigd kan worden (uit eigen ervaring: hoe vaak er wel niet een mail over weer een nieuwe zorgmanager is, ik doe niet eens meer een poging de naam van de huidige te onthouden).
Als ik mijn zorgen uit over hoe het op termijn zal gaan met beschikbaarheid van zorg voor meervoudig gehandicapten krijg ik eigenlijk altijd te horen dat die groep wel ontzien zal worden.
Nou.. ik hoop het maar.

En dingen als kinderopvang, ik hoorde in een podcast dat veel van die organisaties in handen zijn van private equaty. Vreselijk vind ik dat. De graaiers hebben al bijna alle geld. Wij maar puzzelen met de kruimels en jatten ze zelfs nog die kruimels??
Laatst bijgewerkt door Marigold op 31-01-26 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 13:41

Ze hebben andere partijen nodig dus er zal zeker aan gesleuteld worden.

Gelukkig gaat de PVV alleen maar moties van wantrouwen indienen en verder niets steunen dus daar hebben we dan geen last van

Denk dat er voor links genoeg te onderhandelen is.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 13:43

fransje23 schreef:

Gelukkig gaat de PVV alleen maar moties van wantrouwen indienen en verder niets steunen dus daar hebben we dan geen last van

PVV heeft nog nooit iets gesteund volgens mij. Mis je niks aan. Ben benieuwd wat die PVVverlaters gaan doen wat stemmen betreft.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 14:05

MizzMontana schreef:
Ik vind het een goede zet dat Lelystad nu open gaat voor burgerluchtvaart. Dat kan de druk van de omwonenden van Schiphol verlagen door bijvoorbeeld het nachtslot.

Fuel dump is gewoon verboden en mag alleen in geval van nood worden uitgevoerd.

En is dat vliegveld niet voor niets gebouwd.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 14:07

Wij wonen in het oosten dus Lelystad zou voor ons veel fijner zijn dan Schiphol. Zou fijn zijn als je vanaf daar kunt vliegen binnen Europa als aanvulling op wat je nu al kunt vanaf Eelde.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 19:09

Electra63 schreef:
SansaS,
Precies!
Ik heb ook een hele geschiedenis van ziektes en hele dure operaties. Nooit zou ik zelf zoiets hebben kunnen betalen. En natuurlijk baal ik, als de rekening voor ER komt, maar goed, dat kun je bij veel verzekeringen ook spreiden, indien nodig.
De lagere inkomens worden in ieder geval gedeeltelijk gecompenseerd door zorgtoeslag.
Ik heb nog nooit enige tegemoetkoming of toeslag ontvangen, behalve ooit kinderbijslag.

Ik weet nog niet wat ik van dit akkoord moet vinden. Ik vind het wel een behoorlijk VVD-stempel hebben.
Als GL/PvdA in deze coalitie erbij had gezeten, was het wellicht wat socialer geweest.

Ik ben ook erg benieuwd naar de verdeling van de ministersposten en hoe de verdeling is.
Ik gok Heijnen sowieso op Financiën.

Precies! Ik ben sinds 2 jaar ook de pineut met iedere 3 maanden een ziekenhuisbezoek, maar de zorg is zo goed in Nederland dat we dat weleens meer mogen waarderen. En dat kost heel veel geld. Dan lijkt het mij eerlijker het ER te verhogen dan te verlagen en dat iedereen een hogere premie moet betalen. Ook de 150 per keer lijkt mij veel eerlijker. Overigens, het viel mij op dat mijn eigen risico in gedeeltes worden afgeschreven. Misschien dat het een instelling is van mijn zorgverzekering?

Qua ministers, inderdaad Heijnen op financien en ik gok Rianne Letschert op OCW.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 19:15

IMANDRA schreef:
Ja dat ja. VVD heeft er voor m’n gevoel het meeste uitgehaald.

Ik ben het even gaan uitzoeken ( dank aan Co-pilot)

Hoe verhouden de partijen zich tot elkaar in dit akkoord?
Zonder waardeoordeel kun je zeggen:

VVD is dominant in de financiële paragraaf (bezuinigingen, begrotingsdiscipline, arbeidsmarkt).

D66 heeft duidelijke winst op klimaat, onderwijs en innovatie.

CDA heeft vooral invloed op regio, landbouw, gezinnen en zorg dichtbij.

Het akkoord is dus een klassiek midden-rechts compromis waarin alle drie partijen herkenbare punten hebben binnengehaald.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 19:17

fransje23 schreef:

Dat denk ik ook en als die zich meewerkend opstellen kunnen ze er veel uithalen.

Zowel PVV als BBB stellen zich ontzettend kinderachtig op. Gisteren zag ik Keijzer die beweerde dat ze alles van Wiersma hadden overgenomen en dat ze nogal verbolgen was dat ze vorig jaar tegen deze plannen stemde, maar ze vergat erbij te vertellen dat de nieuwe coalitie juist de haalbare doelen erbij heeft gezet en daar ook met cijfers komt, waardoor het juridisch haalbaar wordt, wat Wiersma nooit heeft gedaan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 19:18

En dat er weer een stikstoffonds van 20 miljard komt, iets dat BBB niet nodig vond en geschrapt heeft.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 19:25

prompter schreef:
En dat er weer een stikstoffonds van 20 miljard komt, iets dat BBB niet nodig vond en geschrapt heeft.

Ik denk dat het grote verschil is dat de nieuwe coalitie de afgelopen weken zijn geinformeerd door experts, waardoor je een heel ander beeld krijgt wat werkelijk nodig is. Ik ben blij voor de boeren dat er weer geld vrij komt. En dat er geinvesteerd gaat worden in jonge boeren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 19:29

Als het nu maar eens een keer opgelost wordt.

Ik ben vooral bang dat dit kabinet de armoede doet toenemen in dit land. Vooral omdat de WW verkort wordt, veel mensen komen na hun 50ste niet meer aan het werk.

Arbeidsongeschikt zijn? Dan krijg je minder. Terwijl je wel voor onze (r)overheid bij Tata Steel hebt gewerkt. En hierdoor ziek bent geworden.
Eigen Risico vind ik niet zo heel erg, ik kan het betalen. Maar er zijn nog altijd mensen die netto minder overhouden en daarom niet in aanmerking komen voor tegemoetkomingen.

Het is jammer dat het bedrijfsleven weer wordt gematst. Terwijl dit de grootste vervuilers zijn.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 19:40

purny schreef:
Als het nu maar eens een keer opgelost wordt.

Ik ben vooral bang dat dit kabinet de armoede doet toenemen in dit land. Vooral omdat de WW verkort wordt, veel mensen komen na hun 50ste niet meer aan het werk.

Arbeidsongeschikt zijn? Dan krijg je minder. Terwijl je wel voor onze (r)overheid bij Tata Steel hebt gewerkt. En hierdoor ziek bent geworden.
Eigen Risico vind ik niet zo heel erg, ik kan het betalen. Maar er zijn nog altijd mensen die netto minder overhouden en daarom niet in aanmerking komen voor tegemoetkomingen.

Het is jammer dat het bedrijfsleven weer wordt gematst. Terwijl dit de grootste vervuilers zijn.

Het is begrijpelijk dat mensen schrikken van maatregelen zoals een kortere WW‑duur of strengere regels rond arbeidsongeschiktheid. Dat raakt direct aan bestaanszekerheid, en zeker voor mensen die al kwetsbaar zijn voelt dat bedreigend. Maar het beeld dat dit kabinet armoede “laat toenemen” is te eendimensionaal. De werkelijkheid is ingewikkelder, omdat beleid nooit één effect heeft en omdat verschillende maatregelen elkaar beïnvloeden.

Neem de WW‑verkorting. Het klinkt alsof mensen daardoor massaal in armoede zullen belanden, maar dat is niet hoe de arbeidsmarkt op dit moment werkt. De werkloosheid is historisch laag, werkgevers schreeuwen om personeel en zelfs 50‑plussers vinden tegenwoordig sneller werk dan tien jaar geleden. De meeste mensen zitten geen jaren in de WW; het merendeel stroomt binnen een half jaar alweer uit. Een kortere WW‑duur verandert dus niet automatisch de uitkomst voor grote groepen mensen. Het kan zelfs een prikkel zijn om sneller te schakelen naar ander werk, zeker als er begeleiding, omscholing en maatwerk tegenover staat. Dat betekent niet dat het voor iedereen makkelijk is, maar het is ook niet zo dat een kortere WW per definitie tot armoede leidt. De enige groep waar ik mij wel zorgen over maak en die komen niet naar voren in de werkeloosheid cijfers van het CPB, is de groep ZZPers. Als ik nu een vacature plaats ( en daar plaats ik er zo'n 5 tot 8 per week) krijg ik zo vreselijk veel reacties van ZZPers. Het is gewoon niet te doen om iedereen te beantwoorden. Als voorbeeld: Gisteren plaatste ik een vacature voor een Risk Consultant. Binnen 3 uur had ik 148 reacties. En dan neem ik de reacties die een PM sturen via Linkedin niet mee.

Hetzelfde geldt voor arbeidsongeschiktheid. Het idee dat “iedereen minder krijgt” klopt niet. De uitkering blijft afhankelijk van het arbeidsongeschiktheidspercentage en het loonverlies. Bovendien worden regelingen voor beroepsziekten juist verbeterd, omdat er steeds meer aandacht komt voor mensen die ziek zijn geworden door hun werk. Dat is geen perfect systeem, maar het is ook niet zo dat het kabinet simpelweg de kraan dichtdraait voor iedereen die niet meer kan werken. De werkelijkheid is dat het stelsel wordt aangepast om het houdbaar te houden, terwijl er tegelijkertijd meer aandacht komt voor erkenning van beroepsziekten en preventie.

Ook het eigen risico in de zorg is een onderwerp dat snel polariseert. Voor mensen met lage inkomens is het inderdaad een last, maar het grootste deel van de zorgkosten blijft collectief gefinancierd. Bovendien bestaan er compensatieregelingen voor mensen die het echt niet kunnen betalen. Dat neemt niet weg dat het pijn kan doen, maar het is niet zo dat mensen volledig aan hun lot worden overgelaten. Het is een balans tussen betaalbaarheid van het zorgstelsel en bescherming van kwetsbare groepen.

En dan het bedrijfsleven. Het is een veelgehoorde frustratie dat bedrijven “gematst” worden, zeker als het gaat om grote vervuilers. Maar ook dat beeld is maar één kant van het verhaal. Bedrijven krijgen te maken met strengere klimaatverplichtingen, hogere CO₂‑heffingen en investeringsplichten in verduurzaming. Tegelijkertijd blijft het kabinet investeren in innovatie en economische groei, omdat zonder een gezond bedrijfsleven simpelweg geen belastinginkomsten bestaan om zorg, onderwijs en sociale zekerheid te financieren. Dat is geen knieval voor bedrijven, maar een poging om economische stabiliteit te combineren met verduurzaming. Je kunt daar kritiek op hebben, maar het is niet zo zwart‑wit als “de vervuilers worden ontzien”.

Als je alles bij elkaar neemt, zie je dat het beleid niet eenduidig in één richting wijst. Sommige maatregelen zijn streng, andere juist ondersteunend. Sommige groepen worden geraakt, andere geholpen. Armoede is bovendien een breed maatschappelijk vraagstuk dat niet alleen afhangt van WW‑duur of uitkeringshoogte, maar ook van inflatie, huurprijzen, loonontwikkeling, toeslagen, onderwijs en gezondheid. Het is dus te kort door de bocht om te zeggen dat één kabinetsmaatregel of één akkoord automatisch leidt tot meer armoede. De werkelijkheid is dat het kabinet probeert te balanceren tussen betaalbaarheid, economische groei en bescherming van kwetsbare groepen, en dat die balans nooit perfect is, maar ook niet zo hard de verkeerde kant op slaat als sommige mensen vrezen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 19:44

Bij ons bedrijf zijn de laatste tijd juist veel mensen van boven de 50 aangenomen. Die moeten nog zo'n 18 jaar werken hè, en ze brengen vaak veel kennis en motivatie mee. Boven de 50 geen werk meer kunnen vinden is meer iets van 20 jaar geleden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 19:45

MizzMontana schreef:
Ik vind het een goede zet dat Lelystad nu open gaat voor burgerluchtvaart. Dat kan de druk van de omwonenden van Schiphol verlagen door bijvoorbeeld het nachtslot.

Fuel dump is gewoon verboden en mag alleen in geval van nood worden uitgevoerd.

Ik niet. Er zijn imo al veel te veel vliegbewegingen, met burgerluchtvaart op Lelystad zie ik dat uiteindelijk alleen maar meer worden met meer overlast.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 19:47

prompter schreef:
Bij ons bedrijf zijn de laatste tijd juist veel mensen van boven de 50 aangenomen. Die moeten nog zo'n 18 jaar werken hè, en ze brengen vaak veel kennis en motivatie mee. Boven de 50 geen werk meer kunnen vinden is meer iets van 20 jaar geleden.

Toch zie ik het sinds vorig jaar augustus enorm stijgen. Ik krijg echt 20 tot 30 berichtjes per week of ik een keer wil kennismaken of of ik nog een leuke opdracht heb of een nieuwe baan. Ik zit wel in een sector waar op dit moment behoorlijk wat reorganisaties plaatsvinden en de senioren eruit gaan. En het zijn vrijwel voornamelijk witte mannen van 55 plus. En sommigen solliciteren al ruim een jaar. Dit is de groep met een inkomen vanaf 140k per jaar.

Als toevoeging: Ik zit in de bancaire wereld en de verzekeringswereld tegenwoordig, uitstapje gemaakt van de techniek naar dit. Dit is een wereld waarin in het verleden je als werknemer in een gouden kooi zat. Dus voor deze groep is het ook wennen dat ze niet meer zoveel verdienen en ook niet meer zo gewild zijn.
Laatst bijgewerkt door Benzz op 31-01-26 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 19:48

Wij zitten in een iets lagere salarisklasse :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 19:50

prompter schreef:
Wij zitten in een iets lagere salarisklasse :D

Ik heb ook even een toevoeging als uitleg erbij geplaatst. De gouden kooi van de bancaire wereld :D